Darenius/Mantorp

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Stairwaytoheaven
  • Startdatum Startdatum
S

Stairwaytoheaven

Såg att det var en häst som fick 6 månaders startförbud :confused::confused: i kvalet igår !!
Någon som såg hästen?
Såg visserligen att den varit struken för oregelighet en gång innan så han kanske gjorde hästen en tjänst?

Sv: Darenius/Mantorp

Yes!!!!! :bow::bow::bow:

Det var det förbenade hästkräket som jag och svarta tanten fick över oss förra gången den försökte kvala... Säkert inte hästens fel men det är inte rimligt att en ostyrbar häst ska vara en fara för andra.

Den gången skrotade den sin kusk i ett fullt fält, stack och krokade i mig som damp i banan och skenade några varv.

Går den inte att kvala när det bara är två hästar på banan ska den inte ut på en travbana att göra enligt min åsikt.

Den här gången är jag beredd att buga för dem som satte startförbudet. men är det veterinären som sätter startförbuden? Jag trodde att det var bandomarnämnden och att veterinären har som befogenhet att kräva friskintyg till nästa start? :confused::confused:

Vad som än gäller ska den där inte vara på en travbana...

Har hästen fått startförbud pga oregerlighet så är det endast Måldomarnämnden och i sällsynta fall STC som kan besluta om det.

Såg att det var en häst som fick 6 månaders startförbud :confused::confused: i kvalet igår !!
Vart såg du det? Står inget om det i resultatet på travsport.se

Verkar inte vara första oregerlighet från det stallet. Fast ändå verkar de som går, gå bra.

Ja, egna idéer som funkar träningsmässigt men det känns som om själva inkörningen inte prioriteras.

Vart såg du det? Står inget om det i resultatet på travsport.se

Verkar inte vara första oregerlighet från det stallet. Fast ändå verkar de som går, gå bra.

Om du går in på travsport.se och sedan på tävlingsdagsresultat från Mantorp igår så står det längst ner under LOPP 1 (alltså ej under kvalloppet).

Det man undrar över mest är om verkligen banvet. har den här befogenheten?

Nummer två jag undrar över är hur någon kan vilja ställa upp och köra hästen?

Men så du säger... :eek::rofl::rofl:

Jag säger hela tiden en massa saker i den här tråden som jag måste stryka ut sen... :angel: Annars hade ändå inläggen rykt.

Ögonvittne berättade i dag att hästen var nära att "fälla fältet" i går också. :eek: Trots att kusken höll ut så mycket som gick kastade den sig in i banan. Och med två hästar på banan finns det ju plats.

Kusken hade jag inte möjlighet att prata med då jag hade fullt upp med min knäppgök då jag träffade på honom. Han är väl van då han kört en del häst från det stallet. När jag for i banan trodde jag faktiskt att det var den hästen han körde som kom bakifrån vilket gjorde att jag gick ner i banan vilket visade sig vara fel håll. :cool: (Behöver jag tillägga att den kommer från samma stall?)

Det man undrar över mest är om verkligen banvet. har den här befogenheten?

Nej, det har han inte. Ett startförbud för oregelighet sätt av måldomarnämden(som Kentucky skrev).

Såhär långa startförbud är ju ovanliga. I vissa fall tycker jag det borde sättas livslånga startförbud, när folk inte begriper att deras hästar är farliga.

I dom fallen är det väl avstänging av tränaren som vore det bästa?:angel:

:bow::bow::bow:

Har man inte bättre insikt så är det kanske lämpligt.

men det blir väl samma effekt som vid en dopingdom, hela högen byter tränare lite snabbt... :angel:

Ett liknande fall fanns faktiskt på en bana för något år sedan. En amatör som varje gång i princip han kom till banan skenade med sin häst.
Han fick faktist ett brev från styrelsen om att han gärna inte behövde komma till banan mera. Men det kan ju ha underlättat att han hade licensen på en annan bana.

Knapplån

Min travare som jag köpte för några år sedan och som bara går som ridhäst nu, har varit struken flera gånger för oregerlighet och icke tävlinsmässigt skick. Kan man få någon förklaring någonstans? Vad han har gjort eller vad som har varit felet? :confused: Jag kan ju väl, i och för sig, gissa en del :angel:

fast jag vet iallafall 2 st som vägrar köra vederbörandes hästar, det är nog inte bara den som är stollig. En tränare beskrev en häst som att: Ja, om det så kom ett tåg o mötte oss...det skulle fan inte gå att stoppa hästen ändå...

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 482
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka