Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Tyvärr så är du ett exempel på en som saknar den insikt och det förstånd som krävs för att ha hund (förmodligen djur överhuvudtaget).
Har man en sådan rå syn på djurlivet så krävs det mycket utbildning och mentorskap innan man ska ha hand om eget djur.

Jag beklagar att det inte finns folk i din omgivning som reagerar. Här skulle det i alla fall inte fungera

Men detta finns ju då lagar som reglerar.
Så någon borde väl se till att de efterlevs.

Nån dag kanske någon får nog, efter att ha hittat det femtitolfe sönderstressade rådjuret som kastat sina kid, eller övergivit dem och skjuter hunden...

Som jag sagt, ni har bara bestämt er för att jag är ett monster och tittar inte över huvud taget på hur saker egentligen är.
Min hund är väldigt lydig, hon har aldrig skadat ett annat djur, aldrig jagat en människa, hon är glad och lycklig, men, hon är inte perfekt. Det HÄNDER att hon springer efter vilda djur, (kanske 1 gång av 35 när vi ser djur och hon går lös?) instinkt kallas det. Vi tränar bort det så gott vi kan och hon är faktiskt väldigt duktig på att inte jaga dem heller. Men ibland händer det. Och nej, jag tänker inte koppla henne för att hon ibland jagar ett djur, på vår egen mark. Hon jagar dom kanske en kvart och skadar dem inte (spricker teorin om att folk kommer tröttna på det femtioelfte sönderslitna rådjuren och skjuta vår hund, som någon kom med. Tror för övrigt inte att någon skulle irritera sig på henne, av de som bor här, för hon är väldigt lydig). Även om hon kommer ifatt dem. Hade väl varit skillnad om hon hade skadat dem eller jagat runt dem flera timmar. Jag ska väl ha henne kopplad på gården med, hon hoppar ju efter svalorna som flyger runt hustaken på 4m höjd? :smirk:
Hästarna mår väldigt bra och har blivit lugna och trygga individer på den veckan de varit här med, tack. Katten verkar också trivas, hon kommer ju tillbaka varje dag och är väldigt kelen.
Detta trots att jag "saknar den insikt och det förstånd som krävs för att ha hund (förmodligen djur överhuvudtaget)."
Rådjuren och hararna verkar också må bra, de har börjat komma hit även under jaktsäsongen nu (rådjuren alltså).

Att jag sedan anser att frihet är viktigt och inte tycker att det är helt fasansfullt att djur och människor dör på olika sätt har väl inte med saken att göra? Det är ganska naturligt att dö. Ni kommer dö, era djur kommer dö och jag kommer dö. Vissa av oss dör på mer plågsamma sätt än andra, kan mycket väl hända att jag blir rånmördad imorron. Men big deal? Det händer och man gör ju redan vad man kan för att undvika det. Utan att vara överdriven. (Vi skulle ju t.ex skärpa bevakningen dygnet runt med fler poliser, eller förbuda allmänheten från att gå ut efter kl 9 och ha stora larm och järngaller i alla hus, hade säkert blivit lite färre rånmord då)

Men nu sticker jag, så kan ju ni sitta här och tycka synd om mina djur och alla de stackars rådjuren som får hjärtattacker. (borde inte köra bil heller, det t.o.m. dödar ju vilt)
Hejs svejs!

Senast ändrad av en moderator:

Det är makalöst vad vissa verkar ha svårt att förstå att man skall följa lagen.

Och det är otroligt att vissa inte har läst lagen ordentligt. Det handlar inte om koppeltvång, därav mitt skrivna "koppeltvång" eftersom det för många betyder att de måste ha hunden kopplad, det handlar om att hunden inte får löpa lös utan tillsyn, vilket jag tror att det framgick att min hund inte gör...

Men du. Tror du kaninen fattar att din hund bara vill leka?

Katterna här i området fattar iaf inte att det är det enda min hund vill. De drar som en avlöning om hon gör lekinviter.

Hunden behöver inte jaga viltet för att störa det.
Det är liksom det som är poängen.

Du missade två saker. Först och främst men avbryter blixtsnabbt på "nej" sen tror du automatiskt att hunden är flera meter ifrån mig när han hoppar efter vldkanniner (2 gånger av 50... märk ord), nix, hade jag haft koppel på hade han tagit sig lika långt som utan koppel. Vildkaninerna i stan springer faktiskt mitt framför näsan på hundarna... koppel elelr inte, lika långt hinner han hoppa...

Skillnaden ligger nog i att jag får grym ångest de gånger min hund dragit efter vilt, och anstränger mig som tusan för att undvika det.
Visst har det hänt att jag inte fått stopp på henne och hon har rejsat kanin ett tag.

Nu övar vi dock på kaninattrapper (tack, Pangare) istället för levande kaniner.

Kaninerna/hararna/rådjuren blir ju stressade (= tar skada) även om blodvite inte uppstår.

inte får löpa lös utan tillsyn, ..

Fel, så här står det.

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt

De skall HINDRAS från att löpa lösa.
Och då så är det 2 delar av det.
1. Vad är hindra.
2. Vad är lös.

Det du beskriver anser jag vara = lös.
Och dessutom inte hindrad.

Det blir som Jeopardy det här.

Okej då.
Har du något svar på den frågan också?

2. Vad är löpa lös?

Eller skall man dela upp den i:
2. Vad är löpa?
3. Vad är lös?

Det finns väl ett skäl till att det står löpa lös vilket är ett utryck o inte två helt separata ord.
PL

Det finns väl ett skäl till att det står löpa lös vilket är ett utryck o inte två helt separata ord.
PL

Okej.
Då så väljer vi:
De skall HINDRAS från att löpa lösa.
Och då så är det 2 delar av det.
1. Vad är hindra.
2. Vad är löpa lös.

Men är då att löpa utan koppel bredvid matte eller husse som också löper, att löpa lös?
Nu så blir det ju svårt.

Om matte/husse spriner med sin hund lös vid sin sida, så löper ju hunden lös.
Men det blir ju inte fel för det - eller blir det?

Löpa lös är ett ålderdomligt uttryck som borde ersättas i modern lagstiftning men det innebär att hunden i något avseende springer fritt.
PL

1. Vad är hindra.
2. Vad är löpa lös.

1. Man hindrar hunden med koppel eller rösten för att löpa lös och störa vilt.
2. Hunden springer fritt utan någon kontroll av husse/matte.

Hur nära husse/matte kan det vara då?
Kan den springa fritt utan någon kontroll av husse/matte på 2m avstånd?
Kan den vara under tillräcklig kontroll på 50m avstånd?

Beror ju helt på hunden och vilken lydnad man har;)

När jag går i skogen med min hund lös så håller jag högre tempo än vad min hund har, för han stannar och luktar hela tiden, bakom mig.
Jag kan tänka att hundar som racear järnet i skogen stör mkt mer än vad vi gör.
En lugn promenad med hunden i skogen tycker inte jag gör något, men har man en hund som har full gas tycker jag man ska hålla kopplad, om man inte kan få den att gå lugnt.

Lite sunt förnuft måste man ju ha också:D

kl

Jag har hunden lös på promenaderna, men den är hela tiden under uppsyn och stannar på kommando. I det här fallet skiter jag i hur lagen tolkas eftersom jag anser att min hund inte stör viltet mer än vad jag själv gör genom att köra bil, rider eller som barn som ränner i skogen, eller varför inte allt vilt som stör varann... Varsågoda, monsterförklara mig..:p

Lite sunt förnuft måste man ju ha också:D

Jag har faktiskt min egen definition om vad jag tycker är en FÖR lös hund.

• Hunden är för långt ifrån föraren för att föraren skall kunna se vad hunden har för sig.
  • Hunden hittar på bus under vägen som ger spår, t.ex. flyttar runt på saker som finns utmed promenadstråket.
  • Hunden springer fram till hästen och skall hälsa när jag är ute och rider.

• Hunden hittar på bus under vägen som ger spår, t.ex. flyttar runt på saker som finns utmed promenadstråket.

Där måste jag få lägga mig i lite igen.. Menar du att det är fel om hunden hittar en pinne/kotte/annat skoj och leker med denna en stund och sedan släpper det igen?
Vad är det för fel med detta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka