Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Okej, då är vi inne på samma tanke - att efter träningspass i hög intensitet så bör man låta hästen "vila" i 48 timar innan man utsätter den för ett hårdare pass igen. Jag skriver "vila" eftersom det för mig inte handlar om att hästen står på box utan antingen rör sig bra i hage med kompisar eller skrittas. Aktiv vila, alltså.

/Camilla

Det här är viktigt.
På dressyr hävdades det ett tag att man skulle låta hästen återhämta sig i 48 h- efter vanligt jobb.

en häst som har tävlat i trav, galopp eller FT gör ett sånt hårt jobb där återhämtning måste ske så. Knappast för ett normalt dressyrpass.
Man kan variera träningen om man kört ngt extra jobbigt- bara.

Om jag missförstod så mycket som du så skulle jag ta mig en funderare - läser jag för fort...

Du blir ju definitivt inte särskilt trovärdig då du refererar så långt ifrån hur saker skrivs

och det är ju inte en enstaka händelse utan ständigt pågående.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hittade faktiskt min bok om anatomi och rörelselära inom idrotten. Skriven av en univiersitetslektor på GIH

Rekomenderas för den går igenom alla grundprinciper

det är ingen som hävdat ngt angående just Dressyr utan
som allmän regel kan man säga att återhämtningen normalt skett efter 24 - 48 timmar ( Efter extremt hård träning 72 timmar)
Och nu pratar vi styrketräning. Så fort vi ber hästen samla sig mer så ber vi den svikta på bakknäna mer än den är tränad för. Om vi säger att hästen är på "lätt nivå" så måste den ju träna upp styrkan och uthålligheten för att orka gå på medelsvår nivå.
Om vi pratar Dressyr.

En hopphäst tränar ju styrka i ännu högre grad. det krävs ju mer styrka ju högre och längre.

Så axels inlägg ( som jag för övrigt missat) att varannandagsträning inte skulle vara uppbyggande har inte ngt belägg ngnstans. :confused:

Det räcker ju att träna en dag per vecka för att bibehålla - så det som går över det bygegr ju upp :idea:- Om man har koll vill säga.

det som gör det så svårt med att träna är ju att hitta den där exakta balansen. För liten belastning ger ingenting - och en för hög belastning skapar överträning.

med tanke på att många hästar slås ut - så är det ju så att det ju ändå ganska många som lägger på en för hög /felaktig belastning

Roepstorff brukar tala om fysiologiskt fönster = den ram man måste hålla sig inom - om man vill att hästen skall hålla.

Ett känt fenomen inom all idrott är att långt fler idrottare misslyckas för att de tränar för mycket än tvärtom

:idea:

det gäller ju att hålla isär saker:angel:

Och nu kommer jag till det jag egentligen skulle skriva - för jag hitatde ett schema i boken.

Man får ju tänka - och det hajjar ju du - att man inte bara tränar styrka, man måset ju träna koordination ( tränar ju vare sig muskler eller hjärta lungor men utvecklar nervbanorna) skapar nya "connections"

Kondition kan du ju träna varje dag också. Men börjar du komma in på uthållighet, snabbhet och maxstyrka så blir det annorlunda.

jag tänkte på dig när jag läste tabellen för den visar att om man tränar uthållighet så lägger man sig på 25 - 50% av kapaciteten. Då får jag ihop det med distansträning och att den hästen inte går upp i puls:laugh:

Sedan snabbhet så ligger man på 50 - 80%

medan styrka på 80 - 100% (den högre siffran typ tyngdlyftare :p )- men de gör å andra sidan väldigt få repetitioner.

Man behöver altså inte ställa av hästen varannan dag, men om hästen måste hållas under armarna av massör så kan man ju friskvårda som totola skriver och lägga in skrittpass ute.

Det är både rörlighetsträning och därmed stretching och väldigt bra för att transportera slaggprodukter.

Men det handlar ju om balans - var lägger man sig på vilken nivå

Träning och vila måste stå i proportion till varandra

Om man inte samlar hsäten blir den inte tillräckligt stark för att komma upp i klasserna - samlar man den för mycket för ofta så tar den stryk i musklerna först...

Och samling är styrketräning så då lutar det åt 48 timmar om man skall träna och få effekt.

Menar du psykologiska trauman?

För förutsättningen att man skall ta sig igenom sådna är att man upplever att man ha egenkontroll dvs får ta det i sin egen takt

Jag har fö arbetat med traumatiserade hästar, och har läst psykologi och ja jag har varit utsatt för trauma.

Ett psykologiskt trauma handlar ju om en invasion av ens "gränser". För att komma över det, så är dessa gränser ännu viktigare än förut.

Även en häst har rätt till sin integritet - ingen skall "komma åt" dess trauma - det låter som ett övergrepp till om du talar om psykologiska trauman

Du kan var ledsagare ( finnas med) åt en traumatiserad person - men dess gränser är dess gränser.

Du kan aldrig driva på - då invaderar du ju igen.:eek:

Du kanske får vara mer specifik om vad du menar för hästtrauman

Om jag missförstod så mycket som du så skulle jag ta mig en funderare - läser jag för fort...

Du blir ju definitivt inte särskilt trovärdig då du refererar så långt ifrån hur saker skrivs

Din nivå i dina trådar är lika låg som dina inlägg är långrandiga.

*knapplån* ang varannandagsträning

Det är helt enkelt FEL att påstå att varannandags träning inte bygger upp. Rent fysiologiskt. Vi kan ha andra uppfattningar, andra vanor, annan tro - men fysiologiskt är det så: en muskel som tränats och ansträngts, mattas ut och behöver åtehämta sig.

Det är också rätt tydligt att hästtränarvärlden vet om detta - det är ju just så man gör för att bygga upp unghästar (inte bar ainom trav och galopp). Man kan inte nöta varje dag på muskler som de facto påfrestas av en ovan belastning (som ryttare på ryggen är för unghäst, och ökade krav på samling eller höga hopp är för en högre utbildad häst).
"3 dagar i veckan för en 3 åring, 4 dagar i veckan för en 4 åring, 5 dagar i veckan för en 5 åring" - är något av ett motto för anatlet träningsdagar / vecka en yngre häst kan / bör belastas med. Det förutsätter fortfarande viss variation i träningen för att bygga upp olika muskelgrupper. (Jag är fullt medveten om att 5 dagar i veckan inte är varannandagsträning - men detta förutsätter ju att hästen byggts upp till en viss nivå!)

Hästar är också mycket effektivare träningsmaskiner än människor - de tappar inte muskler och kondition av att vila ett par veckor. Den träning som krävs för att bibehålla uppvunnen kondis / muskelstyrka är ca 3 pass / vecka.

Däremot är jag med på att man inte behöver hålla 48 timmars principen på en häst som har uppnått en bra grundstatus - när den byggts upp till en nivå där ett "normalt träningspass" är just "normalt" och inte i sig extra intensivt eller krävande. Fortfarande är det dock viktigt med både variation i träningsform och intensitet, och med vilodagar med jämna mellanrum.

Jag tror inte att det är möjligt, just vid arbete med häst, att variera träningen såpass mycket att det inte belastar samma muskler dag efter dag: den springer fortfarande, bär fortfarande nästan jämt någon på ryggen och i de allra flesta fall jobbar ryttaren på att uppnå bättre samling. Och även om det inte tröttar ut nämnvärt första dagen eller andra dagen så sannolikt tredje. Och det är vid uttröttning skadorna sker.

Det finns naturligtvis undantag, när vila för återhämtning funkar sämre.
- Hästar som inte har möjlighet till vettig utevistelse och stimulans därifrån behöver röra på sig. Men i själva verket är 1 timmes motion fortfarande inte alls vad hästen behöver utan snarare en 10 timmars stillsamt strövande - det är mer i linje med dess natur.

- Äldre hästar som blir lite ledstela kan behöva daglig motion för att hålla sig "välsmorda", men då är det fråga om lättare pass som bibehåller statusen snarare än försöker bygga upp mot nya prestationer.

- Hästar som fodras upp ordentligt för att orka lite tuffare träning. Det medför risken att man övertränar musklerna utan att uppfatta hästen som trött - den kan ju ha energi även om den är muskelöm.

- Man kan också ha ett specifikt, högre, mål med träningen, där man trappar upp och trappar ner intensiteten för att klara topp-prestationer. Man bör då ha god koll på vad man gör och varför, samt ha back-up av olika friskvårdare för att kontrollera att hästen tål kraven. Man lägger sig medvetet lite närmare gränsen för vad kroppen klarar av just för att få ut maximalt av hästen på tävling. Men man måste då på motsvarande sätt ge tillfälle till återhämtning efteråt.

Sedan hörs ofta argumentet "om man inte rider varje dag blir de stela / svårare att lösgöra" - inte sällan är det faktiskt tvärtom. Hästar som får tillfälle att regelbundet återhämta sig muskulärt håller sig smidigare - av sig själva. Däremot, på en häst som uttröttats väldigt i musklerna, som är så pass krampaktigt spänd i t ex iliopsoas (som för fram benet i varje steg samt böjer bäckenet) som tidigare exemplifierats, då kan vilan göra symptomen tydligare. Vad som egentligen behövs är dels mer vila, mer än en dag, samt lättare lösgörande - och mer dynamisk- träning. Så var vi tillbaka där igen! Med mer dynamisk träning, inklusive pustpauser, mattar man inte ut musklerna lika mycket. Då kan man minska behovet av vila, iallafall längre sådan.

Okej, då är vi inne på samma tanke - att efter träningspass i hög intensitet så bör man låta hästen "vila" i 48 timar innan man utsätter den för ett hårdare pass igen. Jag skriver "vila" eftersom det för mig inte handlar om att hästen står på box utan antingen rör sig bra i hage med kompisar eller skrittas. Aktiv vila, alltså.

/Camilla

Ja, men bara efter mycket hård träning. Inte efter vanliga pass eller ens lite hårdare pass. Då finns ingen anledning att hästen ska hämta sej 48 timmar efter varje arbetspass. :cool:

Naturligtvis får man gå efter hästens förmåga just nu.

Men det viktiga är som sagt variationen i arbetet.

Se mina tidigare svar ang detta.

Hästar som står på trav och galoppbanor har små möjligheter att få varierat arbete och där gäller andra förutsättningar pga det.

Trav och galopphästar som tränas "hemma" i vanlig miljö står inte och vilar efter varenda arbetspass. :cool: Man varierar arbetet istället, precis som man bör göra med dressyrhästar (och andra hästar.)

Det viktiga är variation. Människor som tränar någon idrott gör det inte heller varannan dag. Men man varierar. Man kör inte samma varje dag.

Om man jobbar mkt med samling ena dagen så kan man dagen därpå rida i längre och lägre form, gå omkring i skogen, osv.

Det är det felet en del gör, man jobbar med samma typ av arbete, dag efter dag. Sitter i ridhus varenda dag. Ja då är det en annan sak precis som för en häst som står på en bana och inte ska springa runt runt varenda dag.:crazy:

om du själv tränat hårt, vad mår du bäst av, att sitta still eller halta omkring med din träningsvärk eller gymnastisera lite försiktigt?

Kör du samma hårda igen, ja då kan det bli problem i musklerna. Men kör du lite uppmjukande övningar så får du mindre ont och det skadar inte dina muskler.

pustpauser och återhämtning under passen är självklart.

Menar du psykologiska trauman?

För förutsättningen att man skall ta sig igenom sådna är att man upplever att man ha egenkontroll dvs får ta det i sin egen takt

Jag har fö arbetat med traumatiserade hästar, och har läst psykologi och ja jag har varit utsatt för trauma.

Ett psykologiskt trauma handlar ju om en invasion av ens "gränser". För att komma över det, så är dessa gränser ännu viktigare än förut.

Även en häst har rätt till sin integritet - ingen skall "komma åt" dess trauma - det låter som ett övergrepp till om du talar om psykologiska trauman

Du kan var ledsagare ( finnas med) åt en traumatiserad person - men dess gränser är dess gränser.

Du kan aldrig driva på - då invaderar du ju igen.:eek:

Du kanske får vara mer specifik om vad du menar för hästtrauman

Nej, jag känner inte att jag kan vara tillräckligt specifik eftersom vi pratar om varandra.
Trauman generellt, dock inte lika tydligt med fysiska upplever jag.

Att inte invadera anser jag vara när hästen reagerar så kraftigt att det inte "går" att behandla utan tvång. Då får man backa tillbaka eller börja nysta i en annan ände.
I första hand tänker jag inte om alla hjärnspöken som finns = det tänker jag på som "psykologiskt trauma", fysiskt trauma definerar jag som fysiskt våld/skada, och det trauma jag mest pratat om är det mentala trauma som följer med och sätter sig i cellminnet och på så vis lätt kan hindra kroppen från att läka sig. Den skärmar av för att undvika traumat.
Ett sätt att lösa det och förmodligen (enligt mig, men jag är partisk! ;) ) det mest effektiva är då att "lyssna på kroppen", ja. Och försöka hjälpa till att lösa både det emotionella och fysiska traumat i kroppsdelen.

Senast ändrad:

Sedan hörs ofta argumentet "om man inte rider varje dag blir de stela / svårare att lösgöra" - inte sällan är det faktiskt tvärtom. Hästar som får tillfälle att regelbundet återhämta sig muskulärt håller sig smidigare - av sig själva. Däremot, på en häst som uttröttats väldigt i musklerna, som är så pass krampaktigt spänd i t ex iliopsoas (som för fram benet i varje steg samt böjer bäckenet) som tidigare exemplifierats, då kan vilan göra symptomen tydligare. Vad som egentligen behövs är dels mer vila, mer än en dag, samt lättare lösgörande - och mer dynamisk- träning. Så var vi tillbaka där igen! Med mer dynamisk träning, inklusive pustpauser, mattar man inte ut musklerna lika mycket. Då kan man minska behovet av vila, iallafall längre sådan.

Mycket bra inlägg! :bow:
Det citerade känner jag verkligen igen.

Jag bryr mig om fakta, inte dina tidigare inlägg... ;) (inte illa menat - jag har läst vad du skrivit, jag har dock invändningar mot det!)
Poängen är att det ÄR uppbyggande med varannandagsträning, och vila efter de lite hårdare passen. Allt annat är tro och tyckande, inte fakta.

Vi människor kan anpassa vår egen träning efter exakta muskelgrupper på ett sätt som hästar inte kan - ridning är ridning, liksom. Kan du be hästen göra lite yoga?

Det tycks ofta handla mest om att vi vill rida - inte att hästen behöver träna, just dagligen...

Variationens lov skriver jag under på, eftersom man jobbar extra med olika muskler, hållningar och inte minst psyket genom varierad träning.
Jag vet också att en häst med god kondition och styrka orkar en hel del innan det "tär" på musklerna. Men är det ett "lite hårdare pass" så är det det - för hästen och dess muskler.
Men visst - undiker man hårdare pass och kör bibehållande träning (vad som är vad är naturligtvis individuellt som du också skriver) fram till en planerad vilodag och tränar hårdare DÅ, säg 1 gång / vecka - då är man ju tekniskt sett "hemma".

Träningsvärk kan promeneras eller lätt joggas bort, gärna vid hand eller på lina, men då ger man ofta vila dagen efter det istället! Om nu hästen är stel och träningsöm riskerar man att belasta den helt fel vid ridning. En öm muskel drar ihop sig vid tryck och blir mer spänd. Trötta benmuskler tappar greppet om senor och leder =skaderisk.

För hästar som tränas hårt, mot toppen, blir det ju frågan om att bygga upp MER, under längre tid, och balansera det med vila, innan man når en tillräckligt hög grundstatus att dess vardagsarbete inte anstränger den nämnvärt. Väl på toppen verkar många arbeta hästen mest under själva tävlingarna, däremellan är det dels vila, dels lättare vardagsjobb. Och det räcker - för att upprätthålla den höga standard man byggt upp. Men det är frågan om att hela tiden balansera behovet av maxprestation mot risken för överansträngning. Och hobbyryttare behöver inte ta den risken.

FÖ ska man heller inte massera 2 dagar i rad! Musklerna behöver återhämta sig, som efter träning! :) Med undantaget om man masserar ett annat område, eller bara masserar lätt. Som vid träning! :)

Min ET som är travtränare också kör varannadagsträning med sina hästar. Dock var jag lite osäker på hur hon gör med yngre hästar, därav att jag inte kan uttala mig om uppbyggningseffekten.

jag tänkte på dig när jag läste tabellen för den visar att om man tränar uthållighet så lägger man sig på 25 - 50% av kapaciteten. Då får jag ihop det med distansträning och att den hästen inte går upp i puls
Japp, så är det! Då är vi på samma planhalva, eller? :)

När det gäller träning och frekvens och om hästar håller eller inte så tror jag att det har med andra faktorer att göra mer än hur ofta man tränar.

I vårt stall stod förut den andra hästen som min ET gått igenom av ca 12000 hästar som var helt utan muskelspänningar. Fantastiskt - han var dessutom tränad och tävlad i både hoppning och dressyr på låg nivå.

Hur red då ryttaren? Ja, hon var en ung tjej som gillade att rida och red verkligen varje dag. Men MYCKET VARIERAT. Ibland bara en halvtimme ute lätt, ibland en timme tuff dressyr, osv...

Själv har jag alltid ridit min häst antingen 2 dagar, vila 1, eller varannan dag eftersom jag märkt att han blir övertränad annars. Inom distansritt är detta ganska vanligt.

Andra som bara rider sporadiskt men då lite hårdare har ofta problem med benen på hästen eftersom skelettet aldrig får en chans att anpassa sig (vi pratar mycket om muskler här men de går ju mycket fortare att träna upp än skelett, senor och ligament).

När det gäller distansen (vilket är bra som exempel när det gäller just konditionsträning och hållbarhet och korrelationen däremellan) så är många överens om att om man inte stegrar belastningen och alltså kräver mer av hästen så nöter man bara, dvs då är det hellre bättre att låta hästen vila. Så de som rider en mil varje dag med samma program, dvs lika antal minuter skritt, trav och galopp, utvecklar egentligen inte hästens kondition utan bibehåller den i bästa fall eller bara nöter på den.

Det är ju också därför som när hästen börjar komma upp i sträckor så ändras träningen till mer intervall och styrka och mindre fokus på enbart lång-långsam-träning. För om man skulle träna lika mycket lång-långsam proportionellt som på tex 8-milsnivån så skulle hästen behöva gå 3-4 mils pass varje gång. Inte så uppbyggande utan snarare bara slitsamt.

/Camilla

Jag vet galopptränare som kör konsekvent varannandagsprincipen från tidig träning och då bygger upp så.

Däremot vid insittning / inridning och den biten, då kör de mer invänjning - konsekvent, korta pass varje dag. Mest huvudet som jobbar kanske. Sedan vila innan vidare kom igång-träning.

Vissa skrittar igång dem sedan och då ibland oftare än varannan dag, fast fortfarande med ett par vilodagar i veckan. Så det är mer när "jobbet" börjar som vilan blir styrd till det.

Jag kan tänka mig att även de yngsta travarna som körs in tränas i flera korta skritt- och småjogg-pass än när de senare börjar jobbas.

Men det är ju olika med tränare också, och deras filosofier. Finns säkert de som provar varje-dags principen också. Den ende jag hört talas om fick dock en övertränad häst som inte kunde prestera mera.

Jag vet galopptränare som kör konsekvent varannandagsprincipen från tidig träning och då bygger upp så.

.

Jag vet dom som inte gör så;)

Återigen står dem på bana finns inte så många alternativ.

Det är variationen som är viktig. Även mellan mer krävande pass och mindre krävande.

Jag vet också att en häst med god kondition och styrka orkar en hel del innan det "tär" på musklerna. Men är det ett "lite hårdare pass" så är det det - för hästen och dess muskler.
Men visst - undiker man hårdare pass och kör bibehållande träning (vad som är vad är naturligtvis individuellt som du också skriver) fram till en planerad vilodag och tränar hårdare DÅ, säg 1 gång / vecka - då är man ju tekniskt sett "hemma".

Ja så jobbar jag tex. Det är kanske "hårda" pass flera dagar i veckan (dvs kanske hårt för en annan häst, i sämre kondition osv) men för denna häst normala pass, samt ett hårdare och efter det vila eller mkt lätt pass.

Ska bara tillägga - kort :p (är dålig på det) - att jag också brukade göra så. Är inlärd på det systemet, men har insett dess nackdelar senare.

Gamla läromästaren (inte min iofs, jag red den på halvtid) som tävlade msv var van att ridas varierat i princip varje dag. Vilodag när det föll sig, skrittpass och lite lätt longering en eller ett par dagar i veckan kunde det bli. Annars 1-2 timmars träning eller utepass.

Grejen var att pålle hade superkondis och styrka, och orkade arbetet glad och pigg -MEN, Han var en av de som tunnade ut upptill över säsongen, trots välutprovad sadel, korrekt arbets form (såvitt jag och de 3 tränarna kunde bedöma) och variation i jobbet. Han var dessutom den ende häst jag kände till som käkade lucern på den tiden, så han bör inte haft proteinbrist.

På somrarna gick han på bete och reds bara varannan dag. Ofta lättare pass, men kanske något tuffare då och då, tävlade ibland då med. Han var aldrig så fin i musklerna som när han kom hem efter det betet. Bredare i överlinjen än under resten av året, ska erkännas med skammens rodnad. Och kondisen var oförändrad - det hade räckt bra med det lätta håll-igånget, under 3 månader!

Så jag TROR att han hade mått bättre muskulärt av mer vila.

FÖ ska man heller inte massera 2 dagar i rad! Musklerna behöver återhämta sig, som efter träning! :) Med undantaget om man masserar ett annat område, eller bara masserar lätt. Som vid träning! :)

Varför inte?

För övrigt så ska man inte massera häst på det, ibland, hårda vis, som man kan och ska göra på en människa.

Alltså, jag har inte vllodag när det faller sig utan har en väldigt planerad träning som är genomtänkt med även vila/lätt arbete efter dressyrträningarna, tex.

I princip alltid lätt arbete efter hårdare pass, alternativt skrittmaskin och hage.

Ang vad som är bra eller ej så har jag nog alltid haft ett sånt upplägg ungefär och hästarna har inte haft problem varken i muskler eller nån annanstans, och inte tunnat ur i överlinjen tex .
Även om en häst går på sina fyra ben varje dag så kan man lägga upp arbetet efter vad den gjorde dagen innan, och se till att använda andra muskler, man sitter inte och samlar varje dag. Att hästen går i balans i lägre form är inte slitsamt, på samma sätt, inte heller att skritta i terräng osv.

Den går ju på sina fyra ben även i hagen i så fall.

Att hästar blir fina i överlinjen på bete brukar handla om att de lägger på hull:o Det misstas ibland för bättre "överlinje".
Nu kanske din häst tränades fel när den reds varje dag, men ingen av mina har blivit bättre i övelinjen av att mindre ridning (eller tömköras)
Men det gäller att känna efter hur hästen känns dag från dag, och lära sej känna igen när hästen är fräsch och mår bra och av vad.

Detta ständiga klagande på mitt skrivsätt o läsförståelse.

Det är ingen annan som gör det, så det har säkert ett syfte.:rofl:

som allmän regel kan man säga att återhämtningen normalt skett efter 24 - 48 timmar ( Efter extremt hård träning 72 timmar)

Och nu pratar vi styrketräning. Så fort vi ber hästen samla sig mer så ber vi den svikta på bakknäna mer än den är tränad för. Om vi säger att hästen är på "lätt nivå" så måste den ju träna upp styrkan och uthålligheten för att orka gå på medelsvår nivå.
Om vi pratar Dressyr.

En hopphäst tränar ju styrka i ännu högre grad. det krävs ju mer styrka ju högre och längre.

Så axels inlägg ( som jag för övrigt missat) att varannandagsträning inte skulle vara uppbyggande har inte ngt belägg ngnstans.

Det räcker ju att träna en dag per vecka för att bibehålla - så det som går över det bygegr ju upp - Om man har koll vill säga.
Nu är du här igen o jämför människan med häst o lägger in din egen värdering i vad som är medelhård träning.
tr o m rekommendationer på fodersäckar indikerar på att de flesta hästarna går i lätt träning- vilket många överskattar= övervikt hos hästen. Att hästen sätter sig ngt några meter ger ingen bestående träningsvärk alls.
Hästar kan efter passet göra både caprioler o jämnfotaskutt i hagen.
de är gjorda för att klara mer än vi.

att bibehålla formen på att träna 1 dag/ v. fattar jag inte hur man man kan tänka.
att hästarna inte förlorar så mkt i kondition,under en längre vila har man dock funnit. Men flås,smidighet o lösgjordhet är färskvara.

Det verkar inte som du själv tränat egen eller hästkropp till att vara mer i form mer än i stor muskelmassa- styrka.
Man bygger upp hästen sakta o det är trots allt en häst som har hästkrafter att ta till.
en ständig pågående nötning tror jag ingen förespråkar.

Med vila menas som några tidigare har skrivit- ett lätt jobb för att inte fastna i stela muskler- att få bort slaggprodukterrna.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka