Dags att så 2012!

Sv: Dags att så 2012!

Här sitter jag och surar över att mina fröer - utlovad leverans 24 timmar mot extra fraktavgift - fortfarande inte kommit trots utlovad leverans onsdag :(

Jag som tänkt ägna helgen åt att olja tegel (renoverat badrum) och plantera trädgård samt så frön. Jag får nog bege mig till gnälltråden.

*kl*

Hade en riktigt trevlig helg med rejäl röjning i trädgården, svedjebränning och kapning av oönskade buskar och snår. Plus att jag äntligen fick mina fröer planterade, inomhus i minidrivhus visserligen. Antar att några av fröerna skulle varit i jorden för längesedan, men det får bli som det blir.

Mina tulpanlökar verkar överlevt den blöta vintern och är på väg upp och det tackar jag för, de var dyra.:bump:

*kl*

Vårt köksbord är täckt av jord, en mega balja och massa plastkrukor. Hallen är full av sådana långa plastgrejer att ställa krukorna i, och typ en miljon plastkrukor till. Sovrumsfönstret är ockuperat av sådana små boxar man sätter frön i. Vardagsrumsfönstret och bordet är fullt av omplanterade små växter av varierande höjd samt övervintrade paprikaplantor i stora krukor. På vardagsrumsgolvet står flera backar med potatis som gror, vissa i jord vissa "nakna". Trädgårdslandet (som jag tyckte var stort) har accompanjerats med en massa markeringar på hela gräsmattan där gräset ska väck för att bli land. Och sambon håller på att experimentera med en egenbyggd manick som ska skala av grässvålen.

Något säger mig att vi hade behövt både ett växthus, en traktor och ett sådant där orangeri :p

Jag håller mig till att försöka komma ihåg att vattna min (köpta) julstjärna som aldrig vill dö :angel:

Jag tänkte höra om man kan få tips om enkla saker att så. Är totalt nybörjare och vill ha ätbara saker. Men det måste vara enkelt då jag väntar barn till sommaren och inte vet hur smidig jag kommer vara och sambon är inte intresserad. Gräslök och rabarber är planerat hittills för det vet jag är superenkelt. :angel:
Planen är att gräva ett land på gräsmattan de saker som kräver växthus är i dagsläget inget för mig. :)

Gräslök kommer år efter år och sköter sig själv.
Sparris (från frö tar det några år innan man kan skörda) kommer år efter år
potatis i kruka, plantera vattna glöm bort ( förutom att vattna) och i slutet av sommaren har du en kruka med potatis.

ärtor är verkligen för de otåliga de börjar växa efter nån dag och växer snabbt men kräver lite mer än ovanstående.
isbergssallad så kan man plocka lite när man känner för det.
morötter, så, vattna ,vänta.

Sådär utökade mina frön idag med en påse lejongap och en påse av en dahlia liknande blomma (minns ej namnet nu ;)

Mina gurkor verkar vilja sätta blommor nu redan?!?! DE känns lite tidigt för de. Ser ut som om de börjar komma små små knoppar :grin:

Är det väldigt stora och kraftiga eller är den långa o klena?
Är de långa o klena så vill de ha något av , vatten, näring, ljus, svalare
Med andra ord tror den att den inte kommer bli större o starkare än den är nu och måste då börja föröka sig för sin överlevnad( sätta frukt)

DEn som börjat få knoppliknande sake är ganska hög och inte så jätte grov i stammen men stabil en hel del fina blad. vatten dricker dom som satan får näring också, har inte allt för varmt och inte allt för kallt heller utan mer normalt hemma ibland kanske lite varmare haha :)

Är det någon som vet vart man smidigt kan köpa billiga pallkragar att odla i?

Tänkte handikappanpassa min trädgård lite för jag fixar inte att sitta på knä överhuvudtaget.
PMa mig om det i så fall.:banana:

Tack men jag hittade precis här hemma för en hundralapp styck. blir att handla ett gäng! :banana:

Mina gurkor har SMÅ GULA finfina blommor :eek:
Men jag hoppas att dom tänker sätta gurkor! Annars jävlar:devil:

Alla mina växter fick hoppa ut på altanen igår då termometern visade 28+ i solen :) Och vindstilla just där dom stog, dom verkade gilla de för dom ser ut o ha vuxit lite mer nu :) Ut ska dom idag med en stund och få sola sig! :love:

*KL*

Har fortfarande inte hunnit så något mer än chilin, som inte ser helt lycklig ut... På balkongen frodas dock nu inte bara gräslöken från förra året i den stora krukan, utan även i de små svarta plastkrukorna jag använde till småplantor! Har även en maskros och något som jag tror är en pytteliten tall. Kan bli en spännande odlingssommar...

:D

Idag har jag planterat om de första tomaterna; från äggkartonger till mjölk- och juicekartonger. Vi måste börja dricka mer för nu växer det så det knakar här, utom de svarta körsbärstomaterna där det bara är ett ynkligt frö som skjutit ut en liten grodd. Men jag har minsann kört några särskilda gruppsamtal med dem och förklarat att:

1. Deras dåliga resultat har tvingat mig att konkurrensutsätta dem(peta ner ytterligare ett frö i varje kruka)
  2. De får hela tomatsektionen att se sämre ut
  3. De måste prestera bättre innan utesäsongen börjar, annars har jag inget annat val än att peta dem!

Grönsaksodling by fear! :devil:

Det är första sommaren i vårt hus så självklart ska det sås. Dock inte så stora mängder i år, men lite potatis, morötter, diverse kryddor, lite smultron och...ja, det var nog allt för i år. Lite sallad också kanske. Landet är inte så stort liksom.

Det ätbara som är sått hittills är tre pappmuggar med kryddor - köpta på IKEA :p.

:D

Idag har jag planterat om de första tomaterna; från äggkartonger till mjölk- och juicekartonger. Vi måste börja dricka mer för nu växer det så det knakar här, utom de svarta körsbärstomaterna där det bara är ett ynkligt frö som skjutit ut en liten grodd. Men jag har minsann kört några särskilda gruppsamtal med dem och förklarat att:

1. Deras dåliga resultat har tvingat mig att konkurrensutsätta dem(peta ner ytterligare ett frö i varje kruka)
  2. De får hela tomatsektionen att se sämre ut
  3. De måste prestera bättre innan utesäsongen börjar, annars har jag inget annat val än att peta dem!

Grönsaksodling by fear! :devil:

:rofl::rofl::rofl:

Vi har ett land uppgrävt hemma nu iaf :D Perfekt fina raka kanter och symmetriska vinklar, gissa vem som mätte en halv dag :angel:

Mina gurkor blommar också! Har massor med knoppar och ser jättefina ut!

Har planterat tomater nu, små gula päronformade. Även satt paprika (trots att jag sa att jag inte skulle :p). Min basilika har växt sig stor och fin, den bor i en korg i köket och ser väldigt söt ut.
Persiljan är lite klen fortfarande, men när den får lite mer sol tror jag det blir bättre.
Broccolin behöver snart planteras om i större krukor. Har inte bestämt hur många jag ska spara..

Jag har slut på krukor!
Några tips på annat man kan odla i? Har planterat i mjölkpaket och liknande, men de ser inte så fina ut..
Vill även har lite tips på hur ni får ett litet utrymme att rymma så mycket som möjligt! Min balkong kommer bli överfull.. Funderar på en odlingsstege :d

mjölkkartongerna kan du ju måla i alla möjliga färger så blir dom finare :).
annars gamla glasspaket kan ju funka om du gör något hål i botten :)

odlingsstegar är så sjukt härliga, blir fint med olika höjd på sakerna :). själv köpte jag en "krukhållare" från R*sta för 149:- som rymmer kanske 4-6 mindre krukor i svart med griffeltavla längst upp. URSÖT, tänkte ha den inne i köket med olika kryddväxter, typ Lavendel, Timjan, Rosmarin, Persilja :):love:

Tomaterna växer till sig, har en hel del paprikafrön jag ska så också, sen har jag en hel del i minidrivhuset som jag glömde märka med vad det var jag sådde (blir spännande att lista ut). Pallkragar ska inhandlas på fredag sen kommer kryddorna (än så länge, Rosmarin, Timjan, Oregano, Gräslök och Persilja) att få flytta ut. Letar fortfarande frenetiskt efter en planta med Fransk dragon, de är slut överallt i hela stan.

Nu när tomaterna börjar växa till sig är det dax att driva upp kryddväxterna, har lite basilika, timjan, körvel och sånt. Får se hur stora de hinner bli. Min skrämseltaktik har för övrigt fungerat, sex små plantor har visat nosen i äggkartongen där jag planterat svart körsbärstomat. Tur för dem! :devil:

*knapplån*

Har en massa spännande tomatsorter på gång, bl a vad som kan bli en helt fantastisk kruktomat. Och så tittar jag på väderleksrapporten. Snö och många minusgrader i Skåne på onsdag. Jag vill verkligen inte.

Här är vad som kommit i kruka så här långt:
Blomman för dagen - Dacapo Light Blue
Tomat - Alicante
Tomat - Minibell
Tomat - Sweet Million F1
Sallat - Baby Leaf blandning
Pumpa - Baby Bear - Mini
Hänglobelia - Colour Cascade Mixed
Blommor för krukor & Amplar -Kollektion
Petunia Pionblom - Orchid Mist
Petunia - Rapide Mixed F1 (trailing)
Petunia - Special Multiflora Mixed F1
Petunia - Special Grandiflora Mixed F1

Senast ändrad:

det där med snö lät inget vidare alls. Hoppas det inte kommer till Öland också.:crazy:

Tomaterna lät desto intressantare, kul att experimentera lite och se vad det blir av det. De tomater vi har fick sambon i födelsedagspresent som små gröna spröt i kruka, de verkar alla vara bifftomater eller jättesorter av olika slag. Ska bli kul att se.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix