danmark - inseminering

Sv: danmark - inseminering

Nej, de är sällan isolerade. Förebilder är därmed ganska lätta att hitta utanför hemmet, om än att man får jobba lite för att hitta en man/kvinna som kan skapa en närmre relation med barnet. Det som däremot kan vara svårt att ersätta är relationsmönstren, spciellt de som gäller kärleksrelationer. I princip alla censurerar lite när vi visar relationen för omvärlden. Det är bara i familjen den syns fullt ut.

Bara för at man är ett par så betyder inte det per automatik att man har en relation fylld av kärlek, respekt och omtanke... varken i eller utanför hemmet.

Hmm...ja o om man bara läser här på buke är det ingen nackdel:crazy:

Det jag menade (för det mesta) medn EN förälder, var att om den som är ensam och inseminerar och sedan föder barnet, råkar ut för en olycka eller dylikt och dör. Då har ju den enda föräldern som sagt dött. Då blir ju barnet föräldralöst.

Skulle jag dö till exempel, så skulle ju min son fortfarande ha en förälder kvar. Trots att jag är ensam.

Det jag menade (för det mesta) medn EN förälder, var att om den som är ensam och inseminerar och sedan föder barnet, råkar ut för en olycka eller dylikt och dör. Då har ju den enda föräldern som sagt dött. Då blir ju barnet föräldralöst.

Skulle jag dö till exempel, så skulle ju min son fortfarande ha en förälder kvar. Trots att jag är ensam.

Jo det har du ju rätt i, men hur fungerar det för dig med såna tankar i vardagen?
Kan du inte vara på samma ställe som barnets far t ex åka samma bil, för händer det en olycka så blir barnet föräldralöst?

Jag säger kör på det om det känns rätt för dej!

Det låter som om dina föräldrar kommer att glädjas lika mycket som du (nästan) över barnets framsteg och det är den biten som jag har tyckt varit det allra tyngsta att bära, att inte ha någon att dela den otroliga lyckan och glädjen med utan bli bemött med -jaha, men alla barn brukar lära sig vända sig/krypa/gå/prata:crazy: det är tungt:(

Att vara ensam med barn gör att man slipper lägga någon tid på att få ett förhållande att fungera, den tiden kan man istället lägga på barnen eller på sig själv.
Det innebär att man emellanåt distansierar sig från omvärlden när barnet är sjukt och man går som en zombie men man slipper ha någon som gnäller för att denne är trött:angel: när man själv har vakat flera nätter vid en sjuksäng.
Man vet från början att man är ensam om ansvaret och slipper bli besviken om/när man inser att partnern inte alls har samma tankar om att dela.

Förbilder finns det överallt, oavsett vad man syftar på.
Mina barn hade en kompis till mej som förebild ett tag när de var små, han älskade barn och kunde leka med dem i timmar.
När de blev större blev min yngsta lillebror (9 år äldre än äldsta barnet) deras favorit, han fick ibland komma hem och fixa saker för att barnen skulle se att alla behövs (dvs. båda könen) han älskade att baka lika mycket som att pyssla med tekniska saker på den tiden så han var en mycket bra förebild!
När sonen sedan kom i moppeåldern blev min sambo hans förebild (min sambo har ärligt talat varit mer och bättre förebild för mina barn än för sina egna barn vilket är sorgligt men de tar igen det nu)
Jag minns när barnen gick på dagis och en kille började jobba där, de barn som hade minst behov av att skojbråka och busa med honom var mina för de hade redan sådana människor i sin närhet medans många av de barn som levde med både sin mamma och pappa aldrig hade fått leka med en man.
Bara för att båda föräldrarna bor under samma tak betyder det inte att båda är delaktiga i barnens liv.

Att vara ensam med sitt barn från början tror jag är bättre än att tro att man är två och bli varse om att man egentligen är ensam när det hettar till.
Sorgen över en separation är tung och det är ännu tyngre om man trott att man var två om ansvaret för barnet men får inse att man var ensam hela tiden.

Knapp, eller nåt....Varför hänga sig fast vid att det promt måste finnas en mamma och en pappa, och om inte det finns, så manliga förebilder (för det är manliga förebilder som är så viktiga) utanför hemmet. Alla dessa parrelationer som består av kvinna och man där det skaffas barn och mannen beter sig som skit mot både mamman och barnet?! Jamen, han är ju MAN ändå. Jag tycker det är viktigare att bry sig om alla barn som far illa än om barn som skaffas av en ensam mamma av kärlek, efter ett oftast mycket genomtänkt beslut. Det är viktigt med bra förebilder i ett barns liv! Hur bra är det med en misshandlande pappa tex? Bättre än ingen pappa alls? Ofta förutsätts det att män är bra bara för att de finns. Bättre är att de finns människor som bryr sig kring barnet! En, två eller flera! Lesbiska kvinnor som skaffar barn tillsammas får också höra samma argument, att det saknas en man. Jag förstår verkligen vad frustrerande och nedvärderande det måste kännas.

Kvinnor som du, TS, som planerar att skaffa barn på ensam hand har mycket att tänka på. Inget som bara hoppsan händer, som för folk i en hetero-parrelation. Jag menar, hur ofta får folk i en hetero-parrelation stå för att de skaffade barn, hur jäkla olämpliga de än är som föräldrar? Nej, de förväntas skaffa barn, och ibland är mamman helt ensam om föräldraskapet trots att det finns en pappa med i bilden, kanske under samma tak. Inte ovanligt. Jag tycker kärleken till det väntade barnet ska räknas. Sen har varje person förmågan att fundera ut hur nätverket ser ut och vilken hjälp den kan få. Det är ju ingen snabb process att fixa barn på egen hand via insemination i Danmark. Omgivningen brukar kunna bli ganska engagerad! :)

Så länge man gör en "öppen" donation, d v s barnet har rätt att få reda på donatorns identitet så tycker jag att det är ok. Däremot tycker jag inte att det är ok om man berövar barnet möjligheten att få veta sitt biologiska ursprung.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar, är väl lite trög idag:p, men nej vi umgås inte. Vi sitter inte då heller i samma bil.
Finns väl inte sån jättestor risk att vi båda 2 dör exakt samtididigt när vi aldrig umgås?

Jo det har du ju rätt i, men hur fungerar det för dig med såna tankar i vardagen?
Kan du inte vara på samma ställe som barnets far t ex åka samma bil, för händer det en olycka så blir barnet föräldralöst?

Så kan man ju inte hålla på o tänka heller ,men att chansen att få behålla i allafall en förälder under uppväxten är större om man har två från början är ju ingen nyhet direkt... Trots allt är det inte jätte, jätteovanligt att barn förlorar en förälder, men som tur är mycket ovanligare att man förlorar bägge tidigt.

Vad tycker ni om det?

Jag sa till en killkompis att jag skulle kunna tänka mig det (om jag nu skulle vilja ha barn)...
Uttryckte mig som så att då "äger jag processen", hellre ha MITT barn, än dela med något ex som man inte kommer överrens med eller panika lite på krogen.
+ att det är ju ett efterlängtat barn!
?

Jag säger som Görel - att göra det anonymt är grymt och okänsligt. Att göra det öppet är mer okej. Jag säger mer okej, för jag har svårt att se fördelarna med arrangemanget. Alltid när den här typen av frågor diskuteras låter det som att det är bra för att andra alternativ (krogragg) är sämre. Det är för mig ologiskt. Alternativet att inte skaffa barn om förutsättningarna är kassa är ibland kanske bättre än att skaffa barn. Jag kan inte se barnalstrade som en mänsklig rättighet.

Sedan, efter att ha pratat med några donatorer, skulle jag aldrig skaffa barn med en främmande man. Sjukdomarna är bara en bisak. Vem vill ha en snubbe med fängelseregister eller noll IQ som far till ens barn? Bara för att de är anonyma, betyder inte att de är människor som borde sättas i avel...

Att skaffa barn är ingen rättighet, det är ett privilegium.

Åh vad jag är trött på detta mantra! Tänker ni som använder det på vad det innebär, eller ni bara upprepar det som papegojor? (inte meningen att hoppa på dig personligen, du är bara en av många som använder dig av detta uttryck)

Nä, att skaffa barn är tyvärr inte en rättighet för alla som längtar efter och önskar att få ett barn. Barn är något som de allra flesta har turen att kunna få hur jäkla lätt som helst, förtjänt eller ej, medan några får kämpa och kämpa och kämpa, lägga ner hundratusentals kronor och kanske ändå misslyckas (även med adoption, då långt ifrån alla blir godkända t ex pga sjukdom och då det ännu inte finns givarländer som godkänner homosexulla).

Alla som har ekonomiska möjligheter kan skaffa barn (t ex mha en surrugatmamma i annat land), men alla har inte dessa möjligheter. Det handlar inte om rättigheter eller om privilegium eller något man förtjänar, det handlar om tur - tur i fertilitetslotteriet, partnerlotteriet och/eller det ekonomiska lotteriet.

I övrigt så tycker jag att surrogatmödraskap, assisterad befruktning av singlar och användande av både donerade spermier och ägg samtidigt borde tillåtas i Sverige, att riktlinjerna för ass bef skulle vara lika för alla oavsett var man bor i Sverige och vem man är tillsammans med samt att inte bara universitetssjukhuset skulle få hantera donerade könsceller utan även länssjukhusen.

(PS. Ett privilegium är för övrigt också en rättighet, förbihållet några få).

Alla som har ekonomiska möjligheter kan skaffa barn (t ex mha en surrugatmamma i annat land), men alla har inte dessa möjligheter. Det handlar inte om rättigheter eller om privilegium eller något man förtjänar, det handlar om tur - tur i fertilitetslotteriet, partnerlotteriet och/eller det ekonomiska lotteriet.

Partnerlotteriet? Jag kan inte riktigt förstå hur man kan jämställa medicinsk infertilitet med svårigheten att hitta någon att leva med? Det låter som att "antingen har man en partner, och då har man haft tur, eller så har man det inte." Kärlek är ett spel där vi faktiskt kan påverka utgången, och jag tycker det är konstigt att kvinnor som anser att de inte funnit någon de kan leva och fostra ett barn med ändå glatt tar emot sperma från en fullständig främling, där majoriteten antagligen är män som de aldrig hade velat ligga med.

Det blir ju onekligen ett resonemang där singelkvinnor på något sätt är offer och måste stödjas i sin kamp att få ett barn.

Partnerlotteriet? Jag kan inte riktigt förstå hur man kan jämställa medicinsk infertilitet med svårigheten att hitta någon att leva med? Det låter som att "antingen har man en partner, och då har man haft tur, eller så har man det inte." Kärlek är ett spel där vi faktiskt kan påverka utgången,

Vad man har för partner spelar roll för ens möjligheter att få ett barn! Jag håller med om att man kan styra denna utgång (precis som man kan styra det 'ekonomiska lotteriet' och till viss del 'fertilitetslotteriet' med t ex könssjukdomar etc), men det är inte alltid som man styr över sina känslor och vem man blir kär i. Man kan t ex bli tillsammans med någon som...:
- inte vill skaffa barn
- har en sjukdom eller annat hinder som omöjliggör adoption
- ej accepterar hjälp med donerade könsceller
- är av samma kön, vilket försvårar barnaalstring inte minst om man är två män
- är en skitstövel som man inte vill skaffa barn med men inte vågar lämna

och jag tycker det är konstigt att kvinnor som anser att de inte funnit någon de kan leva och fostra ett barn med ändå glatt tar emot sperma från en fullständig främling, där majoriteten antagligen är män som de aldrig hade velat ligga med.

Jag tycker väldigt mycket bättre att försöka få barn på egen hand mha donerad sperma och sedan i lugn och ro leta efter en partner (om man nu vill ha en!!!), än att skaffa barn med någon som man sedan måste "dela" barnet som man inte kommer överens eller trivs med.

Och vad är det för konstigt med att inte vilja ligga med en karl för att få barn?! Att vilja ha sex med en man är inte det samma som att vilja få ett litet liv att växa inom en!

Det blir ju onekligen ett resonemang där singelkvinnor på något sätt är offer och måste stödjas i sin kamp att få ett barn.

Offer? En singelkvinna är inte ett offer för att hon är singel, hon är orättvist behandlad eftersom hon i Sverige inte kan få hjälp med utredningar och undersökningar annat än av privata 'singelvänliga' gynekologer och inte får någon hjälp med assisterad befruktning.

En singelvinna kan väl behöva lika mycket stöd i sin kamp som någon annan och framförallt ska hon ska behöva bli motarbetad! Det blir singlar idag, inte bara för att de inte har samma rätt till hjälp som oss andra, utan även av folks inskränkthet och fördomar.

Senast ändrad:

Offer? En singelkvinna är inte ett offer för att hon är singel, hon är orättvist behandlad eftersom hon i Sverige inte kan få hjälp med utredningar och undersökningar annat än av privata 'singelvänliga' gynekologer och inte får någon hjälp med assisterad befruktning.

Nej, hon är absolut inte orättvist behandlad. Lika lite som kvinnor över 50 är orättvist behandlade när de nekas fertilitetsbehandling, eller extremt överviktiga. Ska det vara lika, ska män tillåtas använda surrogatmammor. Och då är vi inne i ett träsk som har många likheter med människohandel. "Köp en kvinnas kropp - få ett barn." Att hon riskerar att få men för livet, svårt att få egna barn och en förhöjd risk för cancer, är tydligen ointressant när alla i befolkningen ska ha rätt att bli gravida.

Och vad är det för konstigt med att inte vilja ligga med en karl för att få barn?! Att vilja ha sex med en man är inte det samma som att vilja få ett litet liv att växa inom en!

Men det är en förutsättning i de flesta fall. Men vad jag åsyftar är att dessa kvinnor vill ha deras säd och deras gener, men inte deras sällskap, deras kärlek eller något i övrigt av deras liv. Det tycker jag är konstigt.

rn på egen hand mha donerad sperma och sedan i lugn och ro leta efter en partner (om man nu vill ha en!!!), än att skaffa barn med någon som man sedan måste "dela" barnet som man inte kommer överens eller trivs med.

Det är säkert enklare för mamman, ja, att slippa kompromissa och helt själv "äga" sitt barn. Men om det är bättre för barnet - det vet vi inte!

Nej, hon är absolut inte orättvist behandlad. Lika lite som kvinnor över 50 är orättvist behandlade när de nekas fertilitetsbehandling, eller extremt överviktiga. Ska det vara lika, ska män tillåtas använda surrogatmammor. Och då är vi inne i ett träsk som har många likheter med människohandel. "Köp en kvinnas kropp - få ett barn." Att hon riskerar att få men för livet, svårt att få egna barn och en förhöjd risk för cancer, är tydligen ointressant när alla i befolkningen ska ha rätt att bli gravida.

Självklart ska det vara lika och självklart ska surrogatmödraskap vara tillåtet även i Sverige! Märkligt argument som påminner om det kristdemokraterna (hua) har i sin motion 'biopolitik' - typ 'lesbiska ska ej ha rätt till assisterad befruktning bl a för det är inte rättvist mot bögarna som inte har samma möjligheter'. Får inte ihop det.
Apropå surrogatmödraskap: Vill jag hjälpa min syster och hennes kille att få ett barn så ska jag få göra det, jag bestämmer över min kropp och vilka risker jag tänker utsätta den för!

Men det är en förutsättning i de flesta fall. Men vad jag åsyftar är att dessa kvinnor vill ha deras säd och deras gener, men inte deras sällskap, deras kärlek eller något i övrigt av deras liv. Det tycker jag är konstigt.

Det är verkligen inte en förutsättning! Könscellen är (ännu så länge) en förutsättning dock. Tycker du det är lika konstigt att jag och min tjej väljer att bara låna en spermie utan att få hela paketet med en mans sällskap och kärlek och övrigt av hans liv? Vi är varandra nog, men vi är väldigt tacksamma för att det finns män som vill donera (och jag har själv funderat på att bli äggdonator för att kunna hjälpa till i min tur)!

Det är säkert enklare för mamman, ja, att slippa kompromissa och helt själv "äga" sitt barn. Men om det är bättre för barnet - det vet vi inte!

Ytterligare ett mantra som jag är så trött på - "det bästa för barnet". Tycker det är fruktansvärt att vissa (OBS nu syfter jag inte på dig, utan i allmänhet) vill exkludera hela grupper från att skaffa barn, för att det eventuellt hos några i den gruppen inte skulle vara det bästa för barnen.
En dansk undersökning visade att barn som växer upp hos lesbiska föräldrar har bättre psykisk hälsa än barn som växer upp hos heterosexuella föräldrar (http://www.expressen.se/Nyheter/1.1590635/trygga-barn-hos-lesbiska-foraldrar). Ska då hela gruppen heterosexuella förbjudas att skaffa barn för att den miljön inte är det bästa för barnen?
Alltså: För att veta vad som är för barnets bästa behöver vi gå ner på individnivå, vi kan aldrig döma en hel grupp!

Senast ändrad:

Så länge man gör en "öppen" donation, d v s barnet har rätt att få reda på donatorns identitet så tycker jag att det är ok. Däremot tycker jag inte att det är ok om man berövar barnet möjligheten att få veta sitt biologiska ursprung.

precis!!! man kan till och med "fixa" biologiska syskon" Det tycker jag är bra.

Sedan, efter att ha pratat med några donatorer, skulle jag aldrig skaffa barn med en främmande man. Sjukdomarna är bara en bisak. Vem vill ha en snubbe med fängelseregister eller noll IQ som far till ens barn? Bara för att de är anonyma, betyder inte att de är människor som borde sättas i avel...

jag vill minnas att även sådant kollas upp. TROR att man kunde kolla yrke om man vill.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 408
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar