danmark - inseminering

Sv: danmark - inseminering

Att du inte tycker att risker och utnyttjande av andras kroppar i tredje världen för pengar är intressant visar ganska tydligt att det enda som är intressant är att människor som vill ha barn ska få det, oavsett pris. Då är det väl tur att någon bryr sig om de som kan fara illa, ja tom mista livet, av en sådan inställning.

Men det är OK att 'utnyttja' en norsk kvinna?

Med den invandring vi har torde det problemet lösa sig ändå.

Ja, vi får hoppas det eftersom vi är för dåliga på att skaffa barn som det ser ut nu! (och så hoppas jag att du inte är invandrarfientlig dessutom).

Men då är du alltså med på att du som skattebetalare kommer att tjäna på att även singlar får barn!

Jag som skattebetalare hade för övrigt gärna varit med och betalat assisterad befruktning för ensamstående, precis som jag gärna betalar barnomsorg och skola för andras ungar trots att jag inte har några själv.

Nej. Jag ser en slående likhet mellan 1) köpa sex av en kvinna för jag kan inte få någon villig partner, och 2) jag köper ett barn av en kvinna för jag kan inte få egna. Men en graviditet innebär betydligt större risker än sex.

Nej. Jag ser en slående likhet mellan 1) köpa sex av en kvinna för jag kan inte få någon villig partner, och 2) jag köper ett barn av en kvinna för jag kan inte få egna. Men en graviditet innebär betydligt större risker än sex.

Så jag får inte hjälpa min syster och hennes kille med att föda deras barn för att du ser denna slående likhet?

Men en graviditet innebär betydligt större risker än sex.

Egentligen tycker jag ju inte att det hör hit, men troligen går det åt procentuellt sett fler prostituerade i sjukdomar och våld relaterat till deras yrke, än vad det åtgår surrogatmödrar...

Så jag får inte hjälpa min syster och hennes kille med att föda deras barn för att du ser denna slående likhet?

Egentligen tycker jag ju inte att det hör hit, men troligen går det åt procentuellt sett fler prostituerade i sjukdomar och våld relaterat till deras yrke, än vad det åtgår surrogatmödrar...

Jo, det får du väl, om du fixar din graviditet själv och tycker att det är värt det. Men hur är det om du vill ha betalt för mödan då? Den risken är väl överhängande, då jag inte tror att särskilt många kvinnor vill bära andras barn i nio månader av ren godhet.

Det är märkligt att det ena är okej, och det andra inte. Det beror vem som vinner på det, tydligen...

Och om anledningen är att det är två tjejer?

nä då går det inte... precis som det inte går när man är singel.

jag tycker inte att "skyll dig själv du är singel" är ett mer giltigt skäl än "skyll dig själv du valde en tjej"....

jag skrev det som svar till den jag svarade.. lite ifrågasättning.. nu minns jag inte ens vem det var till :D

Eftersom min livmoder numera verkar vara oduglig för att bära fler barn så har jag av nyfikenhet kollat upp lite om surrogatmödraskap.

Jag förstår inte varför det inte finns möjlighet till detta i Sverige. Det GÅR att ordna lagar kring saken. Vad jag förstått (från ett forum på surrogat.nu) så tillåter t ex Finland surrogatmödraskap och en av de regler som gäller kring det hela är att det inte är tillåtet att ta just betalt för själva barnet. Kringkostnader för mödravård, ev sjukfrånvaro under grav osv betalar självklart de som ska ha barnet.

Jag håller alltså i stort med dig Flip.

I vissa länder finns en slags "affärsverksamhet" runt det hela. England och USA är väl exempel på det. Men, vad säger att våra lagar måste se ut som deras?

Om vi skulle vilja få barn via en surrogatmoder idag och vi hade någon släkting eller vän som var villig att bära barnet åt oss så skulle vi t ex kunna åka till Cypern och få assistans för befruktning (mina ägg + min sambos spermier). Sen är det tydligen lämpligast att föda barnet i ett land där man redan har ett system för detta. Om barnet föds i Sverige så skulle barnets moder vara hon som födde barnet (även om inga gener alls är hennes). Hon kan i sin tur uppge min sambo som fader och i praktiken så bor barnet hos honom och mig direkt. Men i alla papper så skulle barnets biologiska mor vara hon som födde barnet. Jag skulle kunna närståendeadopera mitt eget barn efter x år. :crazy:

(Detta är dock inte aktuellt för oss, det är för krångligt, dyrt och chansartat)

Jo, det får du väl, om du fixar din graviditet själv och tycker att det är värt det. Men hur är det om du vill ha betalt för mödan då? Den risken är väl överhängande, då jag inte tror att särskilt många kvinnor vill bära andras barn i nio månader av ren godhet.

Just när det gäller släktingar (systrar eller mödrar) så är det nog ganska vanligt att de som gått igenom surrogatmödraskap absolut gör det av ren godhet. Jag skulle absolut kunna göra det för ett syskon eller en väldigt nära vän.

det kanske inte är så bra lösning om surrogatmamman står som mamma... för säg att din sambo å du bryter, så är det inte ditt barn på pappret...
vet inte om du kan göra dna-test som mamma i ett land där det är olagligt med surrogatmamma?

det kanske inte är så bra lösning om surrogatmamman står som mamma... för säg att din sambo å du bryter, så är det inte ditt barn på pappret...
vet inte om du kan göra dna-test som mamma i ett land där det är olagligt med surrogatmamma?

Nu tänker ju inte vi skaffa en surrogatmamma. Men det är ju just det jag försökte påtala i det jag skrev: att nackdelen att låta en surrogatmamma föda i Sverige är just detta: hon blir "biologisk" mor till barnet. Alldeles oavsett att barnet inte är hennes genetiskt. Eftersom inget finns som reglerar surrogatmödraskap i Sverige så är alltid den som föder barnet = barnets mor.

Den lösning som de som är insatta i detta rekommenderar är att låta surrogatmodern föda barnet i ett land där detta regleras i lag; så att man garanterat ÄR föräldrar till barnet båda två.
En annan lösning är ju att definitivt välja en NÄRA släkting som surrogatmamma. Risken är väl mindre att ens egen mor eller syster bara "snor" barnet ifrån en.

hehe då är vi överrens :D skrev "till/om" dig för att jag svarade på inlägget, blev kanske lite fel :)

Det är märkligt att det ena är okej, och det andra inte. Det beror vem som vinner på det, tydligen...

Det är ju du som tydligen tycker det ena är OK men inte det andra! Om du tycker att det är märkligt så är det ju upp till dig att reda ut hur du egentligen vill ha det...

nä då går det inte... precis som det inte går när man är singel.

jag tycker inte att "skyll dig själv du är singel" är ett mer giltigt skäl än "skyll dig själv du valde en tjej"....

jag skrev det som svar till den jag svarade.. lite ifrågasättning.. nu minns jag inte ens vem det var till :D

Om man blir ihop med en karl som man vet är infertil då? Borde man inte berättiga någon hjälp då heller?

Jahaja, så singelbarnen kan inte ens göra detta positivt i dina ögon?
Jag börjar bli trött.

Det sa jag inte. Jag förstår att du blir trött när du tolkar världen så svart på vitt. Det är ju väldigt komplexa frågor med många olika sidor och aspekter. Inte minst slutsatsen fler barn = mer skattemedel. Det är inte så att en större befolkning i sig gör världen bättre, varken här eller utomlands, och höjer BNP. Däremot är den åldrande befolkningen ett problem. Men det är en annan tråd, verkligen.

Det är ju du som tydligen tycker det ena är OK men inte det andra! Om du tycker att det är märkligt så är det ju upp till dig att reda ut hur du egentligen vill ha det...

Nej. Nu vet jag inte hur du läser, men jag lämnar gärna den frågan outredd i så fall.

Just när det gäller släktingar (systrar eller mödrar) så är det nog ganska vanligt att de som gått igenom surrogatmödraskap absolut gör det av ren godhet. Jag skulle absolut kunna göra det för ett syskon eller en väldigt nära vän.

Ja, det är det kanske. Tyvärr verkar det ganska vanligt att homopar köper en indisk kvinna också. Kanske för att just slippa dilemmat med svensk lagstiftning, men jag tycker att det moraliskt stinker.

Ja, det är det kanske. Tyvärr verkar det ganska vanligt att homopar köper en indisk kvinna också. Kanske för att just slippa dilemmat med svensk lagstiftning, men jag tycker att det moraliskt stinker.

Jag tror absolut det har med svenska lagar på området att göra!

Varför skulle man betala flera hundra tusen för att få ett barn med en surrogatmamma som befinner sig flera 1000 mil bort om man kunde ordna det lättare och billigare hemma? Även OM det skulle betalas pengar till svenska kvinnor för surrogatmödraskap så blir ju omkostnaderna billigare. Dels för att mödravård är gratis här och dels för att slippa fördyrade resekostnader. De flesta som vill ha barn via surrogatmödrar vill nog gärna vara delaktiga i graviditetsprocessen på så nära håll som möjligt.

För övrigt tycker jag inte att de "köper en indisk kvinna". De betalar i så fall en indisk kvinna för tjänsten att hon bär deras barn.

Moraliskt stink? Frågan kvarstår ju; om den indiska kvinnan byts ut mot en svensk syster, mamma; stinker det lika mycket då? Eller om hon är en medelklasskvinna från USA?

Apropå länder så finns detta på www.surrogat.nu:
Dessa länder har lagar som reglerar surrogatarrangemang: Storbritannien, Israel, vissa delar av Australien, Brasilien, Hong Kong, Ungern, Nederländerna, Sydafrika, Korea, och några stater i USA.
I följande länder finns det inga lagar men surrogatmammor används ändå: Belgien, Grekland och Indien.

Det finns troligen ingen statistik på hur många som just skaffar barn på detta sätt i Sverige. Av naturliga orsaker. Troligen inga mängder med människor om jag får gissa. Det är ju förenat med vissa risker; delvis just för att det inte finns något regelsystem som hanterar frågan i Sverige. Och visst är det en etisk/moralisk diskussion/fråga. I likhet med adoption, IVF-behandlingar osv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 408
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar