Sv: Dags att landa på jorden?
Kan dra ett eget exempel.. Ägaren till min första foderhäst var sån, dålig koll på pengar. I början var jag bara medryttare på hästen och vi tog varannan dag, så det funkade fint! Hästen var en fånghäst och fick inte gå i vanlig hage, utan hon fick äta hö istället.. Men hon fick absolut inte äta mer än 4 kg varje dag! Men så fort jag blev fodervärd åt hästen så åkte hon dit och skrev lappar till mig om att jag var tvungen att ge hästen MINST 6 KG HÖ/dagen. Så fort hon slapp betala fodret så var det ok att ösa på liksom.
Hästens träns gick sönder och jag hörde av mig till henne och berättade det, det enda jag betalade var stallhyra, foder, strö och hovslagare resten skulle hon stå för. Men när tränset gick sönder så fick JAG betala för det, det var gammalt och inte så bra skött av henne, så inte så konstigt att det gick sönder :/ Sen började jag träna hästen som var extremt fet, och då smalnade hon och blev mer muskulös, sadeln hon hade blev för stor och hästen fick ont av den. Den var antagligen redan för stor innan, men det var en stallkamrat som märkte det och hjälpte mig att kolla upp det. Jag berättade för ägaren men hon sa att jag hade fel, det var minsan inget fel på sadeln för den var ju kollad! När hon köpte den ja.. Så ville vi ha en ny sadel fick jag betala för den, men alla såg hur ont hästen hade när vi lade på sadeln, så jag började rida barbacka istället.
När jag var medryttare på hästen så brydde sig inte ägaren så mycket om att boxen skulle ha rikligt med strö, det var ok om det var ett tunt lager (boxen var stor så 2 80 kg torvströ balar täckte golvet precis) men så fort jag tog över som fodervärd så var det djurplågeri så fort lagret var mindre än 1 dm tjock, usch vad jag hatade den människan!
Hon utnyttjade mina och mina föräldrars pengar för att hon själv inte hade råd.
Hon klagade ofta på att hon inte hade råd med dyra saker till hästen, men tvingade mig att lägga ut pengar på onödiga ting som onödigt foder till den stackars hästen. Ändå hade hon två hästar till som stod i ett annat stall, hon hade 3 hundar och katter. Ett tag pratade hon om att kanske köpa en JÄTTESTOR hästgård några kilometer bort, med 8a boxplatser och 10 hektar mark.. :/ Hon hade alltså inte råd att köpa en ny bra sadel till sin "älskade häst" men hon trodde att hon hade råd med en hästgård. Vi blev ovänner och hon flyttade min foderhäst till ett annat stall, hyran i stallet jag stod var 750 kr i månaden, men de nya stallet som hon flyttade hästen till tog 1200 kr i månaden. Fick höra att hon flyttade dit ALLA sina hästar dit, fattar inte hur hon tänkte, knäppa människa! Och stackars hästar!
Usch, mår dåligt bara jag tänker på det.. Därför jag antagligen skämmer bort min häst med det bästa jag kan hitta för att han ska slippa gå igenom en sådan sak, inte för att jag hade blivit som henne men ändå. Usch..