Dags att så 2011!

Sv: Dags att så 2011!

Jag har balkong och tänker i år så gräslök (gjort), basilika, oregano, sockerärt och ruccola. Tänkte även satsa på ampeltomaten "Hundred and Thousands" plus de sedvanliga pelargonerna som flyttar ut. Idag ska jag sätta luktärtsfröna jag tog från förra årets plantor jag sådde från frö. :)

Planterade om tomaterna, hälften av plantorna iaf, som jag satte 22 februari. De är bra stora, omplanterade sticker de upp 12cm ur jorden! Kanske borde gjort det lite tidigare men de verkar må bra iaf. Smultronen och salladen grodde aldrig pga en övervattnande dotter, men tomaterna gillade det!

Åh! Jag älskar träd! Jag skulle satsa på äppelträd. De är vackra på vintern (krokiga genar) på våren med blommning och på hösten med äpplen. Men om man nu inte vill plocka fallfrukt (oundvikligt) så finns det ju även benved som jag tycker är lite av en doldis. Vi har två och de blir inte så höga. Våra är flerstammiga småträd och ca tre meter höga. (Ett jättegammalt och ett rätt ungt). De har fina gröna blad på sommaren, röda bär som fåglarna älskar och får sen helt otroliga höstfäger! Röda som rubiner. Och så blir de lite sådär knotiga med åren som äppelträd.

Men givetvis är det en smaksak. Detta är nog för nån som gillar gammaldags och "mormors"-stil. :d

Murade upphöjda(?) rabatter är enligt min man inte helt lätt då murarna måste hålla för trycket från jorden innanför. Eller så får man göra om de med jämna mellanrum. Blir större tryck än man tror enligt min man som jobbar inom anläggningsbranschen. Mina rabatter höjdes bara 10 cm då de ska hålla tills vidare. Stenen går ner minst lika djupt under marken. Tänk även på tjäldjup om du gör nån tung konstruktion.

Jag fick för mig att jag skulle odla tomater i år. Hade dock inga förhoppningar om att det skulle lyckas för allt dör hos mig :D. Tji fick jag....just nu står det 81 (ja, ni läste rätt) plantor utspridda i lägenheten. Ska tilläggas att jag inte ens har planterat om alla, så det blir fler :crazy:. Jag är jätteblödig och kan inte slänga något som lever :o.

Nu är de ca 8 cm höga, men de växer väl till sig hyfsat fort...tror jag, jag har aldrig odlat tomater innan.

murarna blir runt 20-30cm och ska inte innehålla jord, vi kommer nog sätta krukor och fylla upp med sten och lägga belysning i:)..

tjäldjup? är nybörjare på detta:D hihi...

vi har vänt totalt upp och ner på hela tomten hösten 2009 för dränera och att ta upp stubbar och lagt stenkistor.. nu har det inte hänt mkt i marken sen i höstas så den sätter sig nog inte mer.

Om du ska fylla med sten bakom murarna blir det ju lika tungt som jord. Då är det stor risk att de välter eller att muren skjuts i sidled. Trycket är ju som störst vid nederkanten på muren men där finns ju mothåll i form av friktion och kanske även från jorden som ligger utanför om du nu har grävt ner muren under marken. Grejor som också påverkar är ju om man kommer att sätta fötterna i "rabatten" och av vad muren består av. Jag vet inte om jag tydlig? :confused:

Jag vet bara att jag ville ha upphöjda rabatter men min man ansåg att det blev svårt att få det att hålla i längden. Men det berode nog på att vi inte vill använda betong i vår trädgård. Vi är nämligen barnsligt förtjusta i sten. Alltså äkta natursten som granit! Och hellst då svensk granit, den är vackrast!

Det finns murstenar av betong som "hakar" i varandra och lutar in. Kanske kan vara nåt? Man kan ju bygga med torvblock också!

Upphöjda rabatter är superfint!!

ja alltså så påläst är jag att jag förstår att man inte kan använda slät sten, jag trodde inte man gjorde det när man murade runda rabatter men när jag tänker efter har jag nog glömt skriva att de ska vara runda;) vi ska alltså använda mursten med klack.

vi satte förra sommaren nytt staket, som är gjort av råvirke, vi har alltså bara skivat 15-20cm grova träd på längden och laserat dem i rödbrunt nästan rostfärgat så vi ska bryta av med betong, vi funderar även på att få in metall i temat just för kontrastens skull, har ett par fina stora hjul med ekrar och nav som har suttit på en gammal harv (modellen som drogs efter häst/oxe) och diverse annat bl,a en gammeldags vattenpump.. är på jakt efter sånna där mjölkkärl men de är inte det lättaste...:)

Jamendåså! Då kan ni ju bara sätta igång!

Fast... (Kan inte låta bli ;) ) Jag skulle inte blanda in för många olika material som kanter. Utan istället kanske ha hjulen som tex klätterstöd för luktärter eller andra klättrare?

Menar du mjölkkannor? De flesta är väl återvunna vid det här laget. De var ju i aluminium. De "moderna" i allafall. Men du hittar säkert om du letar på loppisar eller auktioner. Eller på annonser kanske? Jag har en som jag har sommarblommor i. Nåt hängande och en rosa pelargon är jättefint mot aluminiumfärgen! Tycker jag då alltså... :angel:

Lycka till!

Hoppar in i den här tråden och väntar med spänning tissl våren kommer så man får se vad som växer i vår trädgård :D.
Flyttade in här nu i vinter så det blir en överraskning vad som växer här och hur man kan sätta plant.

Våra planer är iallafall att bygga ett jordgubbstorn och sätta färdiga plantor där.
Färska kryddor tänkte jag så i urnor och sen tänkte jag ha ett par pallkragar med lite sallad och morötter.
Någon tomatplanta lär det också bli.

I blomsterväg har jag inte planerat någonting faktiskt, mer än lite luktärt som ska få växa vid gårdshusväggen :)

Ett tips är att räkna igenom hur många du behöver säg 10st...
Spara då de som ser bäst ut och är kraftigast.
Ta sen varje dag 1 av de som du inte behöver och ställ ut... den kommer antagligen frysa ihäl på natten men då kommer då veta när det är riskfritt o börja fundera på att plantera ut..

Att behålla alla dem du har = skit av alltihop så vidare inte då ska spy på tomater sen och dessutom om de får stå o tappa tomater så kommer det att växa som ogräs nästa år

Ska de bo på balkongen eller har du möjlighet att ha dem i en trädgård? De tar ganska mycket plats när de är "vuxna".

Jag odlar massor av tomater varje år och är jätteglad över dem. Vi är i princip självförsörjande på tomater hela året. På vinterna blir det bara tomatsås och frysta/inlagda tomater förstås, men jag köper ändå inga färska tomater på vintern, efter de inte smakar någonting. Det är bara så här på våren som vi ibland köper lite tomater.

Jag kan inte heller döda de små plantorna utan drar upp de som överlever och skänker bort dem när jag planterat ut alla under försommaren.

Just nu har jag ca 40 vanliga, 12 tigerella, 6 yellow pearshape och 12 körsbärstomater. Höll igen lite med utsådden i år. :D Om jag hitter färdiga plantor med roliga eller ovanliga sorter kanske jag köper till någon enstaka fördig planta istället.

vad bra, då ska jag se om jag orkar pallra mig upp (träningsvärk in hell) och göra det i dag då, har köpt massa fröpåsar av diverse. :laugh:

Jag ska nog också så lite ikväll: zucchini och gurkört! Kanske gurka också om jag har några frön kvar.

På friland ska jag så sockermajs, gröna bönor, sockerärtor och vanliga ärtor om några veckor. Och lite annat också! :D

när kan man så friland? jag bor i växjö!

Och ska ev flytta, kan man så sånt i större krukor?
Kan man ta hinkar och borra hål i botten som man fyller med jord?
(alt, fyller botten med brunnen hästgödsel, sen överst jord??)

Bor en bit söder om Växjö:

Vi får nog vänta en månad till med att så. Men persilja kan du nog börja med redan. De tar tid på sig att gro och tål en del frost om de skulle hinna upp.

Men sår man i trädgården så här tidigt är jorden så geggig att det är svårt att få till det. Man ska vänta tills jorden "reder sig" heter det. Det menas att det helt enklet inte är så kladdigt och att jorden inte klibbar mot tex en spade. Brukar vara ute och krafsa med en handhacka i landen, då märker man det väl!

Jag har läst att det gör inget att man är lite sen att så. De brukar komma ifatt då plantorna då får det varmare/ljusare.

Att plantera/så i hinkar låter väl som en bra plan om du måste flytta allt mitt i sommaren!

Ingen aning. Jag bor ju mycket längre söderut (södra Tyskland).

Men som Folshult skriver så tror jag inte att det gör så mycket om man sår lite senare. Jag sådde bönor i slutet av maj/början av juni förra året har jag för mig och fick jättebra skörd. Men säsongen är säkert lite längre hos oss.

Ah okej!
ska ta en sväng in till stan i morrn o se vad jag kan hitta att odla i.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Jag vill göra etiketter till mina skördar. Till burkar, flaskor och bag in boxpåsar. Är det någon som kan rekommendera en vettig...
Svar
8
· Visningar
292
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka