Dåliga betyg - vems fel är det egentligen?

Jag har inte krävt det, jag finner det endast irriterande att avfärda barn för att dom är barn. Om jag inte vill diskutera ett ämne med någon, så avfärdar jag dom inte svagt. Jag säger istället direkt till dom att jag inte vill diskutera det ämnet eller ber dom att ta upp det med mig en annan dag.

Men det jag skriver är ju en trolig anledningen till att diskussionen uteblir. Jag tror inte att barn "avfärdas" pga sin ålder i siffror, utan snarare för att argumentationstekniken ofta är relaterad till ålder.
Att bli tråkigt behandlad är ju naturligtvis inte ok, men det tycker jag är en annan sak än att folk inte vill föra diskussioner med en. Det är ju deras ensak.
 
@Ryttaren Jag läste en tråd som du startade i maj till exempel, där du resonerar ungefär som här.

Min kommentar om feminismen handlade inte om att vi ska diskutera feminism utan att ditt sätt att lägga fram din teori kanske inte är det smidigaste. Du ställer frågor som är uppenbart att du inte egentligen vill ha svar på, att du inte vill resonera kring, utan verkar mest bara vilja uttrycka din åsikt. Det är ju helt okej, men det kanske inte alltid passar i undervisningen. Jag reagerar också på att du säger att du får utbilda andra när du diskuterar. Det är en ganska förmäten tanke, lite höga hästar sådär. Jag diskuterar med massa människor som inte håller med mig, vissa som jag tycker är direkt ignoranta och obildade men jag ser det inte för den sakens skull som att jag utbildar dem.

För övrigt kan jag bara säga, hur irriterad det än gör dig, att du ÄR väldigt ung. Det hör lite till att man är rätt tvärsäker och tycker att de vuxna borde lyssna mer, det är så för de flesta tonåringar.

Jag undrar också angående läraren, skulle han ha gjort så om jag var en vuxen?
Detta hade jag släppt faktiskt. Läraren stångas med tonåringar hela dagarna och kan ha haft tusen olika saker i huvudet. Nästa gång - känn av stämningen och fundera över hur du lägger fram dina frågor och åsikter.
 
@Ryttaren Jag läste en tråd som du startade i maj till exempel, där du resonerar ungefär som här.

Min kommentar om feminismen handlade inte om att vi ska diskutera feminism utan att ditt sätt att lägga fram din teori kanske inte är det smidigaste. Du ställer frågor som är uppenbart att du inte egentligen vill ha svar på, att du inte vill resonera kring, utan verkar mest bara vilja uttrycka din åsikt. Det är ju helt okej, men det kanske inte alltid passar i undervisningen. Jag reagerar också på att du säger att du får utbilda andra när du diskuterar. Det är en ganska förmäten tanke, lite höga hästar sådär. Jag diskuterar med massa människor som inte håller med mig, vissa som jag tycker är direkt ignoranta och obildade men jag ser det inte för den sakens skull som att jag utbildar dem.

För övrigt kan jag bara säga, hur irriterad det än gör dig, att du ÄR väldigt ung. Det hör lite till att man är rätt tvärsäker och tycker att de vuxna borde lyssna mer, det är så för de flesta tonåringar.

Var det ang. Real Women Have Curves?
Och att jag ibland utbildar personer när jag argumenterar är sant. Det finns diskussioner då dom påstår falska saker, och jag får berätta sanningen. Dom påstår det igen. Jag får berätta sanningen. Sedan så fortsätter det så. (Detta har inte hänt på Buke, vad jag kommer ihåg.)
Men dom flesta har nog varit den som har utbildat i en diskussion. Och blivit utbildad, t.ex om att sko hästar (där utbildade jag) och kärnkraftverk (där blev jag utbildad.)

Jag vet mycket väl att jag är ung, och jag har ett stort intresse för politik som inte mina klasskamrater har, eller någon annan lika gammal som mig (förutom någon), så det slutar oftast med att jag får argumentera med vuxna.
Men som du sa, ska försöka vara mer öppen. Och kolla hur jag egentligen argumenterar med hjälp av någon annan.
 
@Ryttaren Nej, det var i en hästdiskussion.

Och att jag ibland utbildar personer när jag argumenterar är sant. Det finns diskussioner då dom påstår falska saker, och jag får berätta sanningen. Dom påstår det igen. Jag får berätta sanningen. Sedan så fortsätter det så. (Detta har inte hänt på Buke, vad jag kommer ihåg.)
Fast med den här attityden vill nog inte många diskutera med dig, sorry alltså men så är det. Jag har också varit i diskussioner där de andra påstår rena faktafel men nej, jag skulle aldrig sitta och säga att jag utbildar dem. Det är nedlåtande.

Jag vet mycket väl att jag är ung, och jag har ett stort intresse för politik som inte mina klasskamrater har, eller någon annan lika gammal som mig (förutom någon), så det slutar oftast med att jag får argumentera med vuxna.
Det finns nog rätt många tonåringar med intresse inom politik så helt ensam i världen är du nog inte. Däremot kanske det känns så för att klasskompisar inte vill diskutera med dig, och det kan ju bero både på ointresse som andra skäl. När jag gick på högstadiet hade vi politiska diskussioner mest hela tiden, det mesta i livet är ju trots allt politik på ett sätt eller annat.

Buke är bra för politiska diskussioner, det är bara att ge sig in :).
 
Var det ang. Real Women Have Curves?
Och att jag ibland utbildar personer när jag argumenterar är sant. Det finns diskussioner då dom påstår falska saker, och jag får berätta sanningen. Dom påstår det igen. Jag får berätta sanningen. Sedan så fortsätter det så. (Detta har inte hänt på Buke, vad jag kommer ihåg.)
Men dom flesta har nog varit den som har utbildat i en diskussion. Och blivit utbildad, t.ex om att sko hästar (där utbildade jag) och kärnkraftverk (där blev jag utbildad.)

Diskussioner kan ju absolut få en att öppna ögonen och jag har fått mycket nya infallsvinklar av ex. diskussionerna på Bukefalos. Men syftet med att diskutera är oftast inte att utbilda och handlar diskussionen om åsikter, tankar eller känslor så finns det ju inget rätt eller fel. Att då säga att man utbildar andra känns ganska snett.
 
Diskussioner kan ju absolut få en att öppna ögonen och jag har fått mycket nya infallsvinklar av ex. diskussionerna på Bukefalos. Men syftet med att diskutera är oftast inte att utbilda och handlar diskussionen om åsikter, tankar eller känslor så finns det ju inget rätt eller fel. Att då säga att man utbildar andra känns ganska snett.

Jag tänkte mer på diskussioner som har fakta inblandat.
 
Det som du skrev först håller jag delvis med om. Det är olika perspektiv beroende på personen.
Jag vet mycket väl att lärare är människor, och jag avfärdade att han inte svarade ordentligt på min fråga som ett misstag, men i denna tråden så tog jag upp det som ett exempel.

Eftersom du själv tar upp det som exempel måste ju vi som svarar få lov att bemöta det som exempel och visa på aspekter av det som du själv kanske inte tänkt på. Som "food for thougt" kan du ju fundera på om det då kan finnas aspekter i andra diskussioner och samtal som du deltar i som du inte tänkt på.

Jag undrar också angående läraren, skulle han ha gjort så om jag var en vuxen?

Det här är nästan omöjligt att svara på. Det blir bara spekulativt. Det man kan säga är att det är minst lika intensivt i ett klassrum med vuxna som det är med barn och att det är fullt möjligt att en situation liknande din mycket väl skulle kunna ha förlorats där också.
 
Sedan tycker jag det kanske är en "beror-på" fråga. Har en vän som inte alls är bra på matte. Hon är som mig, helt hopplös men jag å andra sidan har haft läraren som inte gav upp med att hjälpa mig, hon har haft läraren som enbart gett upp hoppet om henne och slutat hjälpa henne helt när det kommer till matte.

Men i många andra fall är det upp till en själv skulle jag vilja säga, en lärare/vuxen kan ju bara medla allt som de kan (vilket de gör vid undervisning) samt svarar på ens frågor men när det gäller att lära sig mer, prestera bra så måste man även som person göra en hel del.
 
Om en vuxen hade sagt det, hur skulle han reagerat?

Den sista biten förstår jag inte riktigt. Kan du förklara det igen?
Om du syftar på att jag inte förstår det grundläggande i feminism, det gör jag. (Ska inte skriva mer angående feminism nu, det hör inte till ämnet. Kan inte strida emot vad jag själv har sagt.)

Det är, som andra har varit inne på, omöjligt att säga hur en vuxen hade blivit bemött i den situation som du diskuterar. Fördelningen av makt hade varit helt annorlunda. Förutom att läraren är vuxen och därför per automatik kommer att ha större makt än vad du har i klassrummet så har vi också relationen lärare-elev som påverkar.

Nu visade du dig vara ännu yngre än vad jag antog och då kanske ni inte har kommit till att diskutera bakomliggande maktstrukturer (så gammal är jag inte, men jag minns inte vad vi talade om på högstadiet). Men om ni nu har det, då låter det på din fråga som att du har missuppfattat ämnet. Antingen det eller så kanske läraren missuppfattade dig. Det är omöjligt för oss att veta. Oavsett vilket så kan du ju ta tillfället och försöka komma på flera orsaker till att det blev som det blev. Försök se saken ur fler synvinklar, så att säga. Eller så släpper du det. Det är inte alltid kommunikation fungerar. Oavsett om deltagarna är barn eller vuxna.
 
Det är, som andra har varit inne på, omöjligt att säga hur en vuxen hade blivit bemött i den situation som du diskuterar. Fördelningen av makt hade varit helt annorlunda. Förutom att läraren är vuxen och därför per automatik kommer att ha större makt än vad du har i klassrummet så har vi också relationen lärare-elev som påverkar.

Nu visade du dig vara ännu yngre än vad jag antog och då kanske ni inte har kommit till att diskutera bakomliggande maktstrukturer (så gammal är jag inte, men jag minns inte vad vi talade om på högstadiet). Men om ni nu har det, då låter det på din fråga som att du har missuppfattat ämnet. Antingen det eller så kanske läraren missuppfattade dig. Det är omöjligt för oss att veta. Oavsett vilket så kan du ju ta tillfället och försöka komma på flera orsaker till att det blev som det blev. Försök se saken ur fler synvinklar, så att säga. Eller så släpper du det. Det är inte alltid kommunikation fungerar. Oavsett om deltagarna är barn eller vuxna.

Jag vet inte riktigt hur han skulle reagera, som ni sa så är det spekulation. Men många andra individer skulle antagligen reagerat annorlunda om jag hade varit vuxen.
Angående om att jag ska släppa det, så har jag i princip gjort det men eftersom att jag använde det som ett exempel så diskuterar jag nu detta.
Och nej, det har vi inte. Det mesta jag kan angående politik, filosofi m.m har jag tagit reda på själv.
Får jag fråga hur gammal du antog att jag var?
 
Jag vet inte riktigt hur han skulle reagera, som ni sa så är det spekulation. Men många andra individer skulle antagligen reagerat annorlunda om jag hade varit vuxen.
Angående om att jag ska släppa det, så har jag i princip gjort det men eftersom att jag använde det som ett exempel så diskuterar jag nu detta.
Och nej, det har vi inte. Det mesta jag kan angående politik, filosofi m.m har jag tagit reda på själv.
Får jag fråga hur gammal du antog att jag var?

Det beror på. Det är tyvärr inte så att folk självklart behandlar dig bättre för att du är vuxen. Men säkert har du rätt i att det finns de som hade tagit din fråga på större allvar om du hade varit vuxen. Precis på samma sätt som det är möjligt att du i en annan situation hade upplevt att du blev sedd på ett helt annat vis, oavsett din ålder.

I sådana fall antar jag att det finns en möjlighet att läraren antog att det skulle bli för komplicerat att följa den frågeställning du tog upp.

Runt femton-sexton, antog jag. Jag har fått för mig att många av de yngre medlemmarna som skriver på ungdom är i den åldern. Uppenbart hade jag fel :)
 
Vad menar du nu?

Jag menar precis det jag skriver.
Du argumenterar utan att presentera fakta, källor. Inget sådant kan du plocka fram.
Du lyssnar inte på andras argument utan fortsätter på ditt spår utan att svara på andras frågor.
Du skriver även att du är okunnig inom vissa områden, är man okunnig brukar man läsa på innan man försöker argumentera för sin sak.
Det verkar helt enkelt som att du inte vill diskutera utan snarare bara berätta hur du känner.

Ingen får ut något som helst av att argumentera mot en okunnig person som vägrar läsa på. Sjukt meningslöst helt enkelt.
 
Jag menar precis det jag skriver.
Du argumenterar utan att presentera fakta, källor. Inget sådant kan du plocka fram.
Du lyssnar inte på andras argument utan fortsätter på ditt spår utan att svara på andras frågor.
Du skriver även att du är okunnig inom vissa områden, är man okunnig brukar man läsa på innan man försöker argumentera för sin sak.
Det verkar helt enkelt som att du inte vill diskutera utan snarare bara berätta hur du känner.

Ingen får ut något som helst av att argumentera mot en okunnig person som vägrar läsa på. Sjukt meningslöst helt enkelt.

Om du syftar allra mest på "Istället för SD" tråden, så har jag presenterat fakta. Fastän personerna som jag diskuterar med, (inkl du) inte ser det som fakta eftersom att ni kanske är negativt inställda till SD. Jag tar min fakta ifrån vad dom säger, och deras hemsida.
Jag brukar faktiskt svara på frågorna dom säger. Fast, ni kanske inte ser dem som ett giltigt svar? Kan försöka, huruvida jag ska göra det.
Ge mig några exempel.
Jag antar att du syftar på detta forumet. Detta är mer som en analys. Detta cirkulerar inte endast om mig, utan om alla andra barn som vuxna inte lyssnar på. Jag har sett situationer då sådant har uppstått.
 
Om du syftar allra mest på "Istället för SD" tråden, så har jag presenterat fakta. Fastän personerna som jag diskuterar med, (inkl du) inte ser det som fakta eftersom att ni kanske är negativt inställda till SD. Jag tar min fakta ifrån vad dom säger, och deras hemsida.

Bra fakta bygger på forskning, studier, den typen av saker. Inte på att ett parti skriver en sak på sin hemsida. Men hav förtröstan, kraven på källkritik brukar bli högre på högstadiet och då duger oftast inte en enda (partisk) sida, det där kommer du att lära dig :up:
Vem som helst kan skriva vad som helst på nätet. Det gör det inte sant.
 
Bra fakta bygger på forskning, studier, den typen av saker. Inte på att ett parti skriver en sak på sin hemsida. Men hav förtröstan, kraven på källkritik brukar bli högre på högstadiet och då duger oftast inte en enda (partisk) sida, det där kommer du att lära dig :up:
Vem som helst kan skriva vad som helst på nätet. Det gör det inte sant.

Ett parti kan inte skriva lögner på sin hemsida.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 115
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
33 864
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
35 113
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp