Dags att så 2012!

Sv: Dags att så 2012!

jaa mina har också MASSVIS med gula stoora fina blommor, men bara en har en snart 3 cm lång gurka. eller ja imorse upptäckte jag två till som har gurkor bakom sig dock är dom SM knappt 1 cm.:love:
För övrigt enda grönsaken jag verkar lyckas med hitintills då jag dödade tomatplanterna och paprika planterna förra året haha.

Vilken sorts gurka har du sått ? :)

Glömde ju skriva med en fråga.. Vilka bär kan man odla i kruka mer än jordgubbe o smultron och blåbär?? Skulle så gärna vilja ha tillgång till björnbär och hallon. men har bara balkong (Ganska stor iof):confused:

bra fråga, har ingen aning! :D Minns inte vad den hette, bara att påsen har legat i min frölåda i typ två år.

haha okej :) mina heter FRilandsgurka, och gurkor kommer de kan jag lova :D

Idag satte jag mina första jordgubbsplantor i jorden, billigt va de att köpa dom så hoppas iaf nån gubbe kommer som man får äta. iår ska jag va nooga med att skrämma iväg dom där jobbiga fåglarna som gäärna käkar bären. MORR

Igår sådde jag nya tomater och brudslöja zinnia och lejongap :) Nu måste jag ju snickra iordning mina odlarbänkar till balkongen så jag får plats med allt :)

Glömde ju skriva med en fråga.. Vilka bär kan man odla i kruka mer än jordgubbe o smultron och blåbär?? Skulle så gärna vilja ha tillgång till björnbär och hallon. men har bara balkong (Ganska stor iof):confused:

Hallon kan nog bli svårt eftersom bären bildas på tvåårsskotten - som sedan dör och ska tas bort för att ge plats åt nya skott.

Fast det finns hallon som får bär på ettårs skotten.
Dock är det väl tveksamt om de kan växa i kruka, de blir ganska höga....

*kl*

Igår kom en del potatis (med tillhörande jättelång blast...) i jorden som faktiskt var 7-8 grader. Me like Skåne :D

Kan man klippa gamla hallonbuskar på höjden?

Fast hallonen jag hade i radhuset fick hallon på skotten som kom upp samma år.. vet dock inte vilken sort de va.
MEn osäker på kruka på dom då de har så sjukt rotsystem. men björnbär vet jag inte hur deras rotsystem är?

*kl*

Paprikan växer så det knakar, men pluggboxen har tagits över av luktärterna och krassen jag sådde, blir till att så om idag tror jag. :)

*kl*

Jag är så glad! Mina vattenmeloner har börjat titta upp. Hade 4st tidigare men de dränktes av ivriga barn, nu är det fyra nya på väg. Squashen är galen som vanligt, bara två av sex tog sig men de tog sig rejält! Vi får väl se hur den klarar utplanteringen sen, förra året var det bara en som överlevde, men det räckte iofs gott och väl.

Hade tänkt börja förbereda utplanteringar men nu skulle det ju bli oväder och kallt igen.

Jag hoppas att du inte planterar direkt ut.

Du måste vänja plantorna mot solljuset, gör du inte det så kommer de garanterat att dö.
typ 30 min om dag i kanske en vecka

lånar min egna knapp!

Mina plantor sätter gurkor till tusen nu! Ploppar upp nya nästan varje dag :eek: hur hjälper jag den så att gurkorna blir stora och ätbara och inte små?? :o

exakt vad den får. står i de soligaste av dom soligaste fönstrena, får vatten och näringen! Blir inte torr i jorden utan håller den lite fuktig :)

Jag hoppas att du inte planterar direkt ut.

Du måste vänja plantorna mot solljuset, gör du inte det så kommer de garanterat att dö.
typ 30 min om dag i kanske en vecka

Aha, jo, det gjorde jag ju förra året... Blir till att vänja dem lite i år då.

KL

Poop. Alla mina tomatplantor har dött. Varenda en. Här är man borta en helg och allt dör.

Är det alldeles för sent att sätta nya?

jag satte nya för 2 v sen. dom borde hinna komma igång. tar du tomat frö från en vanlig tomat har jag upplevt att dom växer snabbar :)

KL

Poop. Alla mina tomatplantor har dött. Varenda en. Här är man borta en helg och allt dör.

Är det alldeles för sent att sätta nya?

Nä då det går fortfarande utmärkt att sätta tomater nu. Vänj dem vid riktig sol direkt så kommer du inte efter så mycket

Då petar jag ner några nya frön och håller tummarna att de kommer igång!

Har fått upp åtta citroner eller apelsiner som jag satte i vintras, hade helt glömt bort dem! Hittade dem hos min yuccapalm. Snart kommer jag ha en djungel här hemma :p

Jag har blivit med växthus! :love:

Ett gammalt hus, har inte använts på flera år. Jag måste rensa ur det och lägga in jord, men det är ett kärt besvär. Dessutom har ena långsidan blåst in, så jag ska sätta genomskinlig byggplast för den. Men det kommer bli bra, det är jag övertygad om!
Nu ska jag bara vänja växterna vid att bo ute och hoppas på en solig och fin sommar. Tänkte sätta en tunna till regnvatten med, som jag kan vattna med.
Är jätteglad!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix