Dags att så 2011!

Sv: Dags att så 2011!

Har precis skickat efter frökatalog så jag har inte bestämt mig än. Vet i alla fall att det blir perenner, inte en grönsak så långt ögat når. Jag vill ha många sorters alunrot som fyller så fint med form och färg i rabatterna.

KL

Ni som odlar gurka. Vad är en bra sort att börja med?

Jag har växthus. Och jag brukar fröså olika blommor och tomater tex men är nybörjare på just gurka. Så vad ska jag satsa på för variant?

*kl*

Blir andra året vi odlar och förra året var detmycket entusiasm och ble vlite rörigt i bäddarna :D men så är det. Fick knappt några tomater eller paprikor förra året, hann inte med att ta hand om plantorna ordentligt då vi höll på att röja fram landen samtidigt. I år har vi mesta grovarbetet gjort, så det blir mer tid för det roliga! (Röjde fram 100 kvm land som varit övervuxet med hallon, kirskål och diverse ogräs i många herrans år)
Vax och prurpubönor blir det i år igen, har fortfarande en hel dle i frysen så vi klarar oss till det kommer nya :) Squash blir det i år igen och gurka, men förra året dog alla gurkplantorna efter utplantering (kom köldknäpp) så jag ska vara lite mer rädd om dem i år.
Morötter, palsternacka, vitlök och annan lök, rädisor, sallad, potatis blir det, och broccoli och lite kål. Förra året blev det för mycket kål, får bli lite mindre. Savoykålen stormtrivdes, så det blir det iaf, godaste kålen i mitt tycke.
Har fuderingar på någon pumpa också, ska titta lite mer.

Jordgubbslandet bara revad förra året, inga bär. Flyttade plantor från svärmor och de fick för mycket gödning, men jag undrar om de är friska. Verkar de inte komma i blom i år åker de bort och så blir det rabatt där. Får satsa på nya, friska plantor på ett annat ställe. Vill nog har ett par rosbuskar där istället så och fortsätta med kryddlandet som ligger precis intill.

*längtar nu*

Frön!

Har i börjat så era trädgårdsfrön än?

Jag har hittills bara satt tomat (Hellfrucht och Tigerella), paprika (California Wonder), chili och sallad (två krukor vardera av huvudsallat, lollo rossa och baby leaf).

Har lite svårt att hitta roliga frön för den tidiga sådden i år. :-( Förra året hittade jag en del helt oväntat på "Kaufland" (en stormarknad/livsmedelskedja) så dit ska jag snart och kolla lite. Vill ha skojiga tomater!

Senare på friland blir det gröna bönor, sockermajs, squash, gurka (i växthuset), morot och säkert en massa annat.

Jag är lite sugen på blommor i år, men får liksom ingen relation till sånt man inte kan äta. :d Förra året hade jag lite ringblomma, gurkört och krasse men jag känner mig redo för icke ätbara blommor i år.

Vad ska ni så?

Sv: Frön!

Jag har hemma tomat (randiga), gurka och månadssmultron som ska sättas idag faktiskt. Senare ute så blir det dill, morötter och sallad. Men nu kom jag ju på när du skriver att du satt sallad att det kan man ju så i kruka och ha en planta i taget liksom, smart ju! Då slipper man kanske sniglarna också.

Borde förplantera blommor också, grävde runt grunden i höstas så jag har inga blommor kvar alls.

Förra året satte vi massor av basilika och dragon men den åt vi ju aldrig upp så det kändes meningslöst. Akleja sådde vi också men de råkade visst dö...

Har bara sått tomaterna än. Hittade två påsar med frön från -07 så jag ville kolla om de grodde, busktomaterna hade en grobarhet på 90% fortfarande =toppen men så var det någon tigrerad sort som bara 2 av 6 frön tog sig. Gurka ska jag så också annars blir det mest örter och rädisor som ska stoppas i munnen. Däremot har jag många blomfröer i år, 5 olika sorters solrosor, aster, blåklint, 2 olika sorters pionvallmo, jättevallmo, ringkrage, 2 olika sorters luktärt, 2 olika sorters hänglobelia, canterbury bells, blomman för dagen, stjärnflocka, någon tagetesvariant, fingerborgsblomma, taklök och jätteprästkrage. Får se om jag sår alla blomfröerna i år eller om jag spar perennerna till nästa år näd vi förhoppningsvis har flyttat.

Åh, solrosor jag har ju tänkt på tidigare, det skulle vara fint där jag tidigare hade en jätterabatt med höga nyponrosor och grejer.

*kl*

Jag ska försöka få fram chili i år. Köpte frön alldeles för sent förra året.
Men hur ska jag göra?

Sådan här chili blir det :D
1219343547-88.jpg

Missade frågan om hur man odlar chili.

Jag hade ett par plantor förra året. Det var alldeles för mycket för oss. Har nu chili i frysen för minst ett decennium.

Jag drog upp från frö inomhus i typ februari/mars. Satte ett par plantor på friland och ett par i växthuset. Det tog lite tid men sedan gav de massor med frukt. Jag gjorde ingenting mer än att vattna...

album.php

Någon som vill ta sig tid att berätta om hur ni odlar gurkor?

Att så klarar jag nog men sen? Har för mig att de är känsliga för såväl torka som fukt och kyla?

(Har växthus, men det är första året.)

Vad ska en total nybörjare satsa på för fröer?

* Bör inte vara alltför svårt att få frukt på
* måste kunna stå i kruka (precis flyttat till nytt hus, så vill se vad här finns för något innan jag planterar ut något permanent)

Tips, råd? :D

Idag har jag köpt lite fler fröer. Dill och squash. Stora och små solrosor och så prydnadspumpor. De sista ska få pryda nedanför altanen, lagom med 1 åriga växter där så jag kan få se hur gräsmattan och grusgången blir som är nytt efter dränering.

Jag hoppar i din båt, vi flyttar till vårt hus och vet inte vad det är som växer där än...

Jordgubbar växer i krukor vet jag iallafall...

Jag hade min gurkor i växthuset och fick massor med frukter! Man får inte vattna dem med kallt vatten (fast jag var inte så noga, men försökte tänka på att ta det första vattnet ur slangen till gurkorna så att det var lite solvärmt).

Jag drog upp mina inne i februari/mars ungefär och satte ut dem i maj/juni. Skulle ha satt ut dem tidigare om växthuset hade varit klart dock! Man jag är ju lite längre söderöver förstås.

Min trädgård 2010

Vilken typ av gurkor är lättast att börja med? Slang? Inläggnings? Är de förresten goda att äta färska?

Ska gärna vara av typen som man kan skörda efter hand så jag inte står med en åtta tio gurkor samtidigt...:p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Jag vill göra etiketter till mina skördar. Till burkar, flaskor och bag in boxpåsar. Är det någon som kan rekommendera en vettig...
Svar
8
· Visningar
292
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka