Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny.
Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till torrfoder, och jag önskar då tips på ett riktigt bra torrfoder. Har gett färskfoder i över 10 år så har dålig koll på torrfoder. Veterinären rekommenderar att vi ger hälften av ett aktivt foder och hälften av ett senior foder. Det första då han är en aktiv hund och behöver gå upp i vikt och det senare då han är medelålders på 8 år. Så behöver rekommendationer på bägge.
Vad jag skulle önska i ett torrfoder:
- Hög kötthalt och helst inte "mjöl" (tex lammköttsmjöl), men det senare kanske inte har någon betydelse. Kötthalten tycker jag ska stå först i innehållsförteckningen.
- kort innehållsförteckning, alltså en innehållsförteckning där man kan förstå vad fodret faktiskt innehåller.
- Gärna nordiskt men det är inte prio ett.
Ascot har när vi varit på resandes fot ibland ätit torrfoder och då har vi bland annat testat Standard milt. Han bajsade dock mängder på det fodret så det är jag inte intresserad i. Så ja, helst ett foder som han bajsar lite på
.
Sen har han även fått ziwipeak. Det var dock länge sen men jag har ett minne av att jag gillade det fodret, frånsett då att det transporteras över halva värden. Finns något liknande som tillverkas i Sverige eller EU?
Tar gärna emot övriga tips på vad man borde kolla på i torrfoder för att bedöma dom. Tex vad betyder det egentligen att köttet står i "mjölform" i innehållsförteckningen, tex står det "lammköttsmjöl" i Standardt Orginal Mild.