Sv: Definition av samling - H&R
Jag bryr mig om fakta, inte dina tidigare inlägg...
(inte illa menat - jag har läst vad du skrivit, jag har dock invändningar mot det!)
Poängen är att det ÄR uppbyggande med varannandagsträning, och vila efter de lite hårdare passen. Allt annat är tro och tyckande, inte fakta.
Vi människor kan anpassa vår egen träning efter exakta muskelgrupper på ett sätt som hästar inte kan - ridning är ridning, liksom. Kan du be hästen göra lite yoga?
Det tycks ofta handla mest om att vi vill rida - inte att hästen
behöver träna, just dagligen...
Variationens lov skriver jag under på, eftersom man jobbar
extra med olika muskler, hållningar och inte minst psyket genom varierad träning.
Jag vet också att en häst med god kondition och styrka orkar en hel del innan det "tär" på musklerna. Men är det ett "lite hårdare pass" så är det det - för hästen och dess muskler.
Men visst - undiker man hårdare pass och kör bibehållande träning (vad som är vad är naturligtvis individuellt som du också skriver) fram till en planerad vilodag och tränar hårdare DÅ, säg 1 gång / vecka - då är man ju tekniskt sett "hemma".
Träningsvärk kan promeneras eller lätt joggas bort, gärna vid hand eller på lina, men då ger man ofta vila dagen efter det istället! Om nu hästen är stel och träningsöm riskerar man att belasta den helt fel vid ridning. En öm muskel drar ihop sig vid tryck och blir mer spänd. Trötta benmuskler tappar greppet om senor och leder =skaderisk.
För hästar som tränas hårt, mot toppen, blir det ju frågan om att bygga upp MER, under längre tid, och balansera det med vila, innan man når en tillräckligt hög grundstatus att dess vardagsarbete inte anstränger den nämnvärt. Väl på toppen verkar många arbeta hästen mest under själva tävlingarna, däremellan är det dels vila, dels lättare vardagsjobb. Och det räcker - för att upprätthålla den höga standard man byggt upp. Men det är frågan om att hela tiden balansera behovet av maxprestation mot risken för överansträngning. Och hobbyryttare behöver inte ta den risken.
FÖ ska man heller inte massera 2 dagar i rad! Musklerna behöver återhämta sig, som efter träning!
Med undantaget om man masserar ett annat område, eller bara masserar lätt. Som vid träning!