E

EHME

Jag går i lite funderingar att betäcka med honom i år.
Har ni någon erfarenhet av hingsten själv eller av hans avkommor? Vore intressant att höra vilket intryck ni har av hingsten!
Han ser ju väldigt trevlig ut på papperet men jag har själv inte sett så mycket av vad han lämnar (typ, gång, temperament, ridbarhet etc.).

Information mottages tacksamt!

Sv: De Niro

Avkommeindex Hannoveranerförbindet 2008;
Typ 123
Huvud 115
Hals 131
Sadelläge 100
Ras och könsprägel 129
Extremiteter 131
Dressyr 126
Skritt 129
Trav 123
Galopp 111
Ridbarhet 128
Hoppning 63

De Niro är ju en mkt kapabel hingst, som har lämnat mkt, men vad har Du för Sto ?

Jag har en treåring efter hans son Danzas. Hon fick klass1 på treårstest som gångartstalang. Hon är en mkt trevlig att jobba med mkt vänlig, sammarbetsvillig och förtroendefull.
Hennes bästa gångart helt klart traven och hon har ett otroligt hasarbete.
Hon fick 8 or på typ och huvud hals och bål och då har hon en något burkig och lågställd mor så det är helt godkännt;).

Jag hade gärna andvänt Danzas eller De Niro igen vid tillfälle.

Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter gällande just denna specifika hingst, jag är inte ute efter en tråd liknande "vilken hingst ska jag ha till mitt sto".

Mottager gärna, som sagt, erfarenheter om De Niro samt hans avkommor men lämnar mitt sto utanför diskussionen.
papperet ser denne hingst ut som att han kan matcha henne väl, därför undrar jag lite över vad han lämnar, rent generellt.

Trevligt att höra! Tack för svar!

Som det ser ut nu verkar det som om Danzas inte kommer att vara i svensk avel i år men då kan kanske pappsen vara ett bra alternativ trots allt.

Du har ju även De Niro sönerna Dionysos (Flyinge) och Danone I (TAI från Tyskland) att välja på.

Dionysos är jag inte så imponerad av men ska titta närmare på Danone. Tack!

Skulle vara lite försiktig om jag hade ett sto som var lite lång och kanske hade lite svårt att få med sig bakdelen i tex skänkelvikningar.

Mvh

Tora

Jaså? Kan han ge lite svag rygg?
Hur menar du med skänkelvikningarna? Att stoet överlag behöver ha rätt bra bakben?

Jag skulle inte vilja säga direkt svag rygg men svårt att få med bakbenen i vissa rörelser.

Vad jag menar är att vissa hästar har väldigt lätt att göra sidvärtes rörelser medan andra har lite svårare att få med sig bakdelen helt enkelt.

Har din häst lätt för skänkelvikning så skulle jag inte bekymra mig men är det något du får sitta och jobba mycket med så kanske det är värt att tänka på.

Det är ju ingen jättegrej men kanske något man kan ha med sig i bakhuvudet.

Mvh

Tora

Jag skulle gärna använda honom, men på mitt sto skulle det bli för mycket linjeaven (läs: inavel).
Tycker om hans typ och utstrålning.

Aha! Det är verkligen något som är värt att tänka på...Är det specifikt för De Niro eller något som är "vanligt" i D-linjen?

Det vet jag faktiskt inte. Det var bara om just De Niro som vi pratade om (mitt sto har just svårt att få med sig bakdelen i vissa rörelser). Samma sak var det med De Noir. Så kanske i vissa fall kan det vara så (alltså att det bara är han som ärver ner det). Känner att jag svamlar mycket. Kan ta reda på mer om du vill.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Min sköthäst är e. De Niro. Han har fantastiskt temperament, lugn och trygg och självsäker. Är mycket rörlig och har tre bra gångarter, speciellt traven där han har ett stort register. Han direktkvalade till Flyinge som 4-åring, tyvärr kom han aldrig dit pga. en hovböld. På kvalitets hade han 78887 i ext. 8888 på gångartsprov och 67 på löshoppning. Nu är han 7 år och har startat tom. LA:6 har vinst eller placering i alla starter (15-20 st), vann sina första 8 starter i rad! :D Han är såååå fin! Vill du veta något mer?

Vad har du för underlag till till ditt påstående ?

Stoet till ditt sto hade alltså lätt för sidvärtsrörelser ? Eftersom du faktiskt påtalar att De Niro kan ge den effekten ?

Mvh Mia

Det vet jag faktiskt inte. Det var bara om just De Niro som vi pratade om (mitt sto har just svårt att få med sig bakdelen i vissa rörelser). Samma sak var det med De Noir. Så kanske i vissa fall kan det vara så (alltså att det bara är han som ärver ner det). Känner att jag svamlar mycket. Kan ta reda på mer om du vill.

Mvh

Tora

Här förstår jag inte riktigt heller vad du menar eller påstår. Har du själv avkommor efter dessa två hingstar som har problem med skänkelvikningar?
De Noir (en De Niroson) ligger högst i i danska unghästdressyrindex med siffrorna;
skritt 147
trav 139
galopp 152
ridbarhet 146
samlat index 156

vilket inte på något sätt tycks borga för en förärvning av dåliga bakbensrörelser.

Hej! Jag har köpt en liten flicka e De Niro som är 7 år i år. Hon vann sitt 3 årstest på Strömsholm och har sen haft två föl (varav ena sonen visades på 3 års i år e. Rubinrot och fick 46 p som dressyrtalang). Hon ligger alltså e i utbildning osv men jag kan ju inte klaga på henne ett dugg. Hon utbildas och sätts igång under tiden jag rider och hon har väldigt lätt för sig, ang diss om skänkelvikningar så gör hon suuuuperfina sådna och har lätt för sig i allt sidvärtesarbete. Man kan variera tvärning, takt och tempo i sidvärtes utan problem. Hon har ett superhuvud (alla säger ju att rödhåriga ston är suuuuperjobbiga men jag har ridit under högbrunst och i hällregn osv å aldrig ngt tjaffs) hon är inte tittig, har bra självförtroende och ett underbart arbetslynne. Hon vill hela tiden jobba mera och göra rätt.
Hon har tre stora och fina gångarter med kanontakt, jag är helt förälskad i galoppen för hon jobbar igenom bakbenen och haserna ordentligt sen har hon en motor för 15 hästar till så man måste lära henne att använda motorn till rätt saker och inte bara gasa på i 190.
I all hantering är hon jättesnäll och hon litar väldigt mkt på människan, tex så stod hon bara lite med rest nacke första ggn hon varmskoddes å d rykte å pyste om hennes hovar men d va inga problem alls.
Exteriört har hon superfina poäng från 3 års. Hon är en långslank modell med lång rygg och g kort kors. dock tkr jag hon har en typisk sto rygg de brukar bli lite längre. hon är inte vek iaf. hon är korrekt i benen och är tålig vad gäller sår och om hon slår på sig, hon kan bli svullen men aldrig halt (men jag kan ju inte låta bli att hantera henne som en porslinsdocka iaf).

Hmmm det är svårt att säga vad som är pga de niro eller pga mamman eller pga individen som sådan (mamma är e Condor m - nepal). Men jag har haft ett d-day sto innan och där fick man lirka mkt mer och vara väldigt bestämd, utan att slåss för då ballade hon ur så jag tkr att det är sååå skönt med ett sto som bara säger "ja mamma jag ska göra så gott jag kan". Jag skulle kunna tänka mig att använda de niro själv om jag hade ett avelssto. och jag kan garantera att min nästa häst blir ett föl efter denna flicka för hon e allt jag ngnsin sökt efter.

Har du fler frågor så fråga på bara!
MVH Ankie

*kl*

När vi är inne på De NIro - var kan man hitta hans exteriörbedömning?

Skulle vilja veta lite mer om hans benställ?

poäng 998899=52 poäng (4,5 år)
Omdöme om benen "Korrekta, något långa dock ej veka kotor."

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 931
Senast: Lea88
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 990
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 275
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka