Dags att så 2011!

Sv: Dags att så 2011!

Jag hade helt vanliga salladsgurkor (det är väl slanggurkor antar jag). Billigaste sorten frön, ingenting märkvärdigt.

Jag stod dock med 8-10 gurkor klara samtidigt under hela sensommaren. Man kan äta gurka i manga former! :D

De blir beska om man vattnar för daligt tror jag. Jag var tvungen att skala mina, skalet var alldeles för beskt.

Jag hoppar i din båt, vi flyttar till vårt hus och vet inte vad det är som växer där än...

Jordgubbar växer i krukor vet jag iallafall...
Hittade klätterjordgubbar - perfekt att plantera i krukor! :D
Hittade även blåbär som går att ha i kruka. Ska helt klart införskaffas! :)
Enligt förra ägarna så har vi redan äpple, plommon, röda/vita/svarta vinbär och ehmm.. (något mer har jag förr mig :o) Så detta blir bra komplement :)

Nästa problem. Ni som planterar i krukor, var tusan hittar ni fina (och billiga :cool: ) krukor? Diameter 25-35 cm och uppåt...
Är det bara att ge sig ut i blomseraffärerna eller finns någon som säljer sånt via nätet?

Jag använder murarbaljor. Helt enkelt svarta hinkar som man köper på närmaste bygghandel för några tior. Finns i storlek från 10 liter uppåt. Några jag har är jättestora och passar till perenner. Men de är inte så vackra... Jag sätter hängväxter för att täcka det värsta.

Sen köper jag zinkhinkar. Eller baljor. Efterhand som ekonomin tillåter det... Oftast på det stora möbelvaruhuset i Småland. Och sen drömmer jag om ektunnor Tex att ha som vattenmagasin men jag tror de är jättedyra...

I växthuset tänkte jag använda allt möjligt från grytor till bringare och loppisgrejor. Bla såg jag en snygg variant på hanging basket: Man tog en gammal lampskärmsstomme typ större och vände den upp och ner och klädde den med (ev hönsnät och) mossa för att sedan lägga i plast och sen jord. Bara att knyta i rep eller ståltråd (beroende på smak) och hänga upp. Billigt!

Läste nån stans att svarta baljor inte var nån höjdare i växthus. Det blev väl varmt för rötterna. Nån som har erfarenhet av det?

Förresten så när ni ska borra hål så borra inte i botten utan ca 2 cm upp på sidan. I botten och upp till hålen fylls med lecakulor och så, vips, har ni ett vattenmagasin och behöver inte vattna så ofta och inte heller riskera att växten ruttnar. Tycker jag funkar bra utomhus iallfall. Inte haft växthus innan i år, så hur det funkar där vet jag inte...

Jag har i flera år odlat tomater i vanliga 10-liters plasthinkar. Borrar 3-4 hål ca 3 cm ovanför botten med 5 mm borr. Leca i botten är bra men inget måste. Rinner vattnet ut för snabbt (så att jorden inte hinner ta åt sig) tejpar jag över och sticker ett mindre hål.

De senaste åren har jag haft hinkarna i ett litet växthus och det fungerar jättebra. När det börjar bli frukt på så har jag bara lyft ut hinkarna på friland. Sen kan man ställa tillbaka dom när det börjar bli kyligt på nätterna för att förlänga säsongen. Nackdelen med hinkar är att man måste vattna ofta. Ibland t.o.m. flera gånger per dag. När det var som varmast i somras vattnade jag både mitt på dan o på kvällen.

ingen från norr som kan hjälpa mig? :(

känner mig helt lost, men vill gärna ha lite växter på balkongen

Har nu i helgen planterat 300 lavendelfrön :angel: och så har vi börjat gräva iordning för vår köksträdgård utanför växthuset. Den får en vit mur mot växthuset, som ligger ca 80 cm högre, och i eller bredvis muren blir det lavendel. (Det är alltså sådana där murarstenar med hål i som man antingen kan gjuta igen eller plantera den översta.) Sedan blir det planteringsbäddar av pallkragetyp (fast hemmabyggda) i "konstträ" och någon typ av plattor runt omkring. Antagligen betongplattor med lite avstånd emellan där jag planterar någon käck liten växt.

Vi är rätt bra på att ändra oss dock...

Puttar lite.

Nu har jag köpt såna där ekologiska vilda tomater på ica. Borde väl gå att ta frön på och få en massa olika sorter. Om man har tur.

Jag har petat ner kärnor i olika krukor, skrivit på tape på krukan hur tomaterna ser ut.

Och se på fan, nog har väl varenda kärna tagit sig. Det trodde jag inte! Ska bli jättespännande att se hur det artar sig i växthuset.:bump:

ska man sätta tomatfrön redan??? på påsen står det mars-april.

sen ska jag sätta chilifrön.det gjorde jag i fjol av vanlig chili jag köpte i butiken,det belv jättebra.

sen undrar jag om man har nån chans att få vattenmeloner av frö..kunde inte motstå att köpa en påse frön,men tror nog inte det blir till nåt.aldra minst som jag inget växthus har..måste fixa nåt..har nån råd och erfarenhet?

beror väl på hur i norr du bor och åt vilket håll balkongen är..är den glasad? ljust är det ju åtminstone.skulle nog tro att vanliga växter klarar sej bra.men vad hade du tänkt?

KL
Har sått lite frön som jag samlade i höstas från trädgården, första gången nånsin. I somras köpte jag Bärnstensvippa som kändes lite ovanlig och var superfin, sådde fröna förra helgen och de har redan börjat sticka upp. Jag trodde detta var svåra och komplicerade grejer men tydligen inte. En iris testar jag också. Läste att fröna ska gnugas med sandpapper så det har jag testat, mycket spännande att se vad som blir av det.
Köpte Blomstertobaksfrön och jag måste säga att mindre frön får man leta efter. Dessutom var påsen så statisk så de små fröna hoppade hit och dit och jag tvivlar på att den ens kom i jorden.

Jag vågade mig på att så lite morötter, rädisor, kålrabi och sallad i växthuset igår. Får se om det blir något eller om det är på tok för tidigt.

Eventuellt skolar jag om mina första tomater i egna små krukor idag. Om jag ids. Slits mellan en önskan om att göra så himal mycket (röja blivande barnkammaren, städa hela huset, ägna mig åt mina plantor, hälsa på hästarna...) och bara ligga på soffan. :crazy:

Luleå bor jag i. Balkongen är inte inglasad, och solen står aldrig "på" men det borde väl räcka med bara ljus? angående vanliga växter så tror jag inte heller det är några problem. Jag tänkte mer på typ tomater? dom tål ju inte frost alls tex, när vågar man då ställa ut dom :confused:

ska man sätta tomatfrön redan??? på påsen står det mars-april.

Jag tog frön från färska tomater och på dem står inga planteringsråd. ;)

Eftersom jag alltid är ute i sista minuten och så blir det inget av nåt så försökte jag vara ute i god tid med att kultivera tomater denna gång.

kan du inte bygga nåt litet skydd åt dom så du kan dra tex plast övet dom till natten,i början,och sedan på hösten?
vet egentligen inte nåt on dessa saker, men PROVA så vet du till nästa år;)

nu sådde jag mina tomat och chili frön idag,kommer inte ihåg när jag gjorde det i fjol...då var det passligt iallafall. ska så mera tomater nästa vecka.

har nån tips o råd om VATTENMELON?? har nån provat? det är väl ganska hopplöst tror jag,men prova kan man ju.

Vattenmelon kräver varmt!! Det behöver vara över 18-20 grader dygnet runt för att den ska kunna planteras ute, så det är växthus som gäller i Sverige. De tar mycket plats i växthuset så planera växthuset väl. Och så massor med vatten eftersom meloner innehåller typ 98% vatten.

stockrosor växer fort, vi har sått egenplockade frön av stockros ett par gånger och det verkar ta sig allting. Skulle nog tro att du kan så ute i april om du inte vill förkultivera.

Dock så vill jag varna för att stockrosor har MYCKET sjukdomar. Främst rosrost, det ska finnas sorter som står sig mot sjukdomar betydligt bättre och i sådana fall hade jag satsat på dom. Sjuka stockrosor är väldigt trista att titta på :crazy: annars hade jag valt malva istället om man står ut med att dom är mindre :)

tomatplantorna sattes får dryga 2-3 veckor sen och de har kikat upp ca 5cm nu:) det ska även sås sallad, morötter, dill, persilja, bönor, sockerärtor, och så ska vi planera och plantera trädgård, det är ett helt blankt papper just nu så det blir spännande..

någon som har lite tips och ideer kring murade rabatter? och förslag på träd? vi ska ha 2 träd av samma sort på framsidan som gärna får höra till dem som inte växer jättesakta, ett plus är om de har röda eller silvriga blad och inte blir galet stora som fullvuxna..

Senast ändrad:

Min granne odlar tomater och annat gott i sitt lilla växthus. själv har jag mest skogstomt och satsar på perenner. Funderar på att planera ett eller två äppelträd, men vet inte riktigt vilket jag ska välja, vill gärna ha en sort som mognar tidigt och en sent och båda ska vara så saftiga och goda som möjligt. Ska jag köpa en från del lokala blomsterhandeln eller vågar man ta med sig en sort söderifrån?

vilka sorter funkar bäst i norrbotten vid kusten?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Jag vill göra etiketter till mina skördar. Till burkar, flaskor och bag in boxpåsar. Är det någon som kan rekommendera en vettig...
Svar
8
· Visningar
292
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka