Dagis/dagmamma för 1:åring.

N

NineInchNails

Ni som har barn som har varit runt 1 år när de skolas in på dagis
/dagmamma, vad tycker ni har varit positivt och negativt ang. att börja dagis så tidigt?

Sv: Dagis/dagmamma för 1:åring.

Tidigt, det är väl det vanliga? Ingen jag känner har skolat in sitt barn senare än så, och vad jag vet så funkar det bra för allihop.

En kompis som jobbar pa dagis har sagt att generellt sa är det lättast att skola in barn i 1-1,5 ars alder, dom anpassar sig snabbast. Sen finns det saklart undantag.
Min dotter kommer troligvis att börja när hon är nästan 2 ar, hon kommer fa ett syskon när hon är 1,5 ar och vi kommer flytta till nytt land staxt innan det sa hon far hösten pa sig att vänja sig vid syskon och ny bostad. Sen far hon börja till varen. Syskonet kommer med största sannolikhet att börja vid 1 ar, föräldrapenning kommer inte räcka mkt längre än sa.

Jag tror personligen att det är bättre att barnet far börja tidigare och inte ga hela dagar än att det börjar dagis senare och da hela dagar.

Som sagt tidigare, det garanterar inte att man inte får bakslag när barnet blir äldre bara för att inskolningen går lättare. När barnen blir 2-3 år kommer de på att de blir lämnade och det kan bli uppslitande ändå.

Vi har en tjej som gått på förskola sen hon var 6 månader. Hon är nu 5 år och har fortfarande jättesvårt med lämningarna. Så tidig och bra inskolning garanterar ingenting.

Jag skrev ju ocksa att det finns undantag, och vad min kompis erfarenhet är. Själv har jag ingen aning.

Våra barn började på förskola vid 1,5 års ålder. De har gått halvtid (ledig mån+fre) och hämtade tidigare de andra dagarna.

Det har fungerat alldeles utmärkt! Vi hade en lång inskolning på 14 dagar där man första dagarna bara var där någon timme. Sedan lekte vi på förskolegården på kvällarna så de var bekväma med omgivningen.

Barnen är 4,5 år nu, har hittills aldrig gråtit vid vare sig hämtning eller lämning.

Ang. åldrarna så tycker jag personligen att det är för tidigt att lämna en nybliven ettåring, speciellt när det gäller full tid på förskolan. Däremot hade jag hellre föredragit att lämna tidigare i ålder och barnen går deltid än att lämna när barnet är äldre men då blir det över 40 h förskola/vecka.

Men det är bara en personlig åsikt och inte på något sätt ett fakta.

Säkert kommer problem med dom flesta barn pa ett eller annat sätt, men hennes erfarenhet var iaf att det blev generellt mindre problem när dom skolades in vid 1-1,5 ar.

Rasmus var mogen för dagmamma när han var 1 år. Det har bara varit positivt. Vi har aldrig haft något bakslag han är 2½ år nu. Han frågar varje morgon om han får åka till sin dagmamma ;)
Han har fått mkt beröm av specialpedagogen oxå :D

Min flicka inskolades veckan efter 1-årsdagen. Ännu efter 2,5 år älskar hon sin förskola.

Får de börja så tidigt som vid ett halvårs ålder? Då är de ju verkligen bebisar :(...

Själva funderade vi ju på huruvida L skulle börja vid 21 månader (till hösten) eller t o m så sent som 2 år o 3 månader (vt -11) då vi inte behöver jobba heltid o dessutom går mkt om varandra. Dock har vi nu bestämt att han får börja i höst - annars får vi pussla scheman så att vi i princip aldrig är hemma allihop, o det känns heller inte bra. Han kommer alltså att börja 15 h per vecka ett par månader innan han fyller två, o förhoppningsvis kommer vi kunna hålla den omfattningen i några år, minst.

Turbo: Grattis till grav :)!!

Det kan säkert vara bra i vissa fall, tänk sjukdom, sociala problem osv.

Jo det är klart, det finns ju specialfall o då är det säkert bra, som du säger. I "normala" fall får de väl dock inte börja färrän de är ett?

Båda mina har börjat tidigt. Nr 1 var 14 mån då hon började och nr 2 var 12½mån.

Annledningen till att vi valde att låta dem börja tidigt var för att jag ville gå ner i arbetstid och ekonomin egnetligen inte riktigt tillåter det just nu. Jag anväder då utav våra kvarvarande fp dagar och fyller ut lite. Har tänkt göra så tills den lilla är 2½ ungefär och då gå upp lite i tid. jobbar nu 60% och har dem ca 2 dagar i veckan på dagis.

Våra stora tjej har hela tiden haft det lite tufft på dagis. Hon är rätt så försiktig av sig och har bitvis varit rätt ledsen vid lämning (dock alltid glad under dagarna). Den lilla som har betydligt mer skinn på näsan stövlade in som om hon ägde stället ända från dag 1:D.

Men som sagt, det possitiva är att dem får gå och korta dagar under en längre period istället för att vara hemma tills dem blir 2 och då få börja på heltid på en gång. Och i ärlighetens namn var jag rätt less på att gå hemma på heltid efter 1 år och tycker om att få jobba ett par dagar i veckan och träffa lite folk;).

Precis. Det helt enkelt en hjälp till folk som är extra utsatta av någon orsak.

elias ska börja på dagis den 6 april då är han ca 13 månader, han kommer endast vara där deltid fram tills han är 2½, vi hade inte räknat med att få dagisplats med så kort varsel, 6½vecka tog det från att vi sökte till tiderna för inskolning kommit hem i brevlådan, vi fick plats på det dagiset som vi verkligen ville ha och eftersom det kom en jättekull med barn här förra året som ska ha dagisplatser nu under året och kön är lååång om man hamnar sist så tackade vi ja. jag hade egentligen velat vänta till hösten.

Min lilla tjej har just borjat dagis, hon ar 8 manader. Tyvarr har man inget val har nere i Australien, mammaledigheten ar bara 1 ars obetald semester. Intag till dagis ar alltid i Januari/Februari, visst kan man borja senare men maste anda betala fran 1 Mars. Tjejen trivs jattebra och ar alltid glad nar man lamnar. Personalen ar toppen.

//Krusan

Jo det är klart, det finns ju specialfall o då är det säkert bra, som du säger. I "normala" fall får de väl dock inte börja färrän de är ett?

De bodde inte i Sverige! Där började alla barn vid ½ års ålder!

Men nu är de hemma igen.

Min var 10 mån när han började. Det negativa var väl att han inte kunde prata då.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA