Datorn igång hela natten/dygnet?

Sv: Datorn igång hela natten/dygnet?

Våra (min och sambons) datorer är på nästan jämnt då vi spenderar väldigt stor del av vår vakna tid vid dem:angel: När vi sover är de dock avstängda.

När jag bodde hemma hos pappa (som har egen datorfirma) stod hans 3 datorer+servern på dygnet runt. Sen hade vi 4 datorer till som stod på 3/4 av dygnet:p

Stänger av datorn under natten. Om jag inte *host*skaladdanernågot*host* :angel:

Mina serverdatorer jag haft:

p4 2,0ghz låg mellan 70w vid låg belastning 120w vid högbelastning
p4 3.0ghz låg mellan 90w och 140w

Speldatorn
3.2ghz med gforce 5900 grafik 100w till 150w

laptopen drar ca 30w (har inte mätt noggrant)

21tum crt skärm drar ca 120w

allt detta är mätt med en mätare från clasohlson kosta väl runt hundringen

876kwh drar en vanlig stationär dator/år blir ca 800kr/år beroende på elpriset (inte räknat med skärmen eftersom den går ner på standby när jag inte sitter vid datorn)

Det som slits när en dator står på är hårddiskarna förbrukat 2 stycken de höll ca 2 år vill poängtera att det var vanliga ide-diskar 7200varv och de var konstant belastade

övriga komponenter håller hur länge som helst så länge de har fullgod kylning

Jag har alltid datorn igång. Så även på den tiden jag delade rum med den.

Datorer är gjorda så att de kan stå på jämt.
dock är konsumenthårddiskars livsläng baserad på en drift av max 11h/dygn, till skillnad från scsi diskar för servrar som är gjorda för 24h/dygn.
mao så skall man inte räkna med att diskarna mår så bra av att t.ex. stå och tanka ner hela dygnet, utan de behöver parkeras, vilas och kylas av lite då och då.

vi har för övrigt i princip alltid minst 3 datorer på hela tiden hemma.

dock är konsumenthårddiskars livsläng baserad på en drift av max 11h/dygn, till skillnad från scsi diskar för servrar som är gjorda för 24h/dygn.
mao så skall man inte räkna med att diskarna mår så bra av att t.ex. stå och tanka ner hela dygnet, utan de behöver parkeras, vilas och kylas av lite då och då.
Om man inte räknar med att industring gått över till SATA för de enkla/många billiga diskarna i servers sen ett tag tillbaka då? SCSI i den gamla utgåvan (dvs inte SAS) är i princip utdött bortsett från alla de gamla utrustningar som finns och behöver servas.

(Sen är jag inte så dum att jag litar på att mina diskar ska hålla för det; saker går alltid sönder. Redundans!)

var iofs precis före satas ankomst som jag slutade som itkille... så du har rätt...

Jag stänger av datorn, den surrar för mycket och ändå är jag inte speciellt ljudkänslig (vill inte ha knäpptyst när jag sover).

I vaket tillstånd är datorn oftast på från det jag vaknar till det jag ska lägga mig, så det blir ändå rätt många timmar (som de senaste dagarna - 8-24)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka