Dags att så 2012!

Sv: Dags att så 2012!

*kl*

Grävt tträdgårdsland? Planterat i kruka? Flytta ut?!

Shit, var bor ni?
Här finns inte en möjlighet att börja gräva bort grässvål, fröna petade jag ner i jord förra veckan men tror iallafall det blev lite tidigt och att de kommer bli för höga och gängliga innan det går att plantera ut dem...

Växthuset saknar 10 rutor sedan Dagmar och förra årets tomatplantor i kruka blev precis tömda... ;)

Men vad det lider så hoppas jag på halloweenpumpa, spagettipumpa, melon, squasch, peppar, physalis, lite dill o persilja o morötter och potatis och...
Ja, fullt blir det nog och jag måste nog gräva nytt land. Vad är bäst att "börja" odla i ett nytt land? Potatis, morötter, pumpa?

*kl*

Shit, var bor ni?
Här finns inte en möjlighet att börja gräva bort grässvål, fröna petade jag ner i jord förra veckan men tror iallafall det blev lite tidigt och att de kommer bli för höga och gängliga innan det går att plantera ut dem...

Växthuset saknar 10 rutor sedan Dagmar och förra årets tomatplantor i kruka blev precis tömda... ;)

Men vad det lider så hoppas jag på halloweenpumpa, spagettipumpa, melon, squasch, peppar, physalis, lite dill o persilja o morötter och potatis och...
Ja, fullt blir det nog och jag måste nog gräva nytt land. Vad är bäst att "börja" odla i ett nytt land? Potatis, morötter, pumpa?

Skaune såklart :D

Vårt ena land blev klart att vila ett tag igår kväll, gödslat och fint. Det andra fick vi precis av all grässvål som trädgårdstraktorn kunde hjälpa till att ta upp. Det ligger en hög med hästskit i vägen för den sista biten :angel:

I söndags fick alla växterna komma ut och de klarade solen galant! Och jag klarade solen mindre galant :p

Bosatt på Öland, solen och vindarnas ö. Idag bara vind och snö, tyvärr,hade 18 grader varmt häromdagen. Växterna får nog bo inne ett tag till i alla fall.

*kl*
Jag har visst fått vattningshjälp av barnen såg jag idag. Bara en vattenmelonplanta såg ut att vara vid liv. Planterade om dem i nya krukor och hoppas även de som såg trekvartsdöda ut tar sig. Thaibasilikan verkar inte ha lidit av badet iaf.

Köpte massor av krukor på IKEA för 5 kr/st, alldeles lagom för plantering innan utflytt.

*KL*

Ha nu har jag planterat mer i min pluggbox också, börjar bli trångt i fönsterna här och ute verkar vintern inte vilja släppa greppet riktigt än och temperaturen ligger närmare nollan än 20 grader som den gjorde häromveckan.
Planterade igår Luktärt, Krasse och Paprika.
Tänkte att paprika inte borde vara så svårt att odla, chili är ju tämligen lättodlat så det borde vara lika med paprikan, eller är det någon som vet hur det är?

Paprika är enkelt! Har aldrig haft några problem med det. Ja, möjligen att de blir för stora och måste bindas upp ordentligt. Problemet var när jag inte hade några pinnar :D

Paprika är enkelt! Har aldrig haft några problem med det. Ja, möjligen att de blir för stora och måste bindas upp ordentligt. Problemet var när jag inte hade några pinnar :D

Då är det som jag trodde då. Pinnar har jag, hittade massor i det vanskötta växthuset som förra ägaren lämnat kvar (flyttade i september). Det kommer bli mycket paprika, tur att sambon gillar att äta det, jag gör det inte.:crazy:

knapplån

Jag måste be om hjälp!
Jag flyttade i fredags och mina bifftomatplantor tog hårt på flytten :cry: dom som blivit stora och fina. dom såg alldeles vissna och mjuka och torra ut trotts jag gjort som man ska. jag tror dom inte gillade kylan som va i fredags (två korta sträckor in i bil och in i nya lägenheten. )

Klippte bort allt torrt nyss och ansade dom lite. Tror ni dom kommer repa sig eller måste jag så nya frön?!:cry:

Kl.

Oj vad snabba många är att börja så :o
Jag har hittills köpt frön så jag kan så dill, persilja, plocksallat och lite blommor. Men det är fortfarande för kallt på kvällarna/nätterna än så det får väntas till det blir lite varmare innan jag börjar så :)

Jag ska köpa mig lite andra plantor eftersom jag egentligen är för otålig och vill ha upp plantorna direkt :angel:

*KL*

Ha nu har jag planterat mer i min pluggbox också, börjar bli trångt i fönsterna här och ute verkar vintern inte vilja släppa greppet riktigt än och temperaturen ligger närmare nollan än 20 grader som den gjorde häromveckan.
Planterade igår Luktärt, Krasse och Paprika.
Tänkte att paprika inte borde vara så svårt att odla, chili är ju tämligen lättodlat så det borde vara lika med paprikan, eller är det någon som vet hur det är?

Paprika är ganska lättodlat men man bor kolla dem så det finns en del insekter som gillar dem.

knapplån

Jag måste be om hjälp!
Jag flyttade i fredags och mina bifftomatplantor tog hårt på flytten :cry: dom som blivit stora och fina. dom såg alldeles vissna och mjuka och torra ut trotts jag gjort som man ska. jag tror dom inte gillade kylan som va i fredags (två korta sträckor in i bil och in i nya lägenheten. )

Klippte bort allt torrt nyss och ansade dom lite. Tror ni dom kommer repa sig eller måste jag så nya frön?!:cry:

Tomat är ganska tålig så jag tror att så länge som det inte var runt 0grader så ska de ha klarat sig, akta så du inte vattnar dem förmycket heller..

Är dem fortfarande mjuka så hade jag sått nya för säkerhetsskull, men är den "hårda" igen så hade jag satt mig i soffan:p

De är väll en eller två som har vart lite mjuka sen jag ansade dom annars verkar dom blivit ganska hårda igen. Vad kan de vart ute kanske bara någon plusgrad 2-4+ kanske. så de va ju absolut inte varmt ute :(.

Hoppas verkligen dom klarar sig!

Hur går de för er allihopa med era sådder?! Händer de något med dom?
Mina gurkplantor växer så de knakar :):banana:

Mina tomatplantor trivs och växer så det knakar!

tomater.jpg

Det där är inte ens alla, har 12-13 till körsbärstomater i ett annat fönster... :o

Sambons chili har också tagit sig bra och häromdagen sådde jag lite olika kryddväxter, vita smultron och vit dvärgluktärt. :laugh:

*kl*

Shit, var bor ni?

Ja så här ser det ut i mina sommarhagar nu... och likadant i trädgårdslanden förstås... :mad:

IMG_0641.jpg

Hur som helst så har jag i dag sått 6 av tomatsorterna och ska även peta ner lite andra grönsaker som kan behöva tid på sig. Sedan tidigare har 8 sorters chili och en hel del sorters basilika och andra kryddväxter hunnit gro :) Även sommardahlia, lövkoja och bolltistel har tittat upp och är i behov av omplantering. Luktärter brukar vara så snabba och ränna iväg och trassla ihop sig så de väntar jag med... Dahliaknölarna har förstås också fått komma upp, och pelargonerna knoppar på fönsterbrädorna :)

Senast ändrad:

I ett nytt land brukar jag börja med potatis. Den är inte så näringskrävande och luckrar upp jorden fint. Så gärna in lupiner eller lin också, som du klipper ner och låter ligga kvar i landet strax innan blomning så får du automatisk görsling och näringstillförsel i den nya jorden samtidigt som det håller ogräs borta :)

Knapplån

Min ena gurkplanta har börjat odla en gurka :love: den är inte stor än men den tar sig växer så de knakar gör hela plantan och såg i förrgår en litenliten gurka på knappt 2,5cm :bump:
Jag hoppas den växer på sg och blir stor så jag kan få provsmaka min egenodlade gurka:love::D:D:D:d

Jag har massa massa massa blommor på mina gurkplantor! Jättefint! Hoppas det blir gurkor med bara.
En av en mina plantor blev dödad i helgen, så jag har planterat fyra nya :D

Mina tomater börjar bli redo att flytta hemifrån och få egna krukor. Chili och paprika har jag fortfarande inte satt..
Beställt tre jordgubbsplantor, Gigantella :d

*kl*

även om de flesta verkar så ätbara saker så letar jag in mig här, jag också :)

bor för tillfället i minimal studentkorridor men i juni väntar lägenhet med uteplats, och pojkvännen har liten "trädgård" även i dagsläget, så jag har börjat förodla en del som ska ut så småningom :)

idag har jag satt luktärter "purple cupid" och svartöga 'alba oculata'. blir förhoppningsvis fina ute i sommar!
tidigare har vi gjort mer storskalig sådd av katsura, runt 70-80 stycken, men vi får väl se hur många som kommer upp och var de ska placeras :D

har haft tomater förr och är otroligt sugen på att ha det i år igen, men vet inte riktigt hur det ska bli av, får se vad tiden bär med sig där.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix