Datorn igång hela natten/dygnet?

Sv: Datorn igång hela natten/dygnet?

Lån här med:D

Min dator är en sån som alltid ä i gång! Alltid! Utom när det åskar och det är trist för då är jag uttråkad.

Enligt nissen som läste av min elmätare i nov. förra året så sa han att en dator med skärm drar ca 2000 kWh per år ungefär. Någon som vet om det skulle stämma?

Det kan stämma, min ena dator drar ungefär 2000kwh om jag haft den på hela tiden, min andra ca 1000kwh.

Så stängd du av din dator och spara en slant :)

Jag stänger alltid av på kvällen, och drar ut alla kontakter (även telefonjacket). Efter att två modem lagt av p g av åska är jag försiktig...

Immer

Så gör jag med, oftast och när jag skall bort... Men ibland händer det att john blund kommer och hälsar på när man ligger på soffan och tittar på tv/film eller så... Då blir det inte avstängt....

*kl*

Jag har datorn i viloläge över natten, då slocknar allt, och fläktarna stängs av. Skärmen knäpper jag av.

Det läget kan väl knappast vara särskilt mycket mer energikrävande än att ha den avstängd, eller vad säger ni?

Precis! :idea:

//Freydis som knappt kan sova i samma rum som klockradion... :crazy:

Jag har inte ens klockradio :rofl:... & gissa EN gång om jag har försökt lura ut nåt sätt att omärkbart montera ner gatlyktan utanför mitt nuvarande sovrum :cool:

Jag hade jättesvårt när jag skaffade hund,kunde inte somna pga. jag hörde hans andningar :rofl:.

Jag blir vansinnig när mina katter vill ligga hos mig på natten & spinner som tokar... I mina öron låter det som turbiner :rofl:

Jag har på min dator dygnet runt och sover i samma rum. Kommer jag ihåg brukar jag i allafall trycka av skärmen så inte den står och drar onödigt med ström ;)
Ibland så ska jag väl dock nämna att jag stänger av den, om jag tex. ska åka bort i några dagar eller så...

*kl*

Pappas dator gick sönder just p.g.a. att den stod på jämt, det säger väl sig självt att saker som används mycket slits ut fortare än saker som är avstängda?

Själv stänger jag alltid av datorn när jag inte ska använda den, har den aldrig påslagen när jag sover, skulle inte få en blund.

Jag har inte ens klockradio :rofl:... & gissa EN gång om jag har försökt lura ut nåt sätt att omärkbart montera ner gatlyktan utanför mitt nuvarande sovrum :cool:
Jag kan mycket väl tänka mig att du har hittat ett antal mer eller mindre avancerade sätt att göra det på! :eek:

Själv har jag numera sovrum mot skogen, det är mörkt och tyst! :bow:

Angående om det är bra eller inte att stänga av sin dator:
Har man en vanlig PC med Windowsoperativsystem och en normal hårddisk och fläkt är det en bra ide att stänga av den åtminstone nån gång i veckan, mest för att diverse minnesluckor lätt börjar göra slut på minne annars = seg dator.
Ju mindre hårddisken går, desto bättre, fast den går normalt inte om man inte använder datorn.

Det finns däremot en massa andra fall då datorn inte behöver startas om. Tex om man har ett mer driftsäkert operativsystem, som Unix eller VMS, eller har datorn i ett välkylt serverrum med övervakad kylning.

Jag jobbar som drifttekniker på ett stort företag och för oss vore det katastrof om vi var tvungna att starta om våra servrar stup i kvarten:p Vi drar in så där 50 000kr/min:eek:

Däremot startas de kritiska systemen om en gång i veckan, det är även då vi kan göra uppdateringar och sånt. Det är då mitt i natten, när det är minst trafik.

Glömde:
Vi har våra datorer och skärmar på dygnet runt hemma.

Så gör jag med, oftast och när jag skall bort... Men ibland händer det att john blund kommer och hälsar på när man ligger på soffan och tittar på tv/film eller så... Då blir det inte avstängt....

Visst är det konstigt det där? :eek:

Han är lurig den där sandmannen :p

Vi har flera datorer, varav en server.

Servern är på dygnet runt eftersom det är flera av våra vänner som har sin mail på den också. Vi stänger bara av den vid rejäla åskväder, och det är inte ofta. Våra vanliga datorer är avstängda nattetid och dagtid när vi jobbar, annars är de för det mesta igång.

Ska jag gå ifrån datorn en kortare stund brukar jag bara slå av skärmen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka