Dalmatiner

Jag och min mor har haft fyra dallisar från tre olika kennlar tillsammans och jag har både gott och ont att säga om rasen. Eftersom andra redan tagit upp sjukdomar som förekommer och svajig mentalitet är mitt tips att träffa så många hundar, uppfödare och ägare du bara kan för att hitta rätt i en snårig djungel. Jag var aktiv inom rasen ett par år och håller med om att det är mycket skitsnack och hugg i ryggen på varandra (å andra sidan fick man på så vis reda på vilka som inte var ärliga med sina hundars hälsa). Antar att det fortfarande redovisas vissa saker i rastidningen, typ matstrupeförstoring och röntgade hundar? Allergi däremot är ett gissel. Folk som har uppenbart sjuka hundar kan bortförklara det med i princip vad som helst och rasklubben var duktiga på att förneka. Vi hade en tik som köptes som valp på vintern och som tidigt utvecklade kvalsterallergi och höll på att smälla av när vi såg mamman till den hunden sommaren därpå. Hon såg förskräcklig ut, men det hade aldrig slagit uppfödaren att den hunden nog var allergisk också (för så såg hon alltid ut på sommaren...). Tyvärr har jag fått känslan av att hälsan försämrats de sista åren och att hjärt- och ryggproblem ökat.

Jag tycker dalmatinern överlag är en trevlig ras och för mig är det en allroundhund som är pigg på det mesta. Jag har varit på dalmatinerträffar där 15 hundar kunnat leka ihop utan problem, likväl som min ena hund blev hundaggressiv efter att ha blivit påflugen av just två andra dalmatiner (helt oprovocerat och vid två olika tillfällen). Det finns absolut lättare raser att sätta sig in i och hitta rätt i, men det är klart du kan hitta en trevlig dalmatiner om du gärna vill ha en och aktivt engagerar dig i rasen inför ett köp. En bra uppfödare är en som ärligt svarar på dina frågor, uppmanar dig att träffa dennes och valpköpares hundar och som inte hymlar tidigare avelsresultat. Jag har ingen aning om vilka nya uppfödare som dykt upp sedan jag slutade med dalmatiner, men jag vet att några jag aldrig i livet skulle köpt hund av har slutat med rasen och det är förhoppningsvis positivt.

Med det sagt var det en dalmatiner som var min "once in a lifetime"-hund och jag hade en riktig identitetskris när hon togs bort och saknar henne fortfarande otroligt mycket. Den hunden har gjort att jag alltid kommer ha ett särskilt förhållande till dalmatinern som ras och jag önskar verkligen att jag vågade köpa dalmatiner igen någon gång i livet - förutsatt att man slutar blunda för problem och tar tag i dem. Ska tillägga att ingen av våra hundar har varit elaka, utan glada och pigga, lätta att ha lösa och varit snälla mot barn. Däremot är det ingen ras man köper för elitsatsning i lydnad ;)

Fina Tant Brun (Lilo) som @almitra kanske minns?
Finaste Lilo ❤

Men vart har jag skrivit att man inte skall vara ärlig? Eller att man skall låtsats att allt är guld och gröna skogar? Jag har skrivit precis tvärtom att man inte skall sticka under stol med problemen.

Så jag tycker det är jättebra att du skriver om de problemen din hund har. Men sättet du skriver på om rasen och de uttryck du använder låter så hatiskt och att det bara blir ett sätt att spy galla över både din hund, rasen och alla uppfödarna över lag.

Min uppfödare har varit ärlig om problemen min hund har och skrivit till resterande valpköpare. Min uppfödare har även skrivit till oss valpköpare att hon ångrar att hon tog valpar efter en hane då han utvecklade mentala problem. Jag spyr inte galla om min hund, jag berättar att han är väldigt sjuklig och även om den riktigt sunkiga sidan av dalmatineraveln. När uppfödare svarar upp med att skriva nedvärderande meddelande på offentliga forum så bekräftar det snarare än motsäger min version.

Ja halva min poäng var ju just att saker ofta blir förstorade när man skriver på ett forum som detta. Att vi inte känner varken Tontos eller isafores hundar och bara kan basera vår bild av dem på deras egna ord. Ord som dessutom då tolkas olika osv. Just att det som för forumläsare kan upplevas som "min hund är (för alltid) kokobäng och dålig" egentligen var "jag blir så trött på alla dessa små konstigheter".

Jag har f.ö. träffat många otrevliga eller på annat sätt problematiska dalmatiner. Det var väl en bunt år efter disneyfilmen som jag tyckte att man såg dem lite varstans. Jag gick efter många otrevliga möten omvägar kring de dalmatiner jag såg, speciellt när jag hade grannens hund med mig (stor, glad labradorluns).
Jag tror absolut inte att rasen ska vara så utan att det handlar om okunniga ägare och uppfödare, som tyvärr verkar vara/ha varit fler än genomsnittet, kanske pga nämnda disneyfilm.

Lyckas man hitta trevliga, friska individer verkar det ju vara en toppenhund. Men ingen kan väl säga att det aktuella avlandet generellt är bra? (Vilket absolut inte bara gäller dalmatiner).

Nej det var ju inte alls du som använde personangrepp! Jag tyckte att du var saklig och backade upp allt du sa. Allt började ju med att dina åsikter nedvärderades. Himla tråkigt alltihop.

Ja, jag har ju det i skrift, så det är inte svårt att bevisa. Den mesta finns skrivet offentligt på forumet, men tyvärr är det en ny version som målas upp i efterhand. Jag blir bara ledsen när man försvarar sådant här inom en ras som behöver bli friskare och inte sjukare.

Det är så märkligt att valpköpare som du @Tonto anklagas för att "smutskasta rasen" - det är ju såna som du som verkligen älskar rasen och just därför kan se vilka problem som finns. Om en inte vågar se rasens problem kan saker och ting aldrig bli bättre!

Ungefär som när folk som kritiserar kortnosar hälsoproblem och får höra att de hatar alla de raserna.

Vår Dalmatiner är sjuklig. Han har Demodex, en mängd allergier (ett syskon ska också vara allergisk mot något.) Han har problem med magen. Han har fodrats med specialfoder fram tills nu för att inte få varbölder och tappa päls. Nu funkar han på ett lammfoder om vi badar honom en gång i veckan. Han är lite instabil mentalt eftersom att han var tvungen att kastreras då han var översexuell och vägrade äta om det fanns löptikar. Han är även lite avvaktande på andra hundar då han har svårt att släppa att han blev attackerad av två stora hundar när han var valp. Dvs inte helt hundra mentalt. Han är däremot den ultimata aktiva familjehunden. Sina problem väger han upp med att vara en perfekt hund för min sambo. Han älskar människor och välkomnar alla nya människor med kramar och kel.

Jag har i mitt dagliga liv med den här hunden enbart fått svara på frågor om hur vi vågar ha dalmatin då inte en jäkel har en positiv bild av dom.

Ungefär som när folk som kritiserar kortnosar hälsoproblem och får höra att de hatar alla de raserna.

Vår Dalmatiner är sjuklig. Han har Demodex, en mängd allergier (ett syskon ska också vara allergisk mot något.) Han har problem med magen. Han har fodrats med specialfoder fram tills nu för att inte få varbölder och tappa päls. Nu funkar han på ett lammfoder om vi badar honom en gång i veckan. Han är lite instabil mentalt eftersom att han var tvungen att kastreras då han var översexuell och vägrade äta om det fanns löptikar. Han är även lite avvaktande på andra hundar då han har svårt att släppa att han blev attackerad av två stora hundar när han var valp. Dvs inte helt hundra mentalt. Han är däremot den ultimata aktiva familjehunden. Sina problem väger han upp med att vara en perfekt hund för min sambo. Han älskar människor och välkomnar alla nya människor med kramar och kel.

Jag har i mitt dagliga liv med den här hunden enbart fått svara på frågor om hur vi vågar ha dalmatin då inte en jäkel har en positiv bild av dom.

Just ja, hanhunden som jag nämnde i tidigare inlägget har de även kemkastrerat för att se om det skulle hjälpa honom med mentaliteten samt för att han slutade äta så fort en tik i grannskapet löpte.
Känns som att det är rätt vanligt på dalmatiner vad jag har hört?

Min uppfödare har varit ärlig om problemen min hund har och skrivit till resterande valpköpare. Min uppfödare har även skrivit till oss valpköpare att hon ångrar att hon tog valpar efter en hane då han utvecklade mentala problem. Jag spyr inte galla om min hund, jag berättar att han är väldigt sjuklig och även om den riktigt sunkiga sidan av dalmatineraveln. När uppfödare svarar upp med att skriva nedvärderande meddelande på offentliga forum så bekräftar det snarare än motsäger min version.
För den tonen du har i ovanstående inlägg är helt annorlunda mot den du hade igår.
Uttryck som "Många dalmatiner är mycket otrevliga.. " och "Många dalmatiner mår dåligt..." är ju rätt så generaliserande. Dessutom skrev du att "mig skiter han (hunden) fullständigt i" men du kanske inte menar det som det låter.

Just ja, hanhunden som jag nämnde i tidigare inlägget har de även kemkastrerat för att se om det skulle hjälpa honom med mentaliteten samt för att han slutade äta så fort en tik i grannskapet löpte.
Känns som att det är rätt vanligt på dalmatiner vad jag har hört?
Det är väl tyvärr ganska vanligt på många hundraser som avlas med stort fokus på "tydlig könsprägel"? Det ska synas så himla tydligt att det är en hanhund vilket leder till att det avlas på de mest testosteronstinna hanarna.

Vill bara inflika i den här mentalitet-kastreringsbiten.....en hund som får dålig mentalitet/bättre mentalitet av kemisk kastrering har i grunden mentalt otillräcklighet i mina ögon. En mentalt stabil och trygg hund tål en kemisk kastrering alt leva gott utan en.

Det är väl tyvärr ganska vanligt på många hundraser som avlas med stort fokus på "tydlig könsprägel"? Det ska synas så himla tydligt att det är en hanhund vilket leder till att det avlas på de mest testosteronstinna hanarna.

Absolut. Samtidigt så finns det raser där du ser att det är en tik/hanhund och där det inte är vanligt med könsbunden aggressivitet. Frågan är vad som är hönan och ägget och om det är andra faktorer som driver det hela?

Vill bara inflika i den här mentalitet-kastreringsbiten.....en hund som får dålig mentalitet/bättre mentalitet av kemisk kastrering har i grunden mentalt otillräcklighet i mina ögon. En mentalt stabil och trygg hund tål en kemisk kastrering alt leva gott utan en.

Jag har själv kastrerat en hanhund eftersom han satt och ylade i hallen i veckor i sträck. Med nuvarande hane kan jag inte säga om tikarna i grannskapet löper förrän de står framför honom. Så obrydd är han, vilket är otroligt skönt.

Jag har själv kastrerat en hanhund eftersom han satt och ylade i hallen i veckor i sträck. Med nuvarande hane kan jag inte säga om tikarna i grannskapet löper förrän de står framför honom. Så obrydd är han, vilket är otroligt skönt.

Fullt förstårligt och alltså var han inget avelsmattrial.

Alltså jag har träffat på betydligt fler otrevliga jack russells och schäfrar än dalmatiner! Jag anser absolut inte att dalmatiner är sjukare än andra raser! Har som sagt träffat ett hundratal och umgås med flera stycken och kanske har träffat på 6-7sr som haft mentala brister! Det finns massor med trevliga friska hundar som lever tills dom blir 13-14 år. Visst finns det sjukdomar men det finns i ALLA raser och dom är INTE fler his dalmatiner än någon annan!

Med "skiten" hoppas jag att du menar "men du är ju sjuk" som är ett personangrepp.

Det andra tycker jag är intressant information när det kommer till rasdiskussionen eftersom @Tonto till och med kan backa upp det med skärmdumpar.
Det är alltid intressant när en person inom en ras som diskuteras går från "jag lämnar nog rasen" till att själv syssla med avel (dessutom på den omnämnda "problem"-hunden) och då enligt vad det ser ut som på forumet "ändra" åsikt. Notera att detta är hur det ser ut, för utomstående.
Det första som skrevs om hunden kan mycket väl ha varit total hyperbole och bara massa överdrifter (likaväl som det kan vara underdrifter). Det fanns kanske några småproblem som sedan gick upp i rök men just då kändes allt skit, speciellt med rasens rykte (för det ryktet är bannemig riktigt uselt). På forumet ser då detta ut som "min hund är ju helt kokobäng och sjuk och blä!". När allt sedan stabiliserats, man kommer fram till att man visst har en (i sina ögon) bra individ för avel så blir de där småsakerna bara petitesser. Då framstår det på forumet som att man slätar över och hittar på ursäkter. Vi människor har en tendens att överdriva åt alla håll på internet.

@isafore Tror inte Tonto menar att det skulle finnas "bildbevis" på fulheten utan citerar bara vad du enligt skärmpdumparna själv skrivit. Jag ser ju hur du enligt ett inlägg där har skrivit "Min hund är ful i pälsen, från huvudet till korset". Det är dina egna ord som uppenbarligen var grava överdrifter då?
Ja det var det du citerade jag avsåg. Personangrepp är aldrig OK, i detta fallet var det inte @Tonto som gjorde fel, däremot tycker jag det är fel att skärmdumpa o lägga ut personliga PM.
Att fortsätta anklaga en debattör långt efter städning i tråden som görs här är inte OK.
Fast att byken exponeras offentligt är väl bra så vi alla kan undvika att stödja usel avel.

Alltså jag har träffat på betydligt fler otrevliga jack russells och schäfrar än dalmatiner! Jag anser absolut inte att dalmatiner är sjukare än andra raser! Har som sagt träffat ett hundratal och umgås med flera stycken och kanske har träffat på 6-7sr som haft mentala brister! Det finns massor med trevliga friska hundar som lever tills dom blir 13-14 år. Visst finns det sjukdomar men det finns i ALLA raser och dom är INTE fler his dalmatiner än någon annan!

Alltså jag är ledsen men det är precis sådan här retorik som är direkt skadlig för aveln. Att sitta bakom skygglappar och påstå att den minsann inte är sjukare än andra. Det påstår folk inom boxer också och JO, rasen är betydligt mer drabbad av diverse sjukdomar och skit än många, många andra raser. Att man själv inte upplevt problemet betyder inte att problemet inte existerar.

Fast de är sjukare med avvikande njurfunktion, hudproblem och allergier.
Sen är det ganska tuffa hundar som fel personer kanske köper, de har ju in sånginslagen mycket Will to please som man kanske lätt tror. De behöver fysisk aktivitet, och folk som gillar det kanske skaffar vinthund istället eftersom de är betydligt friskare.
Bara att jämföra försäkringspremier...
det är också skillnad på olika sjukdomar, jag skulle ha lättare att leva med andra saker än de dalmatiner drabbas av, även om jag vill ha en så frisk ras som möjligt som samtidigt passar mitt liv.

Fast de är sjukare med avvikande njurfunktion, hudproblem och allergier.
Sen är det ganska tuffa hundar som fel personer kanske köper, de har ju in sånginslagen mycket Will to please som man kanske lätt tror. De behöver fysisk aktivitet, och folk som gillar det kanske skaffar vinthund istället eftersom de är betydligt friskare.
Bara att jämföra försäkringspremier...
det är också skillnad på olika sjukdomar, jag skulle ha lättare att leva med andra saker än de dalmatiner drabbas av, även om jag vill ha en så frisk ras som möjligt som samtidigt passar mitt liv.

Jag gjorde detta för skojs skull, jämförde premier.
Agria, inga tillägg, valde hane född 2016-01-01
Resultatet:
Boxer: 388:-
Dalmatiner: 205:-
Dvärgschnauzer: 205:-
Schäfer: 238:-
Dobermann: 388:-
Keeshound: 205:-

Dvärgschnauzern och Keesen tog jag med som en jämförelse för de anses ofta vara friska och leva länge. Dobbis, Boxer och Schäfer får oftast höra motsattsen.

För den tonen du har i ovanstående inlägg är helt annorlunda mot den du hade igår.
Uttryck som "Många dalmatiner är mycket otrevliga.. " och "Många dalmatiner mår dåligt..." är ju rätt så generaliserande. Dessutom skrev du att "mig skiter han (hunden) fullständigt i" men du kanske inte menar det som det låter.

Många dalmatiner är otrevliga och mår dåligt, Annars skulle inte det vara så många som har så extremt många dåliga erfarenheter med dom. Jag tror att dock att många är på det viset för för att dom är understimulerade och för att dom mår dåligt av div. Sjukdomar.

Hunden skiter fullständigt i mig när jag försöker träna honom, för min sambo är han helt perfekt.

När det kommer till att få bort problemet urinkristaller så är det ett arbete som pågår. Bara 2011 (tror jag det var) godkändes LUA- dalmatiner i aveln. Motståndet mot LUA hundar har tidigare varit stort men jag har för mig att denna gången röstade de flesta för LUA-dalmatiner.

Problemet är som vanligt att några är väldigt emot och de som kämpar för förändringar gör det i motvind. Samtidigt har det blivit en attityd förändring. Denna gången röstade de flesta för. Förra gången röstade de flesta emot.

(Är inte så jätteinsatt i LUA-dalmatinern (bortsett från att jag gärna velat ha en :p) så det finns en viss reservation i att jag kan ha fel i det jag skriver. Rätta mig gärna i så fall :))

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läste i tråden om försök att förbättra trubbnosaveln så blev jag nyfiken på om det är någon mer här än jag på Bukefalos som har...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Tora
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka