Dagis/dagmamma och förkylning

Minta

Trådstartare
Är det ok att skicka barnet till dagmamman trots en liten förkylning?
Bara snuvig, ingen feber och annars pigg och glad.

Hur är det med smittorisk för de andra barnen?

Sv: Dagis/dagmamma och förkylning

Så länge allmäntillståndet är gott så kan de gå på förskola med lite rinnande näsa. Men inte med feber, febernedsättande eller så. Då ska de vara hemma!

angående smittorisken för de andra barnen så ja, de blir säkert smittade. Fast jag kan nog tycka att det inte gör så mycket, alla de här virussjukdomarna är sånt som bara ska gås igenom, förr eller senare. Det går inte att isolera sig från att bli förkyld.

Ja, det kan du! Vissa dagar hade vi inte haft några barn på vår avdelning om man inte fick komma när man var lite grann förkyld ;)!

Javisst, och vissa månader skulle man som förälder få vabba hela tiden också! ;)

Min smula är snorig och inne på 5e veckan nu. (Fast hon har haft lunginflamation då också i mitten av denna period...:( Efter antibiotikan kom den rinnande näsan tillbaka som ett brev på posten).

Låter jobbigt :(!

Bara för att förtydliga så tycker jag att det är helt okej att lämna förkylda barn så länge de inte har feber eller på annat vis är allmänpåverkade. Lite rinniga näsor är vardagsmat för oss "fröknar" :D!

Så bra. Då kan jag skicka iväg henne till dagmamman imorgon utan alltför dåligt samvete. :)
Under förutsättning att hon inte blivit sämre med feber under natten.

Följdfråga när vi ändå pratar förkylning.
Vad är bäst mot nästäppa på en ettåring? Nässpray eller koksaltdroppar? Eller koksalt i sprayform?

Nezeril funkar bäst på Loke iallafall. Men han får det enbart när han verkligen behöver det.

Skriver ner det så jag inte glömmer av namnet när jag är på apoteket. :laugh:

Behövs ju främst något på kvällen/natten, så det blir lättare när hon skall sova.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II