Dags att så 2011!

Sv: Dags att så 2011!

jordgubbs torn?

c51d4140-f86c-42d0-8feb-6550391b0deb4.jpg

10tornskiss.jpg

DSC_0298.JPG

*kl*

Ohh! Jag börjar få mina första frukter!! :D

I höstas adopterade jag en chiliplanta från min sambo, han hade haft den i några år, men är väl ganska dålig på att vattna den :angel: Den bestod alltså av en "stam" och några smågrenar från denna. 20 cm hög kanske. Hade den blad som var längre än 5 mm så var han skitglad :p

I höstas fick den ny kruka och jord, och sen har den fått så mycket vatten den vill ha. Och tusan vad den växt! Blompinnar får hålla upp den nu, helt bladtäckt, kommit blommor och nu har även de första chilifrukterna dykt upp.
Dels trodde jag inte att de kom såhär tidigt, men framförallt så trodde jag inte den skulle få frukt detta året. Jag var beredd på att få kapa, plantera om och ha mig för att öht få den att börja blomma. Snacka om få det lätt för sig istället :p

Ett tips är att räkna igenom hur många du behöver säg 10st...
Spara då de som ser bäst ut och är kraftigast.
Ta sen varje dag 1 av de som du inte behöver och ställ ut... den kommer antagligen frysa ihäl på natten men då kommer då veta när det är riskfritt o börja fundera på att plantera ut..

Att behålla alla dem du har = skit av alltihop så vidare inte då ska spy på tomater sen och dessutom om de får stå o tappa tomater så kommer det att växa som ogräs nästa år
Smart! Tack för tipset!
Nu är det nere på 68 plantor, jag var iväg lite längre än planerat och min katt passade på och hjälpa mig med avlivning av några plantor :angel:. Har 30 st som ska hämtas av vänner också så nu börjar det röra på sig.

Tomater är gott, men att bara käka tomater en hel sommar är inte riktigt vad jag drömmer om.
Men en ganska bra bantningskur iofs :D.

Smart! Tack för tipset!
Nu är det nere på 68 plantor, jag var iväg lite längre än planerat och min katt passade på och hjälpa mig med avlivning av några plantor :angel:. Har 30 st som ska hämtas av vänner också så nu börjar det röra på sig.

Tomater är gott, men att bara käka tomater en hel sommar är inte riktigt vad jag drömmer om.
Men en ganska bra bantningskur iofs :D.

Blir det förmånga tomater som blir mogna på en gång så mixa o frys in så har du krossade tomater till hösten/vintern

det har börjat poppa upp gröna skott i olika krukor, smart som jag var satte jag ju säkert etiketer på dem alla så jag vet vad som förväntas :angel:
men jag vet att några frön som jag plockade på mig på cypern har kommit upp, och de växer snabbt!! inte en suuusning om vad det var för frön, spännande o se. :D

Ha ha ja... de misstaget har man varit med om...
Jag sätter dessa frönen i denna krukan så vet jag att det är... (en månad senare) va satte jag nu i denna..
Numera så får alla saker en siffra.
tex 1 = coctailtomater satta 12/2
Sår jag sen en omgång till den 20/3 så får dessa ett nytt nummer..
Mycket lättare att skriva en siffra än hela namnet.
Och kanske viktigast av allt.. de blir gjort...

kl

mina tomater av artic plenty har börjat titta upp. Har satt dom ganska sent eftersom jag inte vill ha stora plantor om jag inte vågar sätta ut dom på balkongen. Vi har ju fortfarande ganska kallt.

Förresten, är det nån som vet hur kallt ranunkel klarar?

gisses vad de växer, alla fick luftas i dag fritt från påsar osv och fick friskluft från öppna fönster, hade säkert 20 grader varmt!!:love:
Gräslöken har börjat titta fram. :D

Jag var med avsikt sen i år men har skolat om aubergine, kronärtskocka och paprikor. Tomaterna står härnäst, balkonzauber, ildi och Tiny Tim. Tänkte testa sätta ut Ildi och Bz på friland men mot höga odlingsbänkar och med låga bönor/sockerärter framför så att det blir lite skyddat. I odlingsbänkarna ska jag ha pumpor och squash samt rädisor och plocksallat i framkant så länge det ryms. Gurkor, squash och pumpor ska igång lite senare liksom knölfänkål och senare olika kålsorter . Alltihop får vänta tills efter 10 juni i år men rotfrukter sår jag före och täcker.

Bor i Västerbotten.

Hur går det med era odlingar?

Hos mig står det mesta fortfarande i växthuset - som tur är eftersom vi precis hade ett par frostnätter! Men nästan allt verkar ha klarat sig.

Jag ska ha kvar några toamtplantor i växthuset och sätta resten ute. Har faktiskt köpte en physalis och en aubergine "färdiga" och de får också bo inne. Dessutom sparar jag en eller två paprikor, resten flyttas ut. Vore kul om jag hittade en melonplanta någonstans, den kunde jag också klämma in. Och en blomma som bina gillar - tips??

Antligen är mina odlingsbäddar nästan färdiga. Mycket tjusiga egenbyggen som den älskade maken har gjort. De ska fyllas med kompost, torv och jord nu i helgen och sedan kan lpantor och frön sättas i!

Övrigt som väntar på utplanering är squash, mangold, ärtor, sockerärtor, spenat, sallad av olika slag, haricot verts, blå bönor och ätbara blommor. Rädisor och morätter sår jag direkt (har en lite sådd i växthuset med rädisor, sallad, rödbetor och tidiga morötter. Och dahlior, aster, krasse och gurkört som pynt.

Jordgubbarna har massor med kart och kryddträdgården tar form ordentligt!

Älskar min trädgård! :love:

tror att om nån vecka så är de första tomaterna redo.
Sallad har jag plockat sen 2-3 veckor tillbaka
Löken är redan provsmakad (grillad direkt från trädgårdslandet)
jordgubbarna har också hunnit testas
och både gurkorna och paprikorna är ca 5cm långa
dill, basilika, gräslök mm har i full gång

Jag är mest ute efter äpple, päron och plommon samt potatis, morötter och alla möjliga örter.

Så jag kan alltså så frön nu utan att de dör eller nått?

Är helt grön på det här :P.

Vilken sorts jord ska dessa saker sättas i?

Äpple päron plommon är jag inte helt säker på, vill minnas att om du "sår dessa" så kommer du inte få samma frukt utan dessa måste ympas.

Örter är däremot bara att handla fröpåse och en påse såjord och plantera:-)

KL

Hur går det med era odlingar?

Jag har massor med olika tomater som ännu inte har börjat skifta i mogen färg. Tog ekologiska tomater jag köpt och satte kärnorna, nu har jag massor med tomatplantor. Ska bli små brunröda, gula och gröna.

Sedan har jag fått ett par prydnadspumpeplantor som det verkar bli några pumpor på, de flesta bara ruttnar.

Gurkplantan slingrar sig upp i taket i växthuset och jag har fått många goda gurkor.

Auberginen verkar trivas och så även chiliplantan.

Sedan satte jag lite sallad, ruccola och nåt salladshuvud. Det sistnämnda blev bara spretiga blad.

Löken växer inget vidare i växthuset.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Jag vill göra etiketter till mina skördar. Till burkar, flaskor och bag in boxpåsar. Är det någon som kan rekommendera en vettig...
Svar
8
· Visningar
292
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka