Dags att landa på jorden?

Sv: Dags att landa på jorden?

Hur skall man spara ihop till hus/gård när/om man bor i en dyr hyreslägenhet? Det hinner man knappast innan man går i pension, om ens då, o då har man ingen ork att bo i hus/på gård.
Man kan mycket väl låna till en bil, om man behöver en, o andra sidan är det få som behöver en bil som kostar 300 000 kr.
Har man för mycket pengar kan man naturligtvis köpa sig en bil för den summan, eller om dyra bilar är ens enda last så får man ju försaka övriga nöjen.

Ditt inlägg luktar Luther, se ovan.

kl
Fö så är det dyrt att vara fattig (oavsett skulder), allt blir dyrare om man inte kan storhandla o köpa storpack, man kan inte passa på att köpa vinterkläder till barnen när det är rea på våren, för de få slantar man har måste gå till mat osv...osv... i det oändliga.

Jag såg också det avsnittet. Skrattade rakt ut när hon sa 5000 om året :D

Jag tror att de flesta i Sverige har dålig koll på sina pengar. Detta uttalar jag mig om baserat på dem jag känner inom bank och Kronofogen. Själv så siktar jag på att köpa allt kontant, men det har inte alltid varit så. Man blir äldre och klokare :)

Jag vet inte hur andra är, men det är så himla deprimernade att titta på månadens likviditetsbudget och upptäcka att när alla förutsedda kostnader (räkningar) är betalda återstår 250 kr på kontot. Då känns risken stor att det blir mat och oförutsedda utgifter på kredit - sedan snurrar ofta ekorrhjulet rätt snabbt och det blir svårt att komma ikapp.

Just att göra en enkel likviditetsbudget i excel t ex gör ju att kontrollen på ekonomin ökar. Plötsligt blir det så tydligt hur mycket utrymme det finns att "sväva ut". Det är ju ofta jag hör "äsch, 300 kr extra varje månad har man ju råd med". Problemet är ju att det kanske finns andra småposter, som tillsammans blir rätt så stor. Och det är inte alltid det syns, särskilt inte om man inte vill se...

Det gick utmärkt även före datorernas tid. man kollar vad alla räkningar kostar per år, lägger ihop summan o dividerar med 12. sen sätter man in det på ett räkningskonto o ger faan i att nalla från det kontot.
maan kan oxå räkna ut hur mycket man kan spara per månad o sätter in motsvarande på ett sparkonto, som man inte nallar ifrån för impulsköp.

Ovan är naturligtvis svårare nu när man kan fixa allt med några knapptryck. När jag var ung fick man gå till posten/banken för att betala räkningar o flytta pengar mellan konton. Dom kontanter som blev kvar la jag i fyra olika kuvert, ett för månadens varje vecka. det blev en sport att spara på dessa pengar för att kunna belöna sig själv med ett trevligt restaurangbesök.

Jag är utbildad på manuell bokföring (i liggare) så jag är fullt medveten om detta. Men jag tycker ändå att det finns anledning att göra det lätt, istället för att göra det svårt.

Sysselsättning har de flesta ändå, utan att behöva göra pappersarbete mer omständigt.

Jag tycker man kan låna till saker som är bra investeringar, dvs hus, utbildning och möjligen till en liten del sv en bil så länge man alltid räknar på att amorteringen klaras så lånen ligger lägre än värdet. Även när det gäller bostad får man se till att amortera så man klarar en nedgång på bostadsmarknaden. Har inget med Luther eller missunnsamhet att ju.

Köpa kläder till barnen på kredit är ju dumt, då måste man betala både det ochföljande månads utgifter kommande månad, hur går det för barnen då? När jag var liten gick det utmärkt att använda vänner och bekantas avlagda.

Lägger man tex 5000 sparade kronor på en ny dator till familjen hållet man igen tills man sparat ihop nya pengar. Får man däremot en räkning på 300 kr i månaden luras man ju göra nya inköp för att man tror att man har pengar, när man eg har skulder.

Det där med ett excelark är himla fiffigt tycker jag. Men tre blöjbarn och ersättning till två och en mycket begränsad inkomst är det jättebra att stenkoll på varje krona så att inget går till onödiga saker. Sen måste man ju tänka långsiktigt, jag köper oftast dyrare plagg begagnat till äldste sonen som sen hans småsyskon kan ärva.

Jag är utbildad på manuell bokföring (i liggare) så jag är fullt medveten om detta. Men jag tycker ändå att det finns anledning att göra det lätt, istället för att göra det svårt.

Sysselsättning har de flesta ändå, utan att behöva göra pappersarbete mer omständigt.

Avsikten med mitt inlägg var mer av pedagogisk natur, dvs att illustrera vad inkomst behövs till o vad man bör göra med ev överskott, en pekpinne helt enkelt.

Var har jag påstått att man skall köpa barnens kläder på kredit?
Jag påpekade att det kan vara dyrt att vara fattig.
Att ärva kläder är ff gångbart o har så varit sedan vi var grottmänniskor, o förmodligen redan innan dess.

Ang det jag skrev om att det är dyrt att vara fattig så exemplifierades det bra av Kattennizze, det är god ekonomi att köpa bra begagnade kläder, bättre än att köpa billiga av sämre kvalitet.

Köpa kläder till barnen på kredit är ju dumt, då måste man betala både det ochföljande månads utgifter kommande månad, hur går det för barnen då? När jag var liten gick det utmärkt att använda vänner och bekantas avlagda.

Alltså det är denna fördömande, predikande och svart/vita attityden hos vissa inlägg som jag har svårt för i den här tråden.

Vad vet du om vad som är "dumt" för andra?

Det är ju inte alla som tycker det är värt att köpa något för 150 % av det belopp som står på prislappen. Ändå gör många det genom att handla på dyra krediter.
När det sen gått ett litet tag så finns prylarna på Blocket till 50/25% av nypriset och då handlar jag. ;) Jag har handlat massor på det viset och jag är varken pank eller olycklig trots att prylarna inte är klippnya.

Ja, jag borde egentligen inte säga ett dugg - många av de riktigt, RIKTIGT stora fynden är sådana som reats ut när kassan ekar tom och kylskåpet likaså. Och alla andre hellre handlar nytt på kredit än bättre begagnat på blocket.se :D

KL Undrar vad som har hänt om man gör uppföljning på de medverkande efter sådär tre år? Jag hade blivit förvånad om inte många av dem satt i precis samma sits igen.

KL Undrar vad som har hänt om man gör uppföljning på de medverkande efter sådär tre år? Jag hade blivit förvånad om inte många av dem satt i precis samma sits igen.

Undrar jag å. Om man kan förändra hela sitt sätt att förhålla sig till konsumtion/pengar bara för att ett TV-team har varit där ett tag o läxat upp en.

Men det är ju en diskussionstråd där man kommer med sina åsikter och resonemang. Enligt min erfarenhet är det inte bra att ta krediter om man har dåligt med pengar. Tycker smålån, krediter och avbetalning riskabla eftersom man påverkar sin ekonomi på längre sikt. Är väl inte dömande att tycka det?

Kan man inte betala sina vardagsutgifter är det ju självklart dumt att skaffa skulder uppepå det, rent generellt. Sen är ju detta en kritik mot slentrianmässigt användande av en banktjänst, inte något känsligare än så. Man gör ju självfallet vad man vill med sina pengar, det här är ju bara min strategi:)

Senast ändrad:

Ja, jag borde egentligen inte säga ett dugg - många av de riktigt, RIKTIGT stora fynden är sådana som reats ut när kassan ekar tom och kylskåpet likaså. Och alla andre hellre handlar nytt på kredit än bättre begagnat på blocket.se :D
Jag kan ge dig ETT exempel av alla fynd, jag hade länge planerat att köpa en GPS för friluftsbruk som tål att dränkas och tappas men blåvägrade att ge 4,500:- för leksaken (ja allt som inte är nödvändigt för att överleva är leksaker) och efter nåt halvår dök den upp på Blocket för 650 spänn. Killen som sålde den var desperat, så desperat att han tom. betalade frakten bara jag satte in pengarna på hans konto direkt. Jag har ett gäng såna affärer bakom mig och har bara betalat en bråkdel av vad grejerna egentligen kostat och en hel del var inte ens uppackat ur originalkartongerna.

Bästa affären var iallafall en fyrhjuling med växellådsras som jag köpte av en som hade akut brist på kontanter, när jag fixat växellådan och satt ihop den (enkelt fel, mest "dumskruvande" och minst reservdelar) så skickade jag ut den på Blocket och det som blev över när allt var betalt räcker till hela bottenplattan i nya kåken inkl. golvvärmen. ;)

Så gör vi också. Varenda bil vi köpt (har tre för tillfället) är köpta löjligt billigt just för att de haft trasiga växellådor eller konstiga fel som ingen kan laga osv. Oftast är de riktigt enkla att fixa, och kostar bara nån tusenlapp (där Alfa Romeos godkända mekaniker inte har kunnat laga dem:angel:)

kl
Vissa förstår inte att det att man har pengar på kontot betyder inte att man har råd att använda dem. Som L_E och Vallis sa, så borde såna, eller egentligen alla, ta och räkna lite på sina utgifter och se vad man egentligen har råd med.

Just för tillfället har jag en åkgräsklippare, en Stiga Park utan klippdäck som ska iväg, den kom hit som skrot pga. sönderrostat klippdäck och nu dök det upp en annons om att en kille ville köpa en reservdelsmotor för hans hade kraschat. Den affären betalar mina nya aluminiumfönster som ska vara till bygget och också är ett Blocketfynd snuskigt billigt.

Man kan spara och få kapital att förränta sig utan att det handlar om reda pengar alla gånger, speciellt om man bor på landet och har lite hamstergener. ;)

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 177
Senast: Lavinia
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama