Dags för MH på lördag den 3/4!

Jo, men om då skottdelen blir underkänt så blir väl MH:t i stort sett underkänt? Eller?

Har inte rottisarna krav på MH med godkänt skott för att kunna avla/regga valpar? Om jag inte har läst fel så har väl schäfrarna det kravet. Eller är det bara att det ska vara "känd mental status" som det ju blir när man fullföljt??

Nej ett MH kan inte bli godkänt eller undekänt. Det är en vanlig missuppfattning. Bara genomfört. Ja sen kan du ju bryta och så också. Men för att få starta i LKL bruks så gills det även om det är domaren som avbrutit provet.

Det är bara skottet som är under/godkänt.

SKK kräver enbart känd mental status för att regga valpar och det gäller även Schäfer. Rasföreningen kan sedan å sin sida har högre krav för att förmedla valparna.

Eftersom ett MH är en beskrivning av hundens beteende och inte ett test som ska poängbedömas kan man inte bli underkänd oavsett om hunden fixar skottet eller ej. Det enda ett MH talar om är hur hunden bettet sig vid ett visst moment och det finns egentligen inget rätt eller fel. Det är sedan rasklubben och rasstandarden som sätter vad de anser vara önskvärt beteende.

Jag tycker det är tråkigt att de har tagit bort godkänd/icke godkänd på skottet. MHt kan man ju aldrig bli underkänd på, dock kan ju beskrivaren bryta om hunden inte klarar av det, men då får man ju pröva igen senare om man vill.

Som Jadzia skriver så kan man inte underkännas på MH. Ej heller på skottet. Men däremot så kan ju beskrivaren bryta provet om hunden skulle vara så att han inte pallar med MH eller skott.

Fast som lekman så kan man ju själv avgöra om man tycker att det är godkänt eller ej. Skottet alltså... Alltså man kan ju värdera 1-5 i sitt eget huvud :D

Absolut. Beskrivaren sätter ju ett kryss även på skottet. Så det är ju bara att läsa där. Men beskrivaren har ju bara fem rutor att kryssa i och det finns garanterat mer än 5 olika sätt att reagera på så ibland är det inte riktigt rättvist vart kryssen hamnar. Men är beskrivaren duktig och duktig på att läsa hund så ska kryssen hamna minst fel. :smirk: :)

Jo det är sant. Vi hamnar i ruta 2 eftersom att mina hundar gör koll. VART I HELVETE ÄR FÅGELN????

Jo, alltså, jag VET att det inte handlar om underkänt eller godkänt på MHdelen, utan bara på skotten. Och jag VET också att det är en beskrivning och inget test!

Ni får ursäkta min grumlighet, men fölis föddes inatt efter två veckors vaka och senaste dygnet helt utan sömn...jag är INTE pigg i kolan idag.

Det är bara det att beskrivaren tog i hand och gratulerade till godkänt MH efteråt! Men han kanske syftade på skotten? Min tik fick en etta på skotten...hon lyfte inte ens ett ögonbryn under passiviteten.

Ah, det är nog rasförmedlingens krav för valphänvisning som jag blandar ihop det med, tack!

Att jag undrar ang godkänd/underkänd är just för tjejen med rottisen...nu vet jag ju iofs inte om de fick bryta, det la jag inte på minnet. Däremot hörde jag de andra prata om att hon inte blev godkänd, men de kan ju också ha syftat på skotten. Jaja, hon tillhörde inte ens klubben (annan ort) så jag lär väl aldrig träffa henne igen och kunna fråga vad som hände. Tyckte synd om henne i alla fall, hon såg väldigt besviken ut.

Men jag har fortfarande bestämt för mig att de använde uttrycken godkänd! Förmodligen syftande på skotten då då.

Jaja, i vilket fall som helst var det synd om tjejen med rottisen. Hon hade nog en helt annan uppfattning om hans kapacitet före beskrivningen. Och det var en himla go hund! En riktig knä-rottis!

Jag tycker att 90% av alla fortfarande pratar om underkänd/godkänd på MH. Att även beskrivaren gör det är ju bara grädde på moset :rofl:

Ja, tråkigt om folk ändrar uppfattning om sina hundar efter ett MH. De har ju samma hund när de går därifrån. Rottisen var kanske inte mogen att gå eller hade en taskig dag, precis som vi förare kan ha.

Apropå att man säger godkänt MH gör nog de flesta när de egentligen menar känd mental status. Jag gör det.

Svarar med din knapp för du var underst i listan, men det är ställt till Tippan med!

Ja, då var jag ju inte helt ute och reste i terminologin. När t.o.m. beskrivaren benämner det godkänd så undrar man ju! Jag är mest glad att det är överstökat. Och jag älskar fortfarande min lilla pärla precis lika mycket som innan!

Som du skrev KaZa, det är ju samma hund man får hem. Nu vet ju inte jag om det bara var hunden hon vart besviken över, eller om det förekom någon slags ordväxling efter sista momentet, jag var ju inte med just den hunden. Allt jag hörde var att den inte klarade skotten och inte blev godkänd. Kanske hon ångrade att hon fortsatte utan att avbryta? Då får man ju inte göra om det...vad vet jag? Hoppas bara det inte gick ut över hunden!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat