Sv: Dålig hästhållning
Det är klart att hästar som inte är vana att gå ute, eller tilllsammans med andra hästar skadar sig!
Men frågan är ju varför man inte låter dem vänjas vid det då? Hur det kommer sig att det ser ut på det viset...
Det är ju fel på en sport där djur är inblandade som bara är uppbygd på bekvämlighet, tillgänglighet och pengar.. För det är det jag tror att det handlar om i galoppsporten till ex.. Hästarna som ligger i träning har vi inne för då sipper vi hämta dem i hagen. Vad tidsödande det skulle bli om man skulle tvingas ut i en hage och jaga tag på hästen innan man kommer igång att träna... Argumentet för risken för skador håller inte för mig i dessa samanhang.
En spekulation från mig bara...
För det jidds märkligt att elithästar skulle skada sig mer i en hage tillsammans med andra hästar eller själva, än våra vanliga sport/hobby djur som går ute varje dag?!
Jag tror att många ridskolor har spiltor och taskig hästhållning av dels samma orsak och dels platsbrist. vilket irriterar mig vansinnigt oxå..
Det är roligt att rida, jag gynnar verkligen alla som vill att prova och att lära sig.. Men det känns inte bra att hästarnas väl och ve skall behöva stå tillbaka för att uppfylla möjligheten!