Dags att så 2011!

Sv: Dags att så 2011!

Jag skördar tomater allt eftersom, plocksalladen har nästan gjort sitt. Detsamma gäller persiljan.

Chillin håller på att bli riktigt röd och paprikorna börjar mogna. Tänkte ta upp det första potatisståndet i morgon.

Squashen vet jag inte riktigt när den är ätmogen men en av dom börjar bli gigantisk. Rödlök o vitlök liksom broccolin får nog stå kvar ett tag till.

Jag har fått blommor på min tomatplanta. :p
Ska den växa så sakta har jag nog tomater till nästa sommar. ;)

Jordgubbs plantorna är ca tre cm stora och smultronen ca 2 cm, pakrikan är väl kanske fem cm stor, yey, tror inte jag är så bra på det här. :D

....
Squashen vet jag inte riktigt när den är ätmogen men en av dom börjar bli gigantisk. Rödlök o vitlök liksom broccolin får nog stå kvar ett tag till.

Squash "mognar" inte. Den är ätbar från minsta lilla yttepytte.
Ju större desto träigare. Läckraste squasharna är de som inte är mer än kanske 20 cm. Ta bort den gigantiska och släng den!! Den är nog inte ätbar längre.....

Jag för en ojämn kamp med mina. Jag hinner inte ut till mitt land varje dag. Har jag varit borta en dag så har garanterat några squashar hunnit växa sig jättestora. Suck. Idealet är att plocka varje dag.

Sedan har jag en fundering!
Jag satte spaghettipumpa som vanligt. Den som jag odlat i alla år revar sig, och dt blir gula lagom stora pumpor. Jag har aldrig hört att det skulle finnas någon annan sort. Den säljs bara under namnet Vegetable Spaghetti.
Det som kom upp i år är mer likt squash, dvs utan revor och gröna avlånga frukter. Dessutom blir de inte lika spaghettitrådiga som jag är van vid. Vad är det för fusk Impecta prackat på mig!??

Jag har fått blommor på min tomatplanta. :p
Ska den växa så sakta har jag nog tomater till nästa sommar. ;)

Jordgubbs plantorna är ca tre cm stora och smultronen ca 2 cm, pakrikan är väl kanske fem cm stor, yey, tror inte jag är så bra på det här. :D

För lite vatten?

Tomater ska ha mycket vatten. Det finns ett gammalt talesätt. Tomater ska ha så mycket vatten som man tror, och så lika mycket till :D

Njae, tror jag då inte, den får dessutom akvarievatten från karet som står bredvid. :D
Den har inte blivit torr mer än en gång och det var väl kanske någon vecka sedan, siktar på tillväxtfasen som är nu att få ev frukt fram till nästa vår. :angel:

(tomat e la för fan ingen frukt?!?!)

(feber. :D) *snörvel*

Torrt får det aldrig bli :eek:

Snarare lite lagom sumpblött hela tiden :laugh:

Tomater har väldig växtkraft om de får förutsättningar. Men kan jäklas och snålväxa om de inte vill och inte får vatten och näring som de vill. Mina står som sagt i växthus och jag ger dem en full hink vatten per planta minst varannan dag. Mellandagarna får de lite mindre (ägaren vattnar åt mig de dagar jag inte hinner dit)

Jag hittade en tomatplanta i trädgårdslandet för nån vecka sedan. Den hade självsått sig från det jag i höstas slängde på komposen invid. Den lilla rackaren har jag tagit in i växthuset och gödlat och vattnat. Den har sina första blommor nu.
Få se om den hinner sätta tomater. Jag hade enbart roliga sorter förra året. Fick ett gäng plantor av en odlare, som tack för samåkning. Väninnan som äger växthuset klagade att det inte fanns en enda vanlig tomat. De var svarta, gula, randiga....

Senast ändrad:

Squash "mognar" inte. Den är ätbar från minsta lilla yttepytte.
Ju större desto träigare. Läckraste squasharna är de som inte är mer än kanske 20 cm. Ta bort den gigantiska och släng den!! Den är nog inte ätbar längre.....

Jag för en ojämn kamp med mina. Jag hinner inte ut till mitt land varje dag. Har jag varit borta en dag så har garanterat några squashar hunnit växa sig jättestora. Suck. Idealet är att plocka varje dag.

Jag försökte odla squasch förra året. I år hittade jag inga plantor att köpa.

Det blev inga squasher förra årer, det kom bara hanblommor. Vad kan det bero på?

Auberginen verkar trivas i alla fall. Men det är ju något annat. Där blir det frukt på varje blomma verkar det som. Jaja, vi behöver inte svälta i höst. För det som inte växer i min tio-åriga hästskit, det växer aldrig!

De blir mest hanblommor i absoluta början innan plantan etablerat sig. Om plantan inte trivs och/eller får för lite näring o vatten så kan fenomenet bestå. Har du årgångsskit så borde näringenh inte vara bekymret ;) Alltså är min teori för lite vatten!

Du ska heller inte vara skraj för att förkultivera squash själv. Knepet är bara att vänta tillräckligt länge innan man sår. De kommer upp snabbt och växer snabbt.

Jag har nu skördat mina första musselsquashar. Små vita tefat (10 cm ungefär) som ser ut som flytljus enligt mina arbetskamrater. Goda var de också! Tog med till jobbet och vi satt och skar bitar som vi saltade på. Sådana ska jag ha flera år! Tänkte testa med att skära av ett lock och fylla med ngt och gratinera i ugn.

Jag får göra ett nytt försök nästa år med squash. Och vattna som satan. Gurkan trivdes ju inte då heller. Jag trodde att jag vattnat för mycket.

Men i år frodas gurka. Det är gott med gurka.

Tomaterna vägrar fortfarande ändra färg. De blommar och blommar och fler och fler gröna tomater blir det. Jag tar tjuvar och knipsar av de nedersta grenarna för att det ska bli mer näring till frukterna. Men de vägrar mogna ändå.:mad:

Ajaj, inte klippa bladen på tomaterna.
Det har jag gjort i många år - efter råd från min far trädgårdsintruktören. Fast han var född -19 så all kunskap var inte uppdaterad...

Fick sedan lära mig att absolut inte röra tomatbladen och då har minsann mina tomater blivit mycket bättre.

Bodde du närmare skulle jag kunna kasta obegränat med squash på dig :D

Jag har fått lära mig att en del tomatsorter inte ska tjuvas eller toppas...men ej av en utbildad trädgårdsmästare, utan snarare en självutnämnd sådan. Han verkar dock få rätt i detta till några av hans plantor i a f.
Mina tomatisar har maaassor med blommor, men utan att frukterna vuxit så mkt, så jag toppade samtliga + har varit flitig med tjuvandet. Idag lossnade första röda frukten och jag hoppas på att resten håller sig gröna en vecka till (eftersom vi ska bort). Det blev tydlig skillnad i frukttillväxten i storlek när jag toppade.

Jag har fått lära mig att busktomater skall ej tjuvas, tror inte att jag har några sådana. Några plantor i hörnet har jag inte tjuvat, de växer dåligt och blommar inte mycket.

Det är min växthusodlande syster som lärt mig att knipsa de nedersta bladen,hennes växer upp i taket och bär massor med frukt.

En sak som kan bidra till frånvaron av mognad är att jag har för grund bädd? Hade inte råd att köpa himla mycket jord och enbart min luxuösa hästskit kan man väl inte ha?

Jag kan prova att toppa några av plantorna, har ju en del. Odlingsråd är ju svårt att få eftersom jag köpte tomater och tog fröna. Nästa år ska jag nog beställa fröer från samma ställe som jag fick ranunklar från, de verkade duktiga och kan nog ge goda råd.

Tanten: det var värst vad du odlar squash då!

Senast ändrad:

Squash är allt eller inget!

Antingen dör palntorna ellar tvinar bort - eller så tar de sig och exploderar.
Alla tog sig i år......

Jag har en rätt usel jord i grunden. Åker där matjorden skalats av på 70 talet. Men jag har en rejäl hög gammal dynga att ta ifrån och jag brer ut i tjocka lager om hösten och fräser ner.

I år gjorde jag extra omsorger om plantorna. Jag grävde lite djupare gropar och la en skyffel gammal dynga i botten av gropen innan jag planterade. det gillade de...

jag har hört i radioons trädgårdsprogram att om dyngan är flera år gammal är den att betrakta som kompost - dvs fet matjord. Har du årgångsskit som jag så kan du vara frikostig med den

Jag tror jag tar och hämtar lite dynga från stallet och slänger på lite till.

Att dyngan är gammal vet jag, jag har grävt mig in i gödselstacken bakifrån och stallet byggdes för 12 år sen och stacken är aldrig riktigt tömd. :o så nog är det väl komposterat. Eller årgångsskit som du säger.:D

Ska bli spännande att se om plantorna blir lite gladare.

Nu har de gula små päronformade tomaterna börjat mogna ser jag. De står i mitten på långsidan. Men de andra väääääägrar.

Gulingarna mognar en efter en.

Gurkan verkar ha gett upp.

Auberginens blommor dör, bara den första frukten växer och frodas.

Chilin fortsätter att bara vara grön, jag vill ha röd.

Min squash har exploderat med frukter jag får så mycket att jag nu börjat vädja till mina kollegor att ta emot dem :D

Har även försökt ge de största giganterna till hästarna men det är bara en som tycker det är roligt att gnaga lite på dem..

Allt annat har även tagit sig så bra och med tanke på att det är mitt första odlingsår så slog jag min föräldrar med häpnad för de hade inte alls fått så mycket och så fint som jag. Gurkor, morötter, persilja, dill, gräslök, salladslök allt kom upp och har gett rikligt med skörd.

Det enda jag "misslyckades" med var tomaterna som precis när de började mogna fick larvangrepp på nästan alla så jag fick ta in de gröna små tomaterna som fanns kvar. Jag väntar även på chilin som fortfarande är grön och inte så riklig som jag hade trott.

Jag har enbart använt mig av hästgödsel, trädgårdsavfall, halm och toppat med köpjord.

En ny bönsort överraskar positivt! Jag brukar odla "vanliga" gröna som jag förväller och fryser in för vinterns behov. Nu testade jag en gammal sort som heter Dragons Tongue.

Trodde att det skulle vara som vanliga bönor men spräckliga.... Misstog mig grovt :D

Det är JÄTTEBALJOR, platta och spröda. Och som sagt spräckliga. Har kokat ett gäng och de var väldigt goda!! Helt klart en sort jag ska ha nästa år också - om jag har någonstans att odla då.

Hovleverantören :) dvs Impecta.

impecta.se - sök dragons tongue

Hävde över en rejäl laddning till bekanten som jag byter växter, lökar, frön etc med, och hon messade i förmiddags och ville ha namnet hon också. Hon kallade dem delikata!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ska ge mig på att odla kapris. Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många...
2
Svar
30
· Visningar
737
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Jag vill göra etiketter till mina skördar. Till burkar, flaskor och bag in boxpåsar. Är det någon som kan rekommendera en vettig...
Svar
8
· Visningar
292
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka