Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Sv: Därför ska man ha hunden kopplad nu.

Men skogstrollet visade ju att även om man har hunden kopplad så kan den skada/döda en fågel. Vad säger det om henne som hundägare tycker du? Ska vi kanske rent av förbjuda hundar helt i skogarna, för ett koppel garanterar ju tydligen inte att vilt inte kan störas och skadas.

Just det. Trots att hunden var kopplad så skedde en skada som medförde en död fågel. Det skedde också på en stig där ni påstår att det aldrig finns vilt.

För varje normalt tänkande människa bör det väl då stå helt klart att det sker mycket mer skador när hundarna är lösa.

För varje normalt tänkande människa bör det väl då stå helt klart att det sker mycket mer skador när hundarna är lösa.

Det är sant, men du kan inte komma att påstå att alla hundar som är lösa gör skada. Likaså att du inte heller kan påstå att kopplade hundar aldrig gör skada.

Oavsett vad du eller jag säger så gör lagen och domstolarna den bedömningen att hundar ej får löpa lösa så att vilt ofredas.
Det är faktiskt det som räknas.

Jag kikar också in lite då och då (ifall några intressanta inlägg skulle dyka upp) och kan bara hålla med... nivån på tråden är sorglig.
Hundägarmotviljan är obegriplig hos ett par deltagare och tilltron till hundägarnas kapacitet och omdöme lika med noll. Kanske för att man själva är dåliga på hundhantering?

Särskilt anmärkningsvärt är att man inte alls bryr sig om dom korrigeringar och förklaringar som förs fram. Som senaste inlägget:
"Oavsett vad du eller jag säger så gör lagen och domstolarna den bedömningen att hundar ej får löpa lösa så att vilt ofredas."
1 Ännu har ingen visat att detta är domstolarnas eller "lagens" bedömning!!
2 Vad "löpa lösa" innebär missuppfattas fortfarande trots förklaring. Att "löpa lös" är inte samma sak som att "vara lös".

Orkar inte ta exempel på konstigheter ur tidigare inlägg, men den som kan djur och natur ser dom själv.

Visst ja, lagen om "förbud för beträdande av skog och mark" kommer att gälla hela året! Tänk på alla rådjur m fl man annars kommer att stressa till döds med tanke på snö och fodertillgång.

LIA

Vad gäller bilderna så visar de att en människa kan gå nära en ruvande fågel utan att den störs. Kommer däremot en hund eller ett annat rovdjur så måste fågeln fly direkt.

Måste bara fråga...sedan när ser vilda djur människor som vänner och inte rovdjur?
Sen när blev människor växtätare istället för rovdjur?
Visst finns det fåglar (och även andra vilda djur) som har vant sig vid människornas närhet. Men dessa djur tycker jag väldigt synd om. och det är vanligare att dessa djur blir överkörda, äter något dumt som kväver dem, kliver på något som vi människor placerat där och dör av det än att våra hundar dödar dem. Eller har jag fel där?

Det skedde också på en stig där ni påstår att det aldrig finns vilt.

Vem har påstått att det aldrig finns vilt på stigarna?
Jag har "påstått" att jag aldrig har sett vilda djur på stigarna där vi rör oss.
Jag har sett räv, fågel, rådjur och älg ute i skogen när vi varit ute och gått. Men dessa som jag har sett har alltid flytt när vi närmat oss.

Men nu är det ju den där attityden "jag läser precis vad jag vill läsa och tolkar det precis som jag vill och totalt ignorerar evetuella förklaringar" synlig igen...

argh...detta är ju skrattretande.

Jag svarade PP som vitt och brett skryter med att hon minsann kan gå med en tax lös. Taxen är en jakthund, även om sällskapsfolket gör sitt allra bästa för att förstöra den som jakthund, den hunden har garanterat spolierat häckningen när PP får se ett bo.
PP skriver ju att hon aldrig sett något i skogen och därför min kommentar.

Vad gäller bilderna så visar de att en människa kan gå nära en ruvande fågel utan att den störs. Kommer däremot en hund eller ett annat rovdjur så måste fågeln fly direkt. Redena blir då fria för predatorer att röva ägg eller ungar. Bilderna visar att fåglar kan häcka alldeles bredvid vägar där folk går, och bl.a därför så finns det lagar som ska försöka skydda vilt under häckningstiden.

Nej du behöver inte alls sitta inne under tiden 1 mars-20 augusti, du får vara ute och ha din hund med , men den ska enligt bestämmelserna gå fot eller vara kopplad jämställt med att gå fot.

Detta är inget problem för en normal hundägare att klara. Gör en hundägare inte det, så bevisar det både bristande kunskap, ansvar en och nonchalans mot både djur och natur, som gör att den hundägaren förlorar all respekt.

Den poängen har de allra flesta utom tydligen du fattat. Blev det klarare nu

Så bara för PP har pli på sin hund, så anser du hon skryter? Varför får man inte vara stolt över att man faktiskt har en bra pli på sin hund utan att bli kallad att man skryter.

Och nej, hunden måste inte gå fot, men den ska vara kopplad om man inte kan ha den lös.

Kan säga att jag nu tappat all respekt för dig efter ditt svar.
Du slår dig själv för bröstet, men vi andra gör bara fel. Jag anser jag är en god hundägare och de som känner mig skulle säkert säga det samma.

Bilderna som du la in visar att vissa människor inte har respekt när de ser ett bo, utan de måste be någon stå och titta och samtidigt ta kort.

Går din valp fot i skogen nu när ni är ute och går? Det hoppas jag verkligen. Men faktum är att jag har svårt att tror du gör allt som du skriver här. Jag tror faktiskt du låter din hund få nosa mm när ni är ute och går.

Senast ändrad:

Aha.
Vad himla bra.
Hur smittas hundarna då?

Jag är paniskt rädd för just dvärgbandmask.
En god väns Pappa dog i det.

Genom att äta rått kött med infekterade blåsor i.
Hundarna har masken i tarmen o smittar i sin tur bytesdjur o människor.
PL

Inte så enkelt om vi skulle få in smittan i landet eftersom vi då kan smittas överallt där det finns avföring från rovdjur med masken i tarmen.
PL

Men sant är...

Det var någon som undrade varför t.ex. sveriges ornitologer gjorde något mot ohyfset av hundar. Jag kan väl säga att de gör vad de kan... Jag har bott granne med en karl som är bland de allra bästa skådarna i landet och han tittade på mig och sa: Hundägare är det mest nonchalanta som finns, vet du det? Skamligt var jag ju tvungen att erkänna. Med tanke på hur mycket jag besvittnar + denna tråd. Det säger han med drygt 40 års erfarenhet av just hundägare och häckande fåglar. Han bär alltid med sig en visselpipa och det är inte enbart för att kunna vissla på andra utan i syfte av att kunna vissla på bland annat hundägare. Detta till trots att "alla" verkar vara så skötsamma och aaaadlrig störa något. Jag vet också att det är sant att en hund skrämmer mer än människor. Det har jag inte bara hört av en eller två ornitologer, utan det är fakta. Det är även självupplevt från min sida och inget vi hittar på för att vara roliga.

Det är bara att acceptera. Våra små gulliga och älskliga varelser STÖR och det är faktiskt upp till oss att visa respekt, för det kan hunden inte göra på egen hand. Det är vi och enabart vi, som ska sluta använda enbart det sunda förnuftet och faktiskt lyssna och lära på vad andra säger.

Det är bara att acceptera. Våra små gulliga och älskliga varelser STÖR och det är faktiskt upp till oss att visa respekt, för det kan hunden inte göra på egen hand. Det är vi och enabart vi, som ska sluta använda enbart det sunda förnuftet och faktiskt lyssna och lära på vad andra säger.

Jag har lärt mig en del av den här tråden. Jag tar åt mig av allas åsikter. MEN jag ändrar inte min egen. Jag anser fortfarande inte att min hund stör mindre när hon är kopplad, snarare tvärtom..
Jag har heller inte påstått att min hund inte skrämmer vilda djur. Bara att hon inte jagar dem.
Självklart skrämmer hon djur i skogen, men det gör jag också. Och det gör hon dessutom oavsett om hon är kopplad eller ej.
Jag tänker inte låsa in min hund eller ha henne i inhängnat område för jämnan. Hon behöver få lite av det lugnet och ron som finns i skogen hon också.
Glöm inte att i grund och botten är hundarna också vilda djur. Rovdjur.
Har ni missat rävarna (och andra rovdjur, inte helt olika våra tama hundar) i skogarna?

Vad ska svaret bli på detta? "Ja men det är ju naturens gång etc etc"?
Ska vi då inte passa på och helt enkelt göra tillträde förbjudet för alla människor och tama djur i våra vilda djurs skogar?

Jag är ärlig med mina åsikter och säger precis vad jag tycker. Jag lyssnar och tar in alla andras, men säger emot det jag inte tycker känns okej eller som jag vill ifrågasätta.

Tycker fortfarande dock att det är fel att dom flesta här bara ser "vi har våra hundar lösa i skogen" och totalvägrar se våra omständigheter kring det val vi gör.

Obs jag är hundägare själv som vill tillfredsställa både mina hundars behov och mitt eget naturintresse. Visst är det en balansgång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka