Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

De ligger på tomten.
Problemet är att hundarna också är på tomten då.
Det kan också gälla bondens olika varktyg och redskap som han har på sin mark när han arbetar.
De skall liksom gärna ligga kvar där han har lagt dem.

Men då är man väl inte ute i skogen och promenerar med hunden:cool:

Nu blir det absurdt.

Om hundar som plockar med sig leksaker och bönders olika verktyg och redskap är ett stort problem, måste jag leva i en naiv värld.

Pangares resonemang om fåglar och harar köper jag ganska rakt av även om jag själv inte har samma kontroll på min hund, även om jag försöker vara duktig, men "för att den tar leksaker annars". Nä. Det håller inte.

Nu blir det ju ännu löjligare. Bondens verktyg mm :crazy:

Du tar då till allt får få rätt. Du gör bara bort dig, nu kan jag absolut inte ta dig på allvar mer ang hundfrågor.
Jag tror att många av oss här på buke och andra i Sverige gör vårt bästa för våra djur ska få stimulans och att vi inte ska störa djurlivet vid denna tiden på året.
Sen är det så lätt och sitta och skriva att man gör allt så bra.
Men jag skulle vilja säga en sak, men då blir det väl påhopp, så jag håller tyst.

Men folk skriver både det ena och det andra, men kikar man på deras hemsidor så ser man att mycket inte stämmer...

Grana som lägger ner denna diskussionen nu. Den blir bara så löjlig, så man skäms att delta i den...

Är du säker på det! Tax äter älg :rofl::rofl:

Nej, allvarligt nu, klart man ska kunna ha sin hund lös om man har koll på den. Sedan kan man ju diskutera vad "koll" är. Ska man verkligen behöva ha hunden att "gå fot" hela tiden, eller räcker det med att hunden är säker på inkallning?

Nu blir det ju ännu löjligare. Bondens verktyg mm ...

Jag håller mig till saker som har hänt.

Det har händ både på bondens gårdsplan och när han skulle stängsla i sin skog.

Arbetshandskar verkar vara favoriten.
Tätt följt av elrep.

Men jag skulle vilja säga en sak, men då blir det väl påhopp, så jag håller tyst.

Men folk skriver både det ena och det andra, men kikar man på deras hemsidor så ser man att mycket inte stämmer...

Du får gärna diskutera min hemsida.
Men jag tror att hund-forumet är fel forum för det.

Jo faktiskt.
Grannbonden har hägnat in sin skog och har kossor där.
Och en del andra prylar.

Hur vanligt är det att man tar en promenad med hunden i en kohage, i en hage överhuvudtaget:crazy: Å andra sidan så stör man ju inte vilda djur där, bara tama:angel::D

Jättevanligt häromkring.
Just den skogshagen ligger så att vägen till den "riktiga" skogen går rakt igenom den.
Med färist.

Men annars så går man gärna i både kohagar och hästhagar med hundarna.
Och leker med dem på ute på fältet av höstsådd säd.

Men vi har ju redan för länge sedan konstaterat att hundägare runt där jag bor inte är riktigt kloka.

Jag har då aldrig sett ett fågelbo bredvid en skogsstig inne i skogen:angel:

Det är det jag säger. Du verkar inte ha en aning om djur och natur.
Kolla gärna bilderna tidigare i denna tråd.

Solis: Läs naturvårdsverkets skrivelse hur domstolarna dömer, så behöver du inte fundera. De finns citerade tidigare i denna tråd flera ggr.

Jag måste ju berätta min senaste "knäppa hundägare" upplevelse.
Vid nu sagda skog så hittade jag på min sida av fastighetsgränsen en bil parkerad på mötesplatsen.
En mötesplats som behövs för just möte, då stora fordon åker där.
Jag vill inte ha bilar stående där, för det brukar betyda problem av olika slag.
Så jag körde fram för att kolla vad det var för en bil.

Då så har en hundägare kört dit med bilen för att släppa ut hunden där så att flickvännen kan rida med lös hund i skogen.
Detta var ungefär en månad sedan, d.v.s. i början på maj.

Vilken kontroll kan man ha över en hund från hästryggen om hästen t.ex. blir skrämd av en skogsmaskin eller traktor?

Jag har sett bilderna, och so what:confused: När jag ser en sjöfågel ruva på sina ägg på marken bredvid en skogsstig I skogen ska jag äta upp min hatt:D
Fåglar i skogen bygger sina bon uppe i träden, alltså ingen risk att jag eller min hund ska råka trampa i det, eller nått;)

Jag har sett bilderna, och so what:confused: När jag ser en sjöfågel ruva på sina ägg på marken bredvid en skogsstig I skogen ska jag äta upp min hatt:D
Fåglar i skogen bygger sina bon uppe i träden, alltså ingen risk att jag eller min hund ska råka trampa i det, eller nått;)

Som jag säger du har ingen kunskap om djur och natur, därför ska du ha din hund i koppel. Det är inte många av de större fåglarna som bygger bo i träden. Tjäder, orre, fasan, rapphöna, alla vadarfåglar, en mängd sjöfåglar m.m häckar på marken.

Trastar, rovfåglar och kråkfåglar däremot håller till i träden. Där har de en otrolig uppsikt över de fågelbon din hund blottlägger.

Som jag säger du har ingen kunskap om djur och natur, därför ska du ha din hund i koppel. Det är inte många av de större fåglarna som bygger bo i träden. Tjäder, orre, fasan, rapphöna, alla vadarfåglar, en mängd sjöfåglar m.m häckar på marken.

Trastar, rovfåglar och kråkfåglar däremot håller till i träden. Där har de en otrolig uppsikt över de fågelbon din hund blottlägger.

Min hund stör väl inte fåglarna mer i träden än vad jag gör:cool:

Sen när häckar sjöfåglarna inne i barrskogarna, en bra bit från vatten:confused:

Märkligt att du tycker att jag är en olämplig hundägare, när jag faktiskt har en sån koll och pli på min hund så han inte jagar vilt:angel:
Varför ska jag ha min hund i koppel när det inte behövs? Han stör ingen, skrämmer ingen heller så varför koppel då:confused:

Kanske jag ska låta bli att gå ut överhuvudtaget, då jag faktiskt ibland kan gå över en gata där det inte finns ett övergångställe:angel: Jag anses nog som olämplig att vistas i trafiken, enligt dig:crazy:

Du har inte mycket kunskap om skogsfågel om du tror att alla bygger bon i träden :crazy:

Du ska ha tur om du hittar en tjäder tex när du är ute i dom norrländska skogarna. Jag har sett en på 30 år, och då satt jag till häst;)

Har man så dålig respekt för djurlivet, ja då är man inte kapabel att ha hund.

Jag älskar hundar och djur och natur, och blir därför sur när en massa människor som bara ska vara snälla med sina hundar, ställer till problem för seriösa hundägare.

Det här är ju så sjukt löjligt... Varför måste ni (dvs ni som hela tiden tjaffsar emot att hundar ska få gå lösa) ta för givet att vi är kassa hundägare?
Jag har min hund lös, hon går inte fot hela tiden i skogen. Det är verkligen allt ni ser.
Har ni totalt missat tillägget min hund jagar inte vilda djur?
Jag fattar liksom inte vad ni ser? Ni läser verkligen bara det ni vill läsa, så ni får möjlighet att anklaga andra människor?
Det finns miljontals saker här i världen jag också skulle vilja klaga på - men anklagar jag någon för något och den personen svarar något i stil med
-Ja, du kanske tycker att jag har gjort fel. Men jag har den här anledningen till det och såhär ser omständigheterna ut
då accepterar jag detta.
Varför har ni såna svårigheter att acceptera det? Ni har fått fram era åsikter - vi har förstått att ni inte tycker att vi gör rätt!
Varför kan då inte ni ta in våra?

Då har vi tur ofta här då, då det inte alls är ovanligt att se markhäckande skogsfågel i våran norrländska skog...

*kl*

Jag har följt den här och liknande trådar länge nu och t.om jag börjar att förstå varför man INTE ska ha sina hundar lösa i skogen under "koppelperioden"!

Jag trodde som flera av er andra att huvudsaken är att min hund kan ovillkorlig inkallning och inte jagar vilt så är den ingen "fara" för djurlivet.
MEN det som jag förstått nu, är att det är inte just jagningen av djur som är hela poängen utan att hunden kan STÖRA och FÖRSTÖRA för många djur!

Jag skäms att jag inte lärt mig mer om detta tidigare, men nu när jag VET hur det ligger till, har jag mina hundar kopplade i skog o mark.

Cykeln har varit en bra motion för både mig och mina hundar sista tiden!

Snälla läs igenom vad dom som kan och vet om djur/natur skriver
ännu en gång!

// R, som har tagit till sig ordentligt av denna tråden. och tack till er som tagit er tid och försöker lära oss ovetande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka