Dags att landa på jorden?

Sv: Dags att landa på jorden?

Har heller ingen kredit knuten till mitt mastercard. Även om jag är noga med ekonomin så är det ändå säkrast så. När saldot på kontot är 0:- ska det vara 0:- också.

*KL*

Lite ansvar får man ta själv och inte säga att det är mina problem för så är det inte. Vem betalar skuldsaneringarna? vem betalar bankernas kreditförluster? Kreditlåneinstituten vet hur människor fungerar och utnyttjar det mot de som slutar tänka för att de vill bara ha och det nu....
Slopa bolånetaken till exempel och sätt krav på amortering i stället. Idag köper folk hus och har inte råd att amortera och bankerna bara gnuggar händerna och erbjuder topplån i blanco till högre ränta och gnuggar händerna ännu mer :eek:

Möjligheten till lån är bra, det ger människor bl.a. möjlighet att skaffa eget hem, men som det är idag köper man fastighet med höga lån så att bägge måste jobba heltid och gärna övertid för att klara lånen. Klart, vill man ha ett sådant liv får man ta det besväret att inte kunna styra livet lika bra.

Som någon nämnde kostar det men det förträngs, vem går in på banken och köper 800 kr och betalar 1000 kr för det?

Visst ligger ansvaret på låntagaren i första hand, men kreditinstituten gör det inte lätt för de svagasinta och de som inte kan/vill räkna :mad:

Filosoferar
Rolle

Nu är jag säkert lite tråkig men...

5000:-/år kanske räcker om man:

*Skördar sitt eget hö som har bra värden samt att hästarna är lättfödda och rids lätt (behöver inte kraftfoder).
*Verkar hovarna själv.
*Har bestämt sig för att hästarna avlivas om de blir skadade (eller har en billig försäkring med bra självrisk).
*Har eget stall.

Eller om man för den delen har en superdeal med sin stallägare som låter hästarna stå uppstallade hos denna för 0:-/månad inklusive hö, kanske för att stallägaren får använda hästarna?
Eller om det finns medryttare som betalar och som varit i flera år. (någon sorts säkerhet). Då kanske ägaren själv bara behöver betala lite småutgifter.

Men generellt sett nej 5000:-/år är Väldigt lite för 3 hästar.

Jisses, bara strö brukar ju gå loss på ungefär den summan. Nä, jag tror att hur man än räknar är det optimistiskt att tro att man kommer under 2000 kr/år och häst om man ska sköta dem på ett vettigt sätt, ha utrustning, vaccinera, sköta hovar, försäkra etc.

Om man skördar sitt egna hö så tillkommer det bränslekostnader. Fast om man kan göra allt utan maskiner så blir det ju klart billigare ;)

Sålde min häst för länge sedan.

Tjejen som skulle köpa ringer dagen innan och säger att hennes häst har skadat sig så hon var tvungen att ta av pengarna som hon skulle köpa våran häst med, så hon kunde inte betala förens om två månader. Vi hade hästen på annons för 3500 kr. Sålde inte till henne.
En annan kille ringer, vill köpa hästen men kan inte hämta förens om 1 månad. Jag säger att han kan betala nu men hämta om en månad, nej det hade han inte råd med.

Sen kom det en familj och tittade på henne, dom var jätte nöjda och köpte henne med en gång:)

Vad jag menar är, att man blir förvånad ibland. Endel verkar verkligen ha det gyllene läget med grannar som ställer upp.
I vissa områden i sverige får du spån som strö för nån hundring för flera kubik. Jag betalade tex ca 50:- för en stor skopa spån när jag bodde i norrland. Det spånet räckte i ca 2 månader till mina hästar (hade dock 4 shettisar och en islänning då).

Det är klart att det går att komma billigare undan om man har andra som sponsrar hästägandet. Grannar som tar 0 :- i stallhyra eller skänker bort hö. Men hästen kostar inte mindre för det, det är bara det att det är andra som betalar istället.

När ekonomgrabbarna räknade på det kom de fram till att hästarna kostade 3500 kr per månad (tillsammans) och bara det är ju rätt billigt. Nu var det mer prydnadshästar (gå i hagen och bli tjocka ungefär) och de hade egen gård så där sparade de ju in en del pengar.

Jag undrar dock om de räknade med underhåll av gården (hus, stall etc). Fix av hagar, eventuella mindre vattenläckor (en risk på vintern) i stallet, och andra underhållskostnader av byggnaden/byggnaderna. Att ha egen gård är ofta bara billigare tills något behöver lagas :p

Såg avsnittet, men kommer inte ihåg vad de sa att de tagit med i boende och övrigt.

Det är ju så med många av dagens unga människor att dom ska ha allt NU, spara först när man kan låna, varför det? Det som våra förfäder fick jobba ihop till och försaka för under små förhållanden ska numera skaffas snabbt utan ansträngning och helst med ett musklick.

Jag har ett Mastercard som jag haft i alla år med no limit, det har hängt med sen jag startade firman men krediten har aldrig utnyttjats, jag har sparat först och köpt sen, ja utom stället förstås, det finns det ett litet lån på, resten äger jag och det är ett värde på c:a 1/2-3/4 mille som finns här i bara inventarier.

KL

3 hästar för 5000 kr/ året... Undrar varför inte alla har häst då ;) Hon kan väl inte på allvar menat att hon faktiskt trodde att de endast kostade 5000 om året? :eek:

*kl*

Jag tycker programmet var lite osmakligt, de siktade ju uppenbart in sig på hästarna (istället för bilarna som var lika dyra), för att de visste att det förmodligen skulle vara hästarna som framkallade mest känslor och tårar --> bra tv. Dessutom, att slumpa bort grejor från folk som knappt har nånting, bara för att de i TV ska kunna visa att de får ihop pengar på en dag, det känns inte hederligt. Förmodligen gick de ju back på att sälja på det viset, mot vad de skulle kunna få (genom att t ex sälja på blocket, men det skulle såklart ta längre tid än de dagar TV-teamet är där), och det känns elakt mot folk som står på ruinens brant. Det kändes inte som att de hade någon plan med vad de gjorde, utan de sålde allt som gick att sälja ungefär, utan att sätta sig ner och planera för vad man kunde ha kvar, och vad som skulle säljas/dras ned på.

Ja, men det är ju så det är. Har man likviditetsproblem gäller det att realisera. Och det går inte att vänta på bättre tider, det gäller att realisera snabbast möjligt.

Det handlar väl inte om att vänta på bättre tider, utan att sälja till bästa pris. Och det blir ofta bättre pris om man skippar mellanhänderna. Det verkade också lite huvudlöst att inte titta på vilka saker de kunde vara utan, utan sälja allt som gick att sälja, oavsett vad de fick för pengarna.

Vettigare hade väl varit att sätta sig ner, titta på vad man hade, vad som kunde ge mest pengar, och sälja det? Istället för att slumpa bort småsaker för ett par hundralappar, det var ju mer meningsfullt att lägga krut på att sälja bilarna för 60 000 istället för 40 000 i så fall.

Jag förstår att det gör sig bra i TV att det kommer en gubbe och tar allt på sitt flak med en dags varsel, och lämnar kontanter i handen, eller att sälja hästar som ägaren blir ledsen och gråter av att sälja, men om det är särskilt vettigt ekonomiskt låter jag vara osagt. Mitt intryck av programmet är att de i första hand försöker göra bra TV, i andra hand försöker de fatta ekonomiskt bra beslut. Och det känns inte riktigt hederligt givet hur skör ekonomin var i det här fallet - visst blir det bättre TV med två hundralappar i handen, än fem hundralappar på blocket en vecka senare, men eftersom de hade så dåligt med pengar är det kanske lite tveksamt om det verkligen var en vettig prioritering att lägga trehundra på att göra TV, så att säga. Som exempel.

*kl*
Kommer ihåg en ung tjej på mitt jobb, vi båda var timmisar på hemtjänsten=osäkra arbetstider. Hon berättade att hon hade åkt och tittat på bil på en bilfirma, hon skulle ha en begagnad bil. Säljaren övertalade henna att köpa en helt ny bil istället, det var ju bara över 100 000kr dyrare:grin:

Hon fick självklart ta lån till detta och jag fattar inte hur hon tänker, visst vi kunde arbeta 40 timmar i veckan oftast men ibland behövdes inte det och tänk om det bara blev 20 timmar en vecka? Vad skulle hon då betala lånet med?

Det handlar väl inte om att vänta på bättre tider, utan att sälja till bästa pris. Och det blir ofta bättre pris om man skippar mellanhänderna.
Exakt, men då är det ju inte underhållning längre om det drar ut nån månad på tiden. Allt för underhållningen och tittarsiffrorna. :grin:

Personligen har jag slutat titta på programmet sen länge, det är bara ett återkommande dravel och en glorifiering av "förmyndarna" som gör sååå många bra deal. :grin:

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 177
Senast: Lavinia
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur