Dansk/Svensk vs Heeler

V

Villemo

Jag har kikat lite på DSG och Lancashire Heeler som nästa hund, och undrar om ni vill berätta lite om dessa raser?

Jag har fått för mig att DSG är mer krävande mentalt (i klass med JRT?) men Heelern är mer skällig/nafsig.

Jag vill ha en liten/mellanstor hund som är mild och vänlig, gärna lättfostrad och fungerande att gå lite kurser med i vardagslydnad/agility, men som också har en av-knapp och kan fungera som sällskapshund. Ingen pälsvård, och en så frisk ras som möjligt!

Har ni några tips eller har ni själva DSG eller Heeler?

Sv: Dansk/Svensk vs Heeler

Lancashire Heeler vet jag ingenting om, men däremot DSG! Och, nej, en DSG är inte lika krävande som en Jack Russel.

DSG:n är (tycker jag som är inne på min tredje DSG-tik nu) precis en sådan hund som du söker efter.

Leta gärna i forumet här - här finns många trådar om DSG!

Lancashire Heeler vet jag ingenting om, men däremot DSG! Och, nej, en DSG är inte lika krävande som en Jack Russel.

DSG:n är (tycker jag som är inne på min tredje DSG-tik nu) precis en sådan hund som du söker efter.

Leta gärna i forumet här - här finns många trådar om DSG!

Har letat och läst, och fastnar mer och mer för DSG:n. Skulle dock vilja ha en lite nättare tik, såg en DSG-hane idag som var väldigt grov, och den föll mig inte riktigt i smaken.

En fråga, vad är den vanligaste skadan/sjukdomen på en DSG?
Är det en frisk ras? Det står på många ställen att den gillar att "balansera", det låter underligt :)

DSG ska höftledsröntgas och föräldrarna ska alltså vara röntgade, sen finns en knä"sjukdom" som heter leg perthes som också man ska se upp med . Fö är det en frisk ras.Att dom gillar att "balansera" är väl inte just att dom gillar det utan har ett väldigt bra balanssinne.

Sen kan dom ju se ganska olika ut, deras bröstkorg växer till 4-5 års åldern och kan se "stor" ut på en del hundar...jag har en hane på 2,5 år och han är stor( 40 cm) men smidig o snygg :love:

JNIRDOONLRJMN8.jpg

Jag gillar rasen skarpt, har alltid haft brukstyp på hundar och har fortfarande en större hund också, men dessa är minst lika tåliga...Sen blir dom ju efter hur man behandlar dom, jag behandlar min som en hund och tolererar inte saker bara för att han är mindre än den andra...så okynnesgrejer som att skälla, morra och vara odräglig förekommer inte hos oss :D

Men sova under täcket i sängen och vara knähund tolereras ju såklart :love:

Kan rekommendera DSG, de är underbara :love: Har själv en tik på snart 5 månader. Hon blir nog av den lite grövre modellen, i alla fall om hon blir lik sin mor :) som för övrigt var jättesnygg. Något grov men ändå smidig.. ser inte så ömtålig ut :D

Min tjej 15v
15vdammen2.jpg

Men smaken är som baken :D o det finns ju massa tikar att välja mellan. Vill du ha en mindre, smidigare får du väl leta efter föräldrar som uppfyller dina kriterier. Det viktigaste är dock att föräldrarna är friska o mentalt stabila.

Läs mer om rasen på www.gardshund.se där finns även länkar mm till olika kennlar..

Självklart är det viktigast att föräldrarna är friska och stabila, hörde att min önskan på "liten nätt tik" lät lite ... ytlig.
Är DSG'n en bruksras alltså? Som behöver motioneras/stimuleras därefter? Vi är en aktiv familj, men inte överdrivet aktiv ett visst mått av soffliggare får gärna finnas hos hunden, t.ex vid superregniga dagar/sjukdom, då jag inte vill ha en superstressad hund om den inte får träna/arbeta...

Hur är dom till sättet? Skälliga? Milda mot sin ägare, eller kommer man hamna i unghundskonflikter i massor?

Underbara bilder på era hundar! Mycket fina:)

Jag är inte expert alls på rasen men dom är väldigt begivna på sina ägare..inte osociala mot andra men det är "familjen" som räknas....min är alltid glad, han är som en duracellkanin :D ...Dom kan säkert bli skälliga om man låter dom bli det :angel: Men hos mig skälls det bara när det är behövligt, när hundarna är hos mamma som bor i "stan" så skälls det mindre faktiskt.

Milda mot sina ägare är nog en underdrift :rofl: Dom skulle nog helst vilja krypa under skinnet på dig :love: Jag älskar den rasen ( iallafall min hund) och i det stora hela så är dom ganska "lika" överlag tror jag. Jag har fortfarande inte haft NÅN hund som hamnat i trotsålder eller ungdomskonflikt så det kan jag inte svara på alls...tror man "befäster" sig själv från första början så slipper man bråka om sånt sen, men det är en energisk hund..behöver springa och aktivera sig...skillnaden mellan min sch/bc och DSG'n är att DSG'n kan aktivera sig själv..leka med sig själv, "slänga" saker åt sig själv..soffhund är han när vi är inne, men man får som inte vara inne hur många dagar somhelst....Regn o blåst gillar han inge vidare och en riktig sjusovare är han....

ett album
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JMPPHMEPIMM

Jag har en DSG :love: från första gången jag träffade en DSG var jag fast! Det är jätte härliga hundar (matte är såklart lite partiskt). Alltid glad, full i energi och håller matte ständigt sysselsatt. Han är jätte snäll med barn och älskar alla människor. Väldigt tillgiven sin matte och är väldigt snäll. Han är en aning hoppig och stutsig, och de tror jag att många inom denna ras är. De har god balans och kan hoppa högt. De är riktiga mys hundar, sova under täcket och ligga så nära matte som möjligt är en klar favorit.

Han är världens charmknutte och charmar in sig hos ALLA :love: att gå med honom på stan är nästan jobbigt, alla vill komma fram och hälsa. Nackdelen med min är att han är väldigt frysen, täcke är ett måste på vintern.

Finns ny tagna bilder på min vovve i en tråd här under hund "sommar-bada med vovvarna" :)

Skulle dock vilja ha en lite nättare tik, såg en DSG-hane idag som var väldigt grov, och den föll mig inte riktigt i smaken.

Mina tre tikar har samtliga varit av den lite lättare modellen.

Min nuvarande
Första veckan hemma - åtta veckor gammal:
Milla1-1.jpg

En DSG älskar att klättra upp överallt - att byrån är antik, det struntar hon fullkomligt i :angel: - måste ju kunna se ut genom fönstret!!

Hstochhund016.jpg

Du blev väl inte arg, matte ....???
Milla-1.jpg

Milda mot sina ägare är nog en underdrift :rofl: Dom skulle nog helst vilja krypa under skinnet på dig :love: Jag älskar den rasen ( iallafall min hund) och i det stora hela så är dom ganska "lika" överlag tror jag. Jag har fortfarande inte haft NÅN hund som hamnat i trotsålder eller ungdomskonflikt så det kan jag inte svara på alls...tror man "befäster" sig själv från första början så slipper man bråka om sånt sen, men det är en energisk hund..behöver springa och aktivera sig...skillnaden mellan min sch/bc och DSG'n är att DSG'n kan aktivera sig själv..leka med sig själv, "slänga" saker åt sig själv..soffhund är han när vi är inne, men man får som inte vara inne hur många dagar somhelst....Regn o blåst gillar han inge vidare och en riktig sjusovare är han....

ett album
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JMPPHMEPIMM

Wow, din hund ser precis ut som jag önskar att en DSG ska se ut :love: Särskilt på denna bild: http://www.mypix.se/usrimg/JMMOLOCMDQG/lrg/JOJPNMHRHNOPC.jpg

Tack för svar. Har du din hund till något särskilt eller "bara" vardagsaktivering/lydnad?

Får intryck av att läsa på alla uppfödarsidor/rassidor att DSG är svårare och mer krävande än när jag läser var ägare skriver, undrar varför det är så?

Härligt att höra! Någon som vill PM:a mig om uppfödare osv? Vet att det förekommer mycket avel nu då de ökat i popularitet, och vet liksom inte var man ska leta eller vad man ska akta sig för.

Och till sist, är det en tålig hund eller skadar den sig ofta som andra hundar med "pinnben"? :rofl:

Du blev väl inte arg, matte ....???
Milla-1.jpg

aawww, vilken blick.

Men att de klättar på möbler och hoppar högt, finns det inte stor risk för t.ex benfraktur då? Jag frågar för att vi hade en hund som hoppade från hög höjd och slutade i gips..och senare avlivning :(

Jag har inte min till nåt speciellt. Är som en "gårdshund" . Men får han nån go lukt i näsan kan han dra iväg ( som de flesta hundar) Har inte hört talas om att dom skulle vara "sköra", det var nog bara iturliga omständigheter att din bröt benet ( Jag hade en sch/bc korsning en gång som hoppade ut från fönstret på andra våningen en gång och klarade sig)

Jag kan PM:a min uppfödare, hon har fött upp rasen sen 1974.

..att dom ska vara krävande är lite fel kanske, men dom ÄR ju energiska och inga soffpotatisar, sen är dom väldigt bundna till sina familjer tror jag och gillar mindre än normala raser att vara ensamma..det står t om på "rasbeskrivning" och jag kan nog hålla med om det. Jag lämnar min då o då men han blir verkligen mer ledsen än de andra hundar jag haft.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V