Dags för MH på lördag den 3/4!

Så, nu är det överstökat! Jag är nöjd och hundrackarn är helt slut och ligger och sover på golvet.

Jag orkar inte skriva upp alla punkterna...det blir för långt! Men de enda överraskningarna var nog att hon var så ointresserad av att leka! Däremot var hon väldigt duktig på att sitta stilla i tre minuter och vara passiv. Hon höll koll på omgivningarna, men satt hela tiden bredvid mig.

Och hon förföljde inte grejen som försvann. Hon stannade kvar hos mig och nosade omkring. Duktig flicka! Alldeles för duktig...hon har ju jagat lite för mycket här hemma så jag har tränat ganska mycket på att motverka det. Främst genom att hon inte får sticka iväg när jag kastar vad det nu är, utan hon ska sitta/ligga kvar och ta kontakt och därefter säger jag varsågod och först DÅ får hon springa fram och ta grejen! Vet inte hur mycket det spelade in, men hon nästan låtsades att hon inte såg grejen som hon skulle förfölja!

I övrigt var hon helt utan hot och aggressivitet, mkt lite rädsla för dumpe, som avreagerade direkt. Likadant med skramlet, hon hoppade till med blicken mot skramlet och avreagerade sen direkt och sen var det inte mer med det. Helt ointressant efter det.

Spökena var däremot roliga! Inget hotbeteende, däremot skällde hon glatt och uppfordrande och viftade lekfullt på svansen och drog som sören i kopplet för att komma bort till dem och leka! Ännu gladare blev hon när hon fattade att det var människor därunder...vilket hon hajjade otroligt snabbt. Hon sprang själv bort till dem och tog glatt kontakt, balanserat!

Andra omgången lek fick hon ettor...suck. Hon varken lekte eller grep. Till slut fick jag springa fram och tillbaka med henne (lös) vid sidan så att de kunde avlossa skotten i aktivitet! Och sen ytterligare två skott sittandes passivt. Vilket, precis som väntat, avlöpte odramatiskt. Hon är ju helt oberörd av skott, har varit sen hon föddes.

Allmänt omdöme: en otroligt trevlig, snäll och social hund som förmodligen hellre hade dött än uppträtt hotfullt mot spökena. Lugn, sansad, stabil med snabba avreaktioner. Förmodligen ingen hund man tävlar de högre klasserna med eftersom hon troligtvis är för sävlig...men han trodde hon skulle funka som räddningshund (min förhoppning!) med tanke på sin oräddhet och stora kärlek till människor.

Därmot behöver jag försöka leka upp henne...han tyckte jag skulle träna på att få henne mer leksen och intresserad av lek. Hon är ju väldigt följsam och samarbetsvillig och lätthanterad. När assistenten(?) skulle hantera vovsan (ta på kroppen och kolla tänderna) så pussade hon henne rakt över ansiktet! En snabb, våt schäferslick på näsan. Finns det nåt goare? :D

Det hade ju varit roligt om min lilla Bella hade haft lite mer "go" i sig, men jag skulle inte byta bort henne för allt i världen! Nu blir nästa steg att kora henne till hösten, när hon fyllt två. Sen får vi leta noggrannt efter en hanhund som kan komplettera henne. Min lilla stjärna! :love:

Jag tycker att om man tränar en sak mycket med hunden så går de upp i varv mer eftersom att de bygger upp en förväntan!!

Så om du tränar sök och hon VET att hon kommer att hitta en människa så kommer det nog att vara bra fart på henne :D

Jag har tränat ihop med en lavinhund och de tränar ju hela tiden motivation motivation och motivation!!

Lycka till!!

Några frågor till er som gjort MH-test. Är det bra om hunden jagar (förföljer) saken som försvinner? Jag har ju en jakthund och jag personligen tycker då att det är bra om han jagar efter. Hur är det med skotten, låter det mycket, typ som ett gevär eller är det svagare? Min sambo är lite skeptiskt till att jag vill gör MH-test med honom (har även blivit rek av brukshundklubben att göra det), pga skotten. Han är rädd att han ev blir skotträdd, vilket vore förödande på jakthund. Han har än så länge bara hört ett gevärskott på ca 100 m avstånd och så raketer som grannen naturligtvis skulle avfyra mitt på dagen flera dagar efter nyår utan att han har reagerat.

På lilla bytet så ska de helst springa efter och gripa. SÅ det är bara bra. Beror ju på. Min gjorde det inte på första försöket och det tyckte JAG var bra. Hon får inte gå iväg på jakt utan att jag säger att det är ok. Men för dig så är det ju jättebra om den går iväg och griper.

Skottet är inte direkt högt. Det är en ganska dov smäll, inte en skarp smäll.

Klarar han nyårsraketer så klarar han MHskott

Nä, alltså beskrivaren, testledaren eller figgarna får inte prata om din hund eller ge tips om råd om vidare träning med ägaren, publiken eller övrigt folk. Han får bara diskutera om vad han såg under provet. Så där har Du rätt. Det jag menade var att efter provet så ska en bra beskrivare gå igenom testet och förklara vart han satt kryssen och varför.

Det står ju väldigt noga hur man ska figga i häftet. Det ska alla följa för att få ett så rättvist MH för hundarna som möjligt. Men min instruktör när jag gick M1 och M2 var extremt bra. Den beskrivaren som jag figgar med är också väldigt bra! Duktiga med hund, nogranna, avslappnande och skämtsamma inför ägarna så de också kopplar av.

Så skönt! Är du nöjd med hunden så spelar det ingen roll var kryssen hamnar. Fick du allt videofilmat?

Själv var min hund väldigt glad och hade väldigt bråttom mellan momenten.

NÄ, nu ska jag sova. Ska iväg och figga på MH imorgon igen. Gäsp! Ska vara där till 06.00 så det blir en tidig morgon. Hoppas att alla hundägare tänker på oss stackars figgar som "offrar" sin dag (06.00-ca 17.30) i ur och skur för att se till att hundägarna blir nöjda med sina MHn. :D :angel:

Tja, vi får ju förstås lön. Hela 100;- som vi måste ta upp i deklarationen. Med andra ord så brukar vi alltid tacka nej till den pengen. :p

Om det är bra eller ej är det du själv som bestämmer. Det finns inget svar på ett MH. Men jag vill ha en hund med lite mer jaktlust i eftersom att det behövs som drivkraft när de ska hämta hem flra/tunga/svåra apporter.

Har man en.. Tja jag vet inte vilken ras jag ska säga, så är man väl bara glad om hunden inte har någon jaktlust.

Så det är helt upp till en själv att bestämma om det är bra eller ej :D

Okej, då är jag med. Det är ju en annan sak att berätta vad man såg :D Vårat gäng känns inte alls bra. Många av de verkar inte riktigt förstå vad det går ut på. Men Goldenfolket är bra och schysst...

Jo, liite roll spelar det väl, eftersom jag hoppas kunna utbilda oss till Räddningshundsekipage och då vill de nog inte ha ettor på sista leken! Och kanske lite mer action på lilla bytet? Åtminstone göra en ansats att springa efter...hehe.

Likadant för att Kora hunden med godkänt resultat? Eller?

Men annars är jag helnöjd!!! En räddningshund får ju inte visa hot eller aggression mot människor...då blir det ju lite svårt när man hittar dem. Och de ska ju inte vara så förarbundna att ingen annan kan ta dem en runda.

Hon var ju väldigt leksen som yngre, bara några månader sen tycker jag. Högg med hela munnen och ryckte och slet och drog emot. Men det har blivit mycket svagare på senaste tiden. Vad kan det bero på? Kan man "träna upp" det igen?? Är det nåt som har med löpperiod och ev skendräktighet igen att göra? För jag undrar om hon inte håller på att bli skendräktig IGEN den här (andra gången) hon löper med...

Hoppas du har några svar att ge! Och lycka till som figge idag!

Ett litet tillägg, för det verkar som inte bara du har missförstått(?) en del av det jag skrev.

Min hund var också väldigt glad och nyfiken på allt som hände. Och hade även bråttom mellan stationerna. Hon är alltså ingen slöhög på något sätt, men väldigt lugn och trygg i sig själv. Hon har tex inga som helst problem att koppla av mellan händelser och bara sitta stilla.

När jag skrev att jag önskade lite mera "go" i henne så var det med lilla bytet och leken i tankarna. Hon är på inget sätt undanglidande eller tveksam i sina handlingar. Men hon var helt ointresserad av att förfölja och ta bytet och lekte inte särskilt intensivt med figgen, men var väldigt nyfiken på vad h*n hade för sig och var framme och kollade och höll koll hela tiden. Det var ju en människa!

Nog vill man väl att en sökhund (eller räddningshund) hellre ska bry sig om personer än flyende vilt i skogen, eller???

Min tik blir som en betongklump efter löp. Kan knappt göra någonting med henne.

En räddningshund får ju inte visa hot eller aggression mot människor...

Ja men visade hon hot/aggression mot någon människa då? Spöken räknas ju inte, de är ju inga människor förrän man känner doften av eller ser dem. Eller menade Du i allmänhet att en hunds om ska bli räddningshund inte får visa hot/agg.?

Men hon löpte väl inte under MH? Men brukar hon bli skendräktig så är det mkt möjligt att det påverkar henne.

Orkar inte skriva så mkt. Har ju figgat och kom precis hem. Det var lerigt, lerigt och mkt lerigt. Att gå spöke i ojämn lerterräng är svårt. Andra spöket gick omkull och hamna i diket. :D Hon fick kravla sig upp och när hon väl stod så såg hon igenting på grund av huvan som hade vridit sig. Snacka om extra retning för hunden. :angel:

Nej, nej, nej! Det var ju det jag menade! Hon har ALDRIG visat hot/aggression mot människor! Inte heller igår på MH. Även innan hon förstod att det var människor (spökena alltså) så var hon varken hotfull eller aggressiv. Hon skällde, men enligt beskrivaren var det snarare en uppfordran till lek från hennes sida (inkl hennes kroppsspråk). När hon väl förstod att spökena var människor (vilket iofs inte tog många minuter) blev hon bara helt till sig och slet sig nästan för att komma bort till dem och hälsa och kela!!! Enligt beskrivaren, efteråt, är Bella den sortens hund som hellre skulle dö än bita ett spöke...!

Jo, jag menade att en Räddningshund i allmänhet väl inte får visa hot/agg? Som jag har uppfattat det i alla fall!

Och hon löpte för snart två månader sedan. Däremot misstänker jag att hon är på väg in i skendräktighet igen...första gången hon löpte (i somras) blev hon skendräktig nästan prick två månader senare. Hon gick ner sig hemskt mycket och var helt "oanvändbar"...den här gången ska jag be vet skriva ut droppar snarast. Jag tycker mig nämligen redan se tecken...redan för några dagar sen började hon bli "mjukare", mammigare liksom (precis som förra gången), slöare och med färre egna initiativ. Vet inte om eller hur det kan ha påverkat MH igår, möjligtvis lekbiten och jaktbiten, för det har jag även märkt senaste veckan att hon inte varit leksugen som vanligt!

Förstår om du är trött efter idag. Figgarna verkar få jobba rätt rejält av vad jag såg igår! All heder åt dig och alla andra figgar! :)

Du menar direkt efter? Det har jag inte upplevt med min (hon har ju iofs bara löpt en gång tidigare), däremot blev hon ju skendräktig två månader efter första löpet och verkar se ut att bli/vara det den här gången med. I så fall ska hon medicineras, för jag vill inte vara med om det en gång till!

Min blev mjäkig, mammig, slö, ovillig, oengagerad, trött, pipig mm när hon blev skendräktig. Och tappade aptiten...åt INGET på en vecka! Vad jag än frestade henne med vägrade hon äta. Hon drack ju såklart, men gick helt in i sig själv och tappade MYCKET i vikt, som det tog tid att lägga på henne igen. Flera månader! Hade jag vetat då att det fanns droppar att ge hade jag ringt vet direkt. Inte ens uppfödaren, som jag ringde för råd, tipsade om det!

Har ingen som helst aning OM eller HUR det kan ha påverkat MHt igår, men för min del spelar det ingen större roll. Om vi kommer till skott och gör inträdesprovet för att utbildas till Räddningshund så har ju de sitt eget test i alla fall. Jag har ingen aning om hur stor roll jakten o gripande efter lilla bytet eller lekvilligheten i allmänhet spelar in för att bli godkänd. Däremot har jag en totalt skottoberörd hund, som är orädd utan att vara dumdristig, avreagarar snabbt, som älskar människor, är tillgänglig och samarbetsvillig och helt orädd på underlag och i mörker. :)

Förresten, makens kollega stannade kvar och spelade in även vår hunds MH! Så nån gång i veckan får vi banden (han ska spela över på vanligt VHS).

OK då är jag me... :D var jättetrött igår och är ännu tröttare nu. Men men det är ju roligt så man får ju bita i det sura äpplet och gå upp tidigt tidigt. Nu var det ju på hemmaklubben så det var ju inte så långt att åka. Tyvärr så hade vi en uppfödare med på provet som trodde sig kunna allt så hon pratade och diskuterade med beskrivare, testledare och figgar. Beskrivaren blev sur och sa till.

Alla fick dock "godkänt" på MHt och skotten bedöms inte längre som godkänt eller icke godkänt.

Jaså, gör man inte? Men jag har bestämt för mig att ett av ekipagen inte blev godkända i lördags! Det var en tjej med rottishane på ca 16 månader, det gick inget vidare...han blev bl.a. mycket rädd för spökena och det tog TID innan han vågade sig fram, med mycket förarstöd. Efter det misslyckades han på skotten. Såvitt jag vet blev han INTE godkänd!

Stackars tjejen som var så trevlig och pratsam innan (hon var nr 7 o jag var nr8) och hade så stora planer för sin goa rottis, bl.a. korning o avel, gick direkt därifrån till parkeringen utan att se åt något håll...hon såg mycket besviken och ledsen ut.

När togs skottens betydelse för godkännandet bort???

Man kan inte underkännas på MH, bara på skottdelen. Dock har Rottweilerklubben egna kriterier och ställer upp vad som är godkänt och inte.

När man gör ett MH ska man dessutom ställa in sig på att det kan gå åt pipan, men att man trots allt har med sig samma hund hem som man kom dit med. Lite tråkigt att hon skulle bli så besviken över resultatet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka