Datorn igång hela natten/dygnet?

Sv: Datorn igång hela natten/dygnet?

Så här har min bror förklarat när jag frågat (på ett ungefär)...

Om man har koll på temperaturen på de olika delarna i datorn (med hjälp av t ex ett program) och ser till att fläktar och kylning fungerar, så mår datorn bättre av att stå på än att startas "hela tiden".
Har man INTE en bra fläkt (dvs typ en billig eller enkel) så tar datorn lättare skada, speciellt om man har noll koll på temperaturen. Lägg då till att datorn är byggd i ett chassi som inte direkt främjar god ventilation, så har man komponenter som blir gamla fort.

Jag tror att den här frågan är nyanserad av vilken "skola" man följer. Alltså att en del anser det ena och en del det andra och att det egentligen inte finns någon "fel" sida, bara att detaljerna är olika i det man ser/diskuterar/tar hänsyn till.

Så min sambo som har spenderat 5 år av sitt liv att studera allting han kan om datorer på Chalmers och sedan dess har spenderat ett antal år av att jobba på ett dataföretag har alltså ingen aning om vad han snackar om??

Det kan han mycket väl ha. Men hans kunskap är inte oemotsagd.
Undertecknad är också en form av datanörd med utbildning med helt andra kunskaper i ämnet.

Malmubub förklarar det bra, tycker jag.

Många datorer för hemmabruk har underdimensionerad kylning och blir därför för varma, och man bör slå av dem. En server har generellt sett bättre fläktsystem och kan kyls därför mera. Man kan instalera stora fläktar i sin hemmadator med, och samma behov att slå av dem uppkommer alltså inte.

Man kan nog säga såhär, att en välkyld normal dator som man öppnar och blåser rent då och då kan stå på alltid, utan minsta skada "sålänge att prestandan i den inte är intressant längre." Det som kan gå sönder är hårddiskarna, som inte gjorda för att spinna dygnet runt alltid. Men om man bara låter de stänga av efter en tids inaktivitet så är det problemet också ur världen.

Alltså, kompenenterna överlever sig själva...typ.

Varför har inte webbservern gett upp än då, och den har gått konstant i 4 år nu? Den är dessutom till kameraövervakning och övrig övervakning samt webbradio så den kommer aldrig att stängas av.

Okej, jag såg nu att det fanns flera svar på frågan.:D

Det som kan gå sönder är hårddiskarna, som inte gjorda för att spinna dygnet runt alltid. Men om man bara låter de stänga av efter en tids inaktivitet så är det problemet också ur världen.
Det säger sambon också hela tiden. Att hårddiskarna pajar om jag låter datorn stå på.
Jag hade för vana att aldrig stänga av datorn, tyckte att det var behändigt att kunna börja där jag slutade förra gången utan att behöva leta upp det igen.
Men sedan jag började stänga av datorn på kvällarna har min datorn faktiskt blivit snabbare. Vad det beror på vet jag inte, men jag är helt säker på att så är fallet.

Min sambo som är datanisse hävdar att komponenterna i datorn tar stryk om datorn står på hela tiden, eftersom temperaturen i datorn blir för hög. Den behöver kylas ner genom att vara avstängd.

Fast min datornisse hävdar att datorn tar mer stryk av att sättas på/av hela tiden.
Har man bra fläkt och fritt runt ventialtionshålen så ska den inte bli för varm. Han städar visserligen sin nån gång i månaden...:angel:

Senast ändrad:

Det säger sambon också hela tiden. Att hårddiskarna pajar om jag låter datorn stå på.
Jag hade för vana att aldrig stänga av datorn, tyckte att det var behändigt att kunna börja där jag slutade förra gången utan att behöva leta upp det igen.
Men sedan jag började stänga av datorn på kvällarna har min datorn faktiskt blivit snabbare. Vad det beror på vet jag inte, men jag är helt säker på att så är fallet.

Jag har för mig att jag hört något om att det kan bero på vilket operativsystem man använder... Att en del program (vilket operativsystemet är) behöver startas om ibland för att inte bli långsamma. Varför det var så minns jag dock inte. Tror det var något med minnet...?

Senast ändrad:

Jag hade jättesvårt när jag skaffade hund,kunde inte somna pga. jag hörde hans andningar :rofl:.

Han får vell sova i annat rum...

/Hon som inte heller klarar av att klockradion surrar, och den står ändå i andra änden av sovrummet... Däremot går det alldeles utmärkt att somna på soffan i vardagsrummet och ha både datorn påslagen och väggklockan som tickar och dingdongar...

Lånar..
Våran stänger vi av på natten och om vi åker bort i flera timmar och inte vet hur vädret blir, tex åska..

Lån här med:D

Min dator är en sån som alltid ä i gång! Alltid! Utom när det åskar och det är trist för då är jag uttråkad.

Enligt nissen som läste av min elmätare i nov. förra året så sa han att en dator med skärm drar ca 2000 kWh per år ungefär. Någon som vet om det skulle stämma?

Det varierar för mig. Ibland stänger jag av den, och ibland får den stå på.

Största anledningen till att stänga av den tycker jag är energiförbrukningen. Jag tror inte att datorn slits speciellt mycket av att stå på, och inte av att stängas av heller.

Däremot tror jag att angreppsrisken ökar när datorn får stå på mycket. En dator som alltid är påslagen är betydligt mer attraktiv för en illasinnad hacker än en dator som mest är avstängd. Men har man en bra brandvägg ska det inte vara någon fara.

Jag hade jättesvårt när jag skaffade hund,kunde inte somna pga. jag hörde hans andningar :rofl:.

Jag har märkt att det där har jättemycket att göra med ens attityd till ett ljud. Den droppande kranen anses vara enerverande, medans kattkurr generellt ses lugnande och sövande.

En extremt svårsomnad kväll låg jag och irriterade mig enormt just på denna droppande kran. Till slut gick jag upp för att försöka göra något åt saken. Det visade sig att det inte var kranen som droppade, utan att samma ljud uppstod genom att det droppade regn från ett hörn på taket.
Sedan somnade jag som ett litet barn.

Här får datorn aldrig stå på över natten, bor ju i en 1a nu o surret gör mej skogstokig. Tycker för övrigt inte om att ha maskiner igång när jag sover, så här är allt avstängt, känns tryggare så.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka