Sv: Dåliga torrfoder & BARF
Det finns nog ingen mat jag skulle vägra ge hundarna, annat än lök och övriga giftiga saker.
Hundar är och ska inte vara gjorda av porslin och ska därför tåla vilken skräpmat som helst. Får hunden allergi av foder skyller jag mer på dåliga gener hos hunden än på torrfoder.
Dock inser även jag att högpresterande hundar behöver högpresterande foder, men det är typ 5% av Sveriges hundar som kan räknas som högpresterande. Visst är det trevligt att folk bryr sig om sina hundar men en vanlig sällskapshund behöver inte direkt utfodras som en elitidrottsman. Det börjar gå lite väl långt med foderhysterin.
Detta inlägg gillar jag
Att hitta rätt i djungeln av bra och dåliga foder är som att hitta nålen i höstacken. Det finns tester jag läst att ett så kallat billigt skitfoder ( tror det var Axess eller Doggy) är ungefär lika bra som ett dyrare och finare. Det som skiljer är minimalt, om man bortser från några hundra spänn per säck.
En hund är en allätare, ett djur som äter både bajs, gräs, jord mm. Tror knappast de flesta hundar mår dåligt av varken matrester ( bortsett från starka kryddor) eller ett sämre torrfoder. Huvudsaken är för mig att det är godkänt som ett helfoder för hund.
Det JAG tycker är intressant i alla foderdiskussioner är att vissa vill ge ett så naturligt ( efter vargen räknat) foder. Då är det färskfoder eller BARF som gäller. Inget fel alls, men en hund har inte samma behov som en varg, det har vi avlat bort för länge sedan, och hunden är inte vild och får äta det den hittar. Kött ska naturligtvis ingå i maten till ett rovdjur/allätare, men trots allt är hunden nu mer sällskap och har inte samma behov som en varg.
Min hund får Eukanuba valpfoder (6 mån) som huvudfoder, men jag blandar både färskfoder ( nordic), burkmat (tex ceasar eller Vov) eller matrester i maten också. Hur fin i magen som helst, normalviktig, pigg och glad. Kompletterar med märgben, älgben och andra köpta hud/ben från zooaffär. Går ingen nöd på henne alls. Visst vill jag ge henne bra mat, men också variation..
Okej att hunden är ett djur och inte tänker som vi, men lite variation måste enligt mitt sätt att tänka vara guld värt. Usch, tänk att äta samma mat ( torrfoder) varenda dag i hela sitt liv ( det gör ju inte ens vargen som äter både bär, frukt, kött och annat den får tag i).
Oftast är jag ganska duktig med husmanskosten själv ( säg torrfoder), men visst slänger jag i mig både chips ( matrester), hamburgare ( färskfoder), pizza ( allt hundgodis) och alkohol ( burkmat/leverpastej mm) ibland utan att behöva det. Mat är gott och ska unnas både hund och människa