Sv: Dags att landa på jorden?
Det handlar väl inte om att vänta på bättre tider, utan att sälja till bästa pris. Och det blir ofta bättre pris om man skippar mellanhänderna. Det verkade också lite huvudlöst att inte titta på vilka saker de kunde vara utan, utan sälja allt som gick att sälja, oavsett vad de fick för pengarna.
Vettigare hade väl varit att sätta sig ner, titta på vad man hade, vad som kunde ge mest pengar, och sälja det? Istället för att slumpa bort småsaker för ett par hundralappar, det var ju mer meningsfullt att lägga krut på att sälja bilarna för 60 000 istället för 40 000 i så fall.
Jag förstår att det gör sig bra i TV att det kommer en gubbe och tar allt på sitt flak med en dags varsel, och lämnar kontanter i handen, eller att sälja hästar som ägaren blir ledsen och gråter av att sälja, men om det är särskilt vettigt ekonomiskt låter jag vara osagt. Mitt intryck av programmet är att de i första hand försöker göra bra TV, i andra hand försöker de fatta ekonomiskt bra beslut. Och det känns inte riktigt hederligt givet hur skör ekonomin var i det här fallet - visst blir det bättre TV med två hundralappar i handen, än fem hundralappar på blocket en vecka senare, men eftersom de hade så dåligt med pengar är det kanske lite tveksamt om det verkligen var en vettig prioritering att lägga trehundra på att göra TV, så att säga. Som exempel.