Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Jag bor lite högre upp i landet än Jämtland (visst var det så).
Dom flesta som häckar på marken gör det i våtmarker och där vill jag inte gå, alldeles för mkt mygg:D
Fåglar häckar sällan vid ett promenadstråk om dom inte är mer vana vid människor och det som hör till.

Om vi stöter på ett fågelbo i våran väg, så går vi ju runt det, inte klampar igenom det, som ni får det att låta:angel:
Hunden ser fåglar varje dag, på varje promenad, ja tom på våran balkong brukar dom sitta. Än så länge har han inte knipit någon fågel, eller ens sprungit efter dom eftersom han vet vad kommandona NEJ och STANNA betyder;)

Nej, jag bor inte i jämtland och inte häckar då de flesta av våra skogsfåglar i våtmarkerna.

Hundar behöver inte jaga vilt, för att störa och förstöraför djuren under denna tid.. (som Willebillebus mkt bra skrev).. :bow:

Då undrar jag, vad är det min hund (tax) förstör när han vistas i skogen som inte jag förstör när jag vistas i skogen:confused:

Som det skrivits tidigare så spelar det ingen roll hur stor hunden är, en liten hund kan också "rota runt" i fålelbon vid kanten av en stig som exempel bara.

Läs hela tråden, jag tycker det finns hur många inlägg som helst som gör att iaf JAG vill ha mina hundar kopplade.

Knapplån.

Jag tycker ni ska gå in på Skogstrollets hemsida. Där finns hennes redogörelse om en tur med hunden, den förklarar mycket bra varför man ska hunden i koppel.

Blir lite tjatigt men som jag skrev, om vi stöter på ett fågelbo i vår väg, så går vi runt det, inte klampar rätt igenom det.

Knapplån.

Jag tycker ni ska gå in på Skogstrollets hemsida. Där finns hennes redogörelse om en tur med hunden, den förklarar mycket bra varför man ska hunden i koppel.

Den om när hunden tog fågeln fast hon hade koppel på hunden?

*kl*

Jag har följt den här och liknande trådar länge nu och t.om jag börjar att förstå varför man INTE ska ha sina hundar lösa i skogen under "koppelperioden"!

Jag trodde som flera av er andra att huvudsaken är att min hund kan ovillkorlig inkallning och inte jagar vilt så är den ingen "fara" för djurlivet.
MEN det som jag förstått nu, är att det är inte just jagningen av djur som är hela poängen utan att hunden kan STÖRA och FÖRSTÖRA för många djur!

Jag skäms att jag inte lärt mig mer om detta tidigare, men nu när jag VET hur det ligger till, har jag mina hundar kopplade i skog o mark.

Cykeln har varit en bra motion för både mig och mina hundar sista tiden!

Snälla läs igenom vad dom som kan och vet om djur/natur skriver
ännu en gång!

// R, som har tagit till sig ordentligt av denna tråden. och tack till er som tagit er tid och försöker lära oss ovetande!

Men herregud. Ingen här inne har den blekaste aning om vad jag vet eller hur mycket jag lärt mig av denna tråden. Ingen här vet heller var jag har min hund eller känner henne öht.
Jag har läst igenom tråden. Jag har förstått vad som skrivits (med undantag då jag frågat vad som menas med det jag inte förstår).
Jag vet mycket väl att det inte enbart handlar om jakt.
Och som jag skrev tidigare så har jag även förstått deras argument och åsikter.
Jag har fått lära mig ett och annat om fåglar, vilket jag även (som du ser om du tittar lite tillbaka i tråden) har tackat för informationen.

Men jag vet även att min(OBS min, jag talar alltså inte för alla hundägare som har sina hundar lösa i skog och mark. Jag vet att det finns många hundägare som är oansvariga eller helt enkelt inte har kunskap eller riktigt tänker efter) hund stör det vilda djurlivet precis lika mycket (om inte mer) när hon går kopplad då hon är lugnare, tryggare och öht lättare för mig som ägare att ha och göra med när hon är lös.

Jag har försökt förklara min situation, ge insikt i hur min hund fungerar, hur många gånger som helst i den här tråden. Jag har givit upp sedan länge och orkar absolut inte bry mig om vad folk tycker och tänker.
Men jag tycker fortfarande inte att det är okej att säga att vi som har hundarna lösa är respektlösa mot naturen och inte är kapabla till att ha hund.
Det ser jag nämligen som en kränkning och kände mig tvungen att protestera mot det påståendet.

Blir lite tjatigt men som jag skrev, om vi stöter på ett fågelbo i vår väg, så går vi runt det, inte klampar rätt igenom det.

Om du ser ett fågelbo?????
Du har inte en aning om vad som händer när du går ute i skogen, det framgår så otroligt tydligt av dina skriverier.

Om du ser ett fågelbo, då är den häckningen redan spolierad. Tyvärr.

Du har inte en aning om vad som händer när du går ute i skogen, det framgår så otroligt tydligt av dina skriverier.

Nu kan jag inte hålla mig från tråden..

Vad vill du och andra egentligen? Att man ska sitta inne från mars till augusti?
Hur kan du gå i skogen vid den här tiden, du måste ju störa hela tiden oavsett om du har hund med dig eller inte?
Du och några till verkar tro att vi andra fullständigt skiter i djurens ungar vid den här tiden (ja det finns väl nån i denna tråden som gör det).
Men bara för jag inte drar allt så långt till sin spets som tex nån gör så kan jag faktiskt värna om djuren.
Vissa kommentarer är ju så löjliga, så det går bara skaka på huvudet åt dom. Kan man inte sätta tid folk om fågelbon mm, då ska man sätta dit dom på att nån hund har tagit bondens verktyg. Herregud, ser ni inte hur löjligt det blir :mad:
Ni gnäller för vi går i skogen med våra hundar, för de kan störa en fågel som ligger vid stigen. Jag har frågat hur jag ska göra om jag går kopplad med mina hundar då? Ska de gå fot från mars till augusti? För jag har som sagt koppel som är 2,20 långa, och de kan ju faktiskt störa då.
Eller låter du dina hundar skita på stigen? Mina får iallafall gå in en bit i skogen så långt kopplet räcker, och jag kanske t o m går rakt in i skogen och går också *hemska tanke*
Mina hundar har under denna tiden fått springa lösa i en stor hage vi har här, men nu har vi sett att det föds kid. Tror du och ni andra på fullaste allvar att jag nu låter mina hundar springa lösa där.
Ja, tror ni det, ja, då vet jag inte vad jag ska tro..

Och vad då ser ett fågelbo och den häckningen är spolierad? Du har ju visat kort där det står en man precis bredvid ett bo. Den som tog kortet, tog sig alltså tid att ta kort, istället för gå därifrån så fort som möjligt.
Det är bara andra alltså som stör, inte du och de som tar kort?

Eller låter du dina hundar skita på stigen?

Hundbajs är ju lämpligt att ta upp.
Har du inte påse med dig?

Med tanke på hotet från kontinenten vad gäller dvärgbandmasken (en dödlig parasit som drabbar människor som plockar bär i skogen och vars mellanvärd är hund) så bör alla hundägare plocka upp hundbajset efter sig så långt som det går.
Särskilt om hunden är importerad från ett land som har dvärgbandmask (ej Irland) eller har träffat en sådan importerad hund.

Nä, jag plockar inte upp när de skiter i skogen.

Har man varit utomlands med sin hund så avmaskar man mot det du skriver om. Det finns fler länder än det som du nämnde som du inte behöver avmaska om hunden är importerad.

Hundbajs är ju lämpligt att ta upp.
Har du inte påse med dig?

Med tanke på hotet från kontinenten vad gäller dvärgbandmasken (en dödlig parasit som drabbar människor som plockar bär i skogen och vars mellanvärd är hund) så bör alla hundägare plocka upp hundbajset efter sig så långt som det går.
Särskilt om hunden är importerad från ett land som har dvärgbandmask (ej Irland) eller har träffat en sådan importerad hund.

Tänka sig, du kunde bara kommentera just detta av allt jag skrev :crazy: Det visar tycker jag att du bara är ute efter att hitta fel..

Jag tyckte att din kommentar om att skita på stigen var extremt fånig.
Därför ville jag bemöta just det.

Men seriöst nu.
Kan man alltså avmaska mot dvärgbandmasken så att importerade hundar blir "ofarliga"?
Det är ju bra.
Varför gör man inte det överallt då?

Du kommer eller SKA inte komma Sverige med din hund om du inte har avmaskat och har intyg/skrivet i hundens pass att den är avmaskad. Intyget ska en veterinär skriva.
Sen är det detta med Svenska tullen. De gånger jag har varit utomlands med mina hundar så har de aldrig bett att få titta i mina hundars papper. Jag hoppas verkligen inte folk chansar och struntar i att avmaska, eftersom man så sällan blir kollad. Men det är klart, chansar dom så står de ju där med en hund de inte får ta med in..
När jag hade varit i Tyskland så körde jag i den filen som det stod tull/husdjur på. De vinkade och tjoade så jag fick vända och krångla. När jag kom fram sa jag att jag har ju hund med mig. Jaha, ja då körde du ju rätt...
Hade jag inget sagt, så hade de inte kollat. Har varit i Tyskland tidigare och även Polen, de har inte kikat då heller.

Senast ändrad:

Och vad då ser ett fågelbo och den häckningen är spolierad? Du har ju visat kort där det står en man precis bredvid ett bo. Den som tog kortet, tog sig alltså tid att ta kort, istället för gå därifrån så fort som möjligt.
Det är bara andra alltså som stör, inte du och de som tar kort?

Om du lugnar ner dig och tänker efter lite så kanske det klarnar.
Jag svarade PP som vitt och brett skryter med att hon minsann kan gå med en tax lös. Taxen är en jakthund, även om sällskapsfolket gör sitt allra bästa för att förstöra den som jakthund, den hunden har garanterat spolierat häckningen när PP får se ett bo.
PP skriver ju att hon aldrig sett något i skogen och därför min kommentar.

Vad gäller bilderna så visar de att en människa kan gå nära en ruvande fågel utan att den störs. Kommer däremot en hund eller ett annat rovdjur så måste fågeln fly direkt. Redena blir då fria för predatorer att röva ägg eller ungar. Bilderna visar att fåglar kan häcka alldeles bredvid vägar där folk går, och bl.a därför så finns det lagar som ska försöka skydda vilt under häckningstiden.

Nej du behöver inte alls sitta inne under tiden 1 mars-20 augusti, du får vara ute och ha din hund med , men den ska enligt bestämmelserna gå fot eller vara kopplad jämställt med att gå fot.

Detta är inget problem för en normal hundägare att klara. Gör en hundägare inte det, så bevisar det både bristande kunskap, ansvar en och nonchalans mot både djur och natur, som gör att den hundägaren förlorar all respekt.

Den poängen har de allra flesta utom tydligen du fattat. Blev det klarare nu

Jag svarade PP som vitt och brett skryter med att hon minsann kan gå med en tax lös. Taxen är en jakthund, även om sällskapsfolket gör sitt allra bästa för att förstöra den som jakthund, den hunden har garanterat spolierat häckningen när PP får se ett bo.

Jag håller med Grana, det börjar bli lite löjligt det här.
Min hund är en jakthund, ja. Bara därför får han inte springa omkring efter allt som rör sig. Just därför att han är en jakthund så har jag sett till att han inte jagar allt han ser, om han inte får kommando till det.

Jag skryter inte heller om att jag kan gå med han lös, poängterade bara att det är inte omöjligt för vissa att gå med sin hund lös i skogen, och ändå kunna visa hänsyn och inte störa eller jaga vilt. Det är ju just det som ni verkar ha svårt att fatta.

Förklara gärna för mig varför min hund spolierar en häckning och inte jag. Du verkar ju ha bättre koll på vad min hund gör än vad jag har:smirk:

Nej du behöver inte alls sitta inne under tiden 1 mars-20 augusti, du får vara ute och ha din hund med , men den ska enligt bestämmelserna gå fot eller vara kopplad jämställt med att gå fot.

Detta är inget problem för en normal hundägare att klara. Gör en hundägare inte det, så bevisar det både bristande kunskap, ansvar en och nonchalans mot både djur och natur, som gör att den hundägaren förlorar all respekt.

Men skogstrollet visade ju att även om man har hunden kopplad så kan den skada/döda en fågel. Vad säger det om henne som hundägare tycker du? Ska vi kanske rent av förbjuda hundar helt i skogarna, för ett koppel garanterar ju tydligen inte att vilt inte kan störas och skadas.
Men du är väl nöjd om alla har koppel på sin hund...skit sen i att hunden släpar på sin matte/husse, skäller och lever rövare.
Jag är nöjd om alla kan få en trevlig visstelse i skogen, både hund, människa och viltet. Sen får hunden vara kopplad eller lös...huvudsaken att hunden kan uppföra sig.

Exakt :bow::bow:

Detta har blivit otroligt löjligt måste jag säga...
Vi kanske ska stifta en lag som säger att ingen får vistas i skog och mark under hela sommarhalvåret...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka