Dagistider för 1-åring

N

NineInchNails

Nu har vi skickat in dagisansökan och hoppas på att vi kommer att få en plats samma månad som hon fyller 1 år, vilket är Augusti.
Som det ser ut nu så kommer jag att jobba, men min sambo vara arbetslös, vilket innebär att hon får gå 15 timmar i veckan.
Jag är lite skeptisk och orolig inför att släppa iväg henne så tidigt till dagis, men min sambo måste vara tillgänglig om han nu skulle få jobb, så det finns ingen annan lösning. Men hon är en positiv och social tjej så jag tror att hon kommer att trivas bra!

Men min fråga är nu, hur är det bästa sättet att fördela dessa 15 timmar i veckan för att göra det lättast för våran tjej?
färre timmar - fler dagar, eller fler timmar - färre dagar?

Sv: Dagistider för 1-åring

vi har egentligen 3dagar a 5h till elias men han har varit väldigt gnällig o lessen o så när vi lämnat honom så dagis ville att han skulle gå fler dagar o färre timmar för att komma in i det hela, det har han gjort nu o så småningom ska vi gå över till 3 dagar igen... vi bor utanför stan därför ville vi har längre dagar o färre.

Jag tror det är väldigt individuellt hos barnet. När de är så små tror jag färre timmar och fler dagar är bättre generellt, dock. När de blir lite äldre tror jag att de hellre vill vara med och leka klart och så, men småttingarna tänker inte riktigt så :). Men annars får ni nog känna efter och testa.

Isak (då precis över året) gick 9-14.00 i höstas när sambon var arbetslös må-fre (Umeå Kommun har inga minimitimmar för a-lösa det har bara f-lediga), det var bra för han med rutinen och lagomt långa dagar, han åt lunch vid 11.00 och sov sen åt mellis och sen for han hem. Det var perfekt för oss då han behövde rutinen med något sånär lika dagar.

Dom 15 timmarna ska fördelas så barnet får ut mest av det, så de beror ju på hur de ligger till på den förskola hon ska gå på.

Vissa vill ha 3 timmar *5 dagar. Men här vill de gärna ha 5 timmar*3 dagar för de tycker det är viktigt att barnen kommer in i leken ordentligt och även får vara med och äta mellis/lunch och vila.

Oh det är knivigt det där när det är så små barn. Jag skulle föredra fem korta dagar, men man måste öyssna på barnet och sen hur det ser ut rent praktiskt för er. Hur stressigt det blir, hur långt bort ni bor osv. Jag skulle t.ex. aldrig lämna 8-11 för i vår familj sover vi så länge att vi oftast lämnar 9.30. Min kusin är morgonpigg och traskar gärna iväg före åtta på morgonen :D

Jag skulle t.ex. aldrig lämna 8-11 för i vår familj sover vi så länge att vi oftast lämnar 9.30. Min kusin är morgonpigg och traskar gärna iväg före åtta på morgonen :D

Vi gjorde om tiderna för Rasmus till 9-14 istället för 10-15 när lillasyster föddes för jag skulle kunna lämna honom hemma hos dagmamman istället för dit de gått t.ex. pulkabacken.
Men jag tror inte vi kommit i tid en enda gång :o Idag vaknade pappa kl 8:45 och frågade när vi skulle lämna Rasmus :angel: Bara att ringa och säga att vi försovit oss.....igen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII