Dags att landa på jorden?

Sv: Dags att landa på jorden?

Ja precis. Jag vet folk som köper precis allt på avbetalning, har flera mastercard, visa osv, plus lån på lägenhet, tillbehör, möbler. Ja, allt. Ser tjatar de på att pengarna inte räcker. Jaha?:confused:`

edit, avgiftsfri avbetalning är ju okej om man tycker att man behöver det.

Kan det bero på att många inte kan räkna med % och se hur mycket en vara kostar i slutänden? I många fall nästan dubbelt så mycket.:cry:

Jag tror att många inte ens vill veta. De vill ha grejen nu, helt enkelt. Skit samma vad det kostar i längden. Och, som du säger, de kan räkna procent, men de kan inte automatiskt läsa av att 23 % = mycket pengar (i vissa fall)

Jadu jag tycker man träffar såna hästmänniskor väldigt ofta...
Varje gång man åker på träningar eller tävlingar stöter man på minst 1 sån person/familj...

Folk är idioter... inte alla men skrämmande många och betydligt fler än vad man tror....

Jag trodde iaf att folk fick lära sig så basala saker som + och - i skolan...

Men det är då väl för väl att bukefalos finns så att vi vuxna, förnuftiga, smarta, välutbildade och sunda människor har någonstans att samlas för att diskutera alla mindre lyckligt lottade där ute, eller hur? :laugh:

Kan dra ett eget exempel.. Ägaren till min första foderhäst var sån, dålig koll på pengar. I början var jag bara medryttare på hästen och vi tog varannan dag, så det funkade fint! Hästen var en fånghäst och fick inte gå i vanlig hage, utan hon fick äta hö istället.. Men hon fick absolut inte äta mer än 4 kg varje dag! Men så fort jag blev fodervärd åt hästen så åkte hon dit och skrev lappar till mig om att jag var tvungen att ge hästen MINST 6 KG HÖ/dagen. Så fort hon slapp betala fodret så var det ok att ösa på liksom.

Hästens träns gick sönder och jag hörde av mig till henne och berättade det, det enda jag betalade var stallhyra, foder, strö och hovslagare resten skulle hon stå för. Men när tränset gick sönder så fick JAG betala för det, det var gammalt och inte så bra skött av henne, så inte så konstigt att det gick sönder :/ Sen började jag träna hästen som var extremt fet, och då smalnade hon och blev mer muskulös, sadeln hon hade blev för stor och hästen fick ont av den. Den var antagligen redan för stor innan, men det var en stallkamrat som märkte det och hjälpte mig att kolla upp det. Jag berättade för ägaren men hon sa att jag hade fel, det var minsan inget fel på sadeln för den var ju kollad! När hon köpte den ja.. Så ville vi ha en ny sadel fick jag betala för den, men alla såg hur ont hästen hade när vi lade på sadeln, så jag började rida barbacka istället.

När jag var medryttare på hästen så brydde sig inte ägaren så mycket om att boxen skulle ha rikligt med strö, det var ok om det var ett tunt lager (boxen var stor så 2 80 kg torvströ balar täckte golvet precis) men så fort jag tog över som fodervärd så var det djurplågeri så fort lagret var mindre än 1 dm tjock, usch vad jag hatade den människan! :( Hon utnyttjade mina och mina föräldrars pengar för att hon själv inte hade råd.

Hon klagade ofta på att hon inte hade råd med dyra saker till hästen, men tvingade mig att lägga ut pengar på onödiga ting som onödigt foder till den stackars hästen. Ändå hade hon två hästar till som stod i ett annat stall, hon hade 3 hundar och katter. Ett tag pratade hon om att kanske köpa en JÄTTESTOR hästgård några kilometer bort, med 8a boxplatser och 10 hektar mark.. :/ Hon hade alltså inte råd att köpa en ny bra sadel till sin "älskade häst" men hon trodde att hon hade råd med en hästgård. Vi blev ovänner och hon flyttade min foderhäst till ett annat stall, hyran i stallet jag stod var 750 kr i månaden, men de nya stallet som hon flyttade hästen till tog 1200 kr i månaden. Fick höra att hon flyttade dit ALLA sina hästar dit, fattar inte hur hon tänkte, knäppa människa! Och stackars hästar! :( Usch, mår dåligt bara jag tänker på det.. Därför jag antagligen skämmer bort min häst med det bästa jag kan hitta för att han ska slippa gå igenom en sådan sak, inte för att jag hade blivit som henne men ändå. Usch..

kl
Att man har kredit på sina kort eller Visa/Mastercard betyder inte per automatik att man nyttjar krediten. Jag har Mastecard inbyggt i mitt Ica bankkort, o en hög kredit i banken kopplad till kortet. jag använder kortet till allt, har nästan aldrig kontanter på mig. Krediten har jag aldrig utnyttjat.
Hus o bil har jag däremot lånat till.

Jag har en liknande tanke. Handlar väldigt mycket (nästan allt) på kreditkort. Betalar varje månad hela fakturan, vilket innebär att jag aldrig har kreditkostnader (ingen kostnad för krediten och ingen ränta på beloppet), däremot får jag bonus på varje krona jag betalar med kortet. Väldigt trevligt att få både pengar och prylar bara för att ta rätt kort i plånboken.

Bara för att jag KAN handla en massa betyder inte att jag handlar en massa. Det handlar i grunden inte om kreditkort eller sparkonto, det handlar om vad man har för koll på sin ekonomi.

Nej precis, det har ni helt rätt i. Jag tänkte främst på folk som skaffar flera kort just för att kunna handla allt de vill.

Jag har också två kreditkort (kopplade till bankkort). Använder inte dem heller, men kunde mycket väl göra det, då det inte tillkommer ränta om man gör som du, dvs betalar då räkningen kommer varje månad.

Bara för att jag KAN handla en massa betyder inte att jag handlar en massa. Det handlar i grunden inte om kreditkort eller sparkonto, det handlar om vad man har för koll på sin ekonomi.

Absolut!

KL
Jag och sambon höll på att tappa hakan när vi hörde vilka stora bolån vi skulle kunna få ta från banken om vi ville. När vi stammade fram frågan om handpenningen till så stora summor va de snabba med att rekommendera blankolån. Inte konstigt folk tror att de har råd när bankerna låter så självsäkra! :crazy:

Sen använder jag mig av kreditkort på större inköp och även bensin för jag vill bokföra det lite mer noggrant, dock betalar jag alltid av hela summan varje månaden och köper absolut inte mer än vad jag har råd till..

Om man låter andra bestämma hur man ska leva sitt liv, finns det många plan (inte bara ekonomin) som det kommer att gå åt helvete med.

Min ekonomi är mitt personliga ansvar, det finns ingen annan som kommer och betalar för mig om jag sätter mig själv i skiten.

Jag fick också erbjudande om lån på 150 000 €. Skyhög ränta.:crazy: Verkligen ett dyrt lån. De ringde dessutom och bokade in tid för mig, bara för att erbjuda mig lånet. De blev nästan besvikna då jag tackade nej...

Klart de blev besvikna! Många tycks glömma att ett lån är som vilken annan tjänst som helst. Den kostar pengar. Och självklart blir en säljare besviken när en potentiell kund tackar nej.

Det är väl klart. Vad jag syftar på är att många (unga?) faller för bankens charm. De har inte lärt sig, eller förstår inte att det inte räcker att banken har räknat lite. Man måste räkna själv också.

Vilket påminner mig om ett annat Lyxfällan-avsnitt med en tjej som, när hon fyllde 18, tog sitt första lån och bokstavligen inte visste vad ränta va för något. När hennes pappa frågade henne vad hon hade för ränta på lånet blev svaret "Va, ränta? Vad är det?".

Precis, många vet inte ens vad ett lån innebär. Får uppfattningen av att många tror att banken är en välgörenhetstjänst och glömmer att det är vinstdrivande bolag.

Exakt. Hade banken inte gått med vinst hade vi inte haft några banker och hur lyckas de gå med vinst? Ja inte genom att skänka bort pengar iaf.

Jag vet några som hade tre hästar och inte hade råd med varken spån eller hö.... :crazy: Sånt tycker jag är förfärligt. :( Snälla människor som kämpade för att få ekonomin att gå runt, men nånstans får man ju inse att det kanske är bättre att ha en häst som får det den behöver än tre som svälter och står på betongen....

Reagerar också på hur många tjejer lever på sina män som betalar allting. Hästar, kläder, bil osv. På ett sätt kan jag känna att fan sådär vill jag också ha det, ge mig en stenrik karl! Men min integritet säger NEJ, så kan jag inte leva. Är ju i princip som att vara prostituerad, de ligger med någon och får saker för det.

:bow:
Bara på Buke finns alla dessa kloka människor som aldrig skulle låna & har buffert på två månadslöner.

Själv har jag både utnyttjad kredit, bostadslån samt privatlån. :eek:

Men det är då väl för väl att bukefalos finns så att vi vuxna, förnuftiga, smarta, välutbildade och sunda människor har någonstans att samlas för att diskutera alla mindre lyckligt lottade där ute, eller hur? :laugh:

Reagerar också på hur många tjejer lever på sina män som betalar allting. Hästar, kläder, bil osv. På ett sätt kan jag känna att fan sådär vill jag också ha det, ge mig en stenrik karl! Men min integritet säger NEJ, så kan jag inte leva. Är ju i princip som att vara prostituerad, de ligger med någon och får saker för det.

Å vad är skillnaden med att gå till ett vanligt jobb då?
Hur du än gör så säljer du ju din kropp x antal timmar per månad...

Vad har det med prostitution att göra? Att sälja sex är ett yrke.
Är skillnad att sälja det som tjänst och utnyttja en karl för leva lyxliv :p

Jag har ett mastercard, men det var faktiskt banken som "lurade" på mig det, men jag använder det aldrig, det ligger hemma. Kanske är det så för fler, banken erbjuder ett mastercard och sen används det i bara farten. Kompisarna vill gå på stan och då tar man med sig det kortet och shoppar lite.

Min bank försöker verkligen få mig att knyta en kredit på 10.000:- på mitt visa. Jag vill inte ha ngn kredit för jag vet hur lätt det är att falla på det. Känner mig själv och jag har verkligen inte bästa ekonomiska självkontrollen. Banktanten har nästan blivit förolämpad för att jag inte vill ha det:crazy:.

I övrigt har jag tagit lån för att köpa sadel. Men det bar mig verkligen emot, hade dock inget alternativ.

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 177
Senast: Lavinia
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama