Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Jag tycker inte att det är fel att ha hunden lös så. Öppen gräsmatta, stor parkering etc. räknas ju inte direkt som känslig mark ;) Viss "terräng" (eller avsaknad av terräng) är ju väldigt lättöverskådlig om man säger som så. Men sen behöver man ju inte knakelibraka rätt genom ostörd skog och sen ha FRÄCKHETEN att påstå att man inte stör vilt efterom att man aldrig sett något :eek:
Så här års har jag bara hunden lös på gångvägen (i min omedelbara närhet) eller på tex fotbollsplaner,parkeringar eller dylikt.

Av hänsyn till hundrädda ,andra hundägare och liknade i tättbefolkade områden kan man ha ett koppel släpandes efter hunden, ska man gå förbi någon så lyfter man bara upp det. *volia* kopplad hund.

KL
Vår hund är i princip alltid lös... hon är snabb och ibland sticker hon efter rådjur (och räv) men vill ju bara leka..x) Om hon hinner ikapp tittar hon bara som om ''vad tråkig du är!''
Vi bor mitt i ingenstans.. kan vi inte ha henne lös får hon ju aldrig så mycket motion hon kräver för att må bra, även om jag går i 7 timmar med henne (har gjort det) så är hon inte trött.
Hon blir bättre iofs, numera brukar hon komma när man kallar, även om hon springer efter harar och rådjur.

Sen så...visst, det är synd om rådjur och annat om hunden anfaller och lyckas ta fast det... men egentligen, vad är det mot allt annat som händer? >_>

Jag skulle ALDRIG ha ett koppel släpandes efter hunden. Det hör till undantag att jag ens har halsband om hunden är lös pga skaderisken.

Om det är en stor öppen yta så ser du inte bara vilt utan även människor. Jag skulle aldrig drömma om att måsta ha hunden kopplad pga hundrädda om det inte finns en människa i närheten. Någon måtta får det vara. Skulle det komma en människa så ser du det på långt håll och hinner garanterat dra halsbandet över huvudet.

KL
Vår hund är i princip alltid lös... hon är snabb och ibland sticker hon efter rådjur (och räv) men vill ju bara leka..x) Om hon hinner ikapp tittar hon bara som om ''vad tråkig du är!''
Vi bor mitt i ingenstans.. kan vi inte ha henne lös får hon ju aldrig så mycket motion hon kräver för att må bra, även om jag går i 7 timmar med henne (har gjort det) så är hon inte trött.
Hon blir bättre iofs, numera brukar hon komma när man kallar, även om hon springer efter harar och rådjur.

Sen så...visst, det är synd om rådjur och annat om hunden anfaller och lyckas ta fast det... men egentligen, vad är det mot allt annat som händer? >_>

SNÄLLA säg att du skojjar?:eek::eek:
Du kan välinte mena allvar med att det är oki att hon skrämmer livet och kanske skadar andra djur. Vad skulle du säga om nån jagade HENNE?

Jag skulle ALDRIG ha ett koppel släpandes efter hunden. Det hör till undantag att jag ens har halsband om hunden är lös pga skaderisken.

Om det är en stor öppen yta så ser du inte bara vilt utan även människor. Jag skulle aldrig drömma om att måsta ha hunden kopplad pga hundrädda om det inte finns en människa i närheten. Någon måtta får det vara. Skulle det komma en människa så ser du det på långt håll och hinner garanterat dra halsbandet över huvudet.
Det beror nog på var man bor, jag bor så att det är rätt ofta man stöter på folk. När han går med koppelet så är det på tex joggingspår och likande. Där folk dyker upp titt som tätt, I riktig TERRÄNG har jag inte heller halsband på om han är lös .

Hästen jagar henne nu, hon får skylla sig själv som envisas med att springa efter honom. Men helt ärligt.. man kan inte skydda allt från allt. Hon skadar inte djuren, och hon blir bättre och bättre på att komma även när hon ser dem. Det händer inte så ofta att hon jagar dem, och ärligt talat ser jag hellre att hon skrämmer ett rådjur ibland än att hon ska gå kopplad alltid. Naturligtvis håller vi henne i ''fot'' (men lös) där vi vet att det ofta finns rådjur, tills vi sett att de inte är där, eller har sprungit för att vi kom. Och går hon fot så försöker hon inte ens jaga efter dem.

Kanske är en skillnad om man har en grymt olydig hund som skadar eller alltid springer efter allt. Å andra sidan, hade vi aldrig gett henne chansen att lära sig (som sagt, hon har aldrig sökt skada något), så hade hon inte varit så lydig nu. Och konstigt nog finns rådjuren kvar häromkring ;)

Jag vet att jag har en ''grymmare'' syn på sånt än många, men jag tror ändå på frihet för både djur och människor, även när frihet ger vissa konsekvenser.

Senast ändrad av en moderator:

Ibland så blir det tydligare än annars att lagarna behövs.
Nu så blev det väldigt tydligt.

Hästen jagar henne nu, hon får skylla sig själv som envisas med att springa efter honom. Men helt ärligt.. man kan inte skydda allt från allt. Hon skadar inte djuren, och hon blir bättre och bättre på att komma även när hon ser dem. Det händer inte så ofta att hon jagar dem, och ärligt talat ser jag hellre att hon skrämmer ett rådjur ibland än att hon ska gå kopplad alltid. Naturligtvis håller vi henne i ''fot'' (men lös) där vi vet att det ofta finns rådjur, tills vi sett att de inte är där, eller har sprungit för att vi kom. Och går hon fot så försöker hon inte ens jaga efter dem.

Kanske är en skillnad om man har en grymt olydig hund som skadar eller alltid springer efter allt. Å andra sidan, hade vi aldrig gett henne chansen att lära sig (som sagt, hon har aldrig sökt skada något), så hade hon inte varit så lydig nu. Och konstigt nog finns rådjuren kvar häromkring ;)

Jag vet att jag har en ''grymmare'' syn på sånt än många, men jag tror ändå på frihet för både djur och människor, även när frihet ger vissa konsekvenser.

Har du inte läst tråden?
Inser du vad din hund kan göra för skada på andra djur och inte bara rådjur.
Visst kan det hända den bästa att en hund kanske gör hyss nån gång. Men att tillåta det, och tycka det är ok. Det begriper inte jag :mad:
Tänk om din hund börjar jaga ett rådjur som precis ska till för lägga sig och föda. Tänk om den jagar ett rådjur som precis fått ett kid, den mamma lär nog inte gå tillbaka till sin unge om man har otur.

Kanske ska lära din hund vara lös, än skylla på att du hellre ser hon jagar ibland.
Är ju inte hunden fel att den inte kan vara lös utan att jaga.
Och du kan börja aktivera hunden mentalt, det blir den tröttare av än att springa efter rådjur eller vad dte nu kan vara.

Men hur fort man kan ingripa, om hunden på något sätt är på väg att störa vilt, beror ju helt på hunden. Min tjej är betydligt mer intresserad av mig och lydig när hon är lös, eftersom hon då måste hålla koll på mig och inte hela tiden vet att jag är med eftersom hon känner kopplet.

Så jag kan ingripa betydligt snabbare utan än med koppel. När hon är lös behöver jag bnara hojta till, så glömmer hon allt annat. När hon är kopplad så kan hon mycket väl rycka till (i värsta fall lägga mig på backen) och göra något hon inte borde. Det är ytterligare en anledning till att jag hellre har min hund lös. Jag vill inte bli skadad (har redan ont i axlar/rygg) pga att jag har en nyfiken hund som sliter och drar i kopplet och mest bara bråkar.
Och ja, jag tränar koppelträning. Har en sån himla svår hund i det ämnet bara :crazy:

KL och svar till alla som kommenterat mina inlägg:

Jag tycker inte att det är ok, lite svårt att skälla på henne när hon väl kommer tillbaka (blir ju ''fy vad dumt av dig att komma'' inte ''fy, inte jaga!'') och när hon springer så kallar och skäller jag ju så gott jag kan.
Min hund kan vara lös, hon funkar mycket bättre lös än med koppel (vilket inte innebär att hon inte kan gå i koppel) och är väldigt lydig överlag. Visst, det händer att hon springer efter vilt om vi inte är snabba nog att kalla in henne, men det är inte vanligt. Hon har blivit så pass lydig och ''icke jagande'' som hon är, just på grund av att vi INTE tyckt att det varit ok att hon sprungit iväg.

Men att ha en lag eller regel att alla hundar ska vara kopplade? Överallt? Vi bor mitt ute i ingenstans, att hon skulle vara kopplad alltid för att hon kanske jagar ett djur känns ganska löjligt.

Jag är så trött på människor som går ''åååh!! STACKARS rådjur!!!'', ''Stackars kanin som blev tagen av höken!" Ja, det är synd om dem, men; Livet är hårt, för människor och djur. Kom över det.
Vi kan inte skydda alla och allt, när vi försöker brukar vi mest skada mer istället. Ja, jag är kallhjärtad på det. Om jag ser ett djur lida gör jag naturligtvis allt jag kan för att hjälpa det, men det är lite skillnad på att till exempel ta lös en fågel som fastnat i ett nät, och spendera hela sin fritid på att plocka skräp som en fågel kanske fastnar i..

KL och svar till alla som kommenterat mina inlägg:

Jag tycker inte att det är ok, lite svårt att skälla på henne när hon väl kommer tillbaka (blir ju ''fy vad dumt av dig att komma'' inte ''fy, inte jaga!'') och när hon springer så kallar och skäller jag ju så gott jag kan.
..

Hjälp, hjälp och hjälp.
Får man rekommendera nån bok, tex "Kontaktkontraktet"? Där finns grundläggande tips och övningar som kan hjälpa dig så att din hund inte olagligen fortsätter driva vilt.

KL

Men om hon jagar tex en kanin så kan de faktiskt dö av skräck även om hon inte gör den något. Tycker du resonerar mycket märkligt.
/Malin, kaninägare

Men SUCK!
Händer det aldrig någon gång att era hundar springer efter nåt? Eller ni har dem kanske i stan? Eller kopplade 24/7?
Detta händer numera kanske 1 gång i månaden, att hon sticker, om ens det. dvs 10-12 gånger om året! Och vi bor väldigt vilt tätt. Och hon går lös på gården, sticker aldrig, Går fot, sticker aldrig. Hon följer med till hästarna och när vi inte ser några rådjur eller vilt på trädes ängen säger vi ''hopp o lek'' för att hon ska få springa av sig, och IBLAND ligger det ändå ett rådjur vi inte sett, eller springer upp en kanin. Och IBLAND av de gångerna det händer, hinner vi inte stoppa hunden.
Men ni är säkert perfekta allihopa, har stenkoll på hunden alltid eller undviker alltid att gå någonstans där det finns fåglar, katter, kaniner andra hundar eller större djur, eller har alltid hunden kopplad. Händer säkert aldrig att ERA underbara, väluppfostrade vovvsingar jagar ens flugor. Ursäkta att jag inte är lika perfekt, och helt enkelt inte vill ha min hund kopplad alltid, när vi bor så fritt, för att hon några gånger om året jagar en kanin eller ett rådjur.
Dessutom är hon bara 3 år gammal, hon hinner nog lära sig att lyda till 100% med så småningom.

Men om hon jagar tex en kanin så kan de faktiskt dö av skräck även om hon inte gör den något. Tycker du resonerar mycket märkligt.
/Malin, kaninägare

I så fall ska hon nog jaga den rätt länge, eller komma väldigt nära och nästan hugga efter den, vilket hon inte gör. Kaniner är trots allt ''gjorda'' som flyktdjur och dör inte av skräck riktigt så enkelt.

Zab - som också varit kaninägare och kanintränare.

Fast den tolkningen finns det inget utrymme för i lagen. Det står inte att hundar ska hindras från att driva vilt när de uppnått en ålder av 8 år, det står att de ska hindras från att driva vilt. Om inkallningen brister, får man koppla.

Allmän fråga, vilken rätt har markägaren att vidta åtgärder om han/hon ser en främmande hund driva vilt på egna marken?

I så fall ska hon nog jaga den rätt länge, eller komma väldigt nära och nästan hugga efter den, vilket hon inte gör. Kaniner är trots allt ''gjorda'' som flyktdjur och dör inte av skräck riktigt så enkelt.

Zab - som också varit kaninägare och kanintränare.
Jo det kan de faktiskt göra. Om du själv är kaninägare tycker jag det är konstigt att du tycker de ska utsättas för såna saker för att din hund ska få vara lös.
/Malin, kaninuppfödare, och hoppdomare

Senast ändrad:

Hur ska hon lära sig om hon aldrig får vara lös? Ni tycker väl att hon ska vara fastbunden. Och jag behöver inte koppla henne, går hon fot, lös, så jagar hon inte vilt. Och när jag inte upptäcker vilt så ja, då ger jag henne tillåtelse att leka. Ibland missar jag något vilt som faktiskt finns där ändå, och ibland jagar hon det.
Men ni läser bara det ni vill läsa; ''hunden jagar vilt'' och det spelar ju ingen roll vad omständigheterna säger.
Det finns en gräns för hur försiktig man kan vara.
Men ni ofelbara.. jag anser att jag inte gör fel i den här situationen och jag kommer inte ändra åsikt. Ni verkar inte komma med något nytt heller, så nu sticker jag så kan ni gå runt och förbanna alla hundägare som har lösa olydiga byrackor.

(btw.. hur ofta händer det egentligen? Vi kan säga att vi ser vilt varje dag, under högsäsongen är det ofta 2 eller 3 gånger per dag, under jaktsäsongen ingen. Så vi slår ut det och säger ca 350 gånger per år ser vi (hund+människa. Hunden lös.) vilt (räknar bara rådjur) 10 gånger per år, ca, springer hunden efter viltet (både rådjur, räv och hare sammanlagt). Hon har aldrig skadat något. Hur farligt är det egentligen? Hur pass olydig är hon?

Men tänk om någon är ute och promenarear med sitt tama djur, tex en katt eller kanin. Vad gör hon då. Det är ju inte ok om hon jagar det.

Folk har inte rätt att bara promenera på vår ''bakgård'' (fält bakom huset, vi bor ensamma mitt ute i ingenstans.)
Men ok, säj att det kommer någon ändå, vad händer?
1. Ceddie skäller (främmande folk på vårt ''revir''
2. Vi kallar.
3: Ceddie springer till oss för att vi ska kolla främlingen.

annan möjlighet; vi säger att hon är olydig och inte kommer.
Hon stannar och tittar, ev. buffar lite med nosen på djuret (som då är kopplat på marken. är det buret kommer hon ju inte åt.) Kanske slickar lite om inte djuret reagerar på buffandet. Är det en katt som fräser så sätter hon sig och stirrar oförstående på den, är det en kanin vet jag faktiskt inte, har aldrig hänt. Men hon skulle inte skada den, det är jag helt säker på, inte ens om den sprang. Sen lägger hon sig ner och väntar på att djuret ska leka. (de flesta människor med ett mindre djur lyfter väl mer instinktivt upp det om en lös hund kommer, man vet ju liksom inte)
Om husdjuret försöker springa iväg så tittar hon nog på det.
Det händer att hon springer efter vildkatter som är inne på gården, men på katt kommer hon alltid när vi säger till henne.
PS, hon är aldrig ensam utanför själva gården, så skulle någon komma finns vi där och kallar in henne i god tid. Det är ju lättare att se människor än liggande rådjur och harar i högt gräs.

Alternativ 3: hon är med pappa och bygger hus;
hon får träffa alla djur som får vara på tomten, om där finns några. Hundar t.ex. De gör upp och blir kompisar på ca 2 minuter, inga blodsbad där. Katter och andra djur brukar bli instänga, vill ägarna att Ceddie hellre ska vara bunden så blir hion naturligtvis det, men det har inte hänt ännu.
Kommer ett annat djur in på tomten jagar hon det tills tomtgränsen och stannar där.

Undantaget är fågelungar.. hittar hon några som trillat ur boet brukar hon ta dom försiktigt i munnen och visa oss. (vi säger naturligtvis till att hon inte får röra dem, och då rör hon inte just de ungarna mer.. men nästa gång vet man inte).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka