Dagis ångest

Sv: Dagis ångest

Jag lovar att efter några år dygnet runt med småbarn utan möjlighet att göra något annat skulle åtminstone inte jag vara särskilt pedagogisk. ;) Skämt åsido, att jag vill ha barnen på dagis beror absolut inte på att jag inte tror jag skulle kunna ta hand om dem själv, utan att jag vill fortsätta ha ett arbete trots att jag har barn. Dessutom ser jag inte barnen som min egendom, som ska vara med bara mig. De är sina egna personer, med egna relationer till den andra föräldern, morföräldrar, farföräldrar och övrig släkt och vänner, och så småningom med ett eget liv utanför hemmet och familjen, precis som jag och min man har. Jag är inte den enda viktiga personen i deras liv, eller den enda de behöver tillbringa tid med.

Man hinner ju träffa sina barn massor ändå, du skriver att barndomen bara varar ett par år, sen kan föräldrarna inte forma barnen längre. Det är ju helt enkelt inte sant, sen när är barn vuxna efter ett par, dvs två, år? Vilka tvååringar flyttar hemifrån och blir självständiga? Snarare handlar det om tjugo år innan de flyttar hemifrån, och tjugo år är inte ett par år, det är en fjärdedel av livet. Man hinner vara förälder så det räcker och blir över även om barnen går på dagis.

Det är inte heller så att personalstyrkan på ett dagis är konstant och oberoende av hur många barn som går där. Om vi höll vårt barn hemma så skulle det inte innebära att övriga barn fick mer resurser, det skulle innebära att resurserna minskades för att anpassas till barngruppens storlek. Där vi bor är det alltid en personal på fem barn, är där tio barn är de två, är där femton barn är de tre. Det enda som skulle hända om fler höll sina barn hemma vore att någon av personalen blev av med sitt jobb. Inte att de kvarvarande barnen skulle få mer.

Har inte läst hela tråden men är du trygg med det dagiset han ska börja på och har besökt det ordentligt? Det är en stor skillnad i upplevelse om man känner att det är ett bra dagis och att man kan lita på personalen eller inte. Om magkänslan är fel, se om ni kan få ett annat dagis. Min erfarenhet är att det är roligt att skola in sitt barn på ett bra dagis medan det känns fruktansvärt om man får signaler på att personalen och deras sätt att jobba och resonera inte är okej. Personalen är allt i detta, lokaler och gården spelar mycket mindre roll.

Oj då, jag är säker på att du är en underbar förskolelärare men jag hoppas att du inte är på vårt dagis.

Vad är i "onödan", det du tycker är i onödan? Vilka barn behöver vara på dagis? (såvitt jag förstått så har vårt dagis inte ett ynka barn där i "onödan". Hur skulle det gå till?)

Forma barnet, jag roar mig inte med hobbyn "forma barn" som projekt barn är människor inte lera.

Och det verkar ju onekligen som att din man skaffade barn för att du och hans mamma skulle vara hemma med dem. Varför gjorde han det?

Dessutom verkar det som att många kvinnor blir bättre föräldrar när de har arbetstid och hobbies och vänner. Det är som jag skrivit någonstans tidigare inte idag som det var förr, när min mormor kunde släppa treåringen och sexåringen fria i den lilla staden halva dagarna med de andra barnen, eller då de kunde hjälpa storasyskon och kusiner med sysslor på bondgården. Ett ensamt barn hemma med mamma har idag ibland varken kusiner eller grannbarn att leka fritt med och pyssla bredvid, upptäcka tillsammans med och inget tryggt område att springa på. De har bara mamma i kjolarna 24/7. Det är som att hålla djur i bur. Vårt samhälle är verkligen inte spec anpassat för barns frihet o ansvar, utom dagis. En kvinna förr var inte hemmafru (hon arbetade) och en kvinna förr ägnade inte 90% av sin tid åt att vakta och följa efter och förmana 1-2 barn på en lekplats.

Senast ändrad:

Obehaglig upplevelse för många år sedan. Ett daghem i Sollentuna. Vid lunchtid var jag dit för att lämna in ett reklamblad ang ridlekis. Ville lämna det direkt till nån i personalen. Jag knackade o ringde på dörren, ingen kom och öppnade. Dörren var olåst, sä jag öppnade och kom direkt in ikapp-skorummet och nu förstod varför ingen hörde mig. På golvet i skiten från skor o stövlar satt tre små barn, ca 1 år och gallskrek. Deras ansikten var illröda och våta, dom skrek och tittade på mig. Jag blev så ledsen av att se detta och kommer fortfarande ihåg deras vanmakt fast det är 20 år sedan.. Helt utlämnade...jag såg ingen personal överhuvudtaget.

Och jag har aldrig hört talas om en förskola där man knackar på och någon kommer och öppnar. På vår förskola är det 100 barn, skulle någon alltså springa till dörren 80-90 ggr per dag?? Vi har dock kodlås på vår dörr så inga obehöriga bör ta sig in. Tryggt och bra.

Det är väl superbra att personalen struntar i att ställa upp kläder och skor snyggt och ägnar sig åt barnen istället. Kapprummet kan man städa när det är lugnt. Just när man går in och ut är det rörigt och kanske hungriga och trötta barn, då är det bara släppa allt och strunta i materiella ting.

Knapplånar mig själv...

Vår dotter går på en sån förskola som många är rädda för. Dvs en med många små rum och åldersblandat. Dessutom finns två barn med särskilda behov där. Den förskolan var inte vårt förstahandsval.
Men, nu har hon haft sommarlov sen i början av juni och både hon och vi längtar till nästa vecka. Hon längtar efter att få träffa sina bästisar igen, efter att få mötas i hallen av ettåringen som har henne som idol (vår flicka är 2,5 nu) och efter att få bli "mammad" av femåringarna som är hennes förebilder! Och så längtar hon nog efter att slippa sina tjatiga föräldrar och lillebror som bara äter, sover och skiter :D

Själv blir jag galen på stora och få rum. Det är icke funktionellt, rörigt och det blir mycket spring och högljudnivå. Jag gillar att man kan dela upp gruppen i små grupper och vara på olika stationer.

Bra där! Spä på ångesten över oss som skolar in våra småbarn nu! Tack och bock!:meh:

Nog vet vi att det finns förskolor som är allas skräck.. Men det är inte vad man behöver få höra/läsa om när man vill ha peppning!

Detta tycker jag är fördelen med föräldraaktiv inskolning. Då lär man känna personalen och se vad de gör om dagarna. Hoppas ni får ha det!!

Det är verkligen JÄTTEstimulerande för vår son att vara hemma med oss hela dagarna. Och har alltid varit. Nu har vi som varje sommar genomlidit 7 veckor av skrik, bråk, tårar och uppgivenhet. Deras pappa har nog gått ned 10 kilo efter att ha. aktiverat honom både morgon, förmiddag och kväll. Sen började förskolan och efter två dagar hade vi "tillbaka" vår son igen. Välkommen till vissa familjers verkligen och fundera du på vad som är bäst för barnet och familjen.

Men visst, hade han varit precis som vår dotter hade jag förstått ditt resonemang, men nu är inte alla barn så och det måste man som pedagog faktiskt förstå.

Jag lovar att efter några år dygnet runt med småbarn utan möjlighet att göra något annat skulle åtminstone inte jag vara särskilt pedagogisk. ;) Skämt åsido, att jag vill ha barnen på dagis beror absolut inte på att jag inte tror jag skulle kunna ta hand om dem själv, utan att jag vill fortsätta ha ett arbete trots att jag har barn. Dessutom ser jag inte barnen som min egendom, som ska vara med bara mig. De är sina egna personer, med egna relationer till den andra föräldern, morföräldrar, farföräldrar och övrig släkt och vänner, och så småningom med ett eget liv utanför hemmet och familjen, precis som jag och min man har. Jag är inte den enda viktiga personen i deras liv, eller den enda de behöver tillbringa tid med.

Man hinner ju träffa sina barn massor ändå, du skriver att barndomen bara varar ett par år, sen kan föräldrarna inte forma barnen längre. Det är ju helt enkelt inte sant, sen när är barn vuxna efter ett par, dvs två, år? Vilka tvååringar flyttar hemifrån och blir självständiga? Snarare handlar det om tjugo år innan de flyttar hemifrån, och tjugo år är inte ett par år, det är en fjärdedel av livet. Man hinner vara förälder så det räcker och blir över även om barnen går på dagis.

Det är inte heller så att personalstyrkan på ett dagis är konstant och oberoende av hur många barn som går där. Om vi höll vårt barn hemma så skulle det inte innebära att övriga barn fick mer resurser, det skulle innebära att resurserna minskades för att anpassas till barngruppens storlek. Där vi bor är det alltid en personal på fem barn, är där tio barn är de två, är där femton barn är de tre. Det enda som skulle hända om fler höll sina barn hemma vore att någon av personalen blev av med sitt jobb. Inte att de kvarvarande barnen skulle få mer.

Jo många räknar med att barnen ska vara inskrivna och sen hållas hemma *logik*

Jag kände likadant när vi skolade in vår pojk. Jag var med under inskolningen och fick ett jättebra förtroende för personalen och min ångest lättade successivt. Han har gråtit lite vid lämning men slutar innan jag nått parkeringen (de är ute på morgonen så jag hör honom) och personalen har varit noga med att verkligen ta över honom och få honom fokuserad på något roligt. De BRYR sig och är empatiska. Nu har han precis börjat igen efter sommaren och jag var rädd att få börja om, men jag tror lite tid hemma fick honom att landa i processen för nu har han minsann bråttom iväg på morgnarna, "vinka mamma!", smäller igen dörren och springer leendes efter pappa till bilen. Han fyllde precis två.

Hade jag inte varit så nöjd med förskolan hade det nog varit betydligt tuffare....

Oj då, jag är säker på att du är en underbar förskolelärare men jag hoppas att du inte är på vårt dagis.

Vad är i "onödan", det du tycker är i onödan? Vilka barn behöver vara på dagis? (såvitt jag förstått så har vårt dagis inte ett ynka barn där i "onödan". Hur skulle det gå till?)

Forma barnet, jag roar mig inte med hobbyn "forma barn" som projekt barn är människor inte lera.

Och det verkar ju onekligen som att din man skaffade barn för att du och hans mamma skulle vara hemma med dem. Varför gjorde han det?

Dessutom verkar det som att många kvinnor blir bättre föräldrar när de har arbetstid och hobbies och vänner. Det är som jag skrivit någonstans tidigare inte idag som det var förr, när min mormor kunde släppa treåringen och sexåringen fria i den lilla staden halva dagarna med de andra barnen, eller då de kunde hjälpa storasyskon och kusiner med sysslor på bondgården. Ett ensamt barn hemma med mamma har idag ibland varken kusiner eller grannbarn att leka fritt med och pyssla bredvid, upptäcka tillsammans med och inget tryggt område att springa på. De har bara mamma i kjolarna 24/7. Det är som att hålla djur i bur. Vårt samhälle är verkligen inte spec anpassat för barns frihet o ansvar, utom dagis. En kvinna förr var inte hemmafru (hon arbetade) och en kvinna förr ägnade inte 90% av sin tid åt att vakta och följa efter och förmana 1-2 barn på en lekplats.

:bow:

Det är viktigt att komma ihåg att samhället förändras. Min son skulle vara i princip helt utan social samvaro med barn om han inte gick i förskolan. Hur roligt och utvecklande kan det vara?

Själv blir jag galen på stora och få rum. Det är icke funktionellt, rörigt och det blir mycket spring och högljudnivå. Jag gillar att man kan dela upp gruppen i små grupper och vara på olika stationer.

Håller med. Den stora barngruppen sonen går i räddas av att de har flera rum så att de kan delas upp i flera mindre grupper. De har 4 rum samt utomhus att dela upp 23 barn på och det behövs.

.

Vi kan börja med frågan om min man, VI skaffade barn för att vi BÅDA ville tillbringa så mycket tid som möjligt med honom, under de år som Barnet ville vara med oss... När barn blir i skolåldern händer så mycket, både med skolplikt, och att kompisar tar tid.
Min man var hemma då jag jobbade, men vi hade Farmor som "barnvakt" de dagar det strulade till sig. Skulle älskade farmor från himlen kunna säga vad hon tyckt, så var han med henne allt för sällan.. ;-)
Någon kvinnofälla tycker jag inte att jag fastnat i, jag har haft ett underbart yrke, och underbara år med min son, så inget av det kan någonsin kallas bortkastade år.

Barn som inte är i behov av barnomsorg är i "onödan". Barn till föräldrar som hellre plockar svamp, eller dricker kaffelatte än att njuta av tiden med sina barn är i mina ögon i onödan.
JA! jag vet att föräldrar har ett enormt behov av egentid, men ingen kan blunda för att varje barn extra på en förskola tar tid från pedagogerna, som barn till arbetande föräldrar.

Att forma barn? ja... Är det inte det vi gör när vi umgås med dom??? Mina värderingar och mina tankar bollas med en ny liten varelse, som lär mej massor, och som säkert lär sig av mej.
Jag älskar verkligen att upptäcka världen ihop med barn, just därför ville jag jobba på förskola, men min egen son ville jag gärna upptäcka ALLT med själv!
Gå i skogen, titta på vilda djur, plocka svamp. Handla i en ny affär, åka på nya vägar. Baka ett nytt recept, bygga en pärlplatta...
Allt detta har jag upplevt med min son, och jag har älskat varje sekund.

Att jag sedan fått upptäcka det ihop med andras barn är en bonus i livet, jag förundras varje gång över alla kluriga funderingar ett barn kan ha, Men jag tycker lite synd om de föräldrar som inte tar vara på den tiden!

Jag har givetvis inget emot förskolor, men jag flaggar gärna för att föräldrar ska ta tillvara på varje stund!
Nu har jag bytt jobb, det blev för mycket annat med planeringar, scheman, papper som skulle skrivas, osv + allt kvällsjobb som hör till en pedagogs vardag, att jag alltid kände mej stressad över att tiden med barnen gick förlorad.

Då min son flyttade hemifrån då han var 16 (för skola på annan ort) kände jag att jag gett precis allt för att han ska ha en stabil grund att stå på. Jag har haft den tiden, och för honom har det gått mycket bra.
Sedan kom min tid, då jag kan ha min "fritid" och välja själv precis hur jag vill ha mitt liv. 16 år går väldigt fort, och jag ångrar inte en sekund!

* Jenny *

*kl*
Jag tror som flera andra att nyckeln till en lyckad dagisstart är att man har förtroende för personalen och tillit till att det är en bra verksamhet. Detta bygger då på att man tar reda på hur det fungerar, pratar med personalen och tittar på lokalerna.

Jag har haft mina barn på sammanlagt tre olika dagis, varav två varit jättebra och ett inget vidare. Om man skulle ställa upp en jämförelse mellan de två som varit bra och det dåliga:

De två som varit bra:
* har haft en stabil organisation med få förändringar
* har haft engagerad personal som jobbat länge på samma ställe
* har haft långa inskolningar där man som förälder fått inblick i verksamheten
* har varit öppna för kontakt och flexibla gentemot föräldrarna
* har vid konflikter mellan barnen verkat ha en plan och tagit tag i problemen genast
* har haft en tydlig struktur på verksamheten (med t ex utflykter, tvärgrupper, gympa en viss dag i veckan, dukdagar osv)
* har haft åldersblandade avdelningar (vet inte om detta spelat någon roll, men så var det i alla fall)

Det "dåliga" dagiset däremot:
* har omorganiserats ofta
* har haft en ganska stor personalomsättning
* har haft en kort variant av inskolning där man inte fått inblick i verksamheten som förälder (de verkade heller inte så intresserade av att svara på frågor om det)
* har ibland varit "defensiva" i kontakten med oss föräldrar och inte varit särskilt flexibla vid tidsändringar etc (jag ville t ex lämna 20 minuter(!) tidigare en morgon, men se det gick inte!)
* har stått ganska handfallna vid konflikter mellan barnen och snarast gått i försvarsställning för att själva vilja hålla ryggen fri
* har inte verkat ha någon speciell struktur på verksamheten, barnen har mest varit där och lekt, ritat osv.
* har haft småbarnsavdelning, mellanbarnsavdelning och storbarnsavdelning

Mina erfarenheter är alltså att det handlar inte om dagis eller inte dagis, utan snarare VILKET dagis man hamnar på. Som många andra hade jag inte en tanke på att bli hemmafru för att vi fick barn utan att våra barn ska gå i barnomsorg har alltid varit en självklarhet. Och det finns bra och dålig sådan!

16 år är väldigt tidigt för att flytta hemifrån, och 16 år av mitt liv tycker jag inte är kort, det är rätt länge.

Detta tycker jag är fördelen med föräldraaktiv inskolning. Då lär man känna personalen och se vad de gör om dagarna. Hoppas ni får ha det!!

3 veckor inplanerat:D Vecka 1 har gått nu. Underbar personal och en känner jag privat och är så glad att hon jobbar där. Vi bor i en väldigt puttig by på ca 400 personer. Småbyar runt om dock som oxå använder det lilla dagis som finns. Men det känns väldigt tryggt för egen del.
Ångesten sitter där ändå och inlägget jag klagade på va just att det va onödigt i sammanhanget. TS behövde pepp och inte skräckhistorier precis som vi övriga som skolar in.;)

16 år är väldigt tidigt för att flytta hemifrån, och 16 år av mitt liv tycker jag inte är kort, det är rätt länge.

Jo...Men valet var att inte gå gymnasium?
Jag flyttade hemifrån som 13 åring, till ett elevhem 12 mil bort.
Ingen optimal lösning, men med trygghet hemifrån funkade det bra.

*Jenny*

Det är lite intressant det där med vem som definierar vad som är bra för barn. Min mamma skulle nog kunna resonera som du, hon var hemma tills jag började i skolan och hon jobbade aldrig heltid. Men frågar man mig som så att säga var målet för hennes omsorger och uppoffring så hade jag helt klart velat gå mer på dagis och fritids. Jag upplevde det inte som att jag och min mamma fick en fin relation av att umgås mycket, snarare minns jag det som om hon var fullt fokuserad på hushållet och blandade ihop mycket tid spenderat i samma hus med verklig gemenskap. Jag hade lärt mig mycket mer om livet om jag hade haft flera andra vuxna runt mig som barn.

Har jag sagt något om kvinnofälla? Tror inte det. Det är nog en annan diskussion. Nu pratade vi väl om folk som vill ha barn på dagis, för att det känns bäst så. Och om dig som tycker de borde vilja någonting annat, vara andra personer.

Barn som inte är i behov av barnomsorg är i "onödan". Barn till föräldrar som hellre plockar svamp, eller dricker kaffelatte än att njuta av tiden med sina barn är i mina ögon i onödan.
JA! jag vet att föräldrar har ett enormt behov av egentid, men ingen kan blunda för att varje barn extra på en förskola tar tid från pedagogerna, som barn till arbetande föräldrar.

Om du trodde de som skriver i den här tråden brukar lämna barnen på dagis för att plocka svamp och dricka latte så läste du nog fel helt enkelt. Personligen känner jag inte eller har någonsin hört talas om någon med de vanorna.

Såvitt jag förstått så brukar man lämna på dagis för att man jobbar, för att barnet har småsyskon som behöver tid eller för att barnet behöver vänner om föräldrarna är arbetslösa och alla grannbarn är på dagis. Egentid är tiden då andra föräldern, far och morföräldrar eller barnvakten tar hand om barnet en kväll, när föräldern tränar en timma, eller kanske en helg. Eller tiden som man cyklar till dagis. De använder maximal flex för att hinna hämta.

Njut av tiden med ditt barn är en jättelustig mening som jag många gånger undrat över när jag läst ngn mammatidning. Njuter gör man väl av en kopp the eller av en bok. Barn är inte så förutsägbara att man kan veta om man kommer att få jättekul eller bli ganska arg under promenaden. Brukar inte "njuta" av tiden med mina vänner heller. Men jag kan ha roligt! (Jag verkar verkligen ha problem med många damtidningsbegrepp som betyder ngt helt annat för mig. Ha roligt med =tillsammans, utbyte. Njuta av=jag ensam drar nytta.)

Att forma barn? ja... Är det inte det vi gör när vi umgås med dom??? Mina värderingar och mina tankar bollas med en ny liten varelse, som lär mej massor, och som säkert lär sig av mej.

Det kallar jag för att umgås eller kanske uppfostra, forma är väl en aktiv handling med ett förutbestämt mål? Många föräldrar formar nog iofs, och det är väl en helt ok variant. Men jag har inte som framställt mål just nu att A tex ska vinna OS i fälttävlan.

Jag älskar verkligen att upptäcka världen ihop med barn, just därför ville jag jobba på förskola, men min egen son ville jag gärna upptäcka ALLT med själv!
Gå i skogen, titta på vilda djur, plocka svamp. Handla i en ny affär, åka på nya vägar. Baka ett nytt recept, bygga en pärlplatta...
Allt detta har jag upplevt med min son, och jag har älskat varje sekund.

Och jag vill att min son ska få chansen att få upptäcka saker med andra än mig och påverkas av andra än mig och få värderingar från andra än mig. Vi går också i skogen, ser insekter, plockar svamp, handlar i nya affärer, bygger pärlplattor och bakar tillsammans. Men han får göra det med andra också som perspektiv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
746
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III