Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Men det ger ju inga direkta spår.
Vem tusan kan se om en kotte eller pinne är flyttad?
Jag skrev "ger spår".

Däremot så tycker jag att det är fel om inte föraren liksom vet om det.
För då så vet den ju inte vad hunden gör.

Förlåt, läste inte ordentligt. my bad.
Jag har koll på vad min hund leker med. Har ju som tidigare nämnt alltid koll på vad min dam har för sig i skogen (eller någon annanstans btw). :D

Knapplån.

Ingen av er har full kontroll på hunden om den är okopplad.Ingen av er klarar att gå med blicken ständigt fäst på hunden. Ni tittar alltid ner för att kolla var ni sätter fötterna, går ett par steg innan ni tittar upp, och då är hunden utan kontroll. Därför har det i förarbetena skrivits att hunden får vara lös om den går som om den gick fot.
Alltså någon halvmeter från sidan inte mer. Klarar man inte av det, ja då ska hunden vara kopplad, så enkelt är det.
Går hunden lös, som någon skrev ständigt bakom då har den absolut ingen kontroll och hinner hur långt som helst innan föraren vaknar.

Har man så dålig respekt för djurlivet, ja då är man inte kapabel att ha hund.

Jag kan ju bara tala för mig själv...
När jag är ute i skogen så är det bla för att få promenera i den fina naturen och få se den, inte för att se på mina fötter. Visst jag har koll på vart jag sätter fötterna, med framförhållning (alltså jag tittar ett par meter framför mig), sen lider jag inte av tunnelseénde heller. Jag är inte döv heller för den delen, så jag hör om min hund går bakom mig.
Ibland kan jag t.om gå baklänges i skogen:eek:

Dom vilda djuren i skogen har också bra hörsel, och även om jag går försiktigt så hör dom mig och håller sig på ett, för dom, tryggt avstånd;)

Dom vilda djuren i skogen har också bra hörsel, och även om jag går försiktigt så hör dom mig och håller sig på ett, för dom, tryggt avstånd;)

De har:devil: :ar jag stöter på brukar dock mest praktisera :jag ligger här och trycker, och kommer de för nära springer jag för livet-metoden.

Tryggt avstånd, kallar jag det inte. Snarare -lyckligtvis- ej tillräckligt jaktintresse hos hunden.

Fast även om du hör hunden bakom dig så har du ju en viss reaktionstid om hunden sticker iväg.

Knapplån.

Ingen av er har full kontroll på hunden om den är okopplad.Ingen av er klarar att gå med blicken ständigt fäst på hunden. Ni tittar alltid ner för att kolla var ni sätter fötterna, går ett par steg innan ni tittar upp, och då är hunden utan kontroll. Därför har det i förarbetena skrivits att hunden får vara lös om den går som om den gick fot.
Alltså någon halvmeter från sidan inte mer. Klarar man inte av det, ja då ska hunden vara kopplad, så enkelt är det.
Går hunden lös, som någon skrev ständigt bakom då har den absolut ingen kontroll och hinner hur långt som helst innan föraren vaknar.

Har man så dålig respekt för djurlivet, ja då är man inte kapabel att ha hund.

Delvis knapplån.

Nu spårar denna tråden ur som de alltid gör när detta ska tjafsas..
Visst sjutton kan hunden gå fot utan att man kollar på den. När jag tränar fot med mina så tittar jag framåt, inte på hunden. Vilket man också gör på tävling. Tittar man på hunden så "trycker" man den, bättre då att hålla blicken framåt när man går fot.

Ibland tycker jag du är för perfekt. Har du verkligen sån bli på dina hundar så de inte viker från din sida?
Ska jag vara ärlig så tycker jag det är ett tråkigt liv för en hund, att alltid måste gå fot när man är ute och går...när får den skita?

Sånna här trådar blir bara löjligare och löjligare, de som är emot hundar måste hitta alla fel som bara går på alla hundägare och hundar.
I_U...lämna spår? Har du kratta med dig när du rider?

Fast även om du hör hunden bakom dig så har du ju en viss reaktionstid om hunden sticker iväg.

Ja och den reaktionstiden har du på allt annat också. Även när man tex kör bil.
Man kanske ska förbjuda det också under denna tiden, du kan ju faktiskt köra på en djurmamma...

Jag menade att det var ett tryggt avstånd för dom (viltet alltså). Känner dom sig hotade springer dom iväg, om man kommer för nära, och det är där det visar sig vilken pli man har på hunden;)

som två sekunder kanske;)
På två sekunder hinner inte min lilla tax skutta genom blåbärsriset och fälla ner en älg eller nått:D

Nej, men den hinner gladeligen skrämma upp en fågel från sitt bo och lämna det öppet för predatorer.

Skulle precis skriva att någon kommer svara så här.
Skulle hända med koppel också, mina koppel är 2,20 långa/korta.

Delvis knapplån.

Nu spårar denna tråden ur som de alltid gör när detta ska tjafsas..
Visst sjutton kan hunden gå fot utan att man kollar på den. När jag tränar fot med mina så tittar jag framåt, inte på hunden. Vilket man också gör på tävling. Tittar man på hunden så "trycker" man den, bättre då att hålla blicken framåt när man går fot.

Ibland tycker jag du är för perfekt. Har du verkligen sån bli på dina hundar så de inte viker från din sida?
Ska jag vara ärlig så tycker jag det är ett tråkigt liv för en hund, att alltid måste gå fot när man är ute och går...när får den skita?

Sånna här trådar blir bara löjligare och löjligare, de som är emot hundar måste hitta alla fel som bara går på alla hundägare och hundar.

Det var mycket funderationer du hade.
Jag säger inte att du ska gå och titta på hunden när den går fot. Går hunden fot då är den vid din sida ich då är den under kontroll, för då vet du exakt var den är.
Blev det klarare nu?

Jag är inte alls perfekt, men jag försöker vara det genom att följa de lagar och regler som gäller. Jag trodde i min enfald att du också gjorde så. Skulle jag skita i gällande bestämmelser så vet jag att jag kommer att få vandra i en tom och öde skog i framtiden, och det vill jag inte uppleva och framför allt inte lämna det arvet till mina barnbarn.
Jag har nu en fyra månaders valp, och den har jag inte alls full kontroll på. Den får alltså gå i koppel, och den skiter så in i norden ändå, (har till och med diarre') men har ändå inget problem med att vara i koppel.
De som har jakthundar har inga problem att ha sina hundar i koppel under förbudstid, varför är det mer synd om övriga hundar, som oftast inte har samma rörelsebehov som jakthundar.

Jag älskar hundar och djur och natur, och blir därför sur när en massa människor som bara ska vara snälla med sina hundar, ställer till problem för seriösa hundägare. När man dessutom saknar all förståelse och kunskap om naturen och djurlivet där då tycker jag det är för bedrövligt. De människorna kommer att se till att det blir totalförbud att ha hundar lösa i framtiden.
Det finn redan motioner inne om sådana krav.

De spår jag tänker på är när hundarna flyttar omkring på saker.
T.ex. de saker som folk kan ha vid vägkanten.
Barns leksaker, eller krafsar upp en mosstäckt bergshäll eller något annat mycket synligt.

Man får inte lämna spår efter sig i skog och mark.
Inte när man rider heller.
Jag har mina ridstigar som jag har fått lov att använda, och dem håller jag mig på under de tider när det kan bli spår i skogen av ridning.
Vissa av dessa är anlagda ridvägar och mycket är grusvägar.
Och jag rider också mycket på min ridbana och i mina egna gräshagar.

Sedan så åker jag runt efteråt i bil och plockar upp hästbajset i en hink på vissa ställen utanför hus där folk är extra känsliga.

Så ja, i princip så går jag efter med en kratta.
Annars så skulle jag inte få fortsätta att rida där.

Jag förstår den kan skita. Men du menar att en hund kan störa ett fågelbo två meter in från stigen. och ska den inte kunna det, då bör man ha hunden fot hela tiden. Hur skiter den då?
Även om mina är i koppel, så skulle de kunna störa en fågel, för även om de är kopplade, så har ju kopplet en viss längd. Och fot går inte mina i koppel i skogen, där är de "lediga".

De människorna kommer att se till att det blir totalförbud att ha hundar lösa i framtiden.
Det finn redan motioner inne om sådana krav.

Det blir nog så.
Särskilt efter de olyckor med hundar som har varit.

Då så kommer hundar endast att få vara lösa på därför avsett inhägnat område.
Och det kommer ju att bli jättetrist för många hundägare.
Men om man liksom jobbar på att störa så blir det den slutliga konsekvensen.

"Enligt färsk statistik finns det idag 730 000 hundar i Sverige. Av hushållen är det 13 procent som har hund. "

Källa: jagareforbundet.se

Jag kan tänka mig att de 87% av hushållen som inte har hund kan vilja ha det så.

Senast ändrad:

De spår jag tänker på är när hundarna flyttar omkring på saker.
T.ex. de saker som folk kan ha vid vägkanten.
Barns leksaker, eller krafsar upp en mosstäckt bergshäll eller något annat mycket synligt.

Man får inte lämna spår efter sig i skog och mark.
Inte när man rider heller.
Jag har mina ridstigar som jag har fått lov att använda, och dem håller jag mig på under de tider när det kan bli spår i skogen av ridning.
Vissa av dessa är anlagda ridvägar och mycket är grusvägar.
Och jag rider också mycket på min ridbana och i mina egna gräshagar.

Sedan så åker jag runt efteråt i bil och plockar upp hästbajset i en hink på vissa ställen utanför hus där folk är extra känsliga.

Så ja, i princip så går jag efter med en kratta.
Annars så skulle jag inte få fortsätta att rida där.

Jag hade inte behövt ställa frågan. För detta svaret brukar du säga, även fast du inte rider så mycket (har du skrivit i en tråd)

Herregud, barns leksaker? De får väl föräldrarna hålla reda på, de ska inte ligga utslängda utanför tomten mm. Men inte sjutton låter vi hundägare våra hundar gå och ta sånna saker. Jo, det finns undantag, och de har du säkert träffat.
Att föräldrar låter sina barn leka vid vägkanten, fy vad oansvarigt.

Jag hade inte behövt ställa frågan. För detta svaret brukar du säga, även fast du inte rider så mycket (har du skrivit i en tråd).
Jag rider inte så mycket just precis nu.
Men jag gjorde det förra året vid den här tiden.
Och har ridit mycket i perioder.

Herregud, barns leksaker? De får väl föräldrarna hålla reda på, de ska inte ligga utslängda utanför tomten mm. Men inte sjutton låter vi hundägare våra hundar gå och ta sånna saker. Jo, det finns undantag, och de har du säkert träffat.
De ligger på tomten.
Problemet är att hundarna också är på tomten då.
Det kan också gälla bondens olika varktyg och redskap som han har på sin mark när han arbetar.
De skall liksom gärna ligga kvar där han har lagt dem.

Att föräldrar låter sina barn leka vid vägkanten, fy vad oansvarigt.
Här ute så är vägarna del av tomter.
Och alternativet att koppla hunden och låta saker som ligger på vägen och bredvid vara ifred är att man blir förbjuden att passera på vägen över tomten, då den räknas som tomt.

Och ja, barn leker på trottoarer, gångvägar, cykelvägar och gator i villaområdena.
Det hör liksom till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka