Dålig hästhållning

Sv: Dålig hästhållning

Ja jag har ju ingen erfarenhet från galopp sporten, så jag vet ju inte hur det föreligger där (därför var det bara spekulationer)

Men ridkskolor känner jag till.. Och elit hästar i andra dicipliner har jag ju träffat som inte får någon vidare utevisstelse.

Även om man inte drar alla över samma kam så kan man ju ha åsikter om majoriteten i en "gren" eller några slags utövare. Jag kan till exempel inte för mitt liv förstå hur man skulle vilja sälja en häst för att den inte räcker till efter ett par år... Hästen har gett dej allt, men den kan bara inte hoppa högre banor än 1,20, och då säljer man den? Jag skulle aldrig kunna sälja min häst, nånsin! Inte ens om den blev oridbar imorgon. Men, alla ser ju olika på det här med hästar...

Om hästen inte räcker till för ens "krav", är det inte då bättre att den får komma till en ny ägare att glädja?

Men du känner inte till alla ridskolor. "Våra" hästar går nu när det är varmt ut på kvällen i en jättehage, är ute hela natten o fm och kommer in vid lunchtid, får mat o vila innan det är lektionsdags. Men många hästar i alla discipliner är säkert ute alldeles för lite.

Där jag red på ridskola förut. fick hästarna gå ute dgligen. Dom delades in i två folkar och får gå i två JÄTTE hagar. Dessa hästar har alla varsin box oxå

Dom lever så bra som en häst kan göra.

sen på sommaren så går dom ihop på bete...

jag fatatr hur du menar.
men har man hästen som inkomst är de tlika mycket för sin egen som för hästens skull man tyvärr missunnar den många naturliga beteenden.
det e la inte så kul för kossor att stå inen hela vintern heller??? men ni dricker la mjölk. OSV OSV OSV

Med tre hästar hemma på gården och 44 kossor på jobbet kan jag lugnt säga att det är enorm skillnad i temperament och inställning på dessa djur!
Du kan nästan smälla av ett kanonskott bakom en ko utan att den reagerar. De vill äta och idissla och sova. Med kor i lösdrift inne, något som blir vanligare och vanligare, får de alla sina behov tillgodosedda. På mitt jobb har vi kossorna uppbundna, men det ska ändras på snart och bygger du ny ladugård i dag får du inte planera för uppbunden besättning, de måste gå i lösdrift.

Jämför inte äpplen och päron! Hästar är avlade för helt andra ändamål och har ett totalt annorlunda temperament. Dessutom går de flesta kor ute på sommaren och som ungdjur, de är inte inne hela livet.

Vad innebär det att rida engelskt egentligen? Det har jag funderat över sen jag var på en kurs där alla spydde galla över den ridstilen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka