Dålig hästhållning

Sv: Dålig hästhållning

Men var det inte på gång att det skulle skapas en lag som sa att om du har häst i spilta måste den stå ute x antal timmar varje dag? Jag kan ju ha fel, men vet att när ridskolan nu bygger nytt stall kan de inte ha spiltor av någon anledning.

Jag sa ju bara att jag blev mer och mer avig inte avskydde dem och det var jätte trevligt att höra att du inte var som de jag träffat:) och varför jag skyllde lite på sporten är väl för att det är ju den som uppfostrar utövarna... Naturligtvis finns det ju många som inte bryr sig om hästen i andra dicipliner också.

Jag tycker att alla hästar ska få vara ute...
Där jag jobbar så är det elithästar... Dessa går ute varje dag. i gräs hagar. DOm går ute i ca 6 timmar beroende på väder. men då en stund även i grushagar.

Dom går var för sig men brevid varandra. Har skydd runt om...

Dom mår super. älskar att få komma ut och sträcka på sig. och prestationen blir inte sämre...

Sen så tror jag att skade risken inte är så jätte stor om dom går själva. brukar inte vraa någon jätte fart på dom när alla är ute.

Jag hjälper till lite extra på ett proffsstall på täby galopp..alltså tävlingshästar på ganska hög nivå..dessa får inte gå ut i hagen för de mesta.. finns 1 sandhage (större än en ruta) där den tävlingspensionerade herren får gå halva dan ofta tillsammans med nån annan men i ärlighetens namn finns de dom hästar som inte klarar av att vara i den utan får lite "panik". Dessa hästar e vana vid att va inne i stora boxar eller gå ute i walker och självklart ridas och hästar e vanedjur. Tror dock att de flesta tränarna skulle vilja ha sina hästar ute i hagar, kanske inte elithästarn pga skaderisken, men de betyder att man måste stå utanför täby galopp grindar och då blir träningsmöjligheterna så mycke sämre.

Nu babblar jag men de jag försöker säga e att hästar e vanedjur och behöver inte vantrivas med att inte få gå ut hela tiden trots att jag tycker de vore de ultimata. men självklart ska de då inte stå i spiltor under sådana omständigheter.

Det där tycker jag är ett ganska kul fenomen! Travarna får gå ute, och dom är många gånger värde mycke mer än de bästa rid hästarna. Undra vad det kommer av? Är ridhästarna mycket ömtåligare? Är dom tokigare så dom skadar sig mer? hmmm... Eller är det helt enkelt så att dom som håller på med riding på hög nivå är sämre på att tillgodo se hästens behov? Ser dom mer till sina egena behov?

Till TS, ursäkta lite trådkapning...

MVH Russin8

usch.. tänk vad hemskt det är egentligen, att pengar går före hästars vällmående. Proffs hästar som inte får va ute och springa länge i hagar och få den sociala kontakten med andra hästar för att de kan skada sig, och det skulle innbära en ekonomisk förlust för männinskan. inte klokt vad hästar tvingas anpassa sig för människan.

Det är så katastofalt att vissa människor ser sina hästar som maskiner :mad: det är bara prestation hela tiden, inget djurliv!

Hästar mår dåligt fysiskt av att stå stilla så mycket... även om det går att vänja dem mentalt.

Absolut vore de bästa att hästarna får va ute 24h dygnet men ibland är inte detta möjligt om man ska göra de man gör som tex. få ut mest av träningen eller bo kvar där man gör..skulle de gå att kombinera de två hade nog de flesta gjort de jag tror de e få som ser sina tävlingshästar som maskiner..iaf inte enligt mina egna erfarenheter

Så jag själv separerar lite utevistelse och dålig hästhållning till stor del då detta kan bero på mycke annat. Sen finns de självklart undantag och andra saker som gör de till dålig hästhållning som man kan bli tokig av att höra

Jag menar inte maskiner i den bemärklsen, utan pengamässigt sett!

Jag håller helt och hållet med dig om att de inte blir behandlade på rätt sätt. Synd att de ska behöva utsättas så:mad:

MVH Vickan

hålelr med dej, men måste påpeka att det finns minst lika dumma folk i andra änden.

jag fatatr hur du menar.
men har man hästen som inkomst är de tlika mycket för sin egen som för hästens skull man tyvärr missunnar den många naturliga beteenden.
det e la inte så kul för kossor att stå inen hela vintern heller??? men ni dricker la mjölk. OSV OSV OSV

Det är klart att hästar som inte är vana att gå ute, eller tilllsammans med andra hästar skadar sig!

Men frågan är ju varför man inte låter dem vänjas vid det då? Hur det kommer sig att det ser ut på det viset...

Det är ju fel på en sport där djur är inblandade som bara är uppbygd på bekvämlighet, tillgänglighet och pengar.. För det är det jag tror att det handlar om i galoppsporten till ex.. Hästarna som ligger i träning har vi inne för då sipper vi hämta dem i hagen. Vad tidsödande det skulle bli om man skulle tvingas ut i en hage och jaga tag på hästen innan man kommer igång att träna... Argumentet för risken för skador håller inte för mig i dessa samanhang.

En spekulation från mig bara...

För det jidds märkligt att elithästar skulle skada sig mer i en hage tillsammans med andra hästar eller själva, än våra vanliga sport/hobby djur som går ute varje dag?!

Jag tror att många ridskolor har spiltor och taskig hästhållning av dels samma orsak och dels platsbrist. vilket irriterar mig vansinnigt oxå..
Det är roligt att rida, jag gynnar verkligen alla som vill att prova och att lära sig.. Men det känns inte bra att hästarnas väl och ve skall behöva stå tillbaka för att uppfylla möjligheten!

Kan inte svara för alla inom glaoppsporten men står man vid nån av banorna är de just för att kunna vara vid banorna och vänja hästarna vid den miljön(det är för hästarnas skull!) och den bättre träningsmöjligheten.. många av hästarna får åka på "semester" efter tävlingssäsongen för vila..så att hästarna inte får gå i hage e pga platsbrist och inte lathet..att ta 20 talet hästar in och ut från en walker känns nästan mer tidskrävande i mina ögon.
På dom ställen där tävlingshästarna inte står på banorna så går så jag vet dem flesta i hagar..

Tycker det är djuplågeri att hästarna inte får gå ut.

Har jobbat i flera proffstall (trav) och de som haft minst hagvistelse har varit ute runt 6 timmar. Det var när jag jobbade på banan där det var sämmre med hagar så de fick tyvärr dela på dagarna.

Där jag bor nu så har jag en granne med travare som har en härlig syn på hästar. Nu på sommaren går tom hingsten som sprungit in över 5 miljoner ute dygnet runt med 2 kompisar (dock larmat staket). Det är bara hästarna som är i hårdträning som inte går på lösdrift året runt och de kommmer ut mellan 6-7 och har nog alldrig sett de tas in före 20 (ska alla åka bort på tävling så brukar jag ta in hästarna för att de inte ska behöve in så tidigt).

jag fatatr hur du menar.
men har man hästen som inkomst är de tlika mycket för sin egen som för hästens skull man tyvärr missunnar den många naturliga beteenden.
det e la inte så kul för kossor att stå inen hela vintern heller??? men ni dricker la mjölk. OSV OSV OSV

:)
Nej men trots att det handlar om pengar måste man se till djurets bästa, inte ta bort naturliga beteenden.
Samma gäller kor (och andra djur), jag är helt emot att alla inte får lov att gå ute, det är hemskt tycker jag. Finns ett kostall här i närheten av mig som har sina kor dag ut och dag in. Tills det att det kommer till gården till den dagen de går till slakt. Det enda ljus de får se är genom de små fönsterna de har. Den längsta promenaden de får ta är på lastbilen resp av lastbilden och in i slakthallen..:confused:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 916
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka