Dags att så 2012!

Sv: Dags att så 2012!

Japp så fort det slutar regna tänkte jag göra en liten fotodokumentär om det hela, från första rensningen till skörd i höst. Men än är jag inte så sugen på att göra något, det har regnat i flera dagar och jag är sur!

Här är det myyycket snö kvar så det dröjer innan det går att sätta ut något men jag sådde igår de sista fröerna - ärtor ska också sättas men jag väntar lite till med dem.

Tidigare har det blivit tomater som stått rätt kallt efter uppkomst och är minismå: ildi, moneymaker och en stackars tumbling tom, tyvärr bara en röd men det är mer än vad jag fått att gro förut. Tiny tim grodde ingen i år, dåligt förra året med och det är från samma påse; kronärtskocka två st, hade förhoppningar på två plantor som övervintrats i sadelkammaren också men där verkar inget komma; sparris 6 plantor från frö, ett test för jag vet inte om de tål vintern här. En paprika och en aubergine blommar för fullt i sovrumsfönstret, de har överlevt sedan förra året.

Igår blev det olika kålsorter samt purjolök, majs och gurkor, squasher och pumpor. Har haft dålig groning på gurkväxterna senaste åren men har ansträngt mig lite mer nu så får vi se om det blir någon skillnad.

Men mitt trädgårdsland blir för litet, tror jag, det går visserligen att utöka men då blir jag nog tvungen att minska hästhagen och det vill jag inte så gärna...

ang sparrisen så tror jag inte det ska vara några problem med vintern men tänk på att det kommer ta något år innan du kan skörda något.

*kl*

När börjar man ge tomaterna extra näring? Och hur ofta sen?

En halvvild gissning är att det skulle behövas först när du redan plockat en del tomater.( glöm inte att blanda ner lite kogödsel eller liknande i jorden innan du planterar)

Men sånt står på gödningsmedlet(gissar att det är vattningsgödsel)
Akta bara så du inte duschar plantan med det.

*KL*

Idag har jag planterat om så nu bor de flesta av mina stora tomater i hinkar så det är TRÅNGT! Jag har ändå skänkt bort minst lika många som jag behållit. De har fått komma ut i solen lite också nu när temperaturen stigit.

Nu är det dags att förodla butternut squash!

Och jag får inte upp en enda tomat nu.. Hade fyra fina små plantor, men glömde dem ute på balkongen en natt och nu är de döda.. Satte nya men de tar sig inte alls den här gången. Jag håller tummarna och hoppas! På tisdag är det tomatdag i handelsträdgården, då jäklar ska det shoppas :p

Håller på att rensa allt gammalt ogräs i växthuset. Funderar på om jag kan gräva ner lite av bädden från lösdriften i botten, eller blir det för kraftigt gödsel? Det är torv, lite spån och halm (ja, förutom bajs och kiss då ;)), kan det funka att lägga i botten?
Lite bilder på mitt projekt!

27april-121.jpg

27april-126.jpg

Här har jag börjat rensa lite, har kommit mycket längre nu.
27april-128.jpg

Det ska upp nya fönster på långsidan, har inte bestämt om jag ska sätta igen alla rutor på andra sidan eller ej.. Funderar på taket; tycker ni jag ska låta det vara eller ska jag byta? I så fall, till vad? Byggplast, går det?

Har satt ringblommor framför, och ska rensa upp kirskålen och sätta morötter och kanske potatis på långsidan. Jättekul att greja med!

Jag valde att inte gräva ner någon gödsel. Det kommer inte vara några markväxande växter i växthuset, bara utanför.

Har spanat lite på sånt tak, tror jag ska skaffa sånt!
Det ser fortfarande lite skabbigt ut, men det kommer bli fint :)

Nu har min broccoli och gurka flyttat hemifrån. Får se om vad gurkan säger om flytten, den såg lite ledsen ut när jag lämnade den..

Hallon går utmärkt att odla i kruka, de har väldigt ytligt rotsystem. Hösthallon heter de som får bär på årsskotten, men det går bra att odla även vanliga hallon, då klipper man bara bort de grenar/stammar som fått bär och lämnar de nya som får bär året efter.

*kl*
Jag har precis angripit min uteplats, jag tänker mig rabarber, diverse örter, grönsaker typ blandad sallad och blandade orientaliska blad möjligen sparris och kanske hallon. Dessutom ringblommor, luktärter och malvor, vi får se hur mycket som får plats :).

oh du räddade just mina ideer! Ska genast säga detta till sambon så vi kan planera in de igen :love::d

Tänkte bygga egna krukor av trä. Vad rekomenderar ni att man gör då? Ska jag täcka insidan med nån sortsplas? Eller hur ska jag göra :) :D

....

Har spanat lite på sånt tak, tror jag ska skaffa sånt!
Det ser fortfarande lite skabbigt ut, men det kommer bli fint :)

Nu har min broccoli och gurka flyttat hemifrån. Får se om vad gurkan säger om flytten, den såg lite ledsen ut när jag lämnade den..

Ett annat tips är o kolla blocket, för där brukar finnas växthus som fått lite söndriga fönster under vintern till bra pris.

Du avhärdade väl dem först innan du plantera ut dem;)

Det bästa skulle vara att ha en vanlig kruka på insidan men det beror också på hur du tänkte göra dina träkrukor.
Annars funkar byggplast eller dammduk bra till ändamålet.

tänkte inte ha krukor i dom faktiskt men de kanske är smart för växter som man kan ta in under vintern! :)

då ska jag leta upp byggplast/dammpapper :)

Jepp de har avhärdats under rätt lång tid så jag trodde det skulle gå. Men idag var de så gott som döda.. Tror det blev för stort ombyte helt enkelt. De var så gott som döda idag. Satte nog ut dem lite för tidigt. Tråkigt, de var ju så stora och fina! Men ska sätta några nya frön imorgon och hålla tummarna för dem. Kommer sätta dem direkt på växtplatsen.

Idag köpte jag tomatplantor i alla möjliga färger och storlekar. Var tomat-dag på handelsträdgården, riktigt roligt!
Dessutom blev det två olika sorters jordgubb (så nu har jag tre sorter på balkongen) och två smultronplantor. Hittade en jättefin svargul petunia som blir jättefin på balkongen :)

Tråkigt men som tröst så brukar de vara snabba när de får riktigt sol direkt dvs planteras direkt i jorden

Ja, och egentligen är det ju lite för tidigt för gurka nu. Man får se det positivt, jag lärde mig något! :D

Jag har fått mani på att äta vattenmelon. Kan man plantera kärnorna eller är de generellt sett sterila? Har petat ner en massa kärnor, men är så otålig :p Hur lång tid kan det tänkas ta innan de gror?

Ja, och egentligen är det ju lite för tidigt för gurka nu. Man får se det positivt, jag lärde mig något! :D

Jag har fått mani på att äta vattenmelon. Kan man plantera kärnorna eller är de generellt sett sterila? Har petat ner en massa kärnor, men är så otålig :p Hur lång tid kan det tänkas ta innan de gror?

Just melon är jag inte rätt person o svar på då jag bara fått en melon i mitt liv och den var stor som en apelsin men god var den.
Men min erfarenhet är att det inte är någon skillnad på köpta eller "ätna" kärnor.
Och jag tror att efter en vecka är de igång.

Ja, nu har jag satt ca 30 kärnor till. Någon borde gro :p

Satte morötter utanför stallet idag. Och en gammal påse ringblommor, får se om de tar sig.
Dessutom rev jag upp en hel skottkärra kirskålsrötter runt växthuset, och det var från en yta på kanske en kvadratmeter :grin: Hata kirskål!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka