DAMPHÄST..snälla hjälp!?

Sv: DAMPHÄST..snälla hjälp!?

travare kan vara väldigt heta.
min kille va tokstressad när jag köpte honom o han kom till ny miljö-
det enda han gjorde i ngn vecka va att stegra på stallgången.
jag trodde jag hade köpt ett monster.
till råga på allt så bet han mig många ggr och han sparkade min medskötartjej.
pga av ren stress. ridmässigt kunde han inte koppla av...han ökade bara tempot. hade bråttom. började löddra av svett för ingenting,,,,försökte rida i ett ridhus o han fick panik o kastade sig mot väggarna. Kändes stark och låst. Galopp tog det ju ett tag innan han kunde...han ökade bara på snabbt i traven. Första gångerna han såg hinder sprang han rätt igenom dom,,,eller så hoppade han o rev allt med frambenen.

det finns bara en väg att gå och det är att vara LUGN.
hästen kanske kan en del, men den måste känna lugnet hos sin matte/husse.
det viktigaste är att varva ner. lyssna, varva ner, lyssna. När du rider, rid i skritt o trav en längre period. Skritta, trava, plocka ner till skritt, trava några steg, ner till skritt. Prata med lugn röst hela tiden. Lär den lätta kommandon med rösten etc "trava" eller "halt" eller "skritta" för att undvika med att lägga på skänklar. (skänklar stressade min) rid absolut utan spö, inga sporrar, inga hjälptyglar. Så fort hästen gör som du vill, släpp efter med tygeln och erbjud den att känna ett behag av sin ryttare. ta inte tag o håll i..Ju mer man håller i en travhäst ju mer stressad blir den, släpper man efter i fel tidpunkt så ökar den bara tempot.

Om du inte är van med travare innan, så kan du kanske ta hjälp av en tränare eller av ngn som är van att utbilda ridtravare.

:bow:

Att läsa inlägg som föreslår skänkelvikningar & sidvärtsrörelser är rena rama skämtet!
Hästen behöver lära sig GRUNDEN först.

Sv: DAMPHÄST..snälla hjälp!?

:bow:

Att läsa inlägg som föreslår skänkelvikningar & sidvärtsrörelser är rena rama skämtet!
Hästen behöver lära sig GRUNDEN först.

Kan du visa vart det står att hästen inte kan "grunden"?

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka