Dags att så 2012!

Sv: Dags att så 2012!

Vilken zon bor ni i allihopa? Det är ju lite olika när man sår... :) Jag finns i zon 7 och har än så länge bara sått (och fått upp) basilika, sommarpion, pärlstensört och lövkoja. I dag sätts chili och paprika också... sen har jag slut på plats inomhus och måste nog så resten ute i lillstugan...

*KL*
Någon som har tips på hur man sköter om gurkplantor? :) Första gången jag sår de och hoppas på att få nån gurka iaf! :):love:
De behöver både utrymme och vatten, jag tycker att det är smidigast att odla på höjden så gurkorna inte ligger på marken.
Och tänk på att det är inget konstigt om du till sommaren har 5kg hängandes i plantan så bind upp den väl

Och rötterna växer som bara den när de är små, med andra ord välja stora krukor när de står inne

Åh mkt bra tips har nämligen fått plantera om den 3 gånger redan då den växt ur krukorna SNABBT! :):o

Jag bor i zon 5 så jag hoppas på en solig och varm sommar även om jag tar hjälp av pallkragar och litet växthus.

*KL*

Snart kommer mina fröer hem :D
Någon tomat och gurka blev det - men mestadels blommor. Måste börja fylla på rabatterna ;)

Men - för mig som är total nybörjare - hur tusan gör man? :p
Beskrivning står på påsarna med jord och hur djupt de ska planteras ju, men hur många frö lägger man i varje? Eller står det också på påsarna?

Nu har jag också beställt! Var på vippen att beställa med en drivbänk för pallkrage, men lyckades besinna mig.

Det blir en hel hög med olika petunior (för krukorna), lobelior (för krukorna), tomater (den häftigaste heter Sweet Million) och lite sallad. Resten av min mycket blygsamma köksträdgård är flerårig, så den förväntar jag mig sköter sig själv :D

kl
Nu har mina sådder börjat bli lite gröna, men hur vet man när man ska plantera om?

Kan man plantera olika växter i stora krukor? Jag tänker, luktärter, sockerärter och spenat tillsammans, och så oregano, gräslök och basilika i en?

klart du kan göra de, eller ja hur stora krukor har du tänkt? Tänk på att vissa örter har en tendens till att bli STORA! på Rum och trädgårdsmässan planterade en rosmarin, salvia, citronmeliss, timjan och nån mer krydda i en o samma kruka, så de går men tänk på att ha gott med utrymme :)

Vad bra! :)
Jag tänkte en balkonglåda var i zink från IKEA, har mina aningar om att enskilda krukor inte kommer funka utan det måste vara något stort och tungt som inte är så lätt att riva ner. Ett plus är ju att den går att hänga ut sen på sommaren. Katterna har nämligen haft ner mina grödor två gånger nu och varit där och trampat, så dom ser väldigt ledsna och lite mörbultade ut.

Senast ändrad:

*KL*

Redan mitten av mars, och jag har inte sått något mer än. Har jobbat för mycket. Upptäckte dock att det inte behöver sås någon gräslök, den har övervintrat i sin kruka på balkongen och är nästan en decimeter hög redan! :D

Även timjan och oregano har övervintrat i kruka (står tillsammans i en stor bytta), men rosmarinen har förstås kolat. Har köpt färdig planta rosmarin som står inne tills vidare.

Jag tänkte höra om man kan få tips om enkla saker att så. Är totalt nybörjare och vill ha ätbara saker. Men det måste vara enkelt då jag väntar barn till sommaren och inte vet hur smidig jag kommer vara och sambon är inte intresserad. Gräslök och rabarber är planerat hittills för det vet jag är superenkelt. :angel:
Planen är att gräva ett land på gräsmattan de saker som kräver växthus är i dagsläget inget för mig. :)

Jag rekommenderar pallkragar isf, dels är det lättare än att gräva upp ett land, dels så kommer odlingen upp en bit från marken och så blir det inte lika mycket ogräs.

Jag tänkte höra om man kan få tips om enkla saker att så. Är totalt nybörjare och vill ha ätbara saker. Men det måste vara enkelt då jag väntar barn till sommaren och inte vet hur smidig jag kommer vara och sambon är inte intresserad. Gräslök och rabarber är planerat hittills för det vet jag är superenkelt. :angel:
Planen är att gräva ett land på gräsmattan de saker som kräver växthus är i dagsläget inget för mig. :)

Tomat och sallad är två enkla saker att odla och potatis i kruka.

*KL*

Snart kommer mina fröer hem :D
Någon tomat och gurka blev det - men mestadels blommor. Måste börja fylla på rabatterna ;)

Men - för mig som är total nybörjare - hur tusan gör man? :p
Beskrivning står på påsarna med jord och hur djupt de ska planteras ju, men hur många frö lägger man i varje? Eller står det också på påsarna?

Glöm inte att tjuva tomaterna.
Dvs ta bort skotten som kommer mellan stam och gren

Har du mycket plats så sår du 1 frö /kruka annars så sår du 1-10 frö i en liten kruka och när de börjar växa så planterar man om dem.
En liten hint om hur mycket du ska så ser du på påsen( grobarhets procent)

Glöm inte att vattna dem samt ha dem i de fönster som det är mest sol i och stäng gärna elementet under det fönstret.

Glöm inte att tjuva tomaterna.
Dvs ta bort skotten som kommer mellan stam och gren

Har du mycket plats så sår du 1 frö /kruka annars så sår du 1-10 frö i en liten kruka och när de börjar växa så planterar man om dem.
En liten hint om hur mycket du ska så ser du på påsen( grobarhets procent)

Glöm inte att vattna dem samt ha dem i de fönster som det är mest sol i och stäng gärna elementet under det fönstret.

Ha! Jag tror jag lyckats ganska bra då :D
Hittade det där med grobarhet och kom fram till att lägga två frön av alla sortern i varje kruka. Rent teoretiskt borde jag ha både blommor och tomater till en förbannelse om allt tar sig :p

Massa sol får de, elementen är inte ens startade denna vintern, och jag kom till och med ihåg att vattna dem - detta bådar än så länge gott :D

När bör man plantera om?

Har ca 10 frön i en liten kruka, nu är stråna cirka fem cm höga och ganska smala. Behöver varje litet strå ha varsina krukor eller blir det en enda stor tomatplanta om man har några i varje?

Ni som har små odlingar på balkong, vad odlar ni och hur förvarar ni det?
Jag är lite sugen på att köra kryddor i år igen, och tänkte det skulle vara snyggt att ha i nån slags trälåda.. men trä och vatten låter ju inte så bra... men kan det funka tror ni? Man behöver ju kanske inte överbevattna...
Eller kan man kanske ha nån form av zinkbalja?

Hade dill i kruka förra året, men det är inte så snyggt om man nu ska ha flera olika, blomlådor funkar inte, för i dom vill jag ju ha just blommor ;)

När bör man plantera om?

Har ca 10 frön i en liten kruka, nu är stråna cirka fem cm höga och ganska smala. Behöver varje litet strå ha varsina krukor eller blir det en enda stor tomatplanta om man har några i varje?

Det lär man sig med tiden.
Men tillsdess så lyft upp hela jordklumpen och kolla om du ser rötter.
Det är inget farligt om du ser nån rot men om det är många rötter så vill plantan ha större kruka för att växa
PR2000007130_card.jpg

Sen är olika plantor olika känsliga i rötterna, dvs vissa kan man bryta av hälften av rötterna och de bryr sig inte o andra dör om man pillar på rötterna.

Det är bäst att ha en planta i varje kruka (dvs när de är stora och har tomater)
Anledningen till detta är för att de kommer försöka sno solljuset för varandra samt det kan bli trångt för rötterna.
mellan tummen o pek fingret så skulle jag säga att en tomatplanta behöver minst 5-10 liter jord att stå i.

Så med detta sagt så är enda anledningen att man planterar om och inte planterar i en 10liters hink direkt är platsbrist.

Sådär utökade mina frön idag med en påse lejongap och en påse av en dahlia liknande blomma (minns ej namnet nu ;)

Mina gurkor verkar vilja sätta blommor nu redan?!?! DE känns lite tidigt för de. Ser ut som om de börjar komma små små knoppar :grin:

Jag har också fått lite fler frön; vita dvärgluktärter och gula och röda morötter. Men nu får det vara nog!

I övrigt går jag och är otålig, tycker att tomaterna ska sticka upp så fort jag planterat dem! Står och väser "VÄX!" över fönsterbänkarna här. De frön jag sådde för ett par veckor sedan har dock blivit fina små plantor så jag kanske får ge det några dagar till i alla fall...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix