DAMPHÄST..snälla hjälp!?

Sv: DAMPHÄST..snälla hjälp!?

Men rider man travare är de knappast prio ett att lära dem skänkelvikning och framdelsvändning.
Är den bara riden ett år kan jag aldrig tänka mig att den kan det.

Man hinner lära hästar en hel del på ett år.

Sedan kan ju föregående ryttare har varit duktigare också. det vet vi ju ingenting om.
Nuvarande verkade mest ha problem med att hästen inte stod still vid uppsittningen och var lite het på gröten?:confused:

Jag kan få en häst att göra det mesta med olika metoder på ett år.
Men i mitt tycke tar de bra mycket längre än ett år att omskola en travare. Prio ett är skritt, trav o lugnt tempo och form. Galoppfattningar och muskelarbete.
Inte skänkelvikning/framdelsvändning.

Om hästen är fullt frisk (fysiskt, konstaterat av veterinär) skulle jag börja med skritten. Skritta ut på långa tyglar (så långa det går), skritta i skogen (om du har möjlighet), skritta på banan, göra lite volter/serpentiner. Hela tiden utan några som helst krav på form. Varför inte ta med ut på promenader? ;) Så skulle jag hålla på tills hästen känns lugnare, då skulle jag kanske börja plocka upp den lite och trava.
Det jag har lärt mig av att rida travare är ta det lugnt och stressa inte. Det får ta den tid det tar. Skarpa bett och hjälptyglar är absolut det sista jag skulle fundera på (om jag ens skulle göra det)
Om du hade tänkt hoppa med hästen bör du ta hjälp av en tränare. Att hoppa en så pass grön häst helt själv leder oftast bara till tråkigheter.
Och du... det tog två och ett halvt år innan jag fick min travargubbe över ett hinder ;)

så där är dom när de är vana att bara springa, och mkt av beteendet kmr nog alltid sitta kvar. Har själv haft ett varmblod, var väl uppfostrad, men hade väldigt svårt för att stå still i halter, ville springa på fortare i traven mm. Har nu ett fullblod och är ju samma sak där, hon kan typ inte stå still, vill bara galoppera så fort hon får chansen mm.
Det är ju det de vet, att de ska springa, sen är det ju inte ovanligt att travhästar rids som träning oxå, och att de även där ska springa fort.

Ta hjälp av en bra tränare lr någon som vet hur varmblod är, försök att rida med sätet och vikten, tar du i tyglarna springer de bara fortare oftast!

Sen vad ger du han för mat? havre kan ju göra dem pigga

Typiskt travhäst, direkt från banan!;) De är vana att träning skett på ett helt annat sätt. Det brukar vara full fart när man tränar trav..men för det, ska han lära sej att stå stilla när du sitter upp.
Förmodligen har den som haft honom innan enbart lärt honom, att det kan vara nån som sitter på ryggen. Detta betyder inte att hästen är inriden. Så som du säjer, du kommer att få börja helt från början med att utbilda hästen. Lära honom att gå undan för skänkel osv. Jag rekommenderar dej att ta hjälp av tränare, som är van vid att omskola travhästar.

Håller med! Betrakta hästen som ej inriden och kräv inte saker som hoppning av den i detta läget, börja från början. Hästen är säkert skitstressad och förstår inte vilket "land" den hamnat i eller vilket språk som används ö.h.t.

*delvis knapplån*

Tänkte bara kommentera det där med framdelsvändning lite. Jag började träna det rätt så tidigt med min travare. Inte en regelrätt framdelsvändning kanske, men att flytta både bak- och framdel för skänkeln. Använde mig av Kyras fyrkantsövning och vände i hörnen genom att flytta framdelen varannan gång och bakdelen varannan. Min häst tyckte inte det var speciellt svårt och lärde sig fort vilken del som han skulle röra och vilken som skulle stå still. Tränade först från marken och sedan uppsuttet. I början räckte det att han flyttade ett steg i rätt riktning, nu flyttar han lätt 180 grader.

Skänkelvikning har vi däremot inte fått kläm på riktigt än. Hästen vet vad han ska göra, men orkar inte riktigt. (Riden i 4 år.)

Absolut. Flytta ut i hörnen kommer lite automatiskt, samt korrekta vändningar.
Men det är regelrätta skänkelvikningar fram/bakdelsvändning jag tänker på här. Det tycker jag absolut inte hästen borde kunna efter att ha blivit riden 1år, då har man gått fort fram.

Ja, det kan jag hålla med dig om. Men jag fattade det som att personen som nämnde framdelsvändningar menade det som att hålla hästen sysselsatt och få den att börja tänka istället för att bara springa rakt fram. Och det "räcker" ju med icke-regelrätta framdelsvändningar för att uppnå det, åtminstone när hästen är helt grön.

Jag har väldigt svårt att tro att hästen kan framdelsvändningar och skänkelvikningar faktiskt.

Om du hade läst mitt inlägg mer ingående, hade du nog förstått att jag inte var ute efter sk regelrätta skänkelvikningar eller framdelsvändningar dito - utan rätt och slätt sysselsättning för hästen. Pyssla fram en rörelse - sysselsätta hjärnan (på SÅVÄL ryttare som häst). Framgår det hela mer klart nu?
Försöker man få hästen att göra en t.ex. skänkelvikning - kommer det bli en sorts sysselsättning OAVSETT vad den tidigare gjort/inte gjort i sitt liv. Does it make any sence?

Jag tror inte den hästen är alls mycket riden, tycker du skall börja om från grundnivå i ridningen.

Säkert någon annan som skrivit det också, läste lite snabbt igenom :o

Tycker du är snabb att döma hästen. Hur kan du vara säker på att det inte är SIS (skit i sadeln)?

Ny miljö, hästen känner sig stressad och återgår till ett beteende den är van vid, agera travhäst. Den kan mkt väl vara skolad till det som förra innehavaren säger, men att andra instinkter tar över nu.

Låt hästen landa, börja som om den vore nyss inriden och kolla av var eftersom. Eller acceptera läget och lämna tillbaks.

travare kan vara väldigt heta.
min kille va tokstressad när jag köpte honom o han kom till ny miljö-
det enda han gjorde i ngn vecka va att stegra på stallgången.
jag trodde jag hade köpt ett monster.
till råga på allt så bet han mig många ggr och han sparkade min medskötartjej.
pga av ren stress. ridmässigt kunde han inte koppla av...han ökade bara tempot. hade bråttom. började löddra av svett för ingenting,,,,försökte rida i ett ridhus o han fick panik o kastade sig mot väggarna. Kändes stark och låst. Galopp tog det ju ett tag innan han kunde...han ökade bara på snabbt i traven. Första gångerna han såg hinder sprang han rätt igenom dom,,,eller så hoppade han o rev allt med frambenen.

det finns bara en väg att gå och det är att vara LUGN.
hästen kanske kan en del, men den måste känna lugnet hos sin matte/husse.
det viktigaste är att varva ner. lyssna, varva ner, lyssna. När du rider, rid i skritt o trav en längre period. Skritta, trava, plocka ner till skritt, trava några steg, ner till skritt. Prata med lugn röst hela tiden. Lär den lätta kommandon med rösten etc "trava" eller "halt" eller "skritta" för att undvika med att lägga på skänklar. (skänklar stressade min) rid absolut utan spö, inga sporrar, inga hjälptyglar. Så fort hästen gör som du vill, släpp efter med tygeln och erbjud den att känna ett behag av sin ryttare. ta inte tag o håll i..Ju mer man håller i en travhäst ju mer stressad blir den, släpper man efter i fel tidpunkt så ökar den bara tempot.

Om du inte är van med travare innan, så kan du kanske ta hjälp av en tränare eller av ngn som är van att utbilda ridtravare.

har svårt att tro att din häst har damp faktiskt, ta reda på det verkliga felet och utgå från det, tips kan du säkert få i övriga "Omskola travare" trådar här. lycka till!

Om du hade läst mitt inlägg mer ingående, hade du nog förstått att jag inte var ute efter sk regelrätta skänkelvikningar eller framdelsvändningar dito - utan rätt och slätt sysselsättning för hästen. Pyssla fram en rörelse - sysselsätta hjärnan (på SÅVÄL ryttare som häst). Framgår det hela mer klart nu?
Försöker man få hästen att göra en t.ex. skänkelvikning - kommer det bli en sorts sysselsättning OAVSETT vad den tidigare gjort/inte gjort i sitt liv. Does it make any sence?

Jag har läst och det står framdelsvändningar och skänkelvikningar, då tolkar jag det som just framdelsvändningar och skänkelvikningar :confused:
Menar du inte det så skriv istället att flytta hästen undan skänkeln några steg hit och dit. Då är det lättare att förstå och man slipper vara tankeläsare :idea:

fast att lära en travare att utföra rörelsen tar i genomsnitt bara ett eller två ridpass. Kanske inte i en form som ger 10p men helt klart lära sig rörelsen och utföra den.

Tex så lär de sig väldigt fort sidvärts då de i svängar med vagn får gå sidvärts.

Du tror alltså att alla rider som du? Min travare kunde absolut inte sidvärts 3:e ridpasset jag red eftersom jag ansåg att det fanns viktigare saker att börja med.

Senast ändrad:

TS travare vart riden ett år. Antagligen hade de gjort annat innan de behövde de tre passen att lära in sidvärts.

Jag tycker nog att du kanske ska låta hästen vara ett tag. Strosa runt i hagen, lära känna omgivningen och sina nya hästkompisar, lära känna dig. Pyssla mycket i boxen eftersom den verkar lugnast där.
Promenader? Eller är den likadan när man leder?
Sen ta ett steg i taget. Kanske bara tränsa och sadla men inte sitta upp? så att den lär sig att det inte betyder full fart när man får utrustning på sig osv. Ha någon annan häst med dig när du rider, du kan ligga bakom och bara skritta långa turer. Med tiden kanske den förstår att ridning kan innebära lugna, sköna skogsturer:)
Kräv inte för mycket nu i början, det verkar ju som att hästen är rätt känslig så ta det lugnt bara så löser det sig nog tillslut:)
När du börjar rida så kan du ta hjälp utav en tränare så att ni börjar på rätt sätt.

jag tror hon menade 3 ridpass där man över just sidvärts...(tolkade det så iallafall) men det är ju helt olika för olika hästar o ryttare såklart:)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka