Dålig kontakt - förbättra?

katja

Trådstartare
Jag tränar en hel del (rallylydnad) med min hund, parson russel 2 år.
När vi tränar hemma eller på platser där det är lugnt från hundar funkar det bra, god kontakt och han lyssnar.
Då känns det som vi klickar och förstår varandra.:love:
Men så fort vi kommer på en hundklubb eller lokal där det varit och är mycket hundar så "tappar" han hörsel/hjärnan. Allt som han brukar kunna är som bortblåst och matte är hur ointressant som helst.

Hur ska jag få detta att funka?

Har tränat mycket hemma och jag vet vad han gillar, det som ligger i topp på godislistan och hans älskade rådjursklöv. Men på klubben så funkar inget.! Sist nu kände jag mig helt värdelös.:(
Jag gjorde allt busade och lekte, och så länge vi springer och han får ex. jaga klöven så är han med mig. Men så fort jag lugnar ner och försöker bara så enkelt som sätta honom så åker nosen i backen och kontakten är förlorad.:banghead:
Inte lätt att köra rally med någon vidare precision i 110 knyck och bus!!!

Nu ska jag strax börja en kurs och vet inte om jag verkligen ska gå den. Inte kul med en hund som bara ska nosa!
Ska jag hoppa kursen och backa tillbaka eller hur skulle ni göra?:confused:
Som sagt hemma och på ställen utan hundar eller mysiga dofter funkar det kanon.

Tacksam för goda råd!
 
När jag har kurs så pratar jag om "störningsgrader". 1-där hunden har full fokus till 10-där inget i världen kan få hunden att fokusera på vad du vill.
När du är hemma i köket och tränar har du kanske störning 1-2 på en 10-gradig skala. Nästan inget som stör mao.
En apellplan kan mycket väl vara en sjua eller en åtta.

Så - när du tränar själv, hitta störningsgrad 4 eller fem och jobba därifrån. Öka eller minska svårigheten beroende på hur det går.
Vad det gäller kurs så resonerar jag så här med mina kursare: "Här får du verktygen, gå hem sen och träna". Så det klart du ska gå kurs.
 
Nu ska jag strax börja en kurs och vet inte om jag verkligen ska gå den. Inte kul med en hund som bara ska nosa!
Ska jag hoppa kursen och backa tillbaka eller hur skulle ni göra?:confused:
Som sagt hemma och på ställen utan hundar eller mysiga dofter funkar det kanon.

Du går ju på en kurs för att lära dig!

Sedan tycker jag att Blandrastik skrev väldigt bra. Har ni möjlighet att träna på något ställe där det bara varit en eller två hundar? Någon vän/bekant som kan agera störning på lämpligt avstånd eller så? Hur är hunden om du tränar där det är mycket människor utan hundar (tex på ett torg, en tågstation eller liknande)?
 
Prova att stå och vänta ut honom tills han tar kontakt. Tar han ingen kontakt på x sekunder så bind upp honom och gå ifrån. Låt honom ha tråkigt där några minuter och så en ny test om han vill ta kontakt. Ös beröm över honom när har tar kontakt. Bestäm dig för hur många sekunder han får på sig att ta kontakt innan ni börjar träna.

Vad använder du för godis? Korv o köttbullar är han kanske trött på. Prova kokt hjärta, kokt kycklingmage, kokt njure och liknande. Ja, luktar apa när man kokar det. Torkad blodkorv som bara är torr på ytan o mjuk inuti. Känner man nån som jagar kanin/hare så kan man koka det också. Fisk kan man torka själv eller köpa torkad.
 
Hej!!
Klart du ska gå kurs! Där får du verktyg att lösa problemen hemma. Min hund är helt ointresserad av godis om vi tränar med andra hundar, så just nu använder jag den andra hunden ( en tik vi känner) som belöning.
Vi släpper tex hundarna i ridhuset, kallar in dom och ber dom ligga, gå slalom eller vad man nu vill. Som belöning får hunden ett varsågod och får springa och leka en stund till.
Självklart kan du ju inte släppa hunden mitt på en tävling eller kurs att busa med dom andra, men har man väl fått in i huvet på dom att det lönar sig alltid att lyssna på matte brukar det vara lätt att byta ut belöningen, kanske till lek med dig??
Så hitta en eller två hundkompisar, träna och använd att få springa tillbaka och leka som belöning. Funkar på min, men alla är ju olika.
Jag brukar också alltid tänka att innan man tränar aktivitet måste man ha koll på passivitet, så kanske en plan är att kalla in hunden be den ligga och när den är lugn med fokus på dig släpp iväg den på bus igen..... :)
 
Förutom det de andra skrivit om störningsgrad och störningsträning så sänk kraven när du höjer störningen. Kan han inte sitta på kommande så belöna kontakt/bara en blick i början. Så fort han vänder fokus från de andra hundarna till dig.
Min hund var hopplös just med störningen. Idag väljer han bort annat för att jobba.
 
Jag hade, som andra redan varit inne på, backat rejält i kraven när jag tränar på klubben eftersom det för hunden är såpass mycket svårare att fokusera och hålla ihop där med alla störningar. Väntat ut (mina hundar kunde också stå och nosa i vad som kändes som halva dagar ibland)och belönat minsta antydan till kontakt. Sitt, ligg och allt sånt där "kan" din hund ju gissningsvis redan (även om han blockerar den kunskapen i vissa situationer) eftersom du skriver att det funkar bra att träna utan störningar, så jag hade inte lagt något speciellt krut på moment och skyltar just nu, utan det viktigaste är få honom att känna att det är mer lönsamt att ta kontakt med dig än vad det är roligt att stå och nosa på marken.

Sedan hade jag varit lite "snål" med klöven, alltså den är jättebra att använda som belöning, men jag hade betonat för hunden det är MIN klöv som DU kan få låna en stund och BARA om du tar kontakt med MIG. Alltså inte använt den att locka med för att överhuvudtaget få hunden att ta kontakt, utan jag hade gjort den till hundens målbild att "okej, matte vill att jag ska titta på henne, då gör jag det och sen får jag ha min klöv en liten stund", det ska liksom inte vara självklart att jag ska stå där och bjussa på en massa fina grejer utan någon motprestation först. Det är ju tyvärr inte gjort på en kafferast, men hundar brukar i regel rätt snabbt kunna räkna ut att "gör jag a så händer b", så det går med lite tålamod. Ha inte för stora krav på vad som är "kontakt" i början bara, utan börja med att belöna om det så bara handlar om en snabb blick åt ditt håll och jobba vidare därifrån.

Och såklart kan/ska du gå kurs! Bra med extra störningsträning med andra ekipage dessutom. Lycka till!
 
:confused:Tack för alla svar och alla tips!:)

Han fungerar bra hemma, stallet på platser med mycket folk (så länge de är utan hundar) och även på avstånd från andra hundar. Det som är värst är när det har varit löptikar eller tikar som är på gång in i löpet, detta skulle jag bedömma som en störning 10!

Godis har vi provat det mesta, med inälvor m.m och det som toppas listan är torkad Vom (hemmatorkad) och fläsksvålar (såna som går att köpa som snacks i affären). Tyvärr mycket salt I fläsksvålar så för vara lite försiktg med detta.

Ska försöka andas lungt och skaffa mig en hel drös med extra tålamod, kan nog behövas! :meh: Envisa terrier!

Ska backa tillbaka lite, men hur hade ni börjat med att lägga upp träningen. Att bara stå och vänta ut honom tills han tar kontakt så får jag nog vänta läääänge.;) Därför har jag försökt med att busa till det med hon, enda sättet som funkat och få kontakt.
Men jag kanske bara ska stå och vänta ut honom???
 
:confused:Tack för alla svar och alla tips!:)

Han fungerar bra hemma, stallet på platser med mycket folk (så länge de är utan hundar) och även på avstånd från andra hundar. Det som är värst är när det har varit löptikar eller tikar som är på gång in i löpet, detta skulle jag bedömma som en störning 10!

Godis har vi provat det mesta, med inälvor m.m och det som toppas listan är torkad Vom (hemmatorkad) och fläsksvålar (såna som går att köpa som snacks i affären). Tyvärr mycket salt I fläsksvålar så för vara lite försiktg med detta.

Ska försöka andas lungt och skaffa mig en hel drös med extra tålamod, kan nog behövas! :meh: Envisa terrier!

Ska backa tillbaka lite, men hur hade ni börjat med att lägga upp träningen. Att bara stå och vänta ut honom tills han tar kontakt så får jag nog vänta läääänge.;) Därför har jag försökt med att busa till det med hon, enda sättet som funkat och få kontakt.
Men jag kanske bara ska stå och vänta ut honom???

Löptikar är ju störning 11 på en skala mellan 1-10 :-)

Skämt åsido. Enligt mig ska kontakten mellan hund och förare bygga på att hunden tar kontakt med föraren, inte tvärtom. Det ska vara lönsamt, dvs belöna MYCKET även för det som kanske dina ögon inte är jättemycket kontakt jämfört med hur det "brukar" vara när det inte är störningar. Men så fort hunden fattar att en snabb blick på matte = belöning och matte blir jätteglad, så kommer han så småningom att vilja ta mer kontakt.

Hundar gör generellt bara sånt som i deras värld är roligt och lönsamt, därför gäller det att vara den som har saker som är roliga och lönsamma och som hunden MÅSTE ta kontakt med dig för att få tillgång till det. Jag hade nog lagt upp det såhär: Åkt till klubben, bestämt att "idag ska vi bara träna kontakt" och varit inställd på att det kommer att TA TID. Sedan hade jag tagit hunden i koppel ut på appellplanen och bara ställt mig där rätt upp och ner och väntat. Inte pratat, lockat eller någonting sånt, men vid första ansats till att hunden tar kontakt: TJOHO VAD DU ÄR DUKTIG! och massor med belöning. I det läget hade det varit det enda som min hund hade "behövt" prestera, just för att "boosta" initiativ till kontakt. Därifrån hade jag kanske (lite svårt att ge råd just här då jag inte vet hur mycket din hund "kan" i vanliga fall) höjt ribban till att sitta i fotposition med kontakt. Gå något steg i fotposition med bibehållen kontakt, osv.

Sen finns det alltid hundar som är känsligare för störning än andra, men lösningen är då att träna mer med störning snarare än att träna utan störning. Sedan är det såklart skillnad på inlärning och att träna sånt som hunden redan kan, det är kanske inte optimalt att träna in nya moment med ett gäng löptikar i närheten :-) Men om min hund kan t ex "ligg" i vanliga fall så hade jag börjat träna det med LITEN störning. Kanske med en annan hund först på jättelångt avstånd som man sedan minskar successivt och så jättemycket belöning när hunden gör rätt!
 
Löptikar är ju störning 11 på en skala mellan 1-10 :-)

Skämt åsido. Enligt mig ska kontakten mellan hund och förare bygga på att hunden tar kontakt med föraren, inte tvärtom. Det ska vara lönsamt, dvs belöna MYCKET även för det som kanske dina ögon inte är jättemycket kontakt jämfört med hur det "brukar" vara när det inte är störningar. Men så fort hunden fattar att en snabb blick på matte = belöning och matte blir jätteglad, så kommer han så småningom att vilja ta mer kontakt.

Hundar gör generellt bara sånt som i deras värld är roligt och lönsamt, därför gäller det att vara den som har saker som är roliga och lönsamma och som hunden MÅSTE ta kontakt med dig för att få tillgång till det. Jag hade nog lagt upp det såhär: Åkt till klubben, bestämt att "idag ska vi bara träna kontakt" och varit inställd på att det kommer att TA TID. Sedan hade jag tagit hunden i koppel ut på appellplanen och bara ställt mig där rätt upp och ner och väntat. Inte pratat, lockat eller någonting sånt, men vid första ansats till att hunden tar kontakt: TJOHO VAD DU ÄR DUKTIG! och massor med belöning. I det läget hade det varit det enda som min hund hade "behövt" prestera, just för att "boosta" initiativ till kontakt. Därifrån hade jag kanske (lite svårt att ge råd just här då jag inte vet hur mycket din hund "kan" i vanliga fall) höjt ribban till att sitta i fotposition med kontakt. Gå något steg i fotposition med bibehållen kontakt, osv.

Sen finns det alltid hundar som är känsligare för störning än andra, men lösningen är då att träna mer med störning snarare än att träna utan störning. Sedan är det såklart skillnad på inlärning och att träna sånt som hunden redan kan, det är kanske inte optimalt att träna in nya moment med ett gäng löptikar i närheten :-) Men om min hund kan t ex "ligg" i vanliga fall så hade jag börjat träna det med LITEN störning. Kanske med en annan hund först på jättelångt avstånd som man sedan minskar successivt och så jättemycket belöning när hunden gör rätt!
Tack, då blir det nya tag ikväll. Ut och träna kontakt. Kommer nog bli en lång kväll.
 
Ska backa tillbaka lite, men hur hade ni börjat med att lägga upp träningen. Att bara stå och vänta ut honom tills han tar kontakt så får jag nog vänta läääänge.;) Därför har jag försökt med att busa till det med hon, enda sättet som funkat och få kontakt.
Men jag kanske bara ska stå och vänta ut honom???

Vad jag nog hade provat då, är att gå till något ställe där det går att leka men inte att träna (Tex hundklubb) och bara lekt. Gått dit, lekt, gått hem. Inget mer. Sedan gjort detsamma några gånger till och först därefter, när hunden tänker "Ah, nu kommer vi hit, nu ska jag leka med matte!" börjat försöka få till något träningslikt.
 
@katja Det finns ju supermånga övningar du kan göra för att öka kontakterna från hunden. T.ex. stå rakt upp och ner helt stilla, så fort hunden tittar någonstans på dig markera och belöna. När den har tagit ögonkontakt så markerar och belönar du bara det och inte en blick på dina ben. Varje gång du börjar om med övningen belönar du alla blickar för att efter ögonkontakt endast belöna det. Denna kan vara svårare i stökiga miljöer i början om hunden inte vet vad som förväntas.

Du kan ta godis i båda händerna, visa hunden att du har godis och håll sedan ut händerna från kroppen så du blir som ett T. Vänta på att hunden tar ögonkontakt, när det händer markera och belöna. Belöna alltid från handen som hunden är minst intresserad av och mitt framför dig. Du kan börja med knästående för att sedan stå upp.

Ha en godis i handen så att hunden ser den, försöker hunden ta godisen, stäng handen. Vid ögonkontakt, markera och belöna genom att ge varsogod till godisen. Kan sedan göra samma sak genom att lägga en godis på golvet/marken. Håll en hand i sele/halsband om hunden försöker ta godisen. Vänta ut ögonkontakt, markera och belöna.

Sedan alltid se till att hunden får ta ögonkontakt innan den får ett varsågod. När maten serveras, innan ni går in/ut genom ytterdörren/bilen, kasta en leksak och säg stanna-ögonkontakt-varsågod.

När jag är ute på promenad markerar och belönar jag ofta när hunden tar kontakt med mig. Det ska löna sig att ta kontakt med matte/husse.

Jag har gjort/gör övningar som dessa dagligen och min valp är duktig på att ta kontakt och orkar hålla den längre och längre. Klarar mer och mer störningar för varje vecka och vill aldrig sluta träna.
Detta i kombination med att sänka kraven och leka lite mer kanske kan hjälpa er på rätt spår igen! Lycka till!
 
Nu har jag bara skummat igenom svaren i tråden...

Om jag förstod dig rätt är det lukta han vill göra och är annars inte särskilt intresserad av andra hundar?

Jag tycker att man ska, om man kan, belöna med det som hunden finner som allra mest attraktivt. Är det att lukta så belöna med att hunden får lukta :)

Jag tror även att det kommer bygga en belöningsförväntan hos dig och i takt med att luktandet förmodligen blir mindre intressant när hunden är mer van vid miljön så kan du mer effektivt bygga upp andra belöningar.

Sen skulle jag nog åka dit och BARA leka för att sen stoppa in hunden i bilen igen. Leka och sen ge hunden tillåtelse för att få lukta (alltså är det du som styr när hunden får lukta men kravet växer fram ur lek.) Och sen även sätta dig och bara gosa med hunden där den inte får möjlighet till att verken lukta eller leka. Allt detta kan ju dessutom göras under samma träningstillfälle. Ta ut hunden - lek i 5-10 min och sätt sen in hunden i bilen igen. Ta sen ut hunden och lek, samma sekund som du slutar leka säger du ett frikommando där hunden får möjlighet att lukta igen och upprepa. Och sen även sitta en stund med hunden och bara mysa och kika på vad andra hundar och människor gör :)
 
@katja Det finns ju supermånga övningar du kan göra för att öka kontakterna från hunden. T.ex. stå rakt upp och ner helt stilla, så fort hunden tittar någonstans på dig markera och belöna. När den har tagit ögonkontakt så markerar och belönar du bara det och inte en blick på dina ben. Varje gång du börjar om med övningen belönar du alla blickar för att efter ögonkontakt endast belöna det. Denna kan vara svårare i stökiga miljöer i början om hunden inte vet vad som förväntas.

Du kan ta godis i båda händerna, visa hunden att du har godis och håll sedan ut händerna från kroppen så du blir som ett T. Vänta på att hunden tar ögonkontakt, när det händer markera och belöna. Belöna alltid från handen som hunden är minst intresserad av och mitt framför dig. Du kan börja med knästående för att sedan stå upp.

Ha en godis i handen så att hunden ser den, försöker hunden ta godisen, stäng handen. Vid ögonkontakt, markera och belöna genom att ge varsogod till godisen. Kan sedan göra samma sak genom att lägga en godis på golvet/marken. Håll en hand i sele/halsband om hunden försöker ta godisen. Vänta ut ögonkontakt, markera och belöna.

Sedan alltid se till att hunden får ta ögonkontakt innan den får ett varsågod. När maten serveras, innan ni går in/ut genom ytterdörren/bilen, kasta en leksak och säg stanna-ögonkontakt-varsågod.

När jag är ute på promenad markerar och belönar jag ofta när hunden tar kontakt med mig. Det ska löna sig att ta kontakt med matte/husse.

Jag har gjort/gör övningar som dessa dagligen och min valp är duktig på att ta kontakt och orkar hålla den längre och längre. Klarar mer och mer störningar för varje vecka och vill aldrig sluta träna.
Detta i kombination med att sänka kraven och leka lite mer kanske kan hjälpa er på rätt spår igen! Lycka till!
Dessa övningar har vi tränat mycket från valpstadiet. Det funkar bra att köra dessa på platser han känner sig hemma och med lite störning.
När jag är ute på promenead så uppmuntras all kontakt, och vi träna manga korta stunder även under promenade.

När han va valp/unghund gick allt mycket lättare med just kontaktträning och träning jämt over lag. Det är efter han blev könsmogen som alla dofter och annat blev mer spännande och jag upplever det mycket svårare att bibehålla kontakt och även få den.
 
Att leka - detta skulle nog kunna funka då han verkligen gillar fart, bus och kampa.
Har ju busat igång honom tidigare och då får man verkligen med honom och fkus på matte. Men så fort lekan avstannar så är allt annat roligare. Känns lite som han blir lätt uttråkad och då hittar han hellre på egna roligare saker som att nosa eller titta/lyssna på annat.
Får inte till den där gnistan iträningen som jag skulle vilja.

Provade nu sist att bara vänta ut honom tills han tog kontakt och berömde/belönade (olika) varje gång. Tyvärr så är kontakten en bråkdelssekund, sen nosen I backen eller lyssna på nåt annat spännade.

Om man sammanfattar hur min hund är skulle det vara:
Glad
Busig
Nyfiken
Lätt distraherad
Älskar fullt ös
Kampsugen
lätt uttråkad
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 409
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 618
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej! Jag är ny på det här forumet (har dock varit inne och läst i trådar tidigare, tycker ni brukar ha vettiga tankar!) men skulle...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 002
Senast: Llinnsa
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 896
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp