Dags att så 2012!

Sv: Dags att så 2012!

Trädgårdslandet och hallonbuskarna ser ut så här hos mig...
landet.jpg

Jag har satt tredje omgången frön på förkultivering dock, här är lite kål, broccoli, tagetes, purjo och en massa annat... tomater, gurka osv är omplanterat.
sadder1.jpg

Chilin växer på bra den med.
chili.jpg

Nu har jag packat upp det lilla pvc-växthuset som jag önskade mig och fick i födelsedagspresent. :laugh: Inte världens bästa kvalitet men det kommer säkert vara värt sina 400 kronor. Plus några extra kronor för förstärkning i form av silvertejp och snöre för att fästa det ordenligt i förstukvisten - det blåser rejält nu!

Några tomater har redan fått flytta ut, jag har minst två av varje sort ifall de skulle tvärdö men enligt väderleksprognosen ska det åtminstone inte vara någon frost den här veckan. Och det har börjat komma små blomknoppar på flera av tomatsorterna! :banana:

Det förstår jag! Vad är det för sort? Här har vi fem olika sorter som frodas i ett varmt fönster.

Växthuset utsätts för ett riktigt eldprov, vi har hård vind med stormbyar. :eek: Förutom silvertejpen och snörena har jag förstärkt konstruktionen med några tegelstenar och ta i trä, det står kvar(om än något skevt och luggslitet).

Usch så irriterande när det inte växer!

Jag har petat ner säkert 20 melonkärnor, inte en enda har grott. Mina gurkfrön som tidigare grodde så snällt verkar också ha gett upp.. Skit kan man säga. Men ringblommorna växer så det knakar och kirskålen har snart tagit tillbaka makten över morotslandet :p
Hittat 16 citrusplantor i olika krukor runt om i lägenheten, hade helt glömt att jag planterat dem! Roligt!

Nu ska jag decoupaga och måla gamla lerkrukor och se om jag kan få dem fina. Hade tänkt skriva ut lite bilder på häst och limma på. Kommer bli bra!

Du får visa bilder när krukorna är färdiga!

Nu är alla mina tomater omplanterade i hinkar, ungefär hälften har fått flytta ut i plastväxthuset. Några har blivit lite solskadade men inte värre än att de verkar hämta sig bra och de flesta har fått blomskott. Den största av dvärgluktärterna har också fått en plats i trädgården. Av tre planterade myskpumpfrön har det blivit två små fina plantor. Nu väntar jag bara på ett lass med matjord så att jag kan börja odla i mina pallkragar.

*kl

Har en stulen jordgubbsplanta på balkongen, en paprika och en chili. Sen försöker jag få fart på några majsplantor, har bara sått majskornen än så länge.

Ska flytta i augusti så det känns ganska meningslöst att plantera saker i år, de kanske inte gillar att flytta...

Kommer inte ihåg vad det var för sort, men nu har jag gett upp på chilin.

Igår planterade jag ut solrosor, tomater, squash, vattenmelon och broccoli. Sådde lite mer broccoli, spenat, tomat från en färsk tomat (man vet ju aldrig!), gurka och lite fler solrosor. Just det, thaibasilikan fick flytta ut också. Paprika läste jag att man helst skulle ha i stor kruka då de lätt får ohyra, lättare att slänga jorden ur en kruka än att rensa hela landet.

3,5 tim tog det och jag var bra svettig och smutsig när jag var klar, men nöjd. Det är roligare att plantera ut lite grönt än bara vänta på att det ska spira nytt.

Nån med bra tips om vart jag hittar info om vilka kryddor som trivs ihop?

jag fick ett sånt färdigt paket "redo to grow" och det växer som sjutton.
Så nu behöver de planteras om men kan jag plantera ned de i samma kruka?
basilika, persilja och ...nåt mer.

Jag har satt ut allt nu utom paprikan som jag ska sätta i stora utekrukor. Läste här att någon sått tomater från färska frön av tomat, så det gjorde jag med, mitt emellan två förodlade och tamejtusan, de växer ju! Hur ballt som helst. All broccoli jag förodlat dog, men det jag sått direkt spirar nu, de kanske fick bo lite väl soligt. Två (ev. tre) av fyra vattenmeloner klarade sig och båda sqashplantorna blommar igen så de klarade också utplanteringen. Coolt!

Det går bra att planera dem i samma kruka om man vill. Basilika vill dock gärna ha ganska varmt så om du har ett litet växthus eller så stoppa det där i.

Hehe, klart att färska tomatfrön växer! Åk förbi ett reningsverk och kika i sommar, det brukar vimla av tomatplantor där ;)

Nu har jag fått upp massa vattenmelon! De var bara lite sega i starten. Har även fått upp några gurkor och tre tomater.

Hur får jag tjockare stam på mina tomater? De blir så rangliga när jag driver upp dem själv..

....
Hur får jag tjockare stam på mina tomater? De blir så rangliga när jag driver upp dem själv..

När du planterar om dem kan du fylla på jord ganska högt upp på stammen. Tomater rotar sig ohämmat. Har man dem i växthus kan man inte bara kasta ner de tjuvar man plockar på marken, de slår rot.

Fylelr du jord högre upp på stammen så växer det nya rötter från stammen och du slipper den nedersta rangliga biten.

Nu har jag flyttat in i mitt torp och påbörjat jobbet ute.

Jordfräsen har fått börja tugga i sig gräsmattan. Det går långsamt men blir bra. Har tre pallkragar under glas där jag bl.a. sått squash. Lite sent men med lite tur hinner de. Vitlök, jordgubbar, trädgårdssyra och lök har jag också fått ner.

Ett par plantor mangold, lite sallad och några bönor hoppas jag ska hinna bli klara.

Jag har gott om lövträd runtomkring och planerar att täcka landet med tjocka lager löv till hösten. Har löfte om gödsel från flera olika håll och ska bara klura ut var jag kan lägga ett förråd.

Det hör året kommer att gå åt till förberedelse för nästa års odling. Jorden behöver beredas, vändas och gödslas. Nästa år - då minsann ska jag ha grönsaker till hela året.

*kl*
Jag har planterat diverse kryddor (låg och vanlig kryddtimjan, backtimjan för att den är så fin, isop, lavendel, citronverbena, fransk dragon, oregano, gräslök, slätbladig persilja, krusmynta och ingefärsmynta). Sen har jag sått lite dill och koriander med. Så blev det diverse blommor; solros mix, sommarmalva, ringblomma, gurkört, sömntuta och stockros som är tänkt att den skall blomma nästa år. Lite olika plantor har flyttat ned jag fick en rabarber och ett löjtnantshjärta av de som har stallet. Sen fick jag gullviva, svart viol, förgätmigej, några stockrosor (till), några Iris germanica samt ovan nämnda krusmynta av mamma. Dessutom har jag i ett svagt ögonblick även köpt några Akleja 'Black Barlow', en limefärgad tufsig echinacea och en svart stockros.

Dessutom har jag några luktärtsfrön i blöt och har tänkt komplettera landet med lite salladslök och brytärter. Sen är det nog fullt på min lilla uteplats.

*KL*

Jag är lite sen med mina pallkragar men nu är en klar; sockerärtor, plocksallad och spenat har jag planterat där. Har gjort i ordning ytterligare en med nästan bara brunnen hästgödsel i där ett par myskpumpeplantor ska få bo men de måste stanna inne lite till eftersom det ska bli ganska kallt de kommande dagarna. På några av tomatplantorna börjar det komma blommor, både de som står ute och de i växthuset. Eftersom växthuset inte håller värmen särskilt bra under natten blir det nog till att bära in tomathinkarna några nätter framöver, det ska inte bli frost enligt prognosen men jag vill hålla mina plantor glada.

oh lyckost som har blommor på dina tomater.. mina är bara 5 cm över jorden.. jävla sega plantor. hoppas dom hinner bli stora så jag får lite tomater!:love:

Tack för svaret!

jag har balkong i söderläge så den är varm!
Myntan jag köpte på ica flyttade ut för ca 2v sen och växer så det knakar.

kl*

Jag har tänkt plantera lite olika örter, men vad ska jag sätta?
Har nu oregano och basilika, och en halvdöd persilja.
Det som är bestämt är timjan och lite mer basilika, men vad ska man hitta på mer för roligt. Har ingen balkong så tyvärr får dom inte komma ut men dom står i ett soligt fönster som alltid är öppet :)

Har ni tips på något träd som bär frukt som funkar att ha inomhus? Citroner osv har jag för mig funkar men finns det något annat kul?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka