pastejja

Trådstartare
Jag var på Flyinge igår och såg en svart mycket tjusig hingst som i mitt tycke rör sig hur trevligt som helst. Jag blev lite paff när jag fick höra att det var samma hingst som jag tidigare dissat för att han rörde sig så trist. Så skönt att ha fel i detta fallet. :)(det hade ju varit trist om det var på andra hållet - att han blivit sämre).
Nu går jag här och funderar på om det inte kan vara en ganska bra hingst ändå. Jag har bara sett bilder på avkommor och de ser mycket fina ut. Vad har ni för erfarenheter av hingsten och avkommorna? Temperament? Typ?Rörelse etc?
Kommer han att vara i avel eller fortsätta att tävla ett tag till? Enligt Flyinges hemsida så tävlas han, någon som vet med vem och hur det går?
Inte för att det spelar roll alls, men finns det någon fuxavkomma till honom?
/U

Sv: Daytona

Enligt Flyinges hemsida så tävlas han, någon som vet med vem och hur det går?

Daytona VDL gjorde 2 starter med Susanne Gielen förra året som 5-åring enligt SvRFs databas:
En start i LA:3, 10:e plats (oplacerad) med 68.06% (klassen vanns av Sandakan med 76.46%) och en start i Finalpr för 5-åringar, 8:e plats (oplacerad) på 70%.

Han vann dock en LA:3 med 74% och en LB:3 med 75% vid Stensäters RFs tävlingar i april-08 (den klubben har tydligen valt att inte rapportera in sina resultat). Han vann också en "Almänt Intryck för unga hästar" i Gärds med 77.80% (vid samma tillfälle som 10:e platsen ovan). Denna klass finns inte heller i SvRFs databas.

2009 finns inga starter i Sverige noterade i SvRFs databas.

Senast ändrad:

Enligt Flyinge själv så ska han ha ett mycket behagligt temperament och vara lite av en dubbel talang med goda förutsättningar för fälttävlansavel. Jag hade honom inbokad förra året till ett av mina ston som är mycket temperamentsfullt. Men tyvärr tog hennes temperament överhanden vid lastningen inför resan dit så hon fick ha helt annan typ av veterinärvård än seminveterinärens. Så det blev inget med den betäckningen det året och i år valde jag en annan hingst till henne.

kl
Hans mormors halvsyster efter Michelangelo har placeringar i svår dressyr bla
Han har ju hoppning längre bak så det kan nog finnas en hel del hopp där också. Han kommer ur holländska stofamiljen FF84. Där finns bla ett par hästar med plac 1.60 bla hittar man Lou-Lou som fanns med på världsrankingen 2003-2004

Senast ändrad:

Han finns inte med på hemsidan längre. Tagen ur avel?

Jo han finns kvar.. Kolla under "vart tog hingsten vägen?" Där står det att han är i sporten under 2009

Daytona VDL gjorde 2 starter med Susanne Gielen förra året som 5-åring enligt SvRFs databas:
En start i LA:3, 10:e plats (oplacerad) med 68.06% (klassen vanns av Sandakan med 76.46%) och en start i Finalpr för 5-åringar, 8:e plats (oplacerad) på 70%.

Han vann dock en LA:3 med 74% och en LB:3 med 75% vid Stensäters RFs tävlingar i april-08 (den klubben har tydligen valt att inte rapportera in sina resultat). Han vann också en "Almänt Intryck för unga hästar" i Gärds med 77.80% (vid samma tillfälle som 10:e platsen ovan). Denna klass finns inte heller i SvRFs databas.

2009 finns inga starter i Sverige noterade i SvRFs databas.

Tack för att du kollade upp! Kan det vara att han startat utrikes och därför inte finns med bland resultaten? Startat lokala klasser känns kanske lite smått. Kanske varit skadad eller annat.. det finns ju många anledningar..
/U

Enligt Flyinge själv så ska han ha ett mycket behagligt temperament och vara lite av en dubbel talang med goda förutsättningar för fälttävlansavel. Jag hade honom inbokad förra året till ett av mina ston som är mycket temperamentsfullt. Men tyvärr tog hennes temperament överhanden vid lastningen inför resan dit så hon fick ha helt annan typ av veterinärvård än seminveterinärens. Så det blev inget med den betäckningen det året och i år valde jag en annan hingst till henne.

Ja.. men det låter ju väldigt tilltalande.. Trist att du inte fick till någon seminering med honom, är han fortfarande intressant om han skulle komma tillbaka i avel?
/U

Ja absolut till rätt sto, så är han intressant och jag tror att jag har ett par som hade passat.

Det beror ju så klart på vad man vill ha ut för något av det. Men i min värld så ska det inte vara ett litet sto och kanske inte heller ett allt för lätt sto i typen. Jag tror att han kan fungera bra på stora lite tyngre ston som förädlare.

Såg ett superfint föl i somras e Daytona-Quite Easy. Jag är en av dom som varit mycket skeptisk till Daytona men efter att ha sett denna högställda snygga avkomma med riktigt elastiska fina rörelser börjar jag ändra mig. Och när jag nu hör att han utvecklats ännu mer kan det vara kul om de sätter honom i avel igen. Men känns lite lurt varför de tagit honom ur avel och sen knappt tävlat honom? Men å andra sidan verkar nte Flyinges organisation funka 100.

Jag fick en jättefint stoföl e. Daytona iår. Tyvärr dog hon under förlossningen, men det var en riktigt fin fölunge extreiört. Till saken hör att mamman har haft 4 föl med olika hingstar innan som alla fått sin pappas exteriör fullt ut. Mitt stoföl var VÄLDIGT stor men övriga Daytona-avkommor jag har sett har legat på "normal" storlek. Tyvärr kunde jag ju inte betäcka om med honom i år, dels för att han ej varit i avel och dels för att stoet dog. Nu har jag ett nytt sto och hon kommer defenitivt gå till Daytona om han finns tillgänglig 2010!

Startat lokala klasser känns kanske lite smått. Kanske varit skadad eller annat.. det finns ju många anledningar..

Jag tycker personligen att Daytona VDL är en trist hingst...men klasserna jag hänvisade till var inga LOKALA klasser.
SvRFs registrerar bara resultat från regionala klasser och uppåt. 2008 var Daytona VDL 5-år och alltså startade han precis på den nivå som man kan förvänta sig av en 5-åring (de får ju inte gå högre klasser, medelsvår är för 6-åringar).

Om han tävlats utomlands i år som 6-åring får du fråga Flyinge om,
om du nu är intresserad av hingsten på riktigt.:grin:

Det beror ju så klart på vad man vill ha ut för något av det. Men i min värld så ska det inte vara ett litet sto och kanske inte heller ett allt för lätt sto i typen. Jag tror att han kan fungera bra på stora lite tyngre ston som förädlare.

Det är så mina tankar har gått, men jag upplevde honom absolut inte som liten på Flyingedagarna. Han hade en lång ryttare på ryggen. Kanske han har vuxit sedan bruks (inte ryttaren då ;)).
/U

Såg ett superfint föl i somras e Daytona-Quite Easy. Jag är en av dom som varit mycket skeptisk till Daytona men efter att ha sett denna högställda snygga avkomma med riktigt elastiska fina rörelser börjar jag ändra mig. Och när jag nu hör att han utvecklats ännu mer kan det vara kul om de sätter honom i avel igen. Men känns lite lurt varför de tagit honom ur avel och sen knappt tävlat honom? Men å andra sidan verkar nte Flyinges organisation funka 100.

Det låter ju intressant, framförallt om man har ett QE-sto :). Vet du hur mamman såg ut?
(Fast det är ju alltid intressant med fina fölungar :))
/U

Jag fick en jättefint stoföl e. Daytona iår. Tyvärr dog hon under förlossningen, men det var en riktigt fin fölunge extreiört. Till saken hör att mamman har haft 4 föl med olika hingstar innan som alla fått sin pappas exteriör fullt ut. Mitt stoföl var VÄLDIGT stor men övriga Daytona-avkommor jag har sett har legat på "normal" storlek. Tyvärr kunde jag ju inte betäcka om med honom i år, dels för att han ej varit i avel och dels för att stoet dog. Nu har jag ett nytt sto och hon kommer defenitivt gå till Daytona om han finns tillgänglig 2010!

Så himla trist att du förlorade fölungen. Hoppas på att du får behålla nästa.
Jag har 2 ston, endast den ene i avel i år, och deras avkommor verkar påverkas exteriört mest av pappan. Interiört verkar den som inte betäckts prägla interiören mycket, och med den som har betäckts vet jag faktiskt inte ännu.
/U

Liknande trådar

Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 273
Senast: Derring-Do
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar