danmark - inseminering

Sv: danmark - inseminering

Och vad är det för konstigt med att inte vilja ligga med en karl för att få barn?! Att vilja ha sex med en man är inte det samma som att vilja få ett litet liv att växa inom en!

Offer? En singelkvinna är inte ett offer för att hon är singel, hon är orättvist behandlad eftersom hon i Sverige inte kan få hjälp med utredningar och undersökningar annat än av privata 'singelvänliga' gynekologer och inte får någon hjälp med assisterad befruktning.

En singelvinna kan väl behöva lika mycket stöd i sin kamp som någon annan och framförallt ska hon ska behöva bli motarbetad! Det blir singlar idag, inte bara för att de inte har samma rätt till hjälp som oss andra, utan även av folks inskränkthet och fördomar.
jag citerar ditt svar istället för ursprunget. För jag håller med.
Jag är INGET offer, jag är trött på män. Jag har inte haft många genom åren, men TRE av dem har varit gifta. Jag vill INTE ha en man som kanske lämnar mig med ett barn. Då "äger" jag hellre processen själv så att säga!

En annan sak jag har funderat på (för jag vet inte ens om jag vill ha barn), det är att vara "helg-fosterfamilj". Jag skulle gärna hjälpa barn som inte har det där extra de behöver.
MEN jag är singel så då får jag inte det. Det måste vara mamma pappa barn och utredas å balblabla.
Jag tror att ett barn skulle uppskatta och må bättre av att vara med mig en helg än inte alls.
Har inte forskat så djupt i det eftersom det inte är aktuellt "idag". Men typ stödperson för någon som förlorat bägge föräldrarna, någon som har anorexia, mobbas osv, varför måste man leva i en parrelation för att få vara en hjälp-person?!?!

jag citerar ditt svar istället för ursprunget. För jag håller med.
Jag är INGET offer, jag är trött på män. Jag har inte haft många genom åren, men TRE av dem har varit gifta. Jag vill INTE ha en man som kanske lämnar mig med ett barn. Då "äger" jag hellre processen själv så att säga!

Jo, men är det samhällets problem - egentligen? Måste vi ändra på lagstiftningen (det är ju en adoption vi talar om), stödja med inseminationer via våra skuldtyngda landsting (som knappt ens kan hjälpa kvinnor med infertilitet och remisser för att de har så dåligt med resurser) för att du är less på gubbar, inte vill ta till krogragg eller göra heminseminering? Och för att du vill "äga processen själv" - vad det nu innebär! För mig är det inga tunga argument att slanta upp mer skattemedel.

En annan sak jag har funderat på (för jag vet inte ens om jag vill ha barn), det är att vara "helg-fosterfamilj". Jag skulle gärna hjälpa barn som inte har det där extra de behöver.
MEN jag är singel så då får jag inte det. Det måste vara mamma pappa barn och utredas å balblabla.

Jag har ingen aning om varför det är så, men måste du gå den officiella vägen? kan du inte vara fosterförälder och stöd för barn ändå? Det måste finnas mängder av föräldrar där ute som vill ha din hjälp!

Självklart ska det vara lika och självklart ska surrogatmödraskap vara tillåtet även i Sverige! Märkligt argument som påminner om det kristdemokraterna (hua) har i sin motion 'biopolitik' - typ 'lesbiska ska ej ha rätt till assisterad befruktning bl a för det är inte rättvist mot bögarna som inte har samma möjligheter'. Får inte ihop det.
Apropå surrogatmödraskap: Vill jag hjälpa min syster och hennes kille att få ett barn så ska jag få göra det, jag bestämmer över min kropp och vilka risker jag tänker utsätta den för!

Ja, men så enkelt är inte livet! Bara för att det är din kropp får du inte göra vad du vill. Du får inte begå assisterat självmord. Du får inte knarka. Du får inte sälja din kropp och betala skatt på inkomsten.

Om vi tillåter dig att via landstinget göra en provbefruktning där du bär din systers barn, måste vi även öppna för Lars och Jonas att köpa en kvinna från Tailand under ett år för att hon ska föda deras barn. Och hur låter det? Ganska nära sexhandel, eller hur? Att donera ägg (som redan är tillåtet) är också förenat med risker, och där finns redan en svart marknad, därför att antalet donatorer är för få.

Man måste tänka sig väldigt noga för innan man skriver om lagar som skyddar mot den typen av potentiell organhandel.

Hans pappa var rätt frånvarande under hans uppväxt..
Men jag tror personligen att om han hade vetat att hans mamma hade "skaffat" honom för att hon ville ha ett barn att älska och uppfostra, då hade han inte varit besviken, då hade han inte haft en pappa som hade svikit!
Jag håller med din kompis, inte att det är idiotiskt men att man ska tänka efter lite.
Jag är uppvuxen med en delvis frånvarande pappa. Det var inte hans fel utan min mor flyttade utomlands med mig så jag träffade honom endast på loven. I mitt fall handlar det inte om att han svek mig, men jag har alltid känt mig besviken ändå. Att jag aldrig haft någon ständig fadersfigur i mitt liv har gjort att jag har problem med auktoritetspersoner samt att jag inte vet hur jag ska bete mig mot äldre män. Jag blir jättestressad t ex. om jag tvingas umgås på tu man hand med en äldre man eftersom jag inte vet vad man talar med dem om.

Jag anser att det är grymt mot barnet att planera att skaffa det som ensamstående eftersom jag anser att barnet går miste om mycket p g a. det. Även om man skiljer sig så har barnet ändå två föräldrar.

Om man ändå är fastbesluten att skaffa barn ensam så tycker jag att man iaf bör se till att barnet har en annan vuxen i sin närhet som kan fungera som en förbundsförvant/förebild för barnet eftersom barnet behöver höra flera vuxnas åsikter förutom förälderns för att få en rättvis bild av världen.

Senast ändrad:

Nej, knappast. Då riskeras anonymiteten. Och yrke är ju heller ingen indikation på att personen är okej innanför pallet...

fast personen är ju inte anonym för kliniken. Barnet får ju veta vem det är när det fyller 18. (om man väljer det).
Sen att JAG inte får veta är en annan sak :)

men jag ska inte svära vid det ;)
å helt rätt, bra jobb å utbildning är inte samma sak som ej psycho ;)

men är det samhällets problem om några % inte kan få barn???
OM man nu inte kan få barn så kanske det finns en anledning?
+ att vissa PAR matchar inte varandra = kan inte få barn - hitta en ny då...
så kan man ju inte säga!!!

Folk som går på socialbidrag kanske inte ska ha rätt att ha barn? Det är ju inte samhällets fel att de inte har utbildning å får jobb eller har fel utbildning, har blivit sjuk osv...

Skattepengar kommer ALDRIG att fördelas så att ALLA blir nöjda.

varför ska man få BIDRAG för att man har barn? barnbidrag lixom, borde man inte ha pengar om man skaffar barn? Det är ju inte en rättighet. OCH om jag nu sparar ihop pengar så att jag har råd att "skaffa barn på ett onaturligt sätt", varför ska då skattebetalare bry sig?
Att adoptera kostar väl 100 000+ ??

men är det samhällets problem om några % inte kan få barn???
OM man nu inte kan få barn så kanske det finns en anledning?
+ att vissa PAR matchar inte varandra = kan inte få barn - hitta en ny då...
så kan man ju inte säga!!!

Infertilitet klassas som en ren sjukdom. Även homosexualitet är ett objektivt faktum, något man inte själv kan påverka. Men det finns självklart gränsdragningar även där. Lesbiska par har rätt till tre insemineringar så vitt jag vet (det är ju inget medicinskt fel på dem). Infertila heterosexuella par får inte vara för gamla eller för överviktiga. Dessutom är köerna långa, så många går privat och betalar för det, men det allmänna är ändå med och finansierar.

Om singelkvinnor - som är en oerhört stor grupp i just Sverige! - skulle få den rätten som lesbiska har, inser du kanske belastningen på sjukvården. Massor av barn skulle teoretiskt sett växa upp utan fäder och bara en förälder. Hur bra är det ur kostnadsperspektiv, när vården knappt räcker till som det är i dag, när det finns andra lösningar för flertalet av dessa kvinnor? Och hur bra är det i ett samhällsperspektiv och ett jämlikhetsperspektiv, i ett land där föräldraförsäkringen helst ska delas lika och båda könen ska ta lika ansvar? Det klingar ganska falskt i mina öron. Alltså finns det ingen politisk vilja att genomföra en sådan reform.

Några självklarheter vem som ska ha vad finns definitivt inte.

Senast ändrad:

OCH om jag nu sparar ihop pengar så att jag har råd att "skaffa barn på ett onaturligt sätt", varför ska då skattebetalare bry sig?
Att adoptera kostar väl 100 000+ ??

De etiska frågorna finns förstås kvar. Vad gäller kostnaderna är jag tveksam. Du kan redan i dag åka till Danmark och göra inseminationen, jag tror knappast att staten kommer att jaga dig. Men jag tror inte singelkvinnor - om det nu blir en lagändring i Sverige - kommer att nöja sig med att betala själva för behandlingen. Varför skulle de få mindre service än homopar, liksom, och så vidare...

Vem vill ha en snubbe med fängelseregister eller noll IQ som far till ens barn? Bara för att de är anonyma, betyder inte att de är människor som borde sättas i avel...

Det är svårt att bli godkänd som donator. Det är bara ca 10% som slipper genom nålsögat.

Hurra för dem!

Cilla
skulle donera ägg om jag vore yngre

De etiska frågorna finns förstås kvar. Vad gäller kostnaderna är jag tveksam. Du kan redan i dag åka till Danmark och göra inseminationen, jag tror knappast att staten kommer att jaga dig. Men jag tror inte singelkvinnor - om det nu blir en lagändring i Sverige - kommer att nöja sig med att betala själva för behandlingen. Varför skulle de få mindre service än homopar, liksom, och så vidare...

Jag tror att singelkvinnor till att börja med vore tacksamma om det överhuvudtaget och till att börja med blev LAGLIGT att utföra assisterad befruktning dem och att de skulle kunna vända sig till vilken gynekolog som helst för att få tillgång till vaginala ultraljud och hormoner som ev kan behövas inför inseminationer. Och självklart kommer ingen ha invändningar mot att man har varit utomlands - det är inte förbjudet att bli gravid som ensamstående.

Har man gjort fler än 6 st egenfinansierade klinikinseminationer (statistik visar att efter 6-8 inseminationer så sjunker planar kurvan för chansen att lyckas ut till i stort sett noll) så tycker jag att man är väl berättigad ytterligare hjälp med IVF, precis som vem som helst annars!

Att det inte assisterad befruktning för singlar är lagligt redan tror jag är för att vår regering inte ville ha ytterligare sprickor i alliansen än de som uppstod då det könsneutrala äktenskapet klubbades igenom. Om inte jag har fel för mig så var alla partier utom kristdemokraterna positiva till detta?

Ifall donatorerna fick ge upphov till fler än 6 graviditeter/syskonskaror, ifall även länssjukhusen fick hantera könsceller och ifall könscellsimport (från etablerade spermabanker) var tillåten så tror jag att köerna till assisterad befruktning med donerade spermier/ägg hade minskat, även om ensamstående skulle få lov att få/få köpa assisterad befruktning.

Om singelkvinnor - som är en oerhört stor grupp i just Sverige! - skulle få den rätten som lesbiska har, inser du kanske belastningen på sjukvården. Massor av barn skulle teoretiskt sett växa upp utan fäder och bara en förälder. Hur bra är det ur kostnadsperspektiv, när vården knappt räcker till som det är i dag, när det finns andra lösningar för flertalet av dessa kvinnor? QUOTE]

Detta argument håller inte. Vår tillväxt och välfärd och hela vårt ekonomiska system bygger på att vi blir FLER. En genomsnittlig svensk bidrar med 16 miljoner till vårt BNP under sin livstid!

Det finns inget som hindrar singelkvinnor att boka ul, mig veterligen. Det är inte bara kd som är emot en lagändring.

Ja, men så enkelt är inte livet! Bara för att det är din kropp får du inte göra vad du vill. Du får inte begå assisterat självmord. Du får inte knarka. Du får inte sälja din kropp och betala skatt på inkomsten.

Om vi tillåter dig att via landstinget göra en provbefruktning där du bär din systers barn, måste vi även öppna för Lars och Jonas att köpa en kvinna från Tailand under ett år för att hon ska föda deras barn. Och hur låter det? Ganska nära sexhandel, eller hur? Att donera ägg (som redan är tillåtet) är också förenat med risker, och där finns redan en svart marknad, därför att antalet donatorer är för få.

Man måste tänka sig väldigt noga för innan man skriver om lagar som skyddar mot den typen av potentiell organhandel.

Ja, vad kan man egentligen göra mer än att konstatera att vi har väldigt olika värderingar!

Att skydda sina medborgare mot allt som är farligt (som att hoppa terräng eller hjälpa en tant över gatan) genom lagar och begränsningar är tack och lov ohållbart och omöjligt att genomföra, och jag tycker inte ens farlighetsaspekten i en graviditet är intressant i sammanhanget.

Orättviseargument av typen du presenterar ovan köper jag inte i något sammanhang! Haltar lika mkt som att par inte skulle få hjälp med assisterad befruktning för att ensamstående i nuläget inte kan få det.

Dessutom så är det Lars och Jonas gör i ditt exempel är något som flera redan gör* och något jag önskar att alla som vill ha ett barn men inte har en egen/en fungerande livmoder kunde ha möjlighet göra. Faktum är att redan idag så är det många heteropar som vänder sig till t ex USA och Indien för att få hjälp med just surrogatmödraskap och här http://gaypappor.blogg.se/ kan du läsa om ett bögpar som skaffat två barn med hjälp av en norsk kvinna.
(*Det som inte är öppet för Lars och Jonas idag är ifall kvinnan som ska hjälpa dem skulle behöva ett IVF. Då måste en av dem fingera ett heteroförhållande med kvinnan och ha varit skrivna på samma adress i 1-2 år).

Att du inte tycker att risker och utnyttjande av andras kroppar i tredje världen för pengar är intressant visar ganska tydligt att det enda som är intressant är att människor som vill ha barn ska få det, oavsett pris. Då är det väl tur att någon bryr sig om de som kan fara illa, ja tom mista livet, av en sådan inställning.

Det finns inget som hindrar singelkvinnor att boka ul, mig veterligen. Det är inte bara kd som är emot en lagändring.

Det finns gynekologer som inte vill hjälpa till med föreberedelserna inför ass bef på ensamstående. Medlemmarna i föreningen Femmis får hjälpa varandra med tips om 'singelvänliga' gynekologer.

Kollade:

Centern är för.
Folkpartiet är för.
Moderaterna är splittrade.

Sossarna är för.
Vänsterpartiet är för.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 408
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar