Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Your my man :bow:

det där skriver jag ut :banana:

På ren svenska innebär det att en löpare får mjölksyra (börjar arbeta anearobt) när den springer men än vad dess kardiovakulära system är anpassat för?
Den slutar inte i tid?
Är inte tränad för uppgiften?

Det du skriver om tunga lyft - varför hinner inte syret dit - för att man lyfter mer? längre? än vad musklen är tränad för?

Tjejjer och killar! :bump:

Vad är er tolkning till att många hästar ändå har gammal mjölksyra i musklerna

Pressas de för mycket? Ryttrane har inte vet att sluta i tid
eller är träningen felaktig ( i felblans)
eller en kombination av båda?

Angående olika sorters styrka. jag kan låsa mina armar och kånka runt på min gubbe på 90 kg.... Konka honom över tröskeln och sånt :D Men jag kan ju inte lyfta honom med armarna.

Alltså man borde vara som allra starkast statiskt (om man är tränad). Det jag har lärt mig är att man kan stärka en muskel i det läget den jobbar - för den delen blir itne hela musklen stark

Ett exempel är hovisställningen. Som friskt kunde man ju jobba så en hel dag, men jag var inte en överdängare på benpres för det :(

Kan det vara så att statiskt arbete är lättare för stunden men sliter mer i längden

kanske svaret på varför hsäten gärna kortar sin överlinje för attf å vikten bakåt - än låter överlinjen jobba excentriskt i samlingen.

I min värld kanske det är du som är udda :p

Jag har ett resonerande tankesätt JA

Så länge ATP'n räcker så tänker jag nog som ett fliperspel - sedan blir det TRÖÖÖÖÖGARE och trögare till IQ fiskpinne :D

Udda för mig är samma sak som något som inte alla göra (för den saken skulle hoppas jag verkligen att jag uppfattas som lite udda och inte som normen).
Och sen syftade jag mer på hur du radar upp texten, inte hur du resonerar. Alltså själva sättet du skriver ner saker på, liksom:

Punkt 1

Punkt 2

Punkt 3

Istället för en sammanhängande text.
Som sagt det är inte alls negativt menat det är bara ett ovanligt sätt du skriver på och då blir jag nyfiken.

ja jag vet att jag är udda :D

Som svar på frågan; Både och

Ju mer strukturerat detso lättare för mig att hålla reda på på hjärnkontoret,
och så blir det mer lättläst.

Du vet när man gick i skolan och skulle stryka under det viktiga i en text.
Det är mer som sådana stolpar. Ju mer komplicerat något blir - så detso viktigare blir det att hålla isär begreppen - så man inte blandar ihop

Your my man :bow:

det där skriver jag ut :banana:

Tack!

På ren svenska innebär det att en löpare får mjölksyra (börjar arbeta anearobt) när den springer men än vad dess kardiovakulära system är anpassat för?
Den slutar inte i tid?
Är inte tränad för uppgiften?

Här tar mina böcker slut och jag får dra egna slutsatser! (håll i er)
En kortdistanslöpare använder spjälkning (inte förbränning), alltså blir det anaerobt arbete. Det har med hastigheten att göra - snabb löpning kräver snabba muskelfibrer: typ IIa eller b. Jag antar att man använder båda sorterna, så länge syretillförseln räcker kan typ IIa jobba, men i speed jobbar musklerna fortare än det kardiovaskulära systemet hinner med, så det är en tidsfråga innan typ IIb och mjölksyran tar över.

Löpning över längre distanser som inte kräver fullt så högt tempo, där kan man syresätta musklerna med andning. Till en viss gräns, som ju är individuell: ju bättre kondis destu starkare hjärta har du. Starkt hjärta ger högre effektivitet, varje slag pu,par ut mer blod än ett svagare hjärta, du sänker din vilo- och arbetspuls. Ju starkare muskler destu mindre hård ansträngning är arbetet för dem. En vältränad individ tycks också ha större energiupplagring i form av kreatinfosfat i cellerna än andra.
Ju högre puls destu större behov av syre har musklerna och ju snabbare tvingas man andas. När pulsen blir hög tyder det på att det kardiovaskulära systemet inte räcker till, man kan inte andas fortare, hjärtat kan inte slå snabbare utan att man får en infarkt.

Jag misstänker att en låg jämn hastighet som i normala fall borde vara någintensiv med typ I fibrer, kan kräva plötsliga insatser av Typ II (a+b) vid t ex mjukare underlag, uppförsbackar eller viktpåslag (ryttare :angel: ).

Det du skriver om tunga lyft - varför hinner inte syret dit - för att man lyfter mer? längre? än vad musklen är tränad för?

Det är nog vid de snabba tunga lyften det blir anaerobt. Kånkar man på ICA kassar så hamnar det nog på typ I musklernas bord (kräver inte snabbhet precis), men det kan fortfarande bli lite stelt och ömt efter en relativt kort stunds statiskt arbete.
Men vid t ex styrketräning, hoppning, egentligen varje samlat steg vi ber hästen göra iallafall i trav och galopp - avkrävs muskeln en stor insats, snabbt.
När muskeln är kontraherad tillåter den inte mycket blodcirkulation just under lyftet. Så just medan arbetet utförs och anspänningen hålls kvar, kan det bli brist på syre. Och ju större kraft som krävs destu större antar jag att syreskulden blir. Man vet ju dessutom själv hur man ofta håller andan om man tar i för kung och fosterland, blir inte mycket syretillskott just då. Så dynamiken är nog så viktig för att hålla musklerna syresatta och elastiska.

Tjejjer och killar! :bump:

Vad är er tolkning till att många hästar ändå har gammal mjölksyra i musklerna

Pressas de för mycket? Ryttrane har inte vet att sluta i tid
eller är träningen felaktig ( i felblans)
eller en kombination av båda?

Jag tror att många slarvar med:
Dels pustpauser under avslappning - alltså man sitter och jobbar "i lägre form" på trött, fuskande bogtung häst och tycker att man låter den slappna av, men den tillåts inte sträcka ut i den frihet som krävs för syresättning och dynamik.
Dels vet jag att många slarvar med avskrittning. Bevittnat själv hur unghäst efter hoppass skrittades ett halvt varv, sedan direkt ur ridhuset och in i transport för att åka 2 mil hem och ställas på box. Konstigt om den får mjölksyra då?

Egentligen kan säkert ett ridpass vara relativt långt om arbetet sker dynamiskt, till stor del avspänt och med regelbundna vilopauser.
Men mycket träning är väldigt tragglande runt runt, med spänd ryttare på spänd häst som spänner sig mot varandra. Eller i vissa fall, ekipage som slappar så man mer hänger på varandra utan spänst eller direkt kraft och det blir också statiskt. Om ryttaren använder tempoväxlingar syns de knappt och de olika ridbanevägar som prövas ger fortfarande inte någon större variation i hästens arbetsställning. Jag tror egentligen att det är variation som behövs - att både våga be om lite engagemang och tempo, eller kraftutveckling och samling (om än aldrig så korta stunder) och att våga slappna av ordentligt däremellan.
Dessutom tror jag att det är viktigt att anpassa formen efter tempot - i lite friskare farter och ökningar vill jag se friare form, mer samlat = mer samlad form. Annars blir det lätt invikta näsor i övertempo och då får inte hästen chans att använda kroppen riktigt som den behöver.

Tackar ödmjukast :bow:
Jag har säkert hundra frågor men börjar med en personlig.
Min sjukdom innebär bla. att min citronsyracykel inte fungerar .
Jag kan inte nybilda ATP. :

Nja det måste du kunna göra på något vis. ATP är nämligen den enda energiform som cellen kan använda. Men om det är citronsyracykeln som det är problem med så är det förbränningen som är svår. Alltså din kropp har svårt att bilda ATP genom förbränning av kolhyderater eller fetter.

Av det du skriver så drar jag slutsatsen att ju starkare jag är - desto fler mitochondrier och ju bättre "klarar jag mig"
:

För att gå tillbaka till att skilja på styrka och muskulär uthållighet.
Muskulär uthållighet beror på mitokondrie tätheten. Det är i mitokondrierna som citronsyracykeln sker (alltså förbränningen av fetter och kolhydrater). Styrka beror mer på "bredden av muskelcellen". Men om det är så att din citronsyracykel är ineffektiv så kan jag tänka mig att din uthållighet ökar om du har fler mitokondrier.

:[/QUOTE]

När muskeln är kontraherad tillåter den inte mycket blodcirkulation just under lyftet. Så just medan arbetet utförs och anspänningen hålls kvar, kan det bli brist på syre. Och ju större kraft som krävs destu större antar jag att syreskulden blir. .

Och nu var vi tillbaka tilldetta med hållningen.
I en konstlad hållning utförd med rörelsemuskler, tex en häst som kortar överlinjen, sänker ryggen Och/ eller tänker bakåt med nacken så är ju de musklerna i ständig kontraktion och det tål inte de

Lika så med den böjd häst - särskilt om den är i obalans så går den ju med kontraherade muskler väääldigt länge om den går kvar i böjingen

Ibland kan det kännas som att ta igenom - mer handlar om att matta ur muskler

Ibland kan det kännas som att ta igenom - mer handlar om att matta ur muskler
Inte om man tar igeonom det i en kort sekvens. ofta handlar det om att få in en bog eller att den tar böjningen där den ska vara o sen eftergift.

att sitta o blåhålla skapar oftast bara motstånd.

Jag tror du skulle tjäna på att skriva kortare och ha lite mellanrum mellan stycken och rader - det är tröttsamt att läsa så långa täta inlägg - så man läser inte. Bara ett tips:idea:

tycker lika.
inte för att man behöver skriva så korthugget som jag, men ett mellanting kanske.:bow:

I min upplösning har jag massor av mellanrum, men det kanske ska vara ännu fler.

Kort och kärnfullt är kul att läsa, men svårt att formulera när man har mycket man vill få med. Ni skulle se mina läroböcker! :eek:
Å andra sidan tvingar ingen er att läsa mitt jidder. :p

Man läser det man är intresserad av.

jag tycker inte du kan komprimera mer, då försvinner ju innehållet

När jag läste psykologi på Universitetet och vi klagade på tegelstenarna på engelska, sa de..

Ni kan få dem på tyska :devil:

det är tydligen en diskussion på Horses for life om detta med avel för "utseende" conformation.

Citerar ur ett nyhetsbrev. :D

"I wonder if part of why he feels so right underneath me is because his breeding comes from RIDING horses and not PULLING horses or some mix of the two. There is a point where design and function should meet, and nature has always found the right mix and does really well without human intervention. Anyway, I could go on and on about this, but you put into words what I have often argued (mostly in my own head because these arguments rarely accomplish much in reality) about the problems with breeding for a certain look...you're likely to wind up with problems nature weeded out long ago

Inte om man tar igeonom det i en kort sekvens. ofta handlar det om att få in en bog eller att den tar böjningen där den ska vara o sen eftergift.

att sitta o blåhålla skapar oftast bara motstånd.

varför ta in en bog och släppa ut den igen

det är väl bättre att peta den plats

näe jag talar om ngt annat som görs varv efter varv

Vem har sagt ngt om att släppa ut bogen igen?
det handlar om rakriktning.

Hur menar du med petar? med spöt?

varför ta in en bog och släppa ut den igen

det är väl bättre att peta den plats

näe jag talar om ngt annat som görs varv efter varv

Jag tror du missförstår.

När man rakriktar "tar man igenom" (vilket var det du skrev om) Men man sitter inte och håller kvar ett järngrepp när man "tar igenom" så som det verkade när du skrev om det (du skrev att musklerna mattades ut, ungefär)

Jag undrar om du pratar om något annat:confused:

Man rakriktar ju även genom sitsen, men menar du att tygeln inte kommer in alls om man vill få en bog på plats?

Jag tillåter mig gissa att ni tänker på olika sätt att ta igenom. Korrekt och inkorrekt måhända?

Jag har iallafall bevittnat hur ryttare, tja vissa tränare också, "tar igenom" med utmattning snarare än några hjälper som "petar" eller "korrigerar" hästen rätt.

Det kan handla om en häst som "inte släpper till" i ena sidan, och då bänds det, bankas och dras - hästen svettas och krullar men blir inte precis hjälpt att hålla balansen eller slappna av eller så som annars är rätt viktigt för att bli lösgjord. Det kan bli många långa varv med utskjutande bogar.
Matt blir den såsmåningom och det upplevda motståndet minskar då i ryttarens hand och ben, fast hästen jobbar inte nödvändigtvis ett dugg mer korrekt för det. Fast det verkar kännas bättre för ryttaren.

En skickligare ryttare gör kanske inte så, utan kan korrigera med sin sits och lite ökat stöd för att få en mer bestående rakriktning.

Ofta kan det ju räcka att byta varv och böjning lite, för att hästen helt enkelt är stel i utsidan och då får svårt att böja sig korrekt inåt - då hjälper det ju inte att bara fortsätta böja - utsidan kan inte stretchas utan att ha mjukats upp lite mer först.

Jag tillåter mig gissa att ni tänker på olika sätt att ta igenom. Korrekt och inkorrekt måhända?

Jag har iallafall bevittnat hur ryttare, tja vissa tränare också, "tar igenom" med utmattning snarare än några hjälper som "petar" eller "korrigerar" hästen rätt.

Det kan handla om en häst som "inte släpper till" i ena sidan, och då bänds det, bankas och dras - hästen svettas och krullar men blir inte precis hjälpt att hålla balansen eller slappna av eller så som annars är rätt viktigt för att bli lösgjord. Det kan bli många långa varv med utskjutande bogar.
Matt blir den såsmåningom och det upplevda motståndet minskar då i ryttarens hand och ben, fast hästen jobbar inte nödvändigtvis ett dugg mer korrekt för det. Fast det verkar kännas bättre för ryttaren.

En skickligare ryttare gör kanske inte så, utan kan korrigera med sin sits och lite ökat stöd för att få en mer bestående rakriktning.

Ofta kan det ju räcka att byta varv och böjning lite, för att hästen helt enkelt är stel i utsidan och då får svårt att böja sig korrekt inåt - då hjälper det ju inte att bara fortsätta böja - utsidan kan inte stretchas utan att ha mjukats upp lite mer först.

Ja det finns de som gör alla möjliga tokiga saker, men en tränare som inte känner skillnad på om hästen känns "mjukare" för att den är utmattad, eller att den arbetar rakare, eller är mer lösgjord, ger jag inte mycket för. Det handlar ju inte om att känna "minskat motstånd":confused:

Jag tycker inte alls att jag så ofta ser eller hör talas om ryttare som
"sparkar, bankar och drar" faktiskt, det låter mer som en vulgärföreställning som man inom vissa håll har om andra ryttare :crazy::cool:
Jag såg mer av sånt förr, om jag tänker efter. :cool:

Så man har vulgärföreställningar om man har andra erfarenheter än du? :confused:
Har 3 ridskolor och ett antal större stall med mycket tävlingsryttare i omgivningarna. Det kan se väldigt trevligt ut ibland och ibland inte.

Självklart varierar kvaliteten på ekipage och tränare överallt. Vissa är ambitiösa över sin egen förmåga och det tenderar att gå ut över hästen. Vissa är ambitiösa på mer ödmjuka sätt och där kan man se mer dialog och utveckling inom samma pass. Vissa har inga ambitioner utöver att göra som de alltid gjort. (syftar både på tränare och ryttare här... )

Sedan tror jag inte att många ryttare själva anser sig använda "spark, bank och dra" tekniken, ändå förekommer den. Vissa tränare står ju rakt ut och kommenderar den. Tom "banka till med sporren där", eller "Ta i tygeln nu, höger, vänster, höger, vänster, så går han ner på tygeln" som jag hörde härom veckan... :(

Man behöver heller inte dra så hårt när man har kandar eller andra hävstångsbett, så ryttaren kanske inte upplever sig ta så hårt som hästen kan uppleva trycket på andra sidan hävstången.

Jag menar inte att de flesta hästmänniskor inte vill väl, men kunskapen och ödmjukheten (mot hästen) kunde ibland vara större.

KL

Oavsett på vilket maner man får hästen till arbete så tror jag det ligger en stor del i ryttarkänsla det där med slagg i musklerna.
Att känna exakt hur länge hästen bör jobba på den där nivån exakt nu.
Flera inom travet diskuterar mängd, intensitet, antal intervaller och tar efter varandras träning utan att verkligen känna in sin egen häst!? Vansinne att gå efter andras ord och inte hitta egen känsla. Saknas den helt är ju pulsmätare guld värt!

Jag är rätt impad av min sambo som kört upp enorm kondis, hjärta och lungor på våra travare, men aldrig tangerar gränsen så de upplever sig så trötta att de tappar bjudning eller blir halta i träning på trötthet och dålig bärighet i motionsjobbet. De behöver ALDRIG drivas, för de vet inte hur det känns att drivas över sin förmåga.
jag vill ha samma tänk då jag rider. men det kommer ju till en hel del problematik i dressyr. för det är inte självklart att hästen har tillgång till hela sitt register och kan arbeta där det "tar" Utan kanske går på halvfárt pga att någon stelhet hindrar rörelsen.

tex så upplever jag hästarna som starkast och uthålligast då de är uppebnbart lealöst smidiga i kroppen. -Ingenting håller emot utan energin flödar fritt och de har tillgång till hela rörelsen. Minimal kraftåtgång.

har sett dressyrhästar som jobbas MASSOR i svåra övningar, men ser tungjobbade, stumma och stelbenta ut. Dåligt flow. Det kan ju hänga ihop med metoden, att sitta och trimma 35-40 minuter utan tydliga växlingar mellan rejält arbete en liten stund, och tydlig återhämtning så musklerna får "andas".

Det räcker ju inte att "skritta ur" mjölksyran efteråt då den gått över öronen. Bäst är väl att bygga upp mjölksyratoleransen bit för bit utan att trötta ut hästen, tangera gränsen och töja på den men växla mellan att rida lågintensivt med lätt känsla där hästen får vila i arbetet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka