Dalmatiner

Många dalmatiner är otrevliga och mår dåligt, Annars skulle inte det vara så många som har så extremt många dåliga erfarenheter med dom. Jag tror att dock att många är på det viset för för att dom är understimulerade och för att dom mår dåligt av div. Sjukdomar.

Hunden skiter fullständigt i mig när jag försöker träna honom, för min sambo är han helt perfekt.
Och min erfarenhet är helt annorlunda. Nämligen att det finns de som är otrevliga och mår dåligt men det är långt ifrån extremt många som du skriver.
På tex de dalmatinerträffar jag har varit på har det bara varit jättetrevliga hundar. Tex svårt att träna agility i grupp med sjuka och otrevliga hundar.

Alla kan träna med mina hundar. Däremot följer inte hundarna med folk ut på promenad om dom inte känner dom.

Undra om det inte snarare beror på vilka dalmatinerkretsar man umgås i.

Har jag skrivit något annat?

Eftersom du vänder dig emot "många" med egna exempel av hundar som funkar bra, så verkar det onekligen som att du tycker de är de bra hundarna som ska räknas. Inte hjälper det att du menar att @Tonto "vräker ur sig" pga besvikelse riktad mot uppfödaren, istället för att acceptera att någon ger sin erfarenhet på samma villkor som du ger din.

Eftersom du vänder dig emot "många" med egna exempel av hundar som funkar bra, så verkar det onekligen som att du tycker de är de bra hundarna som ska räknas. Inte hjälper det att du menar att @Tonto "vräker ur sig" pga besvikelse riktad mot uppfödaren, istället för att acceptera att någon ger sin erfarenhet på samma villkor som du ger din.
Och jag upplever att jag inte får dela min erfarenhet. Att jag inte får ifrågasätta
den där anonyma massan många. De där många otrevliga dalmatiner. Eller där många dalmatiner är mycket otrevliga osv.

Hur tycker du jag skall hantera den anonyma massan många? Också skriva många?

Jag försöker bara ge en lite mer nyanserad bild av den där anonyma massan många.

Och jag upplever att jag inte får dela min erfarenhet. Att jag inte får ifrågasätta
den där anonyma massan många. De där många otrevliga dalmatiner. Eller där många dalmatiner är mycket otrevliga osv.

Jag försöker bara ge en lite mer nyanserad bild av den där anonyma massan många.
Men varför ifrågasätta över huvud taget? Du vet väl inte bättre än @Tonto? Det logiska är helt enkelt bara att helt separerat från andras upplevelse dela sina egna, vilket du och flera andra gjorde, helt oemotsagda! Varför upplever du att du inte får dela din erfarenhet när ditt inlägg ligger där på första sidan och kan läsas av vemsom? Det var du som började ifrågasätta andras upplevelser när du skrev om Tontos inlägg och att du inte kände igen den beskrivningen. Om det är nån som "inte får dela sin erfarenhet" är det ju Tonto!

Det räcker liksom att skriva "Jag har inte samma upplevese av rasen som X" om man verkligen vill understryka det och lämna det där. Men istället så börjar du påstå saker om Tontos anledningar till varför sakerna skrivs och menar på att du måste "nyansera" något som är en persons personliga erfarenheter.
Ytterst otrevligt beteende enligt min åsikt.

Men varför ifrågasätta över huvud taget? Du vet väl inte bättre än @Tonto? Det logiska är helt enkelt bara att helt separerat från andras upplevelse dela sina egna, vilket du och flera andra gjorde, helt oemotsagda! Varför upplever du att du inte får dela din erfarenhet när ditt inlägg ligger där på första sidan och kan läsas av vemsom? Det var du som började ifrågasätta andras upplevelser när du skrev om Tontos inlägg och att du inte kände igen den beskrivningen. Om det är nån som "inte får dela sin erfarenhet" är det ju Tonto!

Det räcker liksom att skriva "Jag har inte samma upplevese av rasen som X" om man verkligen vill understryka det och lämna det där. Men istället så börjar du påstå saker om Tontos anledningar till varför sakerna skrivs och menar på att du måste "nyansera" något som är en persons personliga erfarenheter.
Ytterst otrevligt beteende enligt min åsikt.
Och jag tycker det är väldigt otrevligt att skriva många dalmatiner är mycket otrevliga.

Jag har aldrig ifrågasatt någons upplevelser. Jag har frågat om den där anonyma massan många. Om man kommer med ett så pass grovt påstående att många är väldigt otrevliga så är det inte direkt konstigt att man får frågor på vem dom där många är.

Alla dalmatiner jag stött på har tyvärr haft ett opålitligt psyke.
Gått Vardagslydnadskurser med dalmatiner som gjorde utfall mot både andra människor och hundar. En hund fick man inte ens titta åt samma håll då gjorde den utfall mot människan.
Även stött på dalmatiner ute på promenader som gör utfall mot bara människor som bara går förbi utan hund.

Såå min erfarenhet är också mentala brister hos rasen.

Och min erfarenhet är helt annorlunda. Nämligen att det finns de som är otrevliga och mår dåligt men det är långt ifrån extremt många som du skriver.
På tex de dalmatinerträffar jag har varit på har det bara varit jättetrevliga hundar. Tex svårt att träna agility i grupp med sjuka och otrevliga hundar.

Alla kan träna med mina hundar. Däremot följer inte hundarna med folk ut på promenad om dom inte känner dom.

Undra om det inte snarare beror på vilka dalmatinerkretsar man umgås i.

Jag tror att vi inte menar samma sak när vi talar om otrevliga och sjuka hundar. Vår (sambons) hund är riktigt sjuklig och skulle vara jättetrevlig och rolig på träffar och träningar.

Men en (något mer) nyanserad bild framkommer ju ju fler olika erfarenheter som kommer fram? Inte att en person ska tillhandahålla den nyanserade bilden. Så länge vi inte faktiskt har en bred, kontrollerad studie att luta oss mot så är det ju just olika erfarenheter som ger nyansen. "Jag har sett x" står inte i konkurrerande motsats till "jag har sett y", så länge ingen hävdar att x eller y är helheten.

Men en (något mer) nyanserad bild framkommer ju ju fler olika erfarenheter som kommer fram? Inte att en person ska tillhandahålla den nyanserade bilden. Så länge vi inte faktiskt har en bred, kontrollerad studie att luta oss mot så är det ju just olika erfarenheter som ger nyansen. "Jag har sett x" står inte i konkurrerande motsats till "jag har sett y", så länge ingen hävdar att x eller y är helheten.
Du menar nyanser som min granne har en hund som.... Jag har träffat två hundar som...

Så jag får inte nyansera en bild av massan många?

Du menar nyanser som min granne har en hund som.... Jag har träffat två hundar som...

Så jag får inte nyansera en bild av massan många?

Jo, men inte genom att attackera motiven bakom någon annans bild. Att avfärda andras erfarenheter - när de inte använt dem till att förminska dina! - är inte heller särskilt snyggt. De som skriver om få erfarenheter berättar ju också just det, alldeles själva...

Du kan inte föreställa dig att det genuint är andra människors upplevelse? Att den skiljer sig från din? Att de inte skriver så för att vara väldigt otrevliga, utan för att det är faktiskt deras bild av rasen?
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om du går in för att misstolka allt jag skriver eller om du verkligen missförstår allt jag skriver.

Så nu får jag enligt dig inte skriva att ett visst uttryck är otrevligt. Har absolut inget att göra med någons upplevelse av hur vissa hundar är.

Jo, men inte genom att attackera motiven bakom någon annans bild. Att avfärda andras erfarenheter - när de inte använt dem till att förminska dina! - är inte heller särskilt snyggt. De som skriver om få erfarenheter berättar ju också just det, alldeles själva...
Så enligt dig får jag inte fråga om de där många. Bra då vet jag det till någon annan diskussion. Skrivet jag "Många är..." så räcker det med det. Punkt! Ingen får fråga något om det eller påpeka något om det.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om du går in för att misstolka allt jag skriver eller om du verkligen missförstår allt jag skriver.

Så nu får jag enligt dig inte skriva att ett visst uttryck är otrevligt. Har absolut inget att göra med någons upplevelse av hur vissa hundar är.

Får du inte?

@Elementary påpekade att du uttryckt dig otrevligt om/till @Tonto , du svarade att Tonto uttryckt sig otrevligt om dalmatiner. De två sakerna hör liksom inte ihop, tycker jag?

Så enligt dig får jag inte fråga om de där många. Bra då vet jag det till någon annan diskussion. Skrivet jag "Många är..." så räcker det med det. Punkt! Ingen får fråga något om det eller påpeka något om det.

Men jösses. Jag har inte sagt att du inte får fråga. O_o

Men visst. Punkt! :up:

Får du inte?

@Elementary påpekade att du uttryckt dig otrevligt om/till @Tonto , du svarade att Tonto uttryckt sig otrevligt om dalmatiner. De två sakerna hör liksom inte ihop, tycker jag?
Jag skrev att uttrycket "Många dalmatiner är...." är otrevligt. Med syfte till den där anonyma massan som jag tagit upp så ofta. Men du verkar ha någon förkärlek för att bestämma vad jag får tycka eller inte. Eller vad som är korrekt eller inte.

Får du inte?

Man får säga vad man vill om Dalmatiner. Jag har inte ifrågasatt @Toras syn på något vis. Jag skriver om min bild av aveln och hälsoproblemen i aveln. Jag har inte sagt att hennes bild är fel, hon har säkert den upplevelsen, men uppenbarligen är det många som har en annan bild av det hela.

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läste i tråden om försök att förbättra trubbnosaveln så blev jag nyfiken på om det är någon mer här än jag på Bukefalos som har...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Tora
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka