Dalmatiner, hur e dem?

Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Har ingen egen dalmatiner men har kompisar som har.

Trevliga,positiva och väldigt sociala hundar med vältigt mycket GO i.
Dom är egensinnga med mycket egen vilja och ideer. Kan ibland vara ganska tuffa. Men med rätt person bakom snöret så blir dom jättetrevliga hundar med stor personlighet som är med på det mesta.

Sen är dom fruktansvärt vackra också.


Det låter ju som det vore en hund för mig:bump:
Tack alla för er som skrivit hittills. En dalmatiner låter ju som en drömhund:D
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Mina föräldrar hade en dalmatinerhane förut. Han var VÄLDIGT tuff, och framförallt så var han direkt opålitlig med barn. De fick avliva honom till slut då han bet min då 2-åriga son i ansiktet. Den hunden var from som ett lamm och hur snäll och go som helst fram till ca 4 års ålder, därefter blev han bara mer och mer opålitlig.
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

har en dalmatinertik i stallet ! helmysig vovve med EXTREMT mkt energi! Pigg o folkglad, älskar hästarna!

:D

hstet120.jpg
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Jag har en 3-årig omplaceringstik.
Hon är hur go´som helst, har aldrig träffat en hund som henne. Hon är energisk, glad, rolig, och full av upptåg. De är väldigt smarta hundar som har sina egna små ideer. De är väldigt lättlärda...om man som förare ser till att det är roligt att lära sig någonting nytt. Är man enformig så riktar de sin uppmärksamhet åt något annat håll.
Jag går på ett hundgymnasie, och är därför med hunden 24:7 och det är verkligen toppen. Vi bor i lägenhet, och jag ser inte det som ett hinder, dock ska man vara medveten om att det är en ras med stort rörelsebehov som måste springa fritt en stund om dagen.

Jag har med mig min hund när jag är ute och rider, och jag tycker att det fungerar bra. Minus är att hon inte stött på en häst innan jag fick henne, så hon tycker att de är lite halvläskiga emellanåt.
Det är bara att fråga på om det är någonting du undrar, kände att det här blev lite flummigt...

Lilo, min hund:
IMG_9118_redigerad-1.jpg


IMG_9105_redigerad-1.jpg


Lilo.jpg


Diva, min mammas valp:

IMG_9307redigerad12.jpg


IMG_9293redigerad12.jpg


IMG_9288redigerad12.jpg


Vill du få kontakt med ännu fler dalmatinerägare kan du gå in på det här forumet: http://dalmatiner.forum24.se/
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Jag har en 3-årig omplaceringstik.
Hon är hur go´som helst, har aldrig träffat en hund som henne. Hon är energisk, glad, rolig, och full av upptåg. De är väldigt smarta hundar som har sina egna små ideer. De är väldigt lättlärda...om man som förare ser till att det är roligt att lära sig någonting nytt. Är man enformig så riktar de sin uppmärksamhet åt något annat håll.
Jag går på ett hundgymnasie, och är därför med hunden 24:7 och det är verkligen toppen. Vi bor i lägenhet, och jag ser inte det som ett hinder, dock ska man vara medveten om att det är en ras med stort rörelsebehov som måste springa fritt en stund om dagen.

Jag har med mig min hund när jag är ute och rider, och jag tycker att det fungerar bra. Minus är att hon inte stött på en häst innan jag fick henne, så hon tycker att de är lite halvläskiga emellanåt.
Det är bara att fråga på om det är någonting du undrar, kände att det här blev lite flummigt...

Lilo, min hund:
IMG_9118_redigerad-1.jpg


IMG_9105_redigerad-1.jpg


Lilo.jpg


Diva, min mammas valp:

IMG_9307redigerad12.jpg


IMG_9293redigerad12.jpg


IMG_9288redigerad12.jpg


Vill du få kontakt med ännu fler dalmatinerägare kan du gå in på det här forumet: http://dalmatiner.forum24.se/


Även här säger jag bara åhhh vilka vackra dalmatiner:love:
Tack så jätte mkt för tipset:bow: Och om jag undrar ngt vet jag precis vem jag ska fråga;) Tack:bow:
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

det var väl ett tag sen dom sprang efter vagnar och såg snygga ut :P

Nej, särskilt länge sen var det inte.

Det jag menar är att man bör skaffa hund efter vad man ska ha den till. Om du tex vill träna agility-en hund som passar till just det.
Vill du träna kontakt, lydnad- en hund som passar. Ska du inte ha din hund att träna med så kan en dalmatiner ett passande alternativ.
De är bland de vackraste hundar jag vet :love: ( om fläckarna sitter på rätt ställen).

Lycka till!:)
//Gilly
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Nej, särskilt länge sen var det inte.

Det jag menar är att man bör skaffa hund efter vad man ska ha den till. Om du tex vill träna agility-en hund som passar till just det.
Vill du träna kontakt, lydnad- en hund som passar. Ska du inte ha din hund att träna med så kan en dalmatiner ett passande alternativ.
De är bland de vackraste hundar jag vet :love: ( om fläckarna sitter på rätt ställen).

Lycka till!:)
//Gilly


Tack:)

Jag vill ha en hund som man kan ha när man är ute och rider. Och en dalmatiner lär ju passa perfekt till detta.
Men sen vill jag bara ha den som ren sällskap. Jag är ju inte intresserad av varken agility, lydnad eller ngt sånt och dalmatiner är väl perfekt för det oxå:D
Nu vet jag inte när jag köper en dalmatiner, men jag har sagt att jag ska ha en i framtiden iafl. Och då är det ju kul att veta hur dem är och så redan nu:p
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Jag vill ha en hund som man kan ha när man är ute och rider. Och en dalmatiner lär ju passa perfekt till detta.

Vår dalmatiner (den jag visade på bilden) är med ut o springer när jag tränar hästarna. (travhästar) både när vi rider o kör. Hon älskar det! Och jisses vilka snygga muskler hon fått efter det ! :love: :D
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Vår dalmatiner (den jag visade på bilden) är med ut o springer när jag tränar hästarna. (travhästar) både när vi rider o kör. Hon älskar det! Och jisses vilka snygga muskler hon fått efter det ! :love: :D


Åh det kan jag förstå. Jag blir bara mer och mer sugen på att skaffa en NU! Men tuvärr kan jag ju inte:(
att dalmatiner kan vara så vackra:love:
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Om du bara är ute efter en hund som ska vara sällskap och springa med när du rider tycker jag du ska titta lite mer på andra raser också. Dalmatinern vaktar ofta ganska mycket, är det något du vill?
Läs också på om dövhet, tänder och ursprung, mh:n finns att titta på på hemsidan. http://www.dalmatiner.nu/.

Jag skulle säga att genomsnittsdalmatinern kräver lite mer aktivering än bara promenader.
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Om du bara är ute efter en hund som ska vara sällskap och springa med när du rider tycker jag du ska titta lite mer på andra raser också. Dalmatinern vaktar ofta ganska mycket, är det något du vill?
Läs också på om dövhet, tänder och ursprung, mh:n finns att titta på på hemsidan. http://www.dalmatiner.nu/.

Jag skulle säga att genomsnittsdalmatinern kräver lite mer aktivering än bara promenader.


Alltså det är min drömhund. Jag är inte mer än 16 år. Jag kanske inte ens kommer skaffa en dalmatiner i framtiden. Men jag har alltid varit försjust i dem och undrade bara hur dem var i sättet. Jag kanske stanna kvar vid collien. Min mamma håller på att föda upp den rasen och det kanske bli så att jag stannar kvar vid den rasen. Den dagen jag har bestämt mig för just en dalmatiner, då ska jag verkligen se efter om jag har tex tid, rätta förhållanden osv. Aldrig jag kommer skaffa en dalmatiner inne i stan eller nåt. Jag tycker den förtjänar att bo på landet. Men som sagt dalmatiner är min drömhund..
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Ville bara tacka alla för alla svaren och alla bilder ni lagt ut på era vackra dalmatiner:bow: :love:

Tack:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

har träffat två dalmatiners, och båda två har vart ganska egensinniga, inte aggressiva, men griniga.
har inte de väldigt ofta problem med hörseln?

men guuud vad fina de är :love:
 
Sv: Dalmatiner, hur e dem?

Jag bara älskar dalmatiner och undrar lite hur dem är i sättet osv?
Ni som har egna dalmatiner, berätta om dem och släng gärna in bilder. Massor av bilder:love:

Det är en underbar hund. men jag tycker nog att det är en enmanshund som vet var det vill och dom har de rätt svagt psyke oftast och det kan göra att de tar till aggresivitet i onödan.Hanhundarna kan vara tuffa.:rofl:
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 198
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 241
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 377
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp