Dags att landa på jorden?

Sv: Dags att landa på jorden?

KL

3 hästar för 5000 kr/ året... Undrar varför inte alla har häst då ;) Hon kan väl inte på allvar menat att hon faktiskt trodde att de endast kostade 5000 om året? :eek:

Det är fullt möjligt,,,,,,,,,,om det gäller EN häst och man kan deala lite tjänster mot hö och strö, att man har gratis hovslagare, att hästen håller sig på benen, att staket mm. inte rasar ihop.

McG - som legat på den årliga utgiften så länge jag haft häst.

Jadu, man kan ju spekulera, men när hon ombads i runda slängar gissa hur mycket hästarna kostade henne om året svarade hon 5000 kr, de tre hundarna var lite dyrare och kostade 10'000 om året om jag inte missminner mig.

:bow:
Bara på Buke finns alla dessa kloka människor som aldrig skulle låna & har buffert på två månadslöner.

Själv har jag både utnyttjad kredit, bostadslån samt privatlån. :eek:

Det har inte jag däremot, jag har välordnad ekonomi men jag ser inte ned på de som inte har det för jag har nämligen inte alltid haft det. ;)

Jag tycker det är jättebra om folk har välordnad ekonomi och planerar väl. Inom ett år kommer jag också ha det. Våra krediter har gått åt att renovera (öka värdet) på vår gård så gården har gjort en värdeökning på ca en miljon sedan vi köpte den. Vi har då valt att ta snabba krediter/betala av snabbt för att inte öka våra stora lån.

Den enda "lyxfällan"krediten jag har är mitt privatlån jag köpte hund för :angel:
men det unnade jag mig eftersom bufferten gick åt värmesystemet.

Som du säger så ser inte jag heller ner på folk som hamnar i ekonomisk kris. Jag äcklas åt de här programmen, där folk sitter och ojar samt känner sig bättre än de som deltar i programmet..

Det har inte jag däremot, jag har välordnad ekonomi men jag ser inte ned på de som inte har det för jag har nämligen inte alltid haft det. ;)

Men om man köper bil efter bil och båtar o motorcyklar och saker man knappt packar upp på kredit och sen inte öppnar kuverten från långivare och kronogogden, då börjar man undra vad det är för fel på folk.

Håller fullständigt med, det är en total nonchalans mot andra människors ekonomi, det är alltid någon som får betala om man själv inte klarar av det.

Vi har också haft det tufft med högskolestudier på äldre dagar och startande av företag men man får knipa igen ibland några år och leva billigt när det behövs. Man får ibland ta ett steg bakåt för att kunna ta två tre framåt i framtiden.;)
Idag ska många bara ha mer av allt utan att ge avkall ett endaste öre :eek:

/Rolle

*KL*

Alla kan råka ut för drastiska ekonomiska förändringar som man ej kunnat föreställa sig, oavsett hur duktig man är i övrigt med det ekonomiska.
Vad man sedan gör -eller inte gör- för att förbättra det, ja det är en annan femma....

I Lyxfällan deltar ju en hel det människor som verkar leva för dagen och inte planerar alls. Att producenterna gör allt för "bra tv" förstår man ju, även om det verkar som om det ibland drabbar de deltagande.

Ibland förstår man inte alls hur de två "hjälparna" resonerar. Jag kommer ihåg hur jag reagerade för flera år sedan, när en hästtjej tvingades fara runt och sälja begagnade vojlockar för 100lappen när det i bakgrunden i stallet stod ett tävlingsskåp i plast, värd bra mycket mer.
OK., det kanske inte var hennes - men varför inte filma någon annanstans då? Man såg också en hästtransport skymta, samma där.

Jag tror nog i alla fall att programmet har lärt en och annan en del om ekonomi som gör att de kanske åtminstone försöker titta på sin egen ekonomiska situation.

Delvis KL

Jag har krediter. So shoot me :p. Vi har huslån samt billånet inbakat i huslånet. Sen har jag en kredit på Ellos (köper mest barnkläder där) o en kredit på Hööks. I december köpte jag en dator på kredit som kommer att vara betald i slutet på den här månaden. Har just beställt en hästtransport på avbetalning. Har inga problem alls med att köpa en möbel från IKEA på mitt Familykort och betala av.

Det är viktigt att komma ihåg att kredit i sig inte är av ondo - kredit blir bara ett problem om man blir fartblind o köper på sig för mycket, och inte har tänkt ut om man klarar av avbetalningarna.

Det är viktigt att komma ihåg att kredit i sig inte är av ondo - kredit blir bara ett problem om man blir fartblind o köper på sig för mycket, och inte har tänkt ut om man klarar av avbetalningarna.

*KL*
Ta inte åt dig nu, men det kan vara ide´att tänka ett steg längre också; vad händer om min inkomst minskar drastiskt? Kan jag avsluta mina krediter eller sitter jag fast i avbetalningar en lång tid framöver?
Kan jag ö h t avsluta dessa och blir det i så fall frågan om ränteskillnadsersättningar också?

Det är ju precis det som är själva fällan. Det som går bra nu, går kanske inte alls bra att betala om ett halvår.

Det är ju precis det som är själva fällan. Det som går bra nu, går kanske inte alls bra att betala om ett halvår.

Det är exakt så jag också tänker, jobbet kan ta slut, firman upphöra, man kan bli sjuk en längre tid osv. osv.

Det finns inga garantier om en morgondag, och att den ska likna den här dagen och då är det skönt att inte behöva vara skitnödig över krediter man dragit på sig i onödan.

Med onödiga krediter menar jag inte huslån eller billån som man ibland måste ta utan alla andra lån och krediter man inte behöver och dit räknas definitivt lån till mobiler, hästgrejer, kläder, möbler mm.

*KL*
Ta inte åt dig nu, men det kan vara ide´att tänka ett steg längre också; vad händer om min inkomst minskar drastiskt? Kan jag avsluta mina krediter eller sitter jag fast i avbetalningar en lång tid framöver?
Kan jag ö h t avsluta dessa och blir det i så fall frågan om ränteskillnadsersättningar också?

Jag är inte rädd för att min inkomst ska minska drastiskt (har en ohotad tillsvidaretjänst) men om det skulle bli så i mitt personliga fall skulle jag 1) dra ner på min o familjens nöjeskonsumtion 2) minska på betalningarna och 3) prata med banken om huslånet, speciellt eftersom vi har en frivillig amortering på den och därmed en marginal.

Det jag försöker säga är att man inte kan bara gå o sucka om "folk som köper saker på kredit" som om alla är 20-åringar som tar SMS-lån. Vissa av oss är faktiskt vuxna som gör väl avvägda beslut.

Tkr att Martin Luther spökar lite i vissa inlägg i den här tråden :grin:

Hur menar du då?

Att folk i tråden inte verkar vända sig till påven för hjälp med hur de ska tolka bibeln? :confused:

Det var ett skämt :cool:

I skola icke använda Er av Höökskonto ty Höökskonto är synd och djävulens påfund då det är ej av er anletes svett rättmätigt intjänat i förväg enligt konstens alla regler

Typ :D

Tkr att Martin Luther spökar lite i vissa inlägg i den här tråden

Nu måste du nog förklara för mig ...:confused:
Jag har uppenbarligen missat något .

Väl avvägda beslut...så bra. Det ju det inte alla har gjort.

Tkr att Martin Luther spökar lite i vissa inlägg i den här tråden

Nu måste du nog förklara för mig ...:confused:
Jag har uppenbarligen missat något .

Väl avvägda beslut...så bra. Det ju det inte alla har gjort.

Ja eftersom du är den andra som inte förstod var det väl inget bra skämt då, sorry :o :o

Se förklaringen ovan.

Själv är jag av gedigen skotsk påbrå, de tongivade gubbarna där var Knox o Calvin vilket är ännu värre - även jag är uppfostrad att ogilla krediter men jag försöker slappna av lite.

I skola icke använda Er av Höökskonto ty Höökskonto är synd och djävulens påfund då det är ej av er anletes svett rättmätigt intjänat i förväg enligt konstens alla regler

Fast den tanken har inget med Luther att göra, han menade snarare att man skulle njuta av livets goda, mat och dryck och så vidare. Jag tror du blandar ihop Luther med Laestadius, kanske? Eller rent av med vad som är privatekonomiskt vettigast i termer av att minska kostnader?

Jag tror Tussinussen syftar på
---
Att ha Luther på axlarna är det samma som att ha överkrav som förtar all glädje i livet och tvingar oss till ständigt arbete, strävan och flit - intill utbränning. Namnet i uttrycket för denna livsstil kommer från reformatorn Martin Luther (1485 -1546).
---
http://webbshop.gleerups.se/gleerup...gionskunskap/relief/med_luther_pa_axlarna.pdf

För att gå on topic igen, tycker jag att varje vuxen människa får göra sina egna val MEN också vara väl insatt i vad valet innebär. Det är ju inte alla som tycker det är värt att köpa något för 150 % av det belopp som står på prislappen. Ändå gör många det genom att handla på dyra krediter.

Jag tror Tussinussen syftar på
---
Att ha Luther på axlarna är det samma som att ha överkrav som förtar all glädje i livet och tvingar oss till ständigt arbete, strävan och flit - intill utbränning. Namnet i uttrycket för denna livsstil kommer från reformatorn Martin Luther (1485 -1546).
---
http://webbshop.gleerups.se/gleerup...gionskunskap/relief/med_luther_pa_axlarna.pdf

För att gå on topic igen, tycker jag att varje vuxen människa får göra sina egna val MEN också vara väl insatt i vad valet innebär. Det är ju inte alla som tycker det är värt att köpa något för 150 % av det belopp som står på prislappen. Ändå gör många det genom att handla på dyra krediter.

Tack :bow: det var precis det jag menade.

Betr det andra du skriver, visst är det så. Kredit är något man köper, tillsammans med avbetalningsvaran, och kredit har också sitt pris, det ska man ha klart för sig.

Knapplån

Jag hatar krediter! Man är aldrig rik så länge man har skulder har mamma sagt. Jag tror att det är mkt bättre att lägga undan varje månad så man kan köpa det man behöver kontant. Kan man inte det lever man över sina tillgångar helt enkelt. Har man höga räkningar ( kreditskulder tex) är det ju självklart svårt att spara till något överhuvudtaget. Håller man sig fri från onödiga räkningar kan man snabbt få loss pengar till det man vill göra, helt inom gränsen för sin inkomst:)

Jag vet folk som tjänar jättebra men ändå är fattiga för att de spenderar allt de tjänar och till och med mergenom att ständigt behöva betala tillbaka på saker de köpt för lämge sen. Inte kul att behöva låna till veterinären för att man saknar buffert. :(

Lånar du tex till en bil på 300 000 kr måste man ju betala tillbaka ca 100 000 första året för att inte riskera ha ettlån på mer än bilen är värd. Går inte för de flesta, utan man riskerar ha kvar en del av lånet om du tvingas sälja bilen. Hur kul är det att ha 200 000 kvar att i skuld när bilen är värd 100 efter fem år?

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 177
Senast: Lavinia
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama